Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

High Power Wall Charger Mk II

This site may earn commission on affiliate links.
De wall charger heeft een mooie vormgeving en is aantrekkelijke geprijsd.
Voor het overige is het een basic lader zonder veel extra mogelijkheden: om de maximale stroom aan te passen moet je de kap er terug afhalen en een draaischakelaar verstellen, er is geen display en dus geen indicatie van de stroom noch van de laadenergie. Bovendien is hij zonder meer niet in staat om smart te laden. In combinatie met de Maxem, die hier al aangehaald werd, kan hij dat wel. Ik heb echter geen idee of die maxem in België ook zou werken. Is daarvoor een slimme meter nodig? Ik heb de vraag gesteld.
 
De wall charger heeft een mooie vormgeving en is aantrekkelijke geprijsd.
Voor het overige is het een basic lader zonder veel extra mogelijkheden: om de maximale stroom aan te passen moet je de kap er terug afhalen en een draaischakelaar verstellen, er is geen display en dus geen indicatie van de stroom noch van de laadenergie. Bovendien is hij zonder meer niet in staat om smart te laden. In combinatie met de Maxem, die hier al aangehaald werd, kan hij dat wel. Ik heb echter geen idee of die maxem in België ook zou werken. Is daarvoor een slimme meter nodig? Ik heb de vraag gesteld.

Nou, ik zou het niet meteen een "basic" lader noemen. In vergelijking met onze vorige lader, een keba, hebben onze twee hpwc's toch wel een aantal aantrekkelijke extra's. Je kunt meerdere (tot vier stuks) hpcw's op één groep aansluiten zonder dat het maximale vermogen van die groep wordt overschreden en de stekkers hebben de ingebouwde ontsluitknop zoals bij een supercharger. Toch wel erg handige opties voor onze situatie. Verder kun je ze aansturen door - bijvoorbeeld - een maxem, waardoor ze in een "smart charging" oplossing passen.

En, niet onbelangrijk, de twee hpwc's met vaste 7,5 meter kabels kosten bij elkaar net zoveel als wij destijds betaalden voor de keba zonder vaste laadkabel.
 
  • Like
Reactions: HWS
De wall charger heeft een mooie vormgeving en is aantrekkelijke geprijsd.
Voor het overige is het een basic lader zonder veel extra mogelijkheden: om de maximale stroom aan te passen moet je de kap er terug afhalen en een draaischakelaar verstellen, er is geen display en dus geen indicatie van de stroom noch van de laadenergie. Bovendien is hij zonder meer niet in staat om smart te laden. In combinatie met de Maxem, die hier al aangehaald werd, kan hij dat wel. Ik heb echter geen idee of die maxem in België ook zou werken. Is daarvoor een slimme meter nodig? Ik heb de vraag gesteld.

ik kan niet meteen een reden bedenken waarom de Maxem niet in Belgie zou werken.
De Belgische stroom is niet anders dan de Nederlandse.;)

Uiteraard heeft de Maxem een stroommeting nodig -net als elke smartEVSE-; en op basis van die meting en het ingestelde maximum zal de maximum laadstroom bepaald worden.
 
Aan de nationaliteit van de stroom zal het inderdaad niet liggen.
Ik heb de vraag gesteld, omdat ik me afvroeg of er voor de stroommeting gerekend wordt op een slimme meter of dat het gebeurt met ampèremetertjes. De info op de website is daarover niet duidelijk. Misschien kan een van de forumleden hierop al een antwoord geven.
In de reclame wordt bovendien vermeld dat het systeem werkt in combinatie met elke lader. Ook daar vraag ik me af hoe ze dat klaarspelen. Ik zie zelf maar een mogelijkheid en dat is dat ze het pilotsignaal overschrijven. Ook die vraag heb ik gesteld. Ik ben benieuwd of ik antwoord zal krijgen.
 
Aan de nationaliteit van de stroom zal het inderdaad niet liggen.
Ik heb de vraag gesteld, omdat ik me afvroeg of er voor de stroommeting gerekend wordt op een slimme meter of dat het gebeurt met ampèremetertjes. De info op de website is daarover niet duidelijk. Misschien kan een van de forumleden hierop al een antwoord geven.
In de reclame wordt bovendien vermeld dat het systeem werkt in combinatie met elke lader. Ook daar vraag ik me af hoe ze dat klaarspelen. Ik zie zelf maar een mogelijkheid en dat is dat ze het pilotsignaal overschrijven. Ook die vraag heb ik gesteld. Ik ben benieuwd of ik antwoord zal krijgen.

De Maxem doet het middels een eigen meting. Slimme meter zou te traag zijn.
 
Wat nergens wordt vermeld is dat je een "slimme kwh meter" erbij moet kopen anders kan de Maxem niet de juiste waardes meten. Cohere levert hiervoor de ABB B23 111-100.
Dat klopt. Staat wel als zodanig vermeld in de offerte van Cohere. Ik had een andere zitten. 2 jaar gebruikt icm de UMC. Echter deze werkte niet samen met de Maxem. Dus mocht je overwegen ooit in de toekomst een Maxem te willen gaan gebruiken dan is het handig nu al een geschikte kWh meter te kiezen.
 
@HWS: wat werkte dan als slimme meter in combinatie met UMC?

(en voor mijn goed begrip: een "slimme" meter is iets dan niet alleen stroom meet maar ook zonodig stroom afknijpt om bijv. voorrang te verlenen aan andere stroomverbruikers, juist?)
 
@HWS: wat werkte dan als slimme meter in combinatie met UMC?

(en voor mijn goed begrip: een "slimme" meter is iets dan niet alleen stroom meet maar ook zonodig stroom afknijpt om bijv. voorrang te verlenen aan andere stroomverbruikers, juist?)
Niks, was geen slimme combi. Ik laad slechts sporadisch thuis. De HPWC vond ik zo mooi dat ik die samen met de Maxem m'n laadoplossing van de rode CE icm UMC heb laten vervangen. Alvast ter voorbereiding op de model 3 oid die wel vaker thuis zal laden. Op kantoor wil ik de Maxem ook nog. Daar heb ik 3 EV-boxen van 32A, hier zou de Maxem sinds kort ook mee overweg kunnen.
 
  • Helpful
Reactions: Eddyf0032
Ik heb het nagevraagd.
In tegenstelling tot wat de Maxem-advertentie bovenaan deze pagina's af en toe beweert, werkt hun systeem niet met alle bestaande laadpalen. Je hebt een laadpaal nodig met een zekere aanstuurmogelijkheid.
De combinatie met de meegeleverde UMC zal daarom ook niet mogelijk zijn. Dus wel perfect te combineren met de Power Wall Charger en een heel aantal Keba laadstations en nog tal van andere.
De stroommeting gebeurt met behulp van of ampèremetertjes (net zoals bij de Fivari-SMART) rond elk van de fasen of met een bijkomend te plaatsen kWh-meter. De slimme meters communiceren niet snel genoeg en zijn daarom niet geschikt om de Maxem te informeren.
 
Installatie is natuurlijk sterk afhankelijk van ieders persoonlijke situatie. Ik heb t niet zelf gedaan maar ingewikkeld zag het er niet uit. Kabel (5G6 en UTP)lag er al omdat ik de 1e 2 jaar via de UMC heb geladen. Deze zat in een kast aan de buiten gevel gemonteerd. Op mijn verzoek is de rode CE-socket nu binnen gemonteerd als back-up of 2e laadmogelijkheid. De kast is verwijderd, daarvoor in de plaats is de HPWC van Tesla gemonteerd die ik zelf gehaald had.

Knipsel.JPG
 
Installatie is natuurlijk sterk afhankelijk van ieders persoonlijke situatie. Ik heb t niet zelf gedaan maar ingewikkeld zag het er niet uit. Kabel (5G6 en UTP)lag er al omdat ik de 1e 2 jaar via de UMC heb geladen. Deze zat in een kast aan de buiten gevel gemonteerd. Op mijn verzoek is de rode CE-socket nu binnen gemonteerd als back-up of 2e laadmogelijkheid. De kast is verwijderd, daarvoor in de plaats is de HPWC van Tesla gemonteerd die ik zelf gehaald had.

View attachment 201682
Als ik het goed lees moet ik dus naast de 3 fase kabel ook een UTP kabel vanuit de maxem maar het laadstation leggen?
 
Als ik het goed lees moet ik dus naast de 3 fase kabel ook een UTP kabel vanuit de maxem maar het laadstation leggen?
Ja, heel belangrijk, is nodig voor de aansturing. Ik zou er meteen 2 leggen, mocht je er ooit nog een camera op willen zetten oid. Zelf heb ik maar meteen een mantelbuis laten leggen met alvast een paar extra kabels en een trekkoord. Al wel gemerkt dat achteraf extra kabels door de buis trekken niet meevalt.
 
Is het normaal dat het groene licht altijd brandt? Ook als ik niet laad? Bij laden pinkt het.
Wat de vormgeving betreft. Hij is heel mooi in front view. Bij mij moest hij op een zijmuur ad oprit. Zijwaarts is het lelijke veel te ver uitstekende puist ;-). Mede daarom heb hem in de kelder geplaatst heb.
Zie hoger.
 
Is het normaal dat het groene licht altijd brandt? Ook als ik niet laad? Bij laden pinkt het.
Wat de vormgeving betreft. Hij is heel mooi in front view. Bij mij moest hij op een zijmuur ad oprit. Zijwaarts is het lelijke veel te ver uitstekende puist ;-). Mede daarom heb hem in de kelder geplaatst heb.
Zie hoger.

Ja groene lamp brandt ook als je niet laadt, als de stroomtoevoer eraf is (of niet werkt) dan gaat ook het groene lampje uit