Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hete voeten in de (oude) Model 3.

This site may earn commission on affiliate links.
Hier zelfde probleem. Mijn vriendin merkte het gisteren op naar een rit van Limburg naar Zeeland. Het was er zo warm dat je voeten er niet konden staan. Het zoveelste ding aan de M3P van mij mogen de software updates wel stoppen elke keer komt er onzin bij (games) en worden de problemen groter aan basis onderdelen van de auto.
 
Hier zelfde probleem. Mijn vriendin merkte het gisteren op naar een rit van Limburg naar Zeeland. Het was er zo warm dat je voeten er niet konden staan. Het zoveelste ding aan de M3P van mij mogen de software updates wel stoppen elke keer komt er onzin bij (games) en worden de problemen groter aan basis onderdelen van de auto.

Ik weet niet zeker of het bij mijn auto met een software update is gekomen. Volgens mij had ik het al in de winter van 2019-2020. Ik kwam toen al thuis met bijna zweetvoeten na een lange rit in de Tesla. Op korte ritjes is er niets aan de hand.
 
Hier zelfde probleem. Mijn vriendin merkte het gisteren op naar een rit van Limburg naar Zeeland. Het was er zo warm dat je voeten er niet konden staan. Het zoveelste ding aan de M3P van mij mogen de software updates wel stoppen elke keer komt er onzin bij (games) en worden de problemen groter aan basis onderdelen van de auto.

Ja idd stop die onzinnige updates en focus op dit soort zaken. Al dit soort kleine dingetjes gaan er waarschijnlijk wel voor zorgen dat ik over 3 jaar geen tesla meer neem als de concurrentie beter geworden is en tesla dit soort dingen niet fixed (ruitenwissers, climate control). Recent kan bij het rijtje ook het erg langzaam wakker worden als je naar de auto toe loopt. Zo langzaam dat ik soms maar gewoon de app open en unlock druk
 
  • Like
Reactions: Epyx
Hier zelfde probleem. Mijn vriendin merkte het gisteren op naar een rit van Limburg naar Zeeland. Het was er zo warm dat je voeten er niet konden staan. Het zoveelste ding aan de M3P van mij mogen de software updates wel stoppen elke keer komt er onzin bij (games) en worden de problemen groter aan basis onderdelen van de auto.

Hiermee ben ik het oneens. Die klimaatregeling werkt bij mij ook niet zoals het moet, net zoals die regensensor. Wat de klimaatregeling betreft; die staat bij mij nu op manueel op 20°, airco meestal uit in de winter, en geen luchtstroom naar de voeten toe. Deze instelling werkt perfect voor mij, maar natuurlijk zou de automatische klimaatregeling naar behoren moeten werken.

Tegenover deze twee gebreken, staan wel updates gedurende 18 maanden die mijn wagen regelmatig verbeteren en/of extra mogelijkheden geven. Hopelijk worden ook de tekortkomingen aangepakt -games interesseren mij evenmin- maar ik heb niet de ervaring dat de “problemen van basis onderdelen groter worden”.
 
Is dit ook niet heel persoonlijk? Ik hoor mijn vrouw er nooit over, en de keren dat ik de 3 gebruik heb ik er eigenlijk ook geen last van. CC staat zomer en winter trouwens op 20 graden.De ruitenwissers, die mogen wel wat beter ja.
 
Ja idd stop die onzinnige updates en focus op dit soort zaken. Al dit soort kleine dingetjes gaan er waarschijnlijk wel voor zorgen dat ik over 3 jaar geen tesla meer neem als de concurrentie beter geworden is en tesla dit soort dingen niet fixed (ruitenwissers, climate control). Recent kan bij het rijtje ook het erg langzaam wakker worden als je naar de auto toe loopt. Zo langzaam dat ik soms maar gewoon de app open en unlock druk
Hier hetzelfde, als de lease afloopt dan komt er hier ook geen Tesla meer. Zoveel zaken die gewoon op een Dacia waarschijnlijk zonder problemen werken. De regensensor is nog nooit goed geweest. De helft van de tijd gaat de stoel niet exact naar de ingestelde positie. Een tijd is dit ook het geval geweest met het stuur. Daarbij is de airco in zowel de zomer als de winter niet goed. Gisteren op handmatige stand teruggereden en het verbruik was ook beter. Maar ja wel terug naar 1995 met harder en zachter zetten en de verdeling kiezen.
Heel eerlijk gezegd weet ik niet welke zaken we in updates hebben gehad die iets hebben toegevoegd. Vele zullen zeggen sentry maar op mijn bmw/volvo en audi zat vanaf het begin al een gecertificeerd alarm en heel eerlijk gezegd heb ik zoveel valse meldingen dat ik het nooit terug kijk. Maar zoals vaker hier positief zijn is de basis als je een klacht hebt is hier weinig tot geen ruimte voor.
 
Ik had in de S en X meer moeite met de klimaat regeling. Sommige X rijders hadden zelfs een dekentje op de lange ritten. Met de 3 op handmatig hoef ik onderweg niks aan te passen. Overigens ben ik denk ik zo te horen als een van de weinige wel tevreden met ruitenwissers. Ben er wel mee eens dat je gewoon de Auto stand zou moeten kunnen gebruiken.
 
In 2020.48.35.5 die inmiddels naar de grote meerderheid van de fleet is gepushed (zelfs over 4G) zitten undocumented climate changes. Zo scheen de "cabin overheat protection" niet meer te werken sinds de holiday update, en dat is nu gefixt. Ik heb sinds de installatie van deze versie ook geen issues meer met hete voeten/achterbank - toeval of kan iemand anders dit bevestigen?
 
Ik had in de S en X meer moeite met de klimaat regeling. Sommige X rijders hadden zelfs een dekentje op de lange ritten. Met de 3 op handmatig hoef ik onderweg niks aan te passen. Overigens ben ik denk ik zo te horen als een van de weinige wel tevreden met ruitenwissers. Ben er wel mee eens dat je gewoon de Auto stand zou moeten kunnen gebruiken.
Mij hoor je nu ook niet klagen over huidige software/firmware. Climate altijd op Auto, 20°C, no issue whatsoever. Ruitenwissers ook op auto, 90% van omstandigheden goed behalve als het miezert. Dan soms extra tikje. Phantom breaks nu volledig afwezig, wel voorspelbare voorzichtigheid bij vrachtwagens en invoegstroken.
Laagstaande zon verblindt wel regelmatig portierstijl camera's. Ook voorspelbaar. Auto grootlicht kan beter, maar ben er ook zelf bij.
Range indicatie (km's) duidelijk temperatuurgevoelig. Kijk er niet meer naar; doe slechts 1000 km per week dus sowieso geen issue.
M3P blijft een beest. Blij met Tesla Waze op het scherm.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Eigenlijk gaat deze thread over hete voeten in de M3, maar ik vind het uiterst interessant om te lezen dat er hier en daar bestuurders ’en passant’ vertellen dat er blijkbaar (in de winter) minder stroomverbruik (wh/km) is als de HVAC op MANUAL staat ipv AUTO en A/C op OFF en fan speed op +-3.
Sinds October 2019 stond bij mij alles op AUTO met A/C ON.
Sinds een kleine week, dus na het lezen van deze thread, probeer ik dus HVAC op MANUAL, A/C op OFF, binnentemperatuur op 22°C en fan speed op 3. Recirculation altijd op OFF, tenzij in de Car Wash, Tunnel of achter een brommer.
Ik heb toch ook een subjectief gevoel dat ik op deze manier op eens minder verbruik, ik schat 10%. Maar dit is uiteraard subjectief.
Meten is weten - Heeft iemand dit eventueel reeds beter kunnen meten via een 3rd party app zoals TeslaFi, TeslaStats, of andere ?
Bedankt.
 
Eigenlijk gaat deze thread over hete voeten in de M3, maar ik vind het uiterst interessant om te lezen dat er hier en daar bestuurders ’en passant’ vertellen dat er blijkbaar (in de winter) minder stroomverbruik (wh/km) is als de HVAC op MANUAL staat ipv AUTO en A/C op OFF en fan speed op +-3.
Sinds October 2019 stond bij mij alles op AUTO met A/C ON.
Sinds een kleine week, dus na het lezen van deze thread, probeer ik dus HVAC op MANUAL, A/C op OFF, binnentemperatuur op 22°C en fan speed op 3. Recirculation altijd op OFF, tenzij in de Car Wash, Tunnel of achter een brommer.
Ik heb toch ook een subjectief gevoel dat ik op deze manier op eens minder verbruik, ik schat 10%. Maar dit is uiteraard subjectief.
Meten is weten - Heeft iemand dit eventueel reeds beter kunnen meten via een 3rd party app zoals TeslaFi, TeslaStats, of andere ?
Bedankt.
bij "auto" staat altijd de airco aan, en dat voorkomt wel beslaan iets beter in sommige situaties, maar is veelal niet nodig.
Voor energiezuinig kan het veel minder en soms zelfs helemaal zonder ventilatie. Kort: bijna altijd "auto" uit en wel zo:
  • 17-23 graden buitentemperatuur en geen zon: hele ventilatie uit en evt raam op een kiertje, daarmee temperatuur regelen. Dit komt overdag verrassend vaak voor in nederland.
  • -20 tot +17: Temperatuur op x graden ventilator 3 of 4, airco uit en als het toch beslaat even een paar minuten op auto/voorruitblaster.
Alleen bij 23 graden of meer of bij zonnig weer gebruik ik "auto", dat is het meest aangenaam en minste gedoe.
Scheelt heel veel stroom en vergeet niet dat verwarmen veel meer kost dan koelen. Voor (korte) ritjes, waarbij je toch de jas aanhoudt is 18 graden meestal wel OK.
En ik zeg dit niet vanwege de kosten maar vanwege het milieu, want ook mijn auto veroorzaakt CO2 uitstoot, al hebben we 30 zonnepanelen.
[Edit ondanks dat ik dat vaak lees is "auto" ruitenwissers in mijn ogen perfect genoeg. "Auto" high beam is slecht (en zet ook in de bebouwde kom het groot licht aan, hoewel dat toch makkelijk te geofencen valt). Daarnaast moet ik na de meeste updates mijn koplampen calibreren (op een vlak stuk weg wordt dat wel een automatisch correcte instelling die ik alleen vanuit het servicemenu start en vervolgens niet handmatig corrigeer)]
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Epyx