Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

High Power Wall Charger Mk II

This site may earn commission on affiliate links.
TWCManager dus: GitHub - cdragon/TWCManager: Control power delivered by a Tesla Wall Charger using two wires screwed into its RS-485 terminals.

Shoppinglist:
- Tesla HPWC kopen
- RaspberryPi
- USB <> RS485 converter

Daarna ga ik de Perl code van TWCManager maar eens om zetten in Python code om zo een HPWC aan te kunnen sturen (of twee).

Want hiermee kan je dus met een Slimme Meter op je Pi en de HPWC zelf een dynamische smart charging ala Maxem maken, maar dan 100% Open Source.

gejanssen.com - Uitlezen slimme meter met Raspberry Pi

Nu heb ik alleen geen slimme meter.... Maar dat is een ander verhaal.
 
Last edited:
Interessant project @widodh. Ik ga dit zeker volgen.
Als je wil testen, ik heb een slimme meter en een sensor box voor mijn huidige EVSE lader. (zie dat je niet echt in de buurt woont alleen)

Wil ooit 2 auto's kunnen laden, zou mooi zijn als dat met dit project kan gaan lukken.
Ik kan op ons kantoor wel een Slimme Meter gebruiken, hangt een DSMRv5 meter, dus dat is mooi.

Het is uiteindelijk niet zo heel erg lastig, je moet 'gewoon' de slimme meter uitlezen en de HPWC vervolgens vertellen wat het maximale amperage is.

@widodh ik volg ook.

Ik heb reeds een HPWC en ben nog in afwachting van een HPWC uit het referral programma. Die komt op mijn nieuwe kantoorpand, maar indien je er gebruik van wilt maken wil ik hem met alle liefde aan je lenen.
Bedankt voor aanbod! Heb net bij Tesla een 7,5m HPWC besteld, kon het niet laten.

Komt later vanzelf van pas in een ander huis.
 
ra ra ra... onze 4 HPWC II hangen bij ons in de parkeerkelder en zijn allen keurig apart afgezekerd. Verder geen onderlinge koppeling. Soms weigeren 1 of meerdere te beginnen met laden, maakt niet uit of er een echte Tesla aan hangt, een e-Golf of een PHEV.

Het licht blijft groen bovenin maar gaat niet "lopen". Reset alleen helpt niet. Het enige wat helpt is de stroom onderbreken vanuit de meterkast, en daarna opnieuw resetten. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
 
ra ra ra... onze 4 HPWC II hangen bij ons in de parkeerkelder en zijn allen keurig apart afgezekerd. Verder geen onderlinge koppeling. Soms weigeren 1 of meerdere te beginnen met laden, maakt niet uit of er een echte Tesla aan hangt, een e-Golf of een PHEV.

Het licht blijft groen bovenin maar gaat niet "lopen". Reset alleen helpt niet. Het enige wat helpt is de stroom onderbreken vanuit de meterkast, en daarna opnieuw resetten. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Bekend probleem. Ik heb het tot nu toe 2x gehad. Geen aanleiding of reden voor. Stroom er af en er weer op en hij werkte weer.

Nu al 6 maanden (afkloppen!) probleem niet meer gehad.
 
Geen moderne S kan nog met 32A laden, allemaal maximaal 25A.

De HPWC kan wel 32A leveren, maar daar heb je dus 7A ‘te veel’

Ik vind mijn classic S met duolader toch nog best modern ;)

To the point : iedere Tesla kan nog steeds met 32A laden... monofazig. Zelfs met de standaard Tesla-UMC (met de optionele blauwe stekker)


Driefazig met een duolader ook tot 32A, met de (oude?)standaard lader tot 16A, met de high power lader tot 24A.
Ik meen dat deze laatste nu standaard is.
(Klopt dat ?).
 
Yep.

Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW of 81 km per uur*. De laadsnelheid die behaalt kan worden met de Wall Connector, is afhankelijk van uw netwerkaansluiting. Voor andere stekker soorten, zie de tabel aan het einde van deze pagina.
 
Ik vind mijn classic S met duolader toch nog best modern ;)

To the point : iedere Tesla kan nog steeds met 32A laden... monofazig. Zelfs met de standaard Tesla-UMC (met de optionele blauwe stekker)


Driefazig met een duolader ook tot 32A, met de (oude?)standaard lader tot 16A, met de high power lader tot 24A.
Ik meen dat deze laatste nu standaard is.
(Klopt dat ?).
I stand corrected :)

Ik had er 3-fase 32A bij moeten zetten, ofwel 22kW.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Hoe weet je eigenlijk welke lader je S heeft?
Is dat ergens te zien?
Er staat in het scherm 16A, maar is dit dan ook daadwerkelijk 'de max'?

Ik maak me er verder niet druk om hoor, maar ben toch nieuwsgierig.

Ik laad (meestal alleen maar) thuis, 3-Fase 16A.
Ruim voldoende voor mijn S om na wat nachtelijke uurtjes weer fris en opgeladen 's ochtends vroeg klaar te staan.
Door de week zijn mijn ritten meestal tussen 225km-300km op dagbasis.
 
Moet op je factuur staan of als je m aan een lader koppelt die in staat is meer dan 16A te geven. Deze zijn in NL dun gezaaid. Mocht je een keer in de buurt van Den Haag of Zoetermeer zijn dan ben je van harte welkom om t bij mij te komen testen.

Omdat jouw S van 8/2017 is acht ik de kans groot dat er een upgraded lader(max 24A) in zit.
 
  • Like
Reactions: PrimaTMan
Hoe weet je eigenlijk welke lader je S heeft?
Is dat ergens te zien?
Er staat in het scherm 16A, maar is dit dan ook daadwerkelijk 'de max'?

Het tweede getal (bijvoorbeeld 16/16) geeft het max van de laadpaal aan, maar niet hoger dan de max van je interne lader.
In Hoofddorp hebben we hier ook 2 stuks 22kW HPWCs, je bent welkom om hier ook te komen testen.
 
  • Like
Reactions: PrimaTMan
Ik heb een vraag voor mensen die nog technischer zijn dan ik.
Ik wil een HPWC aan en uit kunnen schakelen.
Dat kan natuurlijk via de troepenschakelaar in de meterkast, maar ik wil het "slimmer" aanpakken.
Ik heb hem even open geschroefd, en ik kom boven in het apparaat een groot relais tegen die de spanning op de kabel aan zet op het moment dat alles goed is .
Op de foto het grote grijze blok boven in. (links de ingang, rechts de kabels die naar de laadkabel gaan.)
Ook gaat er een zwart en rood draadje naar toe, die het relais bekrachtigen. (links op de foto)
Als ik daar nu een klein relais tussen zet die ik op afstand kan bedienen. (bijv. via een homelink relais) zodat ik het vanaf het scherm kan doen.
Op deze manier zou het toch moeten werken? Of zie ik iets over het hoofd?

Graag input!


IMG_3121.JPG
 
I
Ik heb een vraag voor mensen die nog technischer zijn dan ik.
Ik wil een HPWC aan en uit kunnen schakelen.
Dat kan natuurlijk via de troepenschakelaar in de meterkast, maar ik wil het "slimmer" aanpakken.
Ik heb hem even open geschroefd, en ik kom boven in het apparaat een groot relais tegen die de spanning op de kabel aan zet op het moment dat alles goed is .
Op de foto het grote grijze blok boven in. (links de ingang, rechts de kabels die naar de laadkabel gaan.)
Ook gaat er een zwart en rood draadje naar toe, die het relais bekrachtigen. (links op de foto)
Als ik daar nu een klein relais tussen zet die ik op afstand kan bedienen. (bijv. via een homelink relais) zodat ik het vanaf het scherm kan doen.
Op deze manier zou het toch moeten werken? Of zie ik iets over het hoofd?

Graag input!


View attachment 315315
Ik kan me voorstellen dat de microcontroller dat niet fijn gaat vinden.

Nu sluit je de laadkabel aan op de auto, er is communicatie tussen auto en lader, deze is goed dus de lader schakeld het relais om stroom te gaan leveren. Als de lader dan merkt dat er geen stroom geleverd wordt of dat het relais geen stroom opneemt kan hij daarom in error gaan. Dat jij dan later met de homelink het draadje wel doorverbind kan een fout geven in de controle.

Als je altijd vooraf met homelink de lader al aan zou zetten kan het misschien werken.

Maar in mijn idee kun je dan beter een 3fase 63 ampère relais tussen de voeding plaatsen en deze schakelen met een homelink
 
  • Like
  • Informative
Reactions: robertvg and herb_k
Ik heb mijn TWC een tijdje gebruikt met die rode / zwarte draden losgekoppeld, zodat ik de spanning aan de achterkant van de printplaat kon controleren. TWC liet geen fouten zien, maar ik heb niet geprobeerd een auto in rekening te brengen. Ik denk niet dat het pijn doet om de kabels los te koppelen, een auto aan te sluiten en te kijken wat er gebeurt. Als het een foutstatus invoert, kunt u ook proberen dipschakelaar 2 naar beneden te veranderen, waardoor CAN-communicatie met een Tesla-voertuig wordt uitgeschakeld. Zonder die communicatie kan TWC misschien niet weten dat de auto niet eenvoudigweg wordt opgeladen en geen stroom trekt, in plaats van dat de relais uit staan.

(Originele tekst: I ran my TWC for awhile with those red/black wires unplugged so I could check voltages on the back of the front circuit board. TWC did not show any errors, however, I didn't try to charge a car. I don't think it would hurt to unplug the cables, connect a car, and see what happens. If it enters an error state, you could also try changing dip switch 2 to down which disables CAN communication with a Tesla vehicle. Without that communication, TWC may have no way of knowing the car isn't simply done charging and not drawing any power rather than the relays being off.)
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB