Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe best je Tesla laden

This site may earn commission on affiliate links.

bartdv

Raven MSLRP-FSD & Classic S60
Na 3 Tesla’s 350.000 Km en 7 jaar plezier krijg ik nogal veel dezelfde vraag van andere nieuwe Telsa rijders.

"Hoe laad ik het best op en hoe ga ik batterij degradatie zo goed mogelijk tegen."

Nu hier mijn ervaringen en manier van laden dat bij mij perfect werkt.
Bij mijn nieuwste Tesla heb ik na 40.000 Km een degradatie van 0 Km. Ik verwacht wel elk moment een bijstelling maar dat verwacht ik al 20.000 km.
Eerst ga zo weinig mogelijk onder 20% en boven de 90%.
Minimaliseer fast charging. (DC Charging tot 120/km u is ok (50kw). De batterijen worden minder warm dan bij Extra Fast charging. (250 Kw).)

  • Laadt uw auto op tegen dat je vertrekt (in mijn geval 90%) bvb tegen 8 AM. Zodat de batterij het minste gestresseerd wordt om op te warmen tijdens het rijden en je beperkt hierdoor minder average load op de batterij gezien je ze onmiddellijk gaat gebruiken. Op die manier laadt je bvb op tot 90% . je start onmiddellijk uw rit hierdoor zal slechts uw batterij voor korte tijd op 90% staan. Waardoor je de ongeschreven tesla regel 80/20 gaat benaderen.
  • Zie dat je batterij preheating zeker gebruikt deze zorgt ervoor dat je het hele opwarm process doet op het net waardoor de ochtend rit gelijk is aan een ideale rit in de zomer.
  • Zomer / Winter normalieter als je niets doet is je verbruik 30% meer in de winter dan in de zomer. Dus :
    • In mijn geval ga ik van 21 inch zomerbanden naar 19 inch winterbanden (dit geeft een verbruiksreductie van meer dan 10%) of omgekeerd 21 inch velgen zorger ervoor dat je verbruik met meer dan 10% Stijgt.
    • Dit gecombineerd met preheating van de batterij geeft dit een minimale extra verbruik in de winter.
  • Wanneer je uw Tesla een paar dagen niet gebruikt zet je best uw laadprocess op max 75%.
  • Zie dat je elke dag laadt. Tesla heeft liever veel korte laadbeurten dan 1 om de 2 a 3 dagen.
  • Probeer af en toe (minimaal 3 x per jaar) je batterij tot aan de 20% grens te zijden zodat hij af en toe eens kan doorladen.




Hopelijk hebben jullie er iets aan.
 
Na 3 Tesla’s 350.000 Km en 7 jaar plezier krijg ik nogal veel dezelfde vraag van andere nieuwe Telsa rijders.

"Hoe laad ik het best op en hoe ga ik batterij degradatie zo goed mogelijk tegen."

Nu hier mijn ervaringen en manier van laden dat bij mij perfect werkt.
Bij mijn nieuwste Tesla heb ik na 40.000 Km een degradatie van 0 Km. Ik verwacht wel elk moment een bijstelling maar dat verwacht ik al 20.000 km.
Eerst ga zo weinig mogelijk onder 20% en boven de 90%.
Minimaliseer fast charging. (DC Charging tot 120/km u is ok (50kw). De batterijen worden minder warm dan bij Extra Fast charging. (250 Kw).)

  • Laadt uw auto op tegen dat je vertrekt (in mijn geval 90%) bvb tegen 8 AM. Zodat de batterij het minste gestresseerd wordt om op te warmen tijdens het rijden en je beperkt hierdoor minder average load op de batterij gezien je ze onmiddellijk gaat gebruiken. Op die manier laadt je bvb op tot 90% . je start onmiddellijk uw rit hierdoor zal slechts uw batterij voor korte tijd op 90% staan. Waardoor je de ongeschreven tesla regel 80/20 gaat benaderen.
  • Zie dat je batterij preheating zeker gebruikt deze zorgt ervoor dat je het hele opwarm process doet op het net waardoor de ochtend rit gelijk is aan een ideale rit in de zomer.
  • Zomer / Winter normalieter als je niets doet is je verbruik 30% meer in de winter dan in de zomer. Dus :
    • In mijn geval ga ik van 21 inch zomerbanden naar 19 inch winterbanden (dit geeft een verbruiksreductie van meer dan 10%) of omgekeerd 21 inch velgen zorger ervoor dat je verbruik met meer dan 10% Stijgt.
    • Dit gecombineerd met preheating van de batterij geeft dit een minimale extra verbruik in de winter.
  • Wanneer je uw Tesla een paar dagen niet gebruikt zet je best uw laadprocess op max 75%.
  • Zie dat je elke dag laadt. Tesla heeft liever veel korte laadbeurten dan 1 om de 2 a 3 dagen.
  • Probeer af en toe (minimaal 3 x per jaar) je batterij tot aan de 20% grens te zijden zodat hij af en toe eens kan doorladen.




Hopelijk hebben jullie er iets aan.
Enkele vragen: Je zegt na 3 Tesla's en 350K kilometer:

1> Heb je alle 3 de Tesla's nog? Wat was de degradatie van de wagens op het einde van de rit + KM stand?
2> 0% degradatie na 40K km is inderdaad sterk maar degradatie zal altijd optreden en stabiliseren volgens Tesla
=> het zou interessant zijn om het verschil te zien op termijn om te laden volgens jouw schema en er niet op te letten.
3> zie je verschil met nieuwere packs? minder of meer gevoelig aan degradatie?
4> Met welke tooling bekijk je de degradatie en doe je soms hercalibraties?

Wat mij vooral opviel, is dat ik na 22K kilometer (met de meerderheid DC charging) ook 0% degradatie had en toen Corona eraan kwam en ik dus nog weinig moest opladen (DC=0) en weinig kilometers deed, de volgende 7000km goed waren voor 5% degradatie, tot aan +/-30K
 
Enkele vragen: Je zegt na 3 Tesla's en 350K kilometer:

1> Heb je alle 3 de Tesla's nog? Wat was de degradatie van de wagens op het einde van de rit + KM stand?
2> 0% degradatie na 40K km is inderdaad sterk maar degradatie zal altijd optreden en stabiliseren volgens Tesla
=> het zou interessant zijn om het verschil te zien op termijn om te laden volgens jouw schema en er niet op te letten.
3> zie je verschil met nieuwere packs? minder of meer gevoelig aan degradatie?
4> Met welke tooling bekijk je de degradatie en doe je soms hercalibraties?

Wat mij vooral opviel, is dat ik na 22K kilometer (met de meerderheid DC charging) ook 0% degradatie had en toen Corona eraan kwam en ik dus nog weinig moest opladen (DC=0) en weinig kilometers deed, de volgende 7000km goed waren voor 5% degradatie, tot aan +/-30K
Jan ik heb er nog 2


De eerste 2013 classic (S60) had ik een degradatie van meer dan 20% => nu 197.000 2 x batterij vervangen (Nog in mijn bezit)

=> nooit rekening gehouden met hoe je best laadt
=> nooit voorverwarming gedaan
=> veel supercharging (50 x jaar)
=> Af en toe tot 100% en onder de 20% was regelmatig
=> indoor garage

De tweede een model S 2017 P90D een degradatie van 12% => 130.000 Batterij nooit vervangen.

=> elke dag geladen tot 90% geen rekening houdend met vertrek tijd.
=> nooit voorverwarming gedaan
=> af en toe supercharging (12 x Jaar)
=> enkele keren tot 100%
=> indoor garage

De huidige een model s 2019 (LR Per) een degradatie van 0% tot hiertoe 37500 Kms maar dit zijn cijfers

=> laden tegen vertrek tijd
=> voorverwarming
=> Geen supercharging
=> 1 keer tot 100% omdat ik benieuwd was
=> Wel dc charging (50 kw)
=> Vooral Thuis laden ac aan 24 A
=> indoor garage


- ODB Kabel => Scan my Tesla.
- Hercalibratie gebeurd automatisch als je boven de 93% of onder de 10% gaat. Dit doe ik zelden maar raadt dit wel aan (dit is de reden waarom ik een paar keer per jaar onder de 10% ga.


Er is een groot verschil tussen batt pack van 2013 en 2017. Van 2017 naar 2019 niet zo zeer denk ik. Enfin dat is mijn ervaring.


Wat mij vooral opviel, is dat ik na 22K kilometer (met de meerderheid DC charging) ook 0% degradatie had en toen Corona eraan kwam en ik dus nog weinig moest opladen (DC=0) en weinig kilometers deed, de volgende 7000km goed waren voor 5% degradatie, tot aan +/-30K

Dat is exact wat ik bedoel met dc laden boven de 50kw en als je niet veel moet rijden best de batt aan 75% te houden.
en elke dag kleine hoeveelheden laden om de batt in gang te houden zonder dat je ze te warm stookt had je de degradatie naar mijn ervaring toch een beetje kunnen uitstellen.

Meer nu winter ga je ziezo meer verbruiken +30% waardoor de degradatie sneller zichtbaar wordt. Computer herberekend dit zelf. Das waarom je soms enkele km meer of minder kan hebben. Dit is dus niet noodzakelijk degradatie maar kan ook herberekening zijn op basis van de stijgende verbruikt cijfers van je wagen. Veel parameters dus om na te kijken. Best Scan my Tesla


Dit is mede de reden waarom ik mijn wagen voorverwarm s'ochtens en andere wielen heb van 21 naar 19 winterbanden.


=> degradatie zal altijd optreden en stabiliseren volgens Tesla
Dit is ook correct daar de boordcomputer uw rijstijl en laadprocedure gaat leren wat gevolgen heeft op de berekening maar niet noodzakelijk degradatie zal zijn.




PS ik doe nu wel weinig autostrade.


Misschien is dit artikel nog duidelijker dan wat ik probeer neer te schrijven.




Bart
 
  • Like
  • Informative
Reactions: JanG007 and Xfrank
Ik ben ook benieuwd hoe je je degradatie bekijkt/berekend.
Kijk ik naar scan my tesla dan geeft mijn eerste meting een full rated range van 523 km en een full typical van 418 km op ongeveer 80k km nu ruim 20 k verder heb ik 522km en 417km Al heb ik tussendoor ook eens 605km als FRR gezien bij een lage SOC maar ook een 499 km FFR na een trip met veel superchargen.
Ondertussen zie ik wel met ups en downs dat ik over die periode 1,5 kWh Nominal full Pack verloren ben. Van 91 naar 89,5 kWh.
Ik heb geen duidelijke Nominal full Pack van een 100 kWh accu kunnen vinden dus zelf mijn degradatie van mijn Pack berekenen vind ik lastig. ABRP zegt dat ik 8,3% degradatie heb. En ABRP zegt dat ik 89,9 kWh Accucapaciteit heb.

Wisselende en verschillende waardes. Dus welke hou je aan?
 
  • Like
Reactions: propkop
Jan ik heb er nog 2


De eerste 2013 classic (S60) had ik een degradatie van meer dan 20% => nu 197.000 2 x batterij vervangen (Nog in mijn bezit)

=> nooit rekening gehouden met hoe je best laadt
=> nooit voorverwarming gedaan
=> veel supercharging (50 x jaar)
=> Af en toe tot 100% en onder de 20% was regelmatig
=> indoor garage

De tweede een model S 2017 P90D een degradatie van 12% => 130.000 Batterij nooit vervangen.

=> elke dag geladen tot 90% geen rekening houdend met vertrek tijd.
=> nooit voorverwarming gedaan
=> af en toe supercharging (12 x Jaar)
=> enkele keren tot 100%
=> indoor garage

De huidige een model s 2019 (LR Per) een degradatie van 0% tot hiertoe 37500 Kms maar dit zijn cijfers

=> laden tegen vertrek tijd
=> voorverwarming
=> Geen supercharging
=> 1 keer tot 100% omdat ik benieuwd was
=> Wel dc charging (50 kw)
=> Vooral Thuis laden ac aan 24 A
=> indoor garage


- ODB Kabel => Scan my Tesla.
- Hercalibratie gebeurd automatisch als je boven de 93% of onder de 10% gaat. Dit doe ik zelden maar raadt dit wel aan (dit is de reden waarom ik een paar keer per jaar onder de 10% ga.


