Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe laden jullie thuis? + Restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Zo had ik het ook begrepen. Ondertussen is er een nieuwe update beschikbaar, kan iemand in België bevestigen dat je ondertussen via het gewone stopcontact kunt laden? Ik verwacht mijn Tesla in mei, en plan via een gewoon stopcontact te laden..
ConFuzion,

"The proof of the pudding is in the eating".

Voor wat betreft je eigen thuissituatie, kan je de huidige toestand nu al eens uittesten door iemand die reeds met Tesla rijdt even bij je uit te nodigen met zijn UMC. Bij mij werkte het thuis om met gewoon stopcontact te laden (wel erg traag natuurlijk).
Dan weet je of je nog moet stressen tegen mei of niet.

Als je niemand in je directe omgeving kent met Tesla stuur me dan maar PM met je persoonlijke gegevens. Ik woon in Gent en heb kantoor in Zuid-West Vlaanderen, dus dit moet wel te regelen zijn.
 
ConFuzion,

"The proof of the pudding is in the eating".

Voor wat betreft je eigen thuissituatie, kan je de huidige toestand nu al eens uittesten door iemand die reeds met Tesla rijdt even bij je uit te nodigen met zijn UMC. Bij mij werkte het thuis om met gewoon stopcontact te laden (wel erg traag natuurlijk).
Dan weet je of je nog moet stressen tegen mei of niet.

Als je niemand in je directe omgeving kent met Tesla stuur me dan maar PM met je persoonlijke gegevens. Ik woon in Gent en heb kantoor in Zuid-West Vlaanderen, dus dit moet wel te regelen zijn.

En zeggen dat ik afgelopen weekend meerdere keren Zaventem ben gepasseerd. :rolleyes:
 
Thanks, JoeNe.
Is het die 31325 die we nodig hebben?

Hangt er van af wat je wilt bereiken:
Wil je aan elk stopcontact kunnen laden heb je 31320 nodig
Wil je aan de krachtstroom kunnen laden zonder dat je je rode stekker en UMC nodig hebt en dus > 11 kW dan heb je de 31325 nodig.

Als je de 31325 bestelt kan je ook verloopkabels maken zodat je toch nog op een gewoon stopcontact kan laden.

Ikzelf heb de 31320. Zo kan ik op elke bestemming op een gewoon stopcontact laden zonder al te veel te hoeven sleuren. Ik heb de indruk dat er in België nog niet al teveel vakantiehuizen een 3-fase aansluiting hebben en die 31320 heeft geen Neuter probleem.
En als ik ergens blijf overnachten is de 10A meer dan voldoende.

Maar ik heb ook verloopkabels gemaakt voor de UMC, zodat ik zowel op 64A, 32A en 16A 3 fase stopcontacten kan laden aan 11kW.(in afwachten van de rode stekker).

Dus met de aanschaf van artikelnummer 31320, en combinatie van de UMC met rode stekker kan ik overal laden.

Maar Tesla is op de hoogte van het Neuter probleem in België dus ik verwacht dat ze met een UMC update uitkomen. Ik heb daar niet op gewacht omdat ik in mei op verplaatsing moet en daar niet zeker ben van een Neuter.

@Leyfsi : Mooi nummerbord trouwens, maakt je wel heel herkenbaar
 
Hangt er van af wat je wilt bereiken:
Wil je aan elk stopcontact kunnen laden heb je 31320 nodig
Wil je aan de krachtstroom kunnen laden zonder dat je je rode stekker en UMC nodig hebt en dus > 11 kW dan heb je de 31325 nodig.

Als je de 31325 bestelt kan je ook verloopkabels maken zodat je toch nog op een gewoon stopcontact kan laden.

Ikzelf heb de 31320. Zo kan ik op elke bestemming op een gewoon stopcontact laden zonder al te veel te hoeven sleuren. Ik heb de indruk dat er in België nog niet al teveel vakantiehuizen een 3-fase aansluiting hebben en die 31320 heeft geen Neuter probleem.
En als ik ergens blijf overnachten is de 10A meer dan voldoende.

Maar ik heb ook verloopkabels gemaakt voor de UMC, zodat ik zowel op 64A, 32A en 16A 3 fase stopcontacten kan laden aan 11kW.(in afwachten van de rode stekker).

Dus met de aanschaf van artikelnummer 31320, en combinatie van de UMC met rode stekker kan ik overal laden.

Maar Tesla is op de hoogte van het Neuter probleem in België dus ik verwacht dat ze met een UMC update uitkomen. Ik heb daar niet op gewacht omdat ik in mei op verplaatsing moet en daar niet zeker ben van een Neuter.

@Leyfsi : Mooi nummerbord trouwens, maakt je wel heel herkenbaar

Fantastisch toch, de hulp en de raad die je op dit forum krijgt (en de snelheid waarmee!). Bedankt, JoeNe!
 
Hi,

Wil hget hier wel eens testen, maar de vraag is hoe een software-update in de UMC kan geraken ?
In elk geval werd een oplossing beloofd door Elon en bevestigd door Brussel, dus nog even wachten zou ik zeggen.
 
nope, blijft zelfs na één uur ingeplugd aan beide kanten op rood.
In feite zou Tesla zelf de Belgische klant de jkeuze moeten geven tussen de eigen laadkabel als je een neuter hebt en het variotype dat wel werkt zonder neuter.
 
Ik vermoed dat we de Noorse UMC zouden krijgen. Daar hebben ze hetzelfde 'probleem'
Daar wordt de Mennekes lader gebruikt:
mennekes.PNG

Zoals te zien in de video van Björn (18:10)
Bjørns first trip - YouTube
 
Graag advies: Binnenkort wordt bij mij ver gegraven voor de bekabeling van Mennekeskast. Heb me nog niet verdiept
in smart charging, maar is het raadzaam om nu ook een data/ethernet kabel naast die stroomkabel
te laten leggen?

Ik heb meteen 5g10 gelegd met 2 UTP kabels en nog wat reservekabeltjes. Houd er rekening mee dat het er later bijtrekken altijd een risico is. Als je toch bezig bent doe het dan meteen. UTP gewoon op rol kopen op internet, is niet duur
 
Dag Joene,

Wat is het neuterprobleem precies? Bedoel je de aansluitingen die 3fase op 240V zonder N hebben? Zal de UMC update 6.0 deze ondersteunen? En gebruike je dan gewoon de rode stekker met 3x240V zonder N aansluiting? Mijn zwembadpomp werkt op 3x240V zonder N en ik begrijp dan ook eigenlijk niet waarom die N voor de Tesla nodig is. Bij gelijke belasting van de fasen, zoals bij die pomp, en waarschijnlijk ook bij de Tesla, doet die N toch niets?
 
Dag Joene,

Wat is het neuterprobleem precies? Bedoel je de aansluitingen die 3fase op 240V zonder N hebben? Zal de UMC update 6.0 deze ondersteunen? En gebruike je dan gewoon de rode stekker met 3x240V zonder N aansluiting? Mijn zwembadpomp werkt op 3x240V zonder N en ik begrijp dan ook eigenlijk niet waarom die N voor de Tesla nodig is. Bij gelijke belasting van de fasen, zoals bij die pomp, en waarschijnlijk ook bij de Tesla, doet die N toch niets?

Het neuterprobleem waar ik het over heb gaat over monofase laden. De Tesla verwacht daar 1 fase + 1 geaarde N. Hij gaat het spanningsverschil tussen aarding en Neuter testen. Als op die plaats een fase zit, wil de UMC niet laden, terwijl je eigenlijk wel gewoon 230V spanning hebt tussen je 2 fases en je perfect monofase zou moeten kunnen laden.

Tesla zoekt naar oplossingen voor dit probleem, en ik gok erop dat ze de UMC ooit zullen moeten vervangen.

Jouw probleem lijkt me anders. De N wordt bij de Tesla gebruikt om een Y-configuratie te maken. Elke fase wordt naar de N geschakeld zodat je 3 x 230V naar je Neuter schakelt. Bij een 3 fase + N heb je 400V tussen 2 fasen, terwijl jij 230V tussen je fases hebt.

Ik ben absoluut geen elektricien en heb die info ook maar opgepikt. Misschien dat iemand met meer verstand van zaken daar wat meer uitleg over kan geven. Er zijn voldoende van die mensen hier aanwezig op het forum.
 
Dank, JoeNe. Klopt het dat je wel een laadstation kan aansluiten op een 3x240 zonder neuter en dan zo de Tesla laden? In een andere post schijn je dit te suggereren...

Het gaat, maar dan moet er een transfo tussen die een geaarde neuter gaat simuleren.

Je kan altijd Maarten van Electrabel eens contacteren. Zij bieden laadoplossingen aan die dit ondersteunen. (Maarten VA (Bambin00) on Twitter)
Of je kan natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar oplossingen. Forumlid mik heeft zo'n transfo thuis staan. Als je hem een PM stuurt kan hij je wel verderhelpen. Ikzelf heb het probleem niet dus ik heb ook niet verder naar oplossingen gezocht.
 
Ik heb een ganse tijd met deze problematiek zitten worstelen. Forumlid S-19910 is hierin zéér onderlegd. Hij heeft bij mij komen testen met een eigengemaakte UMC en het lukt met dat toestel om enkelfasig te laden zonder neuter. Bij de test om 3x230 v zonder neuter te laden hebben we ondervonden dat de auto zelf overschakelt naar enkelfasig. Oplossing is een tranfo die 400v kan leveren.



Dank, JoeNe. Klopt het dat je wel een laadstation kan aansluiten op een 3x240 zonder neuter en dan zo de Tesla laden? In een andere post schijn je dit te suggereren...