Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe fotografeer je je Tesla op z’n mooist?

This site may earn commission on affiliate links.
We hebben een prachtige auto en daar willen we natuurlijk een paar mooie foto’s van hebben. Vaak worden de foto’s met een mobieltje gemaakt en dat levert op zijn best aardige kiekjes op. Smartphones beelden alles van voor tot achter scherp af, ook een hinderlijk drukke achtergrond. Mobieltjes kunnen ook qua kleurweergave niet op tegen zelfs maar de goedkoopste compactcamera.
Ter illustratie, niet als kritiek, heb ik enkele foto’s, geschoten met de iPhone, opgenomen van de 5-SPZ-61.

Wat kun je doen om betere foto’s te maken?

1. Gebruik minimaal een compactcamera met zoomlens
Smartphones hebben een groothoekige lens en dat levert vertekende foto’s op met veel te grote motorkappen of vertekende dikke konten. De foto’s van mijn Model S 4-SPP-08 zijn met een Nikon fullframe spiegelreflex gemaakt met een brandpuntsafstand van 70-200 mm. De foto's zijn direct gemaakt nadat ik de MS heb opgehaald bij Tesla.
De eerste foto is met een iPhone gemaakt. Volgende is met een spiegelreflex met 160 mm telelens gemaakt. Dit levert een iets te gecomprimeerd beeld op. De derde foto is met 70 mm gemaakt. De foto voor de garagedeuren, voor de werkplaats van DC detailer Ferry Groen, is met een Canon compactcamera gemaakt. Laat in de middag, vlak voor donker en in de regen.

ImageUploadedByTapatalk1389531733.343807.jpg
WIM_5632.jpg
WIM_5648.jpg
IMG_0133.jpg


2. Maak de foto’s met lichte teleperspectief
Compactcamera’s kunnen inzoomen en dat levert veel betere verhoudingen op. Bij inzoomen scherpstellen op de auto, de achtergrond wordt dan liefst onscherp. Dit is ook met diafragma en sluitertijd te beïnvloeden. Blijft de achtergrond te scherp, stel dan een groot diafragma in als bijv. 2.8 of 4.0.

ImageUploadedByTapatalk1389531767.592452.jpg
WIM_5659.jpg


3. Vermijd fel zonlicht
Fel zonlicht maakt lichte partijen snel ondoortekend, donkere partijen worden gitzwart. Donkere auto’s smelten vaak lelijk samen met hun schaduw.
Een strakblauwe lucht maakt zwarte auto's ook blauw. Maak je een foto van de zijkant, dan is het het mooist als de beide sets wielen als het ware op elkaar geprojecteerd worden. Als je erin slaagt de onderkant van de auto los te laten komen van de ondergrond, krijg je onderstaande fraaie opname.

WIM_5617.jpg


4. Voorkom direct tegenlicht
Direct tegenlicht kan mooi zijn, maar het risico van ondoortekende delen is groot. Alleen vakfotografen kunnen hier wat moois van maken.

5. Zoek een rustige voor- en achtergrond
Een modderig pad is geen goede biotoop voor een Model S. Het leidt de aandacht van de auto af. De achtergrond liefst rustig houden en bij voorkeur onscherp. Het gaat immers om de auto.

6. Foto’s recht van voren of van achteren zijn minder interessant
Onderstaande foto’s tonen dit helder. 3/4 van voren of van achter zijn het spannendst.
De eerste foto is gemaakt met een iPhone, de volgende twee met de Nikon spiegelreflex.

ImageUploadedByTapatalk1389531779.626561.jpg
WIM_5644.jpg
WIM_5653.jpg



7. Zorg voor een rechte horizon
Dat zou eigenlijk niet hoeven worden opgeschreven. Het is evenwel een storende fout in veel foto’s.

8. Bijsnijden foto
Snij de foto in een fotobewerkingprogramma zodanig bij dat de auto de hoofdrol vervult en niet de omgeving. Dat laatste kan natuurlijk wel de bedoeling zijn en dan is het wel OK.


9. Was de auto voor je gaat fotograferen.
Dit is ook een no-brainer. Vooral als de auto bij de detailer vandaan komt is het zaak snel een paar mooie foto’s te - laten - maken. De detailers fotograferen er ook op los, maar ... mogelijk hebben ze wat aan mijn tips :)

 
Last edited:
Bedankt voor de tips! Ik heb een systeemcamera met polfilter, maar bedacht me gisteren onderweg naar huis ineens dat de auto vies werd van het rijden. Dus snel even gestopt en wat foto's gemaakt.
Resultaat viel me niet eens tegen. Overigens lijkt er met upload naar het forum kwaliteit verloren te gaan. Nog tips om dat te minimaliseren? Eerst zelf resizen?
 
Als ik nog 2 tips mag toevoegen:

- Maak een hoop foto's, de kans dat er dan een goede tussen zit is wat groter:wink:

- Als je met Photoshop of Paint kan omgaan kun je wat kleine dingetjes aanpassen die een groot verschil maken. hieronder een x aantal foto's die ik heb bewerkt, hoewel de foto niet zo heel goed is kun je wel het verschil zien


IMG_1459 rood.jpg
IMG_1459 Kenteken.jpg

IMG_1560 rood.jpg
IMG_1560 bewerkt.jpg

IMG_1576 rood.jpg
IMG_1576 bewerkt.jpg
 

Attachments

  • IMG_1459.jpg
    IMG_1459.jpg
    1,000.5 KB · Views: 427
  • IMG_1560.JPG
    IMG_1560.JPG
    3.9 MB · Views: 414
  • IMG_1576.JPG
    IMG_1576.JPG
    3.9 MB · Views: 418
Last edited: