Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe best je Tesla laden

This site may earn commission on affiliate links.
Een koude batterij is slecht op te laden ook bij een slowcharger. Daarom is de auto zo geprogrammeerd dat hij eerst gast opwarmen bij koude voordat het laden begint. Laden bij een nog warme batterij is dus energie-efficiënter
Juist daar gaat heel de conversatie over. Preheat en minder stress op de battery en vertrek direct na het laden. Veel stress als je met een koude Batt vertrekt. Enfin. Denk dat iedereen mijn punt wel heeft begrepen. Let’s close this topic.
 
Juist daar gaat heel de conversatie over. Preheat en minder stress op de battery en vertrek direct na het laden. Veel stress als je met een koude Batt vertrekt. Enfin. Denk dat iedereen mijn punt wel heeft begrepen. Let’s close this topic.
Zou toch gaan voor savings opladen en sochtends alleen verwarmen. Anders zou het bij grote temperatuurdaling zomaar kunnen zijn dat je batterij niet vol is en verder moet een batterij warmer zijn voor efficiënt laden dan voor efficiënt rijden.
 
Zou toch gaan voor savings opladen en sochtends alleen verwarmen. Anders zou het bij grote temperatuurdaling zomaar kunnen zijn dat je batterij niet vol is en verder moet een batterij warmer zijn voor efficiënt laden dan voor efficiënt rijden.
Niet mijn ervaring. Trouwens heel de nacht de batt 90% charged zetten en ze dan terug gaan opwarmen in de ochtend daar zie geen savings in. Bedankt om je ervaring te delen.
 
Maar als je niet voorverwarmt, verbruikt hij dat blijkbaar ook om alsnog de batterij op te warmen, zei het na vertrek. En ondertussen rij je in suboptimale omstandigheden omdat de batterij koud is.

Nee, dat klopt niet helemaal. Bij voorverwarmen genereer je daadwerkelijk warmte waar je geen centimeter verder door komt.

Tijdens het rijden is het de restwarmte die voor opwarming van het pack zorgt. Dat kost je dus geen energie.

Ik rij met m'n S meestal in Range Mode zodat de batterij heater niet geactiveerd wordt omdat ik vooral kleine korte ritjes doe.

Wat jij suboptimaal vind houd in weinig regeneratie in het begin. Persoonlijk merk ik er weinig van. Gewoon vooruit kijken en de auto laten uitrollen. Maar heel zelden dat ik dan toch echt moet remmen. Als ik toch moet remmen is het in de laatste meters waar normaliter weinig tot geen regeneratie beschikbaar is ivm de lage snelheid.

De enige reden voor voorverwarmen is als het echt koud is geweest en dat gebeurd hier in de omgeving van Rotterdam gewoon zelden.
 
Mijn strategie is zoals @job-lek beschrijft. Laden direct bij thuis komen. Maar ik laad dan meestal tot 70%. Echter, ik doe niet aan "voorverwarmen". Als ik de mogelijkheid heb en ik weet dat ik een lange rit ga doen dan ga 1 / 1.5 uur van te voren laden met 17kW. Op die manier top ik m'n pack nog wat en met de restwarmte van het laden zit de pack temperatuur op 15+ graden waardoor je volledige regeneratie hebt bij vertrek.
 
  • Like
Reactions: job-lek
@ramonneke dat dacht ik dus ook maar bovenstaande quote van @bartdv spreekt dit tegen.

Tsja, geen idee waar @bartdv hij die wijsheid vandaan heeft maar de heater wordt op de S in ieder geval niet geactiveert als je met Range Mode rijdt. Nieuwere modellen hebben deze optie wellicht niet meer. Als ik dus rij met Range Mode en de HVAC uit dan is mijn verbruik gewoon laag. Trouwens, als je echt wilt besparen kun je beter de HVAC uithouden. Zeker op alle Tesla's zonder warmtepomp.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Je kan dit gewoon zien in uw app. Links boven staat er een verwarming bij de batterij. Ik heb het nooit echt gehad over de verwarming interieur.
Als je natuurlijk zonder verwarming wil rijden verbruikt dit uiteraard minder.
Ik heb het vooral over het prelaten van het batterij pack.
 

Attachments

  • IMG_9301.jpg
    IMG_9301.jpg
    274.5 KB · Views: 75

PRECONDITIONING PRIOR TO CHARGING​

The intention of preconditioning is to raise the temperature of your Tesla’s battery to an appropriate temperature prior to charging. This application of preconditioning is seen in a number of scenarios such as charging your Tesla in extremely cold weather, or preparing your Tesla’s battery for Supercharging. For the purposes of this section we will look at how preconditioning is used in these colder winter months and how to get the most out of the preconditioning feature.

jbh575-fOOai4zxzJ_Jj1vLePtqD1sK5kln3qn-wImfcO82hJA8WhKfyGrFtKpNBCVcYcSKwVJD_4fsBQmW3eSKLZpOHRgAslPfShqS_gGkqwLe-EQn1izUBKWHH-d-ltQEypv8

Why Would You Use Preconditioning?

If you’re looking to charge your Tesla in conditions around 32 degrees F, without selecting any preconditioning features, Tesla is going to limit a lot of features such as full power output, regenerative braking and top charge ratelink as well as charging speeds to preserve the safety of the cold battery. The reason for these precautions is due to some electro-chemical properties of batteries where charging a battery at near freezing can actually permanently damage or even render your Tesla’s Li-ion battery completely useless.

Now, to circumvent some of these limitations, Tesla owners can enable preconditioning that will actively warm the battery prior to charging.

How To Activate Preconditioning

If the temperature of your Tesla is around freezing, you will see an icon appear in the climate control section of your Tesla App, selecting this will activate preconditioning. Alternatively in the ‘Climate’ section by selecting to turn on preconditioning will turn on the preconditioning feature link.

Best Practices and Considerations

If you are looking to optimize the driving range and efficiency of your Tesla in these winter months, consider leaving your Tesla plugged in when temperatures drop to around freezing. About an hour prior to charging, turn on preconditioning. This will effectively warm the battery to an appropriate level before charging.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020

Best Practices and Considerations
If you are looking to optimize the driving range and efficiency of your Tesla in these winter months, consider leaving your Tesla plugged in when temperatures drop to around freezing. About an hour prior to charging, turn on preconditioning. This will effectively warm the battery to an appropriate level before charging.​

1 uur op voorhand? Daar gaat de goedkopere kost/km van een EV. Dat verbruik zit natuurlijk niet in de tripmeters. Weinigen houden het werkelijke verbruik bij, inclusief phantom drain en laadverliezen.
Lijkt mij echt wel ingegeven door eigenbelang van Tesla om batterijvervangingen in garantie te vermijden.
 
1 uur op voorhand? Daar gaat de goedkopere kost/km van een EV. Dat verbruik zit natuurlijk niet in de tripmeters. Weinigen houden het werkelijke verbruik bij, inclusief phantom drain en laadverliezen.
Lijkt mij echt wel ingegeven door eigenbelang van Tesla om batterijvervangingen in garantie te vermijden.
Heb jij een overzicht mbt de kosten van phantom drain en laadverliezen over de gehele periode van je Tesla ?
Lijkt mij interessant om te delen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
1 uur op voorhand? Daar gaat de goedkopere kost/km van een EV.……
Bij een koude motor is het verbruik van een ICE ook veel hoger. De motor van een ICE moet ook goed op temperatuur zijn voordat het verbruik omlaag gaat, dit kan tientalle kilometers zijn…. Dat stond ook niet in de boekjes en verbruiksstatistieken van de auto vermeld.
 
Bij een koude motor is het verbruik van een ICE ook veel hoger. De motor van een ICE moet ook goed op temperatuur zijn voordat het verbruik omlaag gaat, dit kan tientalle kilometers zijn…. Dat stond ook niet in de boekjes en verbruiksstatistieken van de auto vermeld.
Sterker nog het advies is om rustig te rijden met een koude diesel/benzine motor.
Vind het belachelijk om te zeggen dat het opwarm advies wordt gegeven om garantie gevallen te voorkomen. Je krijgt advies om je auto optimaal te laten functioneren. Ik ben graag zuinig op de techniek dus hoor zo’n advies graag Wanneer je niet naar advies wilt luisteren is dat je eigen keuze.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Sterker nog het advies is om rustig te rijden met een koude diesel/benzine motor.
Vind het belachelijk om te zeggen dat het opwarm advies wordt gegeven om garantie gevallen te voorkomen. Je krijgt advies om je auto optimaal te laten functioneren. Ik ben graag zuinig op de techniek dus hoor zo’n advies graag Wanneer je niet naar advies wilt luisteren is dat je eigen keuze.
Voorzichtig bij koude start is niet nodig voor een EV-motor, wel voor de batterij. Bij een ICE gaat het om 10’. Hier zou het een uur zijn. Ik doe heel veel km, maar ik rij enkel op reis langer dan een uur.
Ik redeneer verder op volgende vaststellingen
  • Met mijn 90D ben ik al beperkt geweest qua SuC snelheid. Dat is weer rechtgezet door een rechtzaak. Een rechtzaak kijkt daarbij niet naar de techniek.
  • Ik krijg ook het gevoel dat de regen ook beknot is (wagen lijkt minder te remmen bij het lossen van de rempedaal). Regen is hetzelfde als SuC laden.
  • De aanbevelingen van Tesla om te gaan voorverwarmen, wat voor mij een extra kost is. Ze gaan het ook langs alle kanten faciliteren. Het staat net nog niet default op.
Het is voor mij duidelijk dat er voortschrijdend inzicht is bij Tesla dat er vroeg of laat problemen ontstaan met de 90D batterij en dat ze die zo veel mogelijk buiten de 8 jaar garantie willen duwen. Ik vind dat ze hierbij hun verantwoordelijkheid ontlopen.
Aan de andere kant, na 8 jaar en 300000 km, kan de prijs van een batterijvervanging wel verantwoord worden qua kost. En je hebt een zo goed als nieuwe wagen dan. Een Ice krijg je dan hoogstens nog verkocht voor export.
 
  • Like
Reactions: job-lek