Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • The final cut of the 9th episode of the Tesla Motors Club Podcast, featuring Balazs Biro, of the prominent Hungarian EV channel Villanyautósok, is now available. You can watch it now on YouTube or listen to it on all major podcast networks.

Hoe best je Tesla laden

bartdv

Raven MSLRP-FSD & Classic S60
en mijn drain/ efficiëntie tov ander Tesla P100D

IMG_9312.PNG

• Like
Reactions: JanG007
en mijn drain/ efficiëntie tov ander Tesla P100D

View attachment 744133
Drain rate in km/h. Dat begrijp ik niet.
Welke app is dat? Ben altijd terughoudend geweest voor tracking apps, wegens sluipverbruik, security of de abonnementsformule. Ik geef mijn range manueel hier in voor de peer comparison en zie dan dit. De gele bollen zijn van mij. Je begrijpt waar mijn ongerustheid vandaan komt.
9773E47D-BB14-42BD-A7AD-EBA38C298D39.png

Je hebt een P100. Problemen waar ik het over heb zijn bij de MS90(D).

bartdv

ik gebruik al jaren Stats

bartdv

voor model 3 heb je ook deze app

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
1,466
983
Lelystad
Mijn X staat thuis in een inpandige garage, de accu heb ik nog niet kouder gezien dan 18 C binnen. Toch als ik naar buiten rij zie ik het stippellijntje bij de regen. Voordat ik de wijk uit ben is dat weg. Hij stond laatst een nachtje buiten en ik moest plotseling weg. Die keer duurde het wel 30 km voordat de stippellijn weg was. (Ja ik rij als een bejaarde en toch maken mijn voor aandrijfassen alweer lawaai na 20k km)
Ik hou niet bij elke laad sessie bij wat mijn verliezen zijn maar ik zie wel een verschil bij korte laadsessies bijv 10 kWh of langere laadsessie 30kWh of groter. Ik heb een kWh meter in de garage waar alleen de Tesla aanhangt. Hoe meer ik laad hoe efficiënter. Bij 30kWh of heb ik ongeveer 8% verlies maar bij minder dan 10 kWh is dat 12% of hoger.
Een zwager van mij had een Chinese M3 SR+ en hij zei dat als het vroor en de auto had niet gereden dan lade de M3 bijna niets de eerste uren.
Dus bij hem was er echt sprake van accu voorverwarming. Of dat bij 18 graden bij mij ook zo is betwijfel ik. Ik denk dat op zo'n moment de 12V accu geladen wordt. Want zelf na lang laden heb ik de accu niet boven de 20 graden gezien.

bartdv

Maar als je gaat preheaten zal je het stippellijntje niet zien. Het gaat hem om de buiten temperatuur als je begint te rijden.
Uw binnen temperatuur is altijd veel warmen dan het chassis. 1 keer je dan in openlucht komt koelt deze verder af. idd korte laadbeurten zijn ideaal. Mijn auto staat ook binnen. toch is er een groot verschil als ik preheat of niet.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,437
3,053
Rotterdam
Netjes. Na 24km zit ik zonder voorverwarmen nog aan 265 denk ik. Ik ga morgen eens checken.

Het zijn ook gegevens van z'n Model 3 en niet een S. De 3 heeft een superieure verwarming t.o.v. van de S/X. Pas sinds volgens mij de Plaid is het verwarmingssysteem van de S/X aangepast en die rijden hier nog niet rond om te kunnen vergelijken. Misschien is de batterij heater in de Raven packs ook al verbeterd maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij zijn daar enkel de motoren efficienter gemaakt.

Dan is er ook nog het verschil in packs. Veel 3's hebben LFP cellen die zich bij kou heel anders gedragen dan de oude S/X cellen.

Ik zit rond de 225wh/km bij een standsrit van max 15 minuten zonder preheaten en zonder HVAC. Eenmaal opgewarmd zit ik met 21" bij 100km/u in de winter op 205wh/km en met 19" winterbanden op 195wh/km

Verder, als ik op wintersport ga dan rij ik m'n pack helemaal leeg tot de eerste stop. Dat is zo'n lange rit dat m'n pack boven de 30 graden zit bij de eerste SuC en deze voor het snel laden ook helemaal niet opgewarmd hoeft te worden.

Mijn ervaring is dat pre-heaten voor mijn S100D nooit goedkoper is en dan verkies ik dus LADEN over pre-heaten omdat pre-heaten enkel drain is. Er is maar één goede reden om te pre-heaten en dat is om bij een lange rit met 100%, warm pack en verwarmd interieur te kunnen vertrekken zodat je niet het eerste half uur het verbruik giga hoog is.

Maar als je gaat preheaten zal je het stippellijntje niet zien.

10 minuten pre-heaten in de winter is voor mijn S100D niet voldoende in de winter om de volledige regeneratie bij vertrek beschikbaar te hebben.

Nu is het nog geen winterweer maar als m'n pack in de nacht tegen het vriespunt zit dan duurt het wel even voor deze op 15 graden zit met pre-heaten wat voor mijn S100D volgens mij de grens is om het stippellijntje volledig te laten verdwijnen.

bartdv

Ik heb geen 3 dit zijn de gegevens van mijn S. Alleen ter illustratie van de batterij met heat icon heb ik een foto van internet gehaald en dat blijkt idd een icoontje te zijn van een 3. Zoals je kan zien aan de foto van mijn dash trouwens is dit wel degelijk een S.
Enfin in bijlage de resultaten van mijn middag rit met PreHeating. 22 KM.

De tijd van preheaten is verschillende van waar us auto staat (garage) en welke temperatuur het buiten is. 10 min is voor mij nu nog voldoende

In foto 2 kan je bij de batt Health duidelijk zien wanneer ik met preheating ben begonnen.
IMG_9313.jpg

Schermafbeelding 2021-12-14 om 11.51.15.png

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,437
3,053
Rotterdam
Ik heb geen 3 dit zijn de gegevens van mijn S. Alleen ter illustratie van de batterij met heat icon heb ik een foto van internet gehaald en dat blijkt idd een icoontje te zijn van een 3. Zoals je kan zien aan de foto van mijn dash trouwens is dit wel degelijk een S.
Enfin in bijlage de resultaten van mijn middag rit met PreHeating. 22 KM.

De tijd van preheaten is verschillende van waar us auto staat (garage) en welke temperatuur het buiten is. 10 min is voor mij nu nog voldoende

In foto 2 kan je bij de batt Health duidelijk zien wanneer ik met preheating ben begonnen.View attachment 744146

View attachment 744145

I stand corrected... 157wh/km haal ik op de heetste dag in de holandse zon niet eens met mijn S100D :). Volgens mij enkel ooit een rit op een 80 weg in Zuid-Frankrijk onder de 150wh/km geweest.

bartdv

I stand corrected... 157wh/km haal ik op de heetste dag in de holandse zon niet eens met mijn S100D :). Volgens mij enkel ooit een rit op een 80 weg in Zuid-Frankrijk onder de 150wh/km geweest.
@ramonneke TIP ik denk dat je uw wijsheid misschien een beetje moet herzien want is stel vast dat jij nogal veel voor waarheid bevestigd wat tot hiertoe meestal niet helemaal juist lijkt te zijn. Lees met open mind wat ik schrijf en zoek niet naar dingen die er niet zijn.

Mijn scherm van mijn S is toch duidelijk niet ?

Nogmaals de bedoeling is om mijn ervaring te delen en vind dat deze goed werkt voor mij.

Ik zal straks mijn laatste rit posten als ik thuis ben aangekomen. Zal een foto van de hele cockpit geven als je dit een beter gevoel geeft.

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
1,466
983
Lelystad
Maar als je gaat preheaten zal je het stippellijntje niet zien. Het gaat hem om de buiten temperatuur als je begint te rijden.
Uw binnen temperatuur is altijd veel warmen dan het chassis. 1 keer je dan in openlucht komt koelt deze verder af. idd korte laadbeurten zijn ideaal. Mijn auto staat ook binnen. toch is er een groot verschil als ik preheat of niet.
Bij mijn geven korte laadbeurten meer verlies en dat vindt ik niet ideaal.
Volgens mij warmt mijn accu op als ik ga rijden. Maar bij dit weer niet echt veel. Als hij wel zou afkoelen dan zou preheaten als hij binnen staat helemaal verloren energie zijn. Dus je hebt mij nog niet overtuigd. Ook je grafieken hebben meer uitleg nodig.

bartdv

Je batterij zal zeker opwarmen als je gaat rijden maar trager en vergt extra energie.
Met preheaten zit je optimaal als je vertrekt. Dit is een verbruiksverschil uiteindelijk in je Tesla.
Als ik niet preheat zit ik rond 230 als ik wel preheat rond 200. Moet zeggen dat hij vandaag wel heel zuinig lijkt te zijn. maar de temperaturen zijn hoger dan normaal.

Wat de grafieken betreft kan je zien dat mijn efficiëntie van de batterij terug begint te stijgen en dit ondanks de winter. Dit is volgens mij ook de start van de preheat.

Voor de rest vergelijkt de app zelf met andere tesla's om te pinnen waar ik mezelf bevind tov andere. Louter informatief. Evenals phantom drain kan je gaan kijken waar je een grotere phantom drain hebt dan normaal.

Ik zou zeggen probeer het eens een week vooral als het koud is. Ik stond er ook negatief tegenover maar was aangenaam verrast.

Ik laad maar 1 keer op en dat is smorgens tegen vertrek. Meerdere kleine laadbeurten zou beter zijn voor de batterij maar dat is teveel werk om zo iets te gaan doen voor mij. Wil het trouwens ook niet zo ver door trekken.

1 keer laden is meer dan genoeg. Nu moet ik zeggen dat mijn laadbeurten wel vrij kort zijn daar ik thuis laadt aan 77 Km/u en maar een 70 kms rij per dag. Dus laden is bij mij minder dan een uurtje / dag

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,437
3,053
Rotterdam
@ramonneke TIP ik denk dat je uw wijsheid misschien een beetje moet herzien want is stel vast dat jij nogal veel voor waarheid bevestigd wat tot hiertoe meestal niet helemaal juist lijkt te zijn. Lees met open mind wat ik schrijf en zoek niet naar dingen die er niet zijn.

Mijn scherm van mijn S is toch duidelijk niet ?

Nogmaals de bedoeling is om mijn ervaring te delen en vind dat deze goed werkt voor mij.

Ik zal straks mijn laatste rit posten als ik thuis ben aangekomen. Zal een foto van de hele cockpit geven als je dit een beter gevoel geeft.

Ik zeg "I stand corrected" op mijn gedachte dat ik dacht dat het verbruik van een Model 3 was? Die foto van je cockpit is niet nodig.

Wat punten uit onze posts:

- Pre-heaten via het lichtnet zorgt voor minder discharge cycli dus beter voor de batterij
- Pre-heaten zorgt voor meer (rij)comfort
- Pre-heaten zorgt voor meer verbruik
- Pre-heaten via lichtnet zorgt voor verbruik dat meegerekend zou moeten worden in het verbruik per kilometer
- HVAC zorgt voor meer verbruik
- Range Mode voorkomt het onnodig activeren van de batterij heater bij korten ritten
- Een lange snelweg rit zorgt in de meeste gevallen dat er niet voor snelladen voorverwarmd hoeft te worden
- Een warm pack zorgt ervoor dat (meer) regeneratie beschikbaar is
- Laden om het pack te verwarmen is beter dan de onnodige warmteverliezen door pre-heaten
- Laden direct na het rijden zorgt voor een hogere laadefficiency
- Laden voor vertrek verwarmt het pack ook door de conversie verliezen
- Een warme batterij is efficienter bij dischargen dan een koude
- Parkeren in een garage zorgt ervoor dat het pack minder afkoelt
- Pre-heaten is onzinnig voor korte ritten
- Pre-heaten aan de stekker is ideaal om de meeste range uit je pack te halen ten kosten van lichtnet verbruik

Ik denk dat we meer op één lijn zitten. Ik ben het praktisch met al je punten eens. Echter, jij belicht het antwoorden op basis van wat beter is voor de batterij en ik op basis van wat beter is voor het algehele verbruik. Jouw standpunten m.b.t. wat beter is voor het pack onderschrijf ik maar uit het oogpunt van verbruik sta ik niet achter deze aanpak.

Ik kon het niet laten en even een test uitgevoerd. Voor de gein even naar het pre-heaten gekeken voor mijn S100D. Auto aan het lichtnet gekoppeld en via de app pre-heating ingeschakeld.

In 22 minuten van 9.17 naar 18.9 graden tegen een verbruik van minstends 7.000W. Dat kost dus tenminste 7000*1/3 = 2.3kWh en dat is erg optimistisch.

Als het straks echt koud is duurt het nog langer. Als het vriest zeker 2x zo lang en dat komt ook overeen met eerdere testen die ik heb gedaan puur op opwarmtijd.

ScanMyTesla:

1639488478467.png
1639488614281.png

DSMR reader:

1639488939252.png

Dus ja, ergens zit natuurlijk een kantelpunt waarbij het zinvoller is om te preheaten.

Je geeft zelf aan dat je een delta hebt van 30wh/km en mijn inschatting is circa 25wh/km. Dat zou inhouden dat bij 2300wh met een delta van 30wh/km voor preheaten je dus 76 kilometer moet rijden voor je er winst uithaalt. Dat is natuurlijk nog zeer optimistisch omdat tijdens het rijden het pack ook wordt verwarmt eigenlijk is pre-heaten dus altijd zinloos voor het verbruik en brengt het enkel comfort (in ieder geval voor mijn S100D).

Mijn conclusie is dat pre-heaten onder deze afstand dus niet zinvol is voor het verbruik. Dat dacht ik al op gevoel maar deze test bevestigd dit gelukkig ook.

Maar... je zit dan wel in een koude auto :) vandaar mijn eerdere opmerking... pre-heaten doe ik enkel bij echt langere ritten als range of comfort belangrijk is.

Laad de accu van mijn tesla tot maximaal 60% en rijd hem nooit veel verder als 40% leeg.onder de tien graden altijd accu voor verwarmen gewoon met energie uit de accu zelf(die 2kw is pindakaas voor de grote accu). Mijn accu staat nu altijd tussen de 3.80volt en 3.65volt per batterijcel en laad hem bijna elke dag even iets bij met een maximaal laadvermogen van 3kw.Denk dat dit wel goed is voor de accu 🤞

• Funny
Reactions: SpaceWagon

job-lek

Active Member
Sep 15, 2018
1,960
1,489
Hamburg- BredA
Voorzichtig bij koude start is niet nodig voor een EV-motor, wel voor de batterij. Bij een ICE gaat het om 10’. Hier zou het een uur zijn. Ik doe heel veel km, maar ik rij enkel op reis langer dan een uur.
Ik redeneer verder op volgende vaststellingen
  • Met mijn 90D ben ik al beperkt geweest qua SuC snelheid. Dat is weer rechtgezet door een rechtzaak. Een rechtzaak kijkt daarbij niet naar de techniek.
  • Ik krijg ook het gevoel dat de regen ook beknot is (wagen lijkt minder te remmen bij het lossen van de rempedaal). Regen is hetzelfde als SuC laden.
  • De aanbevelingen van Tesla om te gaan voorverwarmen, wat voor mij een extra kost is. Ze gaan het ook langs alle kanten faciliteren. Het staat net nog niet default op.
Het is voor mij duidelijk dat er voortschrijdend inzicht is bij Tesla dat er vroeg of laat problemen ontstaan met de 90D batterij en dat ze die zo veel mogelijk buiten de 8 jaar garantie willen duwen. Ik vind dat ze hierbij hun verantwoordelijkheid ontlopen.
Aan de andere kant, na 8 jaar en 300000 km, kan de prijs van een batterijvervanging wel verantwoord worden qua kost. En je hebt een zo goed als nieuwe wagen dan. Een Ice krijg je dan hoogstens nog verkocht voor export.
Ik merk geen verminderde regen. Overigens heeft snel optrekken veel meer impact op de batterij dan max regen.

• Like
Reactions: ramonneke

job-lek

Active Member
Sep 15, 2018
1,960
1,489
Hamburg- BredA
Mijn X staat thuis in een inpandige garage, de accu heb ik nog niet kouder gezien dan 18 C binnen. Toch als ik naar buiten rij zie ik het stippellijntje bij de regen. Voordat ik de wijk uit ben is dat weg. Hij stond laatst een nachtje buiten en ik moest plotseling weg. Die keer duurde het wel 30 km voordat de stippellijn weg was. (Ja ik rij als een bejaarde en toch maken mijn voor aandrijfassen alweer lawaai na 20k km)
Ik hou niet bij elke laad sessie bij wat mijn verliezen zijn maar ik zie wel een verschil bij korte laadsessies bijv 10 kWh of langere laadsessie 30kWh of groter. Ik heb een kWh meter in de garage waar alleen de Tesla aanhangt. Hoe meer ik laad hoe efficiënter. Bij 30kWh of heb ik ongeveer 8% verlies maar bij minder dan 10 kWh is dat 12% of hoger.
Een zwager van mij had een Chinese M3 SR+ en hij zei dat als het vroor en de auto had niet gereden dan lade de M3 bijna niets de eerste uren.
Dus bij hem was er echt sprake van accu voorverwarming. Of dat bij 18 graden bij mij ook zo is betwijfel ik. Ik denk dat op zo'n moment de 12V accu geladen wordt. Want zelf na lang laden heb ik de accu niet boven de 20 graden gezien.
Denk dat hier een duidelijk verschil is in het batterijmanagement van de X of S en de 3 of Y

• Like
Reactions: Camelroel

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
1,466
983
Lelystad
Laad de accu van mijn tesla tot maximaal 60% en rijd hem nooit veel verder als 40% leeg.onder de tien graden altijd accu voor verwarmen gewoon met energie uit de accu zelf(die 2kw is pindakaas voor de grote accu). Mijn accu staat nu altijd tussen de 3.80volt en 3.65volt per batterijcel en laad hem bijna elke dag even iets bij met een maximaal laadvermogen van 3kw.Denk dat dit wel goed is voor de accu 🤞
Dat lukt me niet, dan moet ik morgen in Emmeloord, Drachten en Zuidbroek laden en op de terugweg weer.
Ik rij naar Zuidbroek laad tot 70%,pik mijn moeder en we gaan een beetje toeren en op de terugweg waarschijnlijk weer naar Zuidbroek laden tot 60% en met iets meer dan 10% thuis aankomen. Ik probeer echt wel een beetje om mijn accu te denken, maar het is wel een auto.

• Like
Reactions: Jasper2020

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC