Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe is het nu echt om met AP te rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sluit me aan bij alle lof-uitingen. AP is voor mij echt een uitkomst. Mijn woon-werk verkeer is ongeveer 230km per dag. File-rijden en lange stukken snelweg gaan erg goed en AP maakt het echt een stuk draaglijker. (Ritjes kantoor - huis zijn echt even relaxed bijkomen). Ik hoef eigenlijk nooit in te grijpen - en als het wel beter is om zelf even de controle te hebben is het bij situaties die je ziet aankomen. (AP anticipeert immers niet, maar reageert). Afgelopen weekend voor 2e rondje ski van het jaar naar Oostenrijk geweest (Hoch Solden) - heerlijk op AP van SuC naar SuC.
Ook ik vind het jammer als door slecht weer of andere omstandigheden AP het eens niet doet - sterker nog: llaatst omgedraaid naar huis en eerst thuis gewerkt tot regen / storm activeren van AP weer toelieten. Had zo geen zin om zelf in de file te sturen...
 
AP is prima te gebruiken, maar ik moet nog steeds vaak ingrijpen. Men neme een rustige A2 van Utrecht naar A'dam, daar rijd iedereen op een kluitje 102. Wat gebeurt er dan? Mensen voegen vlak voor je in (afsnijden dus). Helaas reageert de auto daar echt te traag op. Je ziet ook in het display van AP dat een auto schuin voor niet "bestaat", het lijkt alsof de camera een vrij kleine kijkhoek heeft. Als die auto echter besluit dat ik ook niet besta en gewoon naar rechts gaat moet ik hard op de rem. Je zou toch zeggen met de radar en sensoren dat de auto daar iets mee moet doen? Pas als de auto over de helft van de baan is en de AP "herkent" de auto, dan is er actie...helaas te laat.

Iemand zelfde ervaringen?
 
AP is prima te gebruiken, maar ik moet nog steeds vaak ingrijpen. Men neme een rustige A2 van Utrecht naar A'dam, daar rijd iedereen op een kluitje 102. Wat gebeurt er dan? Mensen voegen vlak voor je in (afsnijden dus). Helaas reageert de auto daar echt te traag op. Je ziet ook in het display van AP dat een auto schuin voor niet "bestaat", het lijkt alsof de camera een vrij kleine kijkhoek heeft. Als die auto echter besluit dat ik ook niet besta en gewoon naar rechts gaat moet ik hard op de rem. Je zou toch zeggen met de radar en sensoren dat de auto daar iets mee moet doen? Pas als de auto over de helft van de baan is en de AP "herkent" de auto, dan is er actie...helaas te laat.

Iemand zelfde ervaringen?

ik kan dit niet plaatsen, zelf vindt ik dat de Tesla te beleefd is en bij tussenvoegers erg defensief is.
welke stand gebruik jij voor het aantal auto's tussen jou en de voorligger?
 
Ik rij deze route bijna elke werkdag. Zodra ik de MS kreeg (sep 2013) ben ik uiterst links met CC op 106 gaan rijden. Heb geen AP - maar rij doorgaans erg rustig omdat niemand mij inhaalt en de meeste mensen rechts blijven rijden. Met AP is dat nog idealer lijkt me. Gewoon uiterst links gaan rijden, CC op 106 en AP aan. Weg uit die 90 tot 102 slakkengang zou ik zeggen en je probleem is done with.

AP is prima te gebruiken, maar ik moet nog steeds vaak ingrijpen. Men neme een rustige A2 van Utrecht naar A'dam, daar rijd iedereen op een kluitje 102. Wat gebeurt er dan? Mensen voegen vlak voor je in (afsnijden dus). Helaas reageert de auto daar echt te traag op. Je ziet ook in het display van AP dat een auto schuin voor niet "bestaat", het lijkt alsof de camera een vrij kleine kijkhoek heeft. Als die auto echter besluit dat ik ook niet besta en gewoon naar rechts gaat moet ik hard op de rem. Je zou toch zeggen met de radar en sensoren dat de auto daar iets mee moet doen? Pas als de auto over de helft van de baan is en de AP "herkent" de auto, dan is er actie...helaas te laat.

Iemand zelfde ervaringen?
 
vandaag op de A9 Amstelveen door Amsterdam ZO de A1 op richting A10 Amsterdam Noord. Ik ben 3x van baan gewisseld maar voor de rest AP over het klaverblad (met vrij ruime correcties), scherpe bocht A9 weer op, knikje ineens door wegwerkzaamheden, weer scherp de A1 op en op de afrit s113 pas uitgeschakeld. Heb zelf een dynamischer rijstijl maar het stadium AP alleen voor vrijwel rechte stukken zijn we nu al voorbij. Easy.
 
ik kan dit niet plaatsen, zelf vindt ik dat de Tesla te beleefd is en bij tussenvoegers erg defensief is.
welke stand gebruik jij voor het aantal auto's tussen jou en de voorligger?

Bij aflevering was het in stand 1 gezet, vanmorgen op stand 2 gezet en het lijkt inderdaad nu wat rustiger. Overigens zou je zeggen dat dat niet uit moet maken, want de afstand tot je voorligger heeft geen effect op het wel/niet zien van een auto die invoegt. Als ik goed let op het AP display zie ik een auto van de zijkant invoegen en pas daarna (= te laat) ziet de AP dat er inderdaad een auto naast me rijdt. Op de A2 komt dit veel voor omdat je in groepjes rijdt, en met de AP wil je dan nog wel eens iemand rechts inhalen die 95 rijdt. Die merkt dat vervolgens niet en gooit hem naar rechts waar je net in die baan zit. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik elke keer op het stuk tussen Utrecht en A'dam meerdere keren moet ingrijpen (= hard op de rem). Iemand die naast me rijdt en de richtingaanwijzer aandoet zorgt bij mij voor spanning omdat ik weet dat de AP dat niet met zekerheid voor me oplost. Met vrachtwagens helemaal, de auto gaat pas afstand nemen als we er al voorbij zijn, ondertussen zie ik de gele sensor van de dode hoek in het display maar moet ik echt ingrijpen om de vrachtwagen niet te raken.
 
Grappig, de ACC van de Audi gaat er echt rechts niet voorbij, die blijft er dan keurig rechts achter hangen. Lijkt me een US eigenschap die voor de EU er eigenlijk uit moet.

Liever niet! Er rijden teveel bestuur(sters) midden of zelfs links, ga daar niet continu rechts voorbij maar na 15km er achter hangen is het wel klaar, niet?
Als AP dat niet meer zou kunnen wordt het listig in mijn ogen.

AP werkt goed maar de Beta versie was beter (geen handen aan het stuur nodig om van baan te wisselen) en was vloeiender echter had nog niet de leerfunctie en remde heftiger dan nu, dat was echt irritant en zelfs reden AP bij druk verkeer (spits) uit te zetten.

Als je haast hebt is AP te traag, anticipeert niet zoals gezegd maar reageert.
Bij hogere snelheden wordt AP zoekerig en is dus niet ideaal in bijv. Duitsland met zijn smalle banen (en doet het ook niet boven de 150, een juiste limiet naar mijn idee).
Zou altijd AP nemen al is het alleen maar voor het parkeren, nooit velg-schade echter wel eerder versleten bussen schat ik.

Lange rit komt binnenkort en verwacht inderdaad lange stukken op AP te gaan rijden.
 
Vooropgesteld: Ik rij ook regelmatig 'rechts' op de A2 geen zin om 6 bijzondere verrichtingen te moeten doen, omdat er 1 met oogkleppen op op de derde baan rijdt van Maarssen naar Vinkeveen....

Liever niet! Er rijden teveel bestuur(sters) midden of zelfs links, ga daar niet continu rechts voorbij maar na 15km er achter hangen is het wel klaar, niet?
Als AP dat niet meer zou kunnen wordt het listig in mijn ogen.
Klein beetje zelf gas geven en je bent er ook voorbij. Feit is dat je er niet rechts voorbij mag in de meeste EU landen, dus logisch dat een AP dat ook niet doet, tenzij je zelf de beslissing neemt (door gas bij te geven).
 
Handen aan het stuur bij baanwissel is gelukkig verplicht. Merkte ik toen ik laatst op zo'n weg met stippellijnen aan de zijkant mijn richtingaanwijzer naar rechts aanzette. AP probeerde prompt van baan te wisselen naar de berm.
 
AP werkt wel goed, echter bij scherpe bochten op smalle banen gaat die vaak teveel buiten de lijnen. Zeker met middenberm en hoge borduren, welke niet goed zijn voor je velgen.

Op de autostrade werkt die heel nerveus als het zoals de voorbije dagen serieus aan het regenen was. Moet wel zeggen dat het soms zelf al lastig was om de baan goed te zien als je een vrachtwagen voorbij ging.

Ook al 2x van een brede vrachtwagen weg moeten trekken omdat die bijzonder dicht er voorbij ging, geen idee of die nog ging kunnen voorbij rijden...Zo ver niet durven gaan :)
 
47ee2564aa24a7ebdc7f06dae693d4bf.jpg


Klein wapenfeitje. Dankzij AP nu eindelijk eens kaarsrecht bij de SuC. Alleen, hij signaleert de varkensrug en stopt daarom ruim een halve meter te vroeg. Kniesoor, jawel, weet ik.