Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nee:D
Beter: als teslamotorsclub.com op de mobiel wordt bezocht middels Safari of Firefox worden de handtekeningen niet getoond.
Klopt mobiel ,.. maar je bent nooit te oud om te leren. Ik ben ook bepaald geen autokenner. Heb ook alleen “van A naar B” auto's gehad en ben na een rit in een Leaf geïnteresseerd geraakt in serieus elektrisch rijden en kwam op de model ☰ uit. De levering daarvan duurde me te lang. Vandaar model S.
Maar Mercedes volledig elektrisch klinkt als vloeken in de kerk en heb ik niet eens voor mogelijk gehouden . Maar goed. Nadat ik mijn disapprove al heb omgezet ga ik nu even stil in mijn hoekje terug. Ik weet niks van andere auto’s maar inmiddels bijna alles van Tesla’s. Zelfs het BMS deep down under begin ik te begrijpen, dankzij Jack. Daarnaast is het zo wel off-topic genoeg geraakt. Dankzij mij, reden temeer om mijn plaats te weten..
 
Mijn broer emigreert naar Noorwegen, om die reden ben ik op zoek naar een Noorse UMC of een andere manier om in Noorwegen op te laden (behalve de SUC's uiteraard). Heeft iemand ter overname iets liggen?

(Ik heb de vraag ook al in de stekkerclub gezet, om te lenen/huren voor de juli vakantie, maar in september ga ik weer. Dus iets kopen is logischer.)
 
Mijn broer emigreert naar Noorwegen, om die reden ben ik op zoek naar een Noorse UMC of een andere manier om in Noorwegen op te laden (behalve de SUC's uiteraard). Heeft iemand ter overname iets liggen?

(Ik heb de vraag ook al in de stekkerclub gezet, om te lenen/huren voor de juli vakantie, maar in september ga ik weer. Dus iets kopen is logischer.)
Ik denk dat je de pigtail (het stukje met de stekker) wel kan kopen in een Noorse sec.

Ik zal op mijn trip wel ergens langs een sec komen volgende week.
Als je die stekker wil, wil ik wel eens informeren.
 
Ik heb noodgedwongen afgelopen dagen met een roet-en-andere-luchtvervuilende-rommel uitstotende bestelwagen met stuur aan de verkeerde kant rondgereden.
En die uitlaatgassen hebben duidelijk mijn brein aangetast.

Gelukkig blijkt Tesla rijden een remedie; en komt ook mijn verstand een beetje terug. (In zoverre dat er voordien waso_O).

Ik heb je valse hoop gegeven, @Onno. Waarvoor mijn excuses.

Het probleem met de neuter(*) zit in de EU-Tesla-UMC; en dat is niet op te lossen met een andere stekker.
Dat geldt enkel voor landen als de UK, Frankrijk, Italië,....

Hier helpt enkel een andere, 3th party UMC zoals Mennekes, Juicebooster of, mijns inziens nog steeds de beste keuze : een Fivari.

Wat ook zou kunnen in een Tesla Wall Charger bij je broer. Hij zal toch ook zekee electrisch rijden in Noorwegen.;)

Nogmaals sorry voor de foute info, en hopelijk tot straks op de Erally.


(*) nog in het kort het neuterprobleem van de TeslaUMC.
De moderne EU electriciteit netten zijn -aan laagspanningszijde- 3*400V + nulgeleider.
Tussen nulgeleider en elk van de drie fazes meet je dan 230V.
De nulgeleider of neuter heet nulgeleider omdat de electrische spanning tussen deze geleider en de aardgeleider zowat nul volt is.

Tesla heeft nu in zijn EU UMC een bijkomende controle ingebouwd waarbij ze de spanning tussen de nulgeleider en de aarding meten.
Te groot = rode lamp; de TeslaUMC wil niet laden.
Reden daarachter is dat ze zeker willen zijn dat de UMC (en de wagen) goed geaard zijn. Zonder aarding is het spanning tussen Neuter en Terre te groot. En bijgevolg kan je niet laden.

Een probleem stelt zich bvb als het stopcontact 'verkeerd' is aangesloten. Dus neuter en fazegeleider gewisseld. Dan heb je een rode lamp.
In Nederland eenvoudig op te lossen door de stekker om te draaien in het stopcontact. ( met randaarding). In België en Frankrijk kan dat niet. Wegens de derde aardpen. Een kort verloopje of een verlengsnoer met Nederlandse tegenstekker verhelpt dit probleem.

Ander, groter probleem stelt zich op netten zonder neuter. Zoals oude netten in delen van België. Of zoals in Noorwegen.
Daar is met de EU TeslaUMC geen (werkbare) oplossing voor.
De Noren hebben dan ook een andere UMC gekregen; waarin de neuter-check is uitgeschakeld.
De andere UMCs die ik vermelde; hebben deze neutercheck ook niet.
Waarom de Tesla-EU-UMC deze dan wel heeft : waarschijnlijk een zeer strikte interpretatie door Amerikaanse juristen.
 
Last edited:
Dat is toch wat dubbel: met een UMC kan je niet laden op een netwerk zonder neuter en met een HPWC dan weer wel.
Ook een Zoe wil niet laden op een netwerk zonder neuter. Daar gebeurt de check in de auto en helpt een Fivari in dat geval dus niet zonder meer.
Wat een Zoe ondertussen wel voor mekaar heeft is het aanvaarden van een verwisselde fase en neuter. Daarop laden gebeurt zonder problemen.
Er is trouwens een noodoplossing voor het neuterprobleem, maar die oplossing geef ik hier liever niet want die is niet conform: het wordt in zo'n geval dan kiezen tussen "conform niet laden" of "niet conform laden" : een wereld van verschil ;-)
 
C0FA2DD6-EC3E-43E8-83D5-3D4A337BFC0A.png
@FVO: weet dat de app op het mobieltje die handtekening niet laat zien :)

Even off topic weer maar ter info, op mobiel, de handtekening is wel zichtbaar... alleen moet je je mobiel in “landschap” positie houden.