Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe laden jullie thuis? + Restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoorde onlangs dat ze verwachten dat mijn Tesla al geleverd zou worden 'tweede helft' van april (België). Tijd om in gang te schieten om een laad oplossing te voorzien dus :) Aangezien mijn garage te klein is, huur ik een garage wat verderop in mijn straat. De eigenaar gaat daar 3-fase 400V 16A voorzien, ik (de vennootschap) leg een stuk bij in die kost. Ik ben een absolute leek op vlak van elektriciteit :( Daarom hier enkele vraagjes:

1. Om de laadkosten te mogen inbrengen in mijn vennootschap, moet ik dit waarschijnlijk kunnen aantonen. Op welke manieren kan/mag dit ? Heb je een laadstation nodig of heb je voldoende aan een teller/meter ? Controleert de fiscus hier op ?

2. Klopt het dat er met een 3-fase 400V, 16A aansluiting nooit problemen zijn ?

3. Moest die niet op tijd voorzien kunnen worden: ik lees hier dat er nog steeds problemen zijn met het opladen aan een gewoon 220V stopcontact ? Zou dat nog steeds het geval zijn tegen dat de Tesla geleverd zou worden volgende maand ? Best eens aan Tesla vragen zeker ?

4. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten of die ik op voorhand moet navragen aan de eigenaar van de garage ? :eek:
 
Ik hoorde onlangs dat ze verwachten dat mijn Tesla al geleverd zou worden 'tweede helft' van april (België). Tijd om in gang te schieten om een laad oplossing te voorzien dus :) Aangezien mijn garage te klein is, huur ik een garage wat verderop in mijn straat. De eigenaar gaat daar 3-fase 400V 16A voorzien, ik (de vennootschap) leg een stuk bij in die kost. Ik ben een absolute leek op vlak van elektriciteit :( Daarom hier enkele vraagjes:

1. Om de laadkosten te mogen inbrengen in mijn vennootschap, moet ik dit waarschijnlijk kunnen aantonen. Op welke manieren kan/mag dit ? Heb je een laadstation nodig of heb je voldoende aan een teller/meter ? Controleert de fiscus hier op ?

2. Klopt het dat er met een 3-fase 400V, 16A aansluiting nooit problemen zijn ?

3. Moest die niet op tijd voorzien kunnen worden: ik lees hier dat er nog steeds problemen zijn met het opladen aan een gewoon 220V stopcontact ? Zou dat nog steeds het geval zijn tegen dat de Tesla geleverd zou worden volgende maand ? Best eens aan Tesla vragen zeker ?

4. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten of die ik op voorhand moet navragen aan de eigenaar van de garage ? :eek:


Helaas kan ik enkel beantwoorden vanuit een Nederlandse situatie, maar logischer wijs zou dit niet mogen afwijken van Belgie.

1 - Een aparte kWh meter tussen het laadstation/rode adapter en meter van de leverencier is ruim voldoende. Hierin kun je exact zien hoeveel kWh naar het laadstation/rode adapter is gegaan (inclusief de verliezen). Dit zal de fiscus (moeten) accepteren.
2 - Nooit is een groot woord, maar ja. In het algemeen is er met deze setup geen problemen
3 - Echt problemen met laden van 220V is er niet, MAAR blijkbaar is de 220V (schuko) aansluiting in elk lang iets anders. Zo is de situatie in Belgie iets anders dan in Nederland (iets met een neuter). De oorzaak ligt bij de UMC van Tesla, ondanks dat er wisselspanning naar binnen gaat, wil het apparaat toch een specifieke pool op de pinnen hebben. In Nederland draaien we de stekker gewoon om omdat deze symmetrisch is, echter in Belgie gaat dat niet, de aarde-pin zit is de weg.

4 - Wie gaat het laadstation betalen ? Zet het duidelijk op papier wie eigenaar is. Welke kosten worden in rekening gebracht en hoe worden ze verrekend ? Wat als jij een andere stroom-leverancier wilt waar je betere tarieven hebt ? Wie heeft nog meer toegang tot het pand ? Hoe is afgezekerd ? Zulk soort dingen om maar iets op te noemen...
 
Bedankt voor je antwoorden en de tips martinve :) Als een kWh meter voldoende is voor de fiscus dan ga ik (voorlopig) op die manier werken en geen laadstation installeren. Ik zal wel nog eens met Tesla moeten bellen om te horen of er voor 'onze' 220V stopcontacten al een oplossing zal zijn tegen volgende maand, voor het geval die 400V aansluiting tegen dan nog niet in orde is.
 
Bedankt voor je antwoorden en de tips martinve :) Als een kWh meter voldoende is voor de fiscus dan ga ik (voorlopig) op die manier werken en geen laadstation installeren. Ik zal wel nog eens met Tesla moeten bellen om te horen of er voor 'onze' 220V stopcontacten al een oplossing zal zijn tegen volgende maand, voor het geval die 400V aansluiting tegen dan nog niet in orde is.

Goed om horen dat hij al zo snel komt. Is het uiteindelijk een witte geworden?

Ik heb dezelfde setup als jij voorstelt. kWh teller direct na mijn zekeringen in mijn elektriciteitskast. Voorlopig nog niets wat online toegangkelijk is.
Ik lees de stroom af, op het moment dat ik voor Eandis mijn tellerstanden moet doorgeven. Ik neem er nog een foto van met de smartphone en hou ook tellerstanden bij in een excel sheet.
Als de Electrabel factuur komt zal ik dan de berekening maken...

Ik denk dat je wel op een of andere manier aan die factuur van de energieleverancier gaat moeten komen. Misschien toch eens aftoetsen met de eigenaar.
 
Bedankt voor je antwoorden en de tips martinve :) Als een kWh meter voldoende is voor de fiscus dan ga ik (voorlopig) op die manier werken en geen laadstation installeren. Ik zal wel nog eens met Tesla moeten bellen om te horen of er voor 'onze' 220V stopcontacten al een oplossing zal zijn tegen volgende maand, voor het geval die 400V aansluiting tegen dan nog niet in orde is.

Vincent,
Als je wil kan ik wel eens langs komen met de MS om te controleren of er een probleem is met uw stopcontacten.
stuur me dan maar een PM
 
Bij ons is het Infrax. Ik heb die mannen de oren van hun kop gezaagd, bij de bevoegde schepen geweest, alle middelen die ik heb aangewend om 3x400v te verkrijgen, niks helpt. Ze schuiven de kost telkens door naar de aanvrager. Moet je weten dat hier in de straat enkel schrijnwerkers, een smid en winkels zitten. Ze sturen die mensen allemaal met een kluitje in het riet. Ofwel de kosten volledig zelf betalen ( niemand gaat natuurlijk enkele tienduizenden euro's zelf betalen) ofwel een tranfo plaatsen. Voor mij zouden ze nog een neuter kunnen trekken zodat ik 3f 230v zou kunnen gebruiken. Kostprijs: 9000€. Langs de andere kant snap ik wel waarom ze de straat niet willen opengooien om nieuwe kabels te leggen én een nieuwe verdeeltranfo. Ze willen de kleine ambachtelijke kmo's naar een industriepark verbannen.:crying:

Ik ga een kijken hoever ik geraak met 10kVA. Als dat niet lukt met 3f 230v 25a, 's nachts, dan zal ik moet verzwaren. En dan krijg ik max 50a.

PatrickL, ben je er uit geraakt, en indien ja met welke oplossing?
zit in exact dezelfde situatie. Geen 400V beschikbaar...
Heb nog even de tijd (jammer genoeg ;-).
 
Ik heb momenteel een transfo van 3x400v + N voor 10KVA en dat werkt prima. Laden gaat momenteel tegen 9A omdat de electricien een zekering van 16A aan de 230v zijde heeft voorzien ipv één van 32A. Vandaag zou hij die moeten vervangen. Als dat gebeurd is kan ik zien hoe ik de timing kan organiseren met de andere huistoestellen die 's nacht werken.
Nu zit ik nog te wachten op het laadstation Wall-B. We zijn nu in de 8e week na bestelling maar de leverancier weet ook niet waar de producent blijft met zijn bestellingen. Voorlopig nog laden met de UMC aan een rode CEE stekker maar dat is geen probleem. Enkel in de regen staan taffelen met de natte UMC tegen je kostuum is iets minder. Dit is trouwens de één van de redenen waarom ik een laadpal voorzie.
Als je graag even komt kijken om te zien hoe dat het werkt bij mij dan ben je altijd welkom. Stuur maar een PM om af te spreken.

PatrickL, ben je er uit geraakt, en indien ja met welke oplossing?
zit in exact dezelfde situatie. Geen 400V beschikbaar...
Heb nog even de tijd (jammer genoeg ;-).
 
Hoi,

een vraagje van een elek noob ...
Heb een 60Kw model S besteld met mono lader.
Thuis heb ik momenteel 3x 230V 3x 20/25A
In onze straat hebben we geen mogelijkheid om 400V/Neutre in huis te krijgen en enigste upgrade mogelijk is naar 3x230V 3x 40A
mijn vragen:
- is dit voldoende om een thuislader op aan te sluiten? (Wil zeker met type2 kabel laden)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 20A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 40A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- als eerste vraag negatief wordt beantwoord veronderstel ik dat dit komt omdat ik een extra transfo zou moeten voorzien?

alvast bedankt
 
Hoi,

een vraagje van een elek noob ...
Heb een 60Kw model S besteld met mono lader.
Thuis heb ik momenteel 3x 230V 3x 20/25A
In onze straat hebben we geen mogelijkheid om 400V/Neutre in huis te krijgen en enigste upgrade mogelijk is naar 3x230V 3x 40A
mijn vragen:
- is dit voldoende om een thuislader op aan te sluiten? (Wil zeker met type2 kabel laden)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 20A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 40A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- als eerste vraag negatief wordt beantwoord veronderstel ik dat dit komt omdat ik een extra transfo zou moeten voorzien?

alvast bedankt
Welkom op het forum.

Wat ik je met zekerheid kan vertellen is dat met een mono lader kan je maximaal aan 3x16A of 11kW laden.
Je zal zowiezo een transfo moeten voorzien als je op 3 fasen wilt opladen.
En het hangt een beetje van je andere elektrische verbruikers af of je die upgrade moet doen.
Met 25A lijkt het me wel haalbaar, maar ik heb geen idee wat de verliezen binnen zo'n transfo zijn.
Als je uitbreidt naar 40A zal je vast en zeker geen problemen hebben qua energiecapaciteit.

Thuis heb ik een 3x400V+N aansluiting op 32A en ik laadt regelmatig met 26A op. De elektriciteit is er 1 keer uitgevlogen omdat op hetzelfde moment, droogkast en afwasmachine aan het draaien waren.
 
Hoi,

een vraagje van een elek noob ...
Heb een 60Kw model S besteld met mono lader.
Thuis heb ik momenteel 3x 230V 3x 20/25A
In onze straat hebben we geen mogelijkheid om 400V/Neutre in huis te krijgen en enigste upgrade mogelijk is naar 3x230V 3x 40A
mijn vragen:
- is dit voldoende om een thuislader op aan te sluiten? (Wil zeker met type2 kabel laden)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 20A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 40A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- als eerste vraag negatief wordt beantwoord veronderstel ik dat dit komt omdat ik een extra transfo zou moeten voorzien?

alvast bedankt

ik het ook een 60kwh met mono lader.
met deze single charger kan je op 3x230v max. 16A laden. momenteel is dit door de auto nog steeds teruggeschroefd naar 13A

in de praktijk geeft dit zou dit 11kwh of 50km per uur moeten opleveren
door de 13A beperking haal ik tussen de 38 en 43km per uur.
 
Hoi,

een vraagje van een elek noob ...
Heb een 60Kw model S besteld met mono lader.
Thuis heb ik momenteel 3x 230V 3x 20/25A
In onze straat hebben we geen mogelijkheid om 400V/Neutre in huis te krijgen en enigste upgrade mogelijk is naar 3x230V 3x 40A
mijn vragen:
- is dit voldoende om een thuislader op aan te sluiten? (Wil zeker met type2 kabel laden)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 20A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- in de veronderstelling dat bovenstaande positief wordt beantwoord, hoe snel zou ik dan laden met de 3x 40A? (hoeveel Kw levert dit op?)
- als eerste vraag negatief wordt beantwoord veronderstel ik dat dit komt omdat ik een extra transfo zou moeten voorzien?

alvast bedankt
Die transformator is nodig als je driefasig wil laden. Voor eenfasig laden zijn er andere oplossingen. Soms vind je geschikte transformatoren op 2dehands of Kapaza.
Het absolute maximum voor 3x20A = 13,8 kW, maar ik vermoed dat een monolader slechts 16A kan trekken dus 11 kW. Dan heb je niets meer over, zelfs een koelkast is dan te veel. Realistischer is 10 kW, maar ook dat is erg nipt.
Het maximum voor 3x40A wordt bepaald door de monolader. Dus 11 kW met nog ruim reserve voor andere verbruikers.
 
Bedankt voor de toelichtingen !
Heb vandaag nieuws gekregen dat mijnen Tesla midden juni wordt geleverd :)
Zal kijken om alvast de transfo te laten plaatsen, indien nodig doe ik nog de upgrade naar 3x 40 maar aangezien ik enkel van plan ben om 's nachts te laden denk ik dat ik mogelijks wel weggeraak met 3x20
(woon/werk verkeer = 150km, dus hoef zelfs niet vol te laden)
kan ik in dit geval ook met een type 2 kabel beginnen laden of is hiervoor een laadpunt nodig?
indien het zonder laadpunt kan (type 2 laden), wat zijn dan de voordelen van een laadpunt ?
 
Voor zover ik weet is het niet mogelijk een type 2 aansluiting te gebruiker zonder een intelligent laadpunt. Puur technisch gezien kan je natuurlijk een Type 2-connector aanbrengen als ware het een stopcontact, maar er moet communicatie plaatsvinden tussen auto en stroomvoorziening voordat er stroom gaat lopen over een type 2-kabel. Hiervoor heb je een laadpunt nodig. Voor een normale krachtstroom-aansluiting (de bekende rode stekker) hoeft dat niet, dat is een kwestie van inprikken en gaan.

Ik heb thuis een laadpunt laten aanbrengen met als belangrijkste reden dat op die manier het stroomverbruik direct met de leasemaatschappij kan worden afgerekend. Daarnaast is het veiliger: een type 2 kabel wordt vergrendeld in het laadpunt en kan niet gestolen of per ongeluk losgetrokken worden. Verder is de type 2 aansluiting beter bestand tegen weer en wind: het laadpunt hangt bij mij aan de gevel en niet in een garage.
Als deze drie punten niet relevant voor je zijn (je hoeft niets te declareren en je hebt een gewone krachtstroom-aansluiting op een beschutte/veilige plek zoals een garage) is het voordeel van een laadpunt nogal beperkt.

De aansluiting is 3x25A en de auto laadt maximaal op 16A (11 kW). Die 11 kW is een beperking van het laadpunt. Er is ook een 22 kW-versie maar om daar echt gebruik van te kunnen maken zou de huisaansluiting verzwaard moeten worden naar minstens 3x40A, met alle bijkomende kosten van dien. In de praktijk kan ik nu laden met circa 50 km/uur en dat is ruim voldoende.
 
Last edited:
Bedankt voor de toelichtingen !
Heb vandaag nieuws gekregen dat mijnen Tesla midden juni wordt geleverd :)
Zal kijken om alvast de transfo te laten plaatsen, indien nodig doe ik nog de upgrade naar 3x 40 maar aangezien ik enkel van plan ben om 's nachts te laden denk ik dat ik mogelijks wel weggeraak met 3x20
(woon/werk verkeer = 150km, dus hoef zelfs niet vol te laden)
kan ik in dit geval ook met een type 2 kabel beginnen laden of is hiervoor een laadpunt nodig?
indien het zonder laadpunt kan (type 2 laden), wat zijn dan de voordelen van een laadpunt ?

Wanneer heb je besteld ? Welke VIN heb je ?
 
Bedankt voor de toelichtingen !
Heb vandaag nieuws gekregen dat mijnen Tesla midden juni wordt geleverd :)
Zal kijken om alvast de transfo te laten plaatsen, indien nodig doe ik nog de upgrade naar 3x 40 maar aangezien ik enkel van plan ben om 's nachts te laden denk ik dat ik mogelijks wel weggeraak met 3x20
(woon/werk verkeer = 150km, dus hoef zelfs niet vol te laden)
kan ik in dit geval ook met een type 2 kabel beginnen laden of is hiervoor een laadpunt nodig?
indien het zonder laadpunt kan (type 2 laden), wat zijn dan de voordelen van een laadpunt ?

@ Clams :
ik neem aan dat je de netbeheerder (Eandis, Infrax) gecontacteerd hebt ivm 3*380 ?
als dat echt niet kan, is een veiligheidstrafo de enige mogelijkheid. (Ik verwacht niet dat Tesla zelf snel met een oplossing komt)
PatrickL heeft zo'n transfo in gebruik. Stuur hem eventueel een PM voor meer info.

Verder is aangewezen thuis toch naar het maximum vermogen van je laders te kunnen gaan. Er kunnen altijd wel onvoorziene omstandigheden zijn waardoor je nog snel wil laden, en dan liefst op max. vermogen.

Thuis laden zonder laadpaal met een Type2-Type2 kabel kan niet, maar je krijgt bij de S wel de Tesla UMC, met rode stekker, tot 3*16A of 50km/u.
Met je transfo is die perfect bruikbaar.

Voordeel van een laadpaal thuis, met vaste stekker, is de eenvoud. Je komt thuis, opent de chargeport, en prikt de stekker erin. klaar. bovendien op 32A (als je de twinladers hebt)
UMC, Type2kabel etc kunnen netjes in de frunk blijven.

veel succes nog !
 
ik neem aan dat je de netbeheerder (Eandis, Infrax) gecontacteerd hebt ivm 3*380 ?

Geweldige info op dit forum. Op de tesla "first tuesdays" ook een leuke babbel gehad over de EV charging equipment.


Anyway, ik heb het hier ook "aan mijn rekker". Geen 400 V in de straat, gelukkig wel 3 x 230 V. Ik vermoed (ik vraag het na) dat ook hier de neuter ontbreekt.
Ik kan volgens de netbeheerder zonder problemen upgraden van de huidige 10 kVA (25 A) naar 25 kVA (60 A