Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe andere weggebruikers reageren op je Tesla..

This site may earn commission on affiliate links.
Na drie incidenten ben ik er nu van overtuigd dat ik het me niet inbeeld: als Tesla-rijder ben je een bron van ergernis voor sommige andere weggebruikers alleen maar omdat je een Tesla rijdt. Ik heb de model 3 nu ongeveer een maand. In die tijd heb ik drie eigenaardige incidenten meegemaakt waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze me zouden zijn overkomen wanneer ik mijn benzineauto was blijven rijden. Het eerste incident was zo na een week. Op een afgelegen smalle weg ging een auto heel dicht achter me rijden. Hij jaagde me op. Ik ging wat harder rijden, maar hij bleef aan me kleven. Ik moest stoppen voor het oversteken van een drukkere weg. Er kwamen veel auto's, en ik was nog wat onzeker in de Tesla. Naar de smaak van mijn staartklever bleef ik veel te lang wachten, en hij begon luidt de claxonneren. Het tweede incident was een week later, maar was onschuldiger. Ik stond stil naast een kleinere auto voor een stoplicht. Bij het op groen gaan trapte de man in die auto vol zijn gaspedaal in. Met een donderend geraas stormde zijn auto voorwaarts. Hij hoopte waarschijnlijk dat ik hetzelfde zou doen om te kijken welke auto het snelst optrekt. Het derde incident was vandaag. Op een kort stuk weg tussen twee rotondes waar 80 is toegestaan, reed ik 65. Ik was in druk gesprek met mijn vrouw en was tegelijkertijd in de weer met het opzetten van de juiste muziek. Het was een tweebaansweg met dubbele doorgetrokken streep in het midden. Opeens wordt ik door een luid toeterende Audi ingehaald. En het was nota bene in een flauwe bocht waarin hij slecht het tegemoetkomende verkeer kan hebben gezien. Het was een totaal nutteloze, roekeloze en niet toegestane actie.

In de 7 jaar hiervoor waarin ik in een benzineauto heb gereden, heb ik dit soort zaken nooit meegemaakt. Ok, het is niet uitgesloten dat het toeval is. Daarom ben ik nieuwsgierig naar de ervaring van anderen.
 
@Master_Plan_1 , ik kan niet inschatten of het toeval was of niet, maar in de 12 maanden dat ik mijn Tesla nu heb, heb ik zulke situaties (gelukkig) nog niet meegemaakt. Er zijn wel veel andere automobilisten (vaak de wat jongere bestuurders) die bijna hun nek verdraaien om mijn auto te kunnen blijven bekijken. Wellicht komt het door de Chrome delete of de 21” Breyton velgen of de window tint of de rode brake calipers. Of de combinatie van dat alles :). In tegenstelling tot jouw ervaring is dat in ieder geval een leuke interactie met andere bestuurders.
 
Ik ben nu nog een andere weggebruiker... ik irriteer me totaal niet aan de Tesla's.... hoewel.... toch een beetje.... maar dan aan het feit dat ze zo snel bij je weg zoefen als je de snelweg opdraait terwijl ik mijn huidige Eco Diesel hetgaspedaal door de bodemplaat trap :p

Wat mij betreft mogen ze die Grand Pioneer in plané trekken! Ik wil ook een Tesla! :p
 
Helemaal nergens last van gehad. Verleden jaar niet toen een Tesla nog een bezienswaardigheid was, en nu met die massa's M3's op de weg ook niet. Alleen in Italië val ik nog op, in positieve zin.

Het zal wel tussen je oren zitten!
 
Ik heb dagelijks last van bumperklevers. Die dan ook nog foto's zitten te nemen.
Kan natuurlijk iets te maken hebben met mijn kentekenplaat:p
20190403_141043.jpg
 
Eigenlijk de afgelopen 3 jaar alleen maar leuke reakties.

Bij stoplichten kijk ik een Porsche wel eens aan en dan gaat er een duimpje omhoog, en dan hebben we lol, maar mijn vorige auto (335 coupe), trok wat andere aandacht. Vooral als mijn vriendin erin reed

65 rijden zou ik ook irritant hebben gevonden, de andere 2 lijkt me geisoleerde incidenten.
 
Ik merk toch ook wel iets meer verkeersagressie dan in mijn witte Volvo. Maar ik zou niet kunnen zeggen of dat aan het merk Tesla ligt, het feit dat dit een duurdere wagen is of puur aan de rode kleur.

Het gaat dan om mensen die weigeren je te laten invoegen, kilometers lang je blokkeren door links te blijven hangen op de autostrade (en dat zelfs actief blijven doen als je van vak verandert)...
 
  • Like
Reactions: Mars1
Ik heb dit ook al gemerkt. Ze proberen de Tesla toch wat vaker uit te dagen (is meer van zijn ze echt zo snel, meeste weten dat natuurlijk), maar overwegend positief.

Pas een keer een echt agressieve reactie meegemaakt, S2000 die me gewoon afsneed toen ik wou inhalen. Idioot, stukje verder bij stoplicht was het natuurlijk gelijk over. Hij reed bewust rustig en je zag hem continue in de spiegel kijken. Had er achter kunnen blijven, maar had geen zin in dat gedoe (achteraf beter even kunnen wachten). Ik denk dat die gewoon zichzelf aan bewijzen was (had die ook bij een andere snelle auto gedaan).

Maar dit soort ongein heb ik ook al meegemaakt toen ik porsche reed (even kijken of ik hem aankan........zal altijd wel blijven).
 
Bumperklevers hebben mijn inziens 2 keuzes. Ik zet de auto op ACC en dan rij ik bijna altijd de snelheid die is toegestaan (+2 km). Dan kan je achter me blijven en benzine besparen of je kan me inhalen.
Verder alleen leuke reacties gehad, op 1x na. Die vond de Tesla maar dure subsidie auto.
Afgelopen donderdag wezen uiteten en de mensen die meereden zaten voor het eerst in een Tesla. Ze vonden de autopilot heel eng en toch ook heel bijzonder. Later gingen ze het meer vertrouwen en vonden ze het prachtig.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: LaurensH
Wat me wel opvalt is dat, nu ik me zelf op AP stukken beter aan de snelheid houd, dit soms irritatie opwekt als ik op de linkerbaan een inhaalmanouvre uitvoer.

Ik probeer echt goed rekening te houden met, omdat ik met ‘slechts’ 5 of 10km snelheidsverschil inhaal, dat ik dit op momenten te doe als er voldoende ruimte is. Mede ook door auto lane change die dit vereist.

Toch maak ik met regelmaat mee dat terwijl ik inhaal er vanuit ‘het niets’ eentje komt aanblazen achter mij op de linkerbaan en goed laat merken dat hij (meestal) er voorbij wil. Vrij aggressief dus.

Dit overkomt me sinds ik Tesla rijd toch vaker heb ik het idee.

Meestal blijft het bij het laten merken van enige irritatie.

Uitzondering hierop was 2 weken geleden toen een motorijder me, terwijl ik aan het inhalen was op linkerbaan, me links :eek:! voorbij ging. Paste maar net tussen m’n S en de vangrail. AP reageerde niet overigens (gelukkig).
Na zijn fraaie actie ging z’n middelvingetje omhoog een jakkerde hij verder.
Echt ongelofelijk.

Nog even zitten dubben of ik iets met de cam-beelden zou moeten doen. Toch maar laten zitten. Hij had misschien zijn dag niet...
 
Uitzondering hierop was 2 weken geleden toen een motorijder me, terwijl ik aan het inhalen was op linkerbaan, me links :eek:! voorbij ging. Paste maar net tussen m’n S en de vangrail. AP reageerde niet overigens (gelukkig).
Na zijn fraaie actie ging z’n middelvingetje omhoog een jakkerde hij verder.
Echt ongelofelijk.

Nog even zitten dubben of ik iets met de cam-beelden zou moeten doen. Toch maar laten zitten. Hij had misschien zijn dag niet...

Als motorrijder ben je kwetsbaar en ja, je moet je positie op de weg pakken, maar bovenal jezelf beheersen. Ik mag ook graag motorrijden, maar dit vind ik toch werkelijke grensoverschrijdend gedrag wat niet goed te praten is.
 
Ik maak dagelijks incidenten mee op de weg. Maar dat was ook al zo toen in niet in een Tesla reed. Er rijden nu eenmaal een boel dwazen mee, die geen besef hebben van de risico's in het verkeer. Heeft volgens mij verder niets met een Tesla te maken. Verder vooral leuke reacties van kinderen die de auto nakijken of op de foto zetten.
 
Last edited:
Met de Tesla merk ik er niet zoveel meer van dan daarvoor.
Alleen een maandje terug een vrij agressieve duwer / lichtenseiner op de ring Antwerpen die blijkbaar vond dat hij 's ochtends vroeg 50 km/u boven de limiet mocht rijden, ipv 7 / 8 erboven wat ik reed.
Dat was in de Tesla, maar intussen ook weer met gele NL platen erop wat ook zijn invloed heeft.

(Indertijd, toen ik net naar België verhuisd was, heb ik nog een tijdje met geel-zwarte NL platen gereden.
Ik vond het verschil merkbaar toen ik overstapte naar wit-met-rode BE platen.
Nu terug in NL is dat verschil dus weer de andere kant op).
 
Wat me wel opvalt is dat, nu ik me zelf op AP stukken beter aan de snelheid houd, dit soms irritatie opwekt als ik op de linkerbaan een inhaalmanouvre uitvoer.

Ik probeer echt goed rekening te houden met, omdat ik met ‘slechts’ 5 of 10km snelheidsverschil inhaal, dat ik dit op momenten te doe als er voldoende ruimte is. Mede ook door auto lane change die dit vereist.

Toch maak ik met regelmaat mee dat terwijl ik inhaal er vanuit ‘het niets’ eentje komt aanblazen achter mij op de linkerbaan en goed laat merken dat hij (meestal) er voorbij wil. Vrij aggressief dus.

Dit overkomt me sinds ik Tesla rijd toch vaker heb ik het idee.

Meestal blijft het bij het laten merken van enige irritatie.

Uitzondering hierop was 2 weken geleden toen een motorijder me, terwijl ik aan het inhalen was op linkerbaan, me links :eek:! voorbij ging. Paste maar net tussen m’n S en de vangrail. AP reageerde niet overigens (gelukkig).
Na zijn fraaie actie ging z’n middelvingetje omhoog een jakkerde hij verder.
Echt ongelofelijk.

Nog even zitten dubben of ik iets met de cam-beelden zou moeten doen. Toch maar laten zitten. Hij had misschien zijn dag niet...
Inderdaad, ik wijt de reacties aan mijn veranderde rijstijl, niet aan de auto. Vroeger reed ik zelf als een malloot, nu komen die malloten achter me bumperkleven omdat het niet hard genoeg gaat tegen maximum snelheid + 6km/u en ik echt niet in een gat ga duiden waar TACC/AP dan gaat afremmen om dat ik te kort op een tragere voorligger zit. Temeer omdat er ook een hele grote groep van dergelijke bumperklevers dan bij vrije baan plots merken dat ze al aan de snelheidslimiet zitten en nauwelijks voorbij geraken...
 
  • Like
Reactions: Bas.