Er is een groot verschil tussen batt pack van 2013 en 2017. Van 2017 naar 2019 niet zo zeer denk ik. Enfin dat is mijn ervaring.


Wat mij vooral opviel, is dat ik na 22K kilometer (met de meerderheid DC charging) ook 0% degradatie had en toen Corona eraan kwam en ik dus nog weinig moest opladen (DC=0) en weinig kilometers deed, de volgende 7000km goed waren voor 5% degradatie, tot aan +/-30K

Dat is exact wat ik bedoel met dc laden boven de 50kw en als je niet veel moet rijden best de batt aan 75% te houden.
en elke dag kleine hoeveelheden laden om de batt in gang te houden zonder dat je ze te warm stookt had je de degradatie naar mijn ervaring toch een beetje kunnen uitstellen.

Meer nu winter ga je ziezo meer verbruiken +30% waardoor de degradatie sneller zichtbaar wordt. Computer herberekend dit zelf. Das waarom je soms enkele km meer of minder kan hebben. Dit is dus niet noodzakelijk degradatie maar kan ook herberekening zijn op basis van de stijgende verbruikt cijfers van je wagen. Veel parameters dus om na te kijken. Best Scan my Tesla


Dit is mede de reden waarom ik mijn wagen voorverwarm s'ochtens en andere wielen heb van 21 naar 19 winterbanden.


=> degradatie zal altijd optreden en stabiliseren volgens Tesla
Dit is ook correct daar de boordcomputer uw rijstijl en laadprocedure gaat leren wat gevolgen heeft op de berekening maar niet noodzakelijk degradatie zal zijn.




PS ik doe nu wel weinig autostrade.


Misschien is dit artikel nog duidelijker dan wat ik probeer neer te schrijven.




Bart
Dank voor de verduidelijking! Erg interessant!
 
Meer nu winter ga je ziezo meer verbruiken +30% waardoor de degradatie sneller zichtbaar wordt. Computer herberekend dit zelf. Das waarom je soms enkele km meer of minder kan hebben. Dit is dus niet noodzakelijk degradatie maar kan ook herberekening zijn op basis van de stijgende verbruikt cijfers van je wagen.
Er is hier al herhaaldelijk op gewezen dat geafficheerde km range niet afhankelijk is van het verbruik, maar de capaciteit gedeeld door een vaste waarde per versie (revisie) van de wagen. Bij mij ongeveer 190Wh/km.
De schommelingen komen er doordat de capaciteit een inschatting is, die bij elke calibratie gecorrigeerd wordt. Calibratie gebeurt continu, maar geeft de beste resultaten als je van bij a vol tot bijna leeg rijdt.
 
Er is hier al herhaaldelijk op gewezen dat geafficheerde km range niet afhankelijk is van het verbruik, maar de capaciteit gedeeld door een vaste waarde per versie (revisie) van de wagen. Bij mij ongeveer 190Wh/km.
De schommelingen komen er doordat de capaciteit een inschatting is, die bij elke calibratie gecorrigeerd wordt. Calibratie gebeurt continu, maar geeft de beste resultaten als je van bij a vol tot bijna leeg rijdt.
Phil. Wat is het verschil tussen het verbruik en vaste waarde die schommelen? Met verbruik doel ik uiteraard op de 190wh/km. Bij mij is die trouwens 195
 
  • Like
Reactions: Phil V
Phil. Wat is het verschil tussen het verbruik en vaste waarde die schommelen? Met verbruik doel ik uiteraard op de 190wh/km. Bij mij is die trouwens 195
Verbruik schommelt met de omstandigheden. Zomer, winter, zware voet, autoweg. Een vaste parameter blijft vast.
Onze Zoe bepaalt zo wel de range dynamisch en redelijk correct trouwens. Dan moet je niet gaan rekening houden met het feit dat je 10-15% meer verbruikt dan die 190 of 195 waar hij mee rekent.
Is een luxeprobleem. Ik reken nooit meer. Ik laad gewoon elke avond tot 80-90%, uitzonderlijk 100% bij een vakantietrip. En als dat niet genoeg is, dan zegt de nav het wel.
 
  • Like
Reactions: Paco and job-lek
Bij mijn nieuwste Tesla heb ik na 40.000 Km een degradatie van 0 Km.

Dat is soort van onmogelijk. Als dit inderdaad het geval is dan zou Tesla een cap hebben in de data.

Hoe meet jij je degradatie? Heb je een data logger?

Zie dat je batterij preheating zeker gebruikt deze zorgt ervoor dat je het hele opwarm process doet op het net waardoor de ochtend rit gelijk is aan een ideale rit in de zomer.

Nee, dat is niet zo. Met pre-heating verwarm je je pack en dat kost dus geld. Dit sluipverbruik hoort natuurlijk bij je totale verbruik. Pre-heating is zelfs duurder omdat je daadwerkelijk warmte genereert zonder dat je je auto hierbij verplaatst.

Enige waar pre-heating zinvol is is dat je regeneratie beschikbaar hebt als het heel koud is omdat anders je remweg veel langer is.

Zoals je zelf aangeeft kun je het beste laden tot het moment dat je vertrekt. Het laden genereert ook warmte. Dit is anders dan pre-heating maar is een goede tip.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Ramon

Ik heb deze post nooit gezet om een discussie te voeren.

Ook niet over de prijs. Geen idee wat dit extra kost mbt sluipverbruik.


Maar:

Zoals ik zei als je laadt tegen dat je vertrekt en je doet preheating dan zal idd uw tesla van het net verbruiken en dit gedurende een 10 tal minuten. Dit verbruikt hij niet van uw pack.

Gevolg is lager verbruik van uw tesla daar het pack en interieur reeds opgewarmd is.

Minder stress op je batterijen dus. Wat dan normaliter denk ik op het eerste zicht de degradatie vertraagd.

Dus overall, weet ik niet dat je uiteindelijk zoveel meer gaat verbruiken als je altijd op het zelfde uur vertrekt.

Wel weet ik dat mijn range loss lager is dan wanneer ik dit niet doe.

Mbt data logger. Blijkbaar belangrijker dan de ervaring

ABRP geeft een degradatie aan van 1,3%

Scan my tesla net geen 3% maar variabel soms lager soms hoger.

de Tesla zelf heeft nog steeds dezelfde calculated range als dag 1

Ben er 100% zeker van als je diep gaat zoeken dat er zeker meer löss zal zijn dan 0 / 1,3 / 3% Maar dat zie ik op dit ogenblik niet echt. Dwz dat de löss eerder lager zal zijn dan wat mijn ervaring tot hiertoe was met mijn andere Tesla’s

Je kan in details gaan zoeken maar ten opzichte van mijn andere Tesla’s is dit een veel beter resultaat.

Het is maar hoe je het bekijkt.

Onmogelijk. Tja. Wat zeg je daar op. Dit is
Net waarom ik mijn ervaring effe post omdat er misschien mensen zijn die geïnteresseerd zijn.


B


.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ramon

Ik heb deze post nooit gezet om een discussie te voeren.

Ook niet over de prijs. Geen idee wat dit extra kost mbt sluipverbruik.


Maar:

Zoals ik zei als je laadt tegen dat je vertrekt en je doet preheating dan zal idd uw tesla van het net verbruiken en dit gedurende een 10 tal minuten. Dit verbruikt hij niet van uw pack.

Gevolg is lager verbruik van uw tesla daar het pack en interieur reeds opgewarmd is.

Minder stress op je batterijen dus. Wat dan normaliter denk ik op het eerste zicht de degradatie vertraagd.

Dus overall, weet ik niet dat je uiteindelijk zoveel meer gaat verbruiken als je altijd op het zelfde uur vertrekt.

Wel weet ik dat mijn range loss lager is dan wanneer ik dit niet doe.

Mbt data logger. Blijkbaar belangrijker dan de ervaring

ABRP geeft een degradatie aan van 1,3%

Scan my tesla net geen 3% maar variabel soms lager soms hoger.

de Tesla zelf heeft nog steeds dezelfde calculated range als dag 1

Ben er 100% zeker van als je diep gaat zoeken dat er zeker meer löss zal zijn dan 0 / 1,3 / 3% Maar dat zie ik op dit ogenblik niet echt. Dwz dat de löss eerder lager zal zijn dan wat mijn ervaring tot hiertoe was met mijn andere Tesla’s

Je kan in details gaan zoeken maar ten opzichte van mijn andere Tesla’s is dit een veel beter resultaat.

Het is maar hoe je het bekijkt.

Onmogelijk. Tja. Wat zeg je daar op. Dit is
Net waarom ik mijn ervaring effe post omdat er misschien mensen zijn die geïnteresseerd zijn.


B


.

Je ervaring posten is altijd prima. Dank daarvoor.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Wordt de batterij eigenlijk opgewarmd na een koude start of warmt die vanzelf op door het verbruik?
Indien dat eerste dan zal preheaten niet veel extra verbruiken. Verbruik zit vooral in opwarmen van koud naar warm. Dat moet dan zowel bij preheating als bij koud vertrek. Eenmaal warm, nog 10 minuten extra warm houden kost niet zo veel. En misschien brengt het nog op doordat de geleiding dan beter is.
 
Het accupakket is zeker beter dan de 2013 versie maar denk dat die (2019) dezelfde is als de 2017 versie.
Elke batterij pack heeft een temperatuur regeling. Dus ja deze wordt verwarmd bij koude start en dat weet ik zeker.
Vandaar ook het veel hoger verbruik bij koude start.
Bij mijn S60 heb ik het probleem gehad dat hij bleef verwarmen waardoor de range nog 150 km was. Tesla heeft toen het verwarming element moeten vervangen. Wat resulteerde in een totaal kapot pack 3 maand later.

Pre-heating verbruikt 2800 watt en geeft je veel minder verbruik als je koud vertrekt omdat hij deze energie niet meer uit je pack moet halen (Stress). Warmt niet alleen de auto op maar ook het batterij pack.
Probeer het maart eens.

Pre-heating heeft geen nut wanneer de temperaturen buiten hoog genoeg zijn. Pre-heating gebruik je best vanaf een 6 tal graden is buiten (Winterbanden seizoen) ook als de wagen lekker warm staat in de garage.

Vanaf een 10 tal graden buiten en uw wagen wordt binnen opgeladen heeft preheating niet zo een groot effect.


Ik denk ook als je preheating juist gebruikt dat dit eerder minder zal kosten dan meer gezien je hoe dan ook de energie gaat nodig hebben.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Minder stress op je batterijen dus. Wat dan normaliter denk ik op het eerste zicht de degradatie vertraagd.

Soort van eens maar preheating kost denk ik max 2kW, veel minder dan normaal het laden veroorzaakt. Maar als je in zijn geheel de belasting op het pack wilt voorkomen dan heb je gelijk.

Ik wilde enkel aandragen dat het verbruik van het preheaten wel eigenlijk in je verbruik per kilometer hoort.

ABRP geeft een degradatie aan van 1,3%

Scan my tesla net geen 3% maar variabel soms lager soms hoger.

de Tesla zelf heeft nog steeds dezelfde calculated range als dag 1

Bijzonder, mijn range op het display is altijd 1 op 1 terug te rekenen naar de cijfers die ik via ScanMyTesla uit lees. Is dit wellicht nieuw dat Tesla een cap geeft op de maximum range? Als je een 10 km rit hebt bij 100% state of charge zakt dan een aantal kilometers de range niet?
 
Al dat gemeut over een kilometer meer of minder... Dan degradeert je accu 2% extra. Is mij in ieder geval de kopzorgen niet waard. Is het bij ieder merk zo neurotisch? 😂

Ik houd mn accu zoveel mogelijk tussen de 20-85% maar verder vooral gewoon lekker gebruiken dat ding. Enige reden dat ik voorverwarm is het comfort. Snellaad denk 2x in de maand en op vakanties en verder thuis met 11kw. Zet je range op % en stop met stressen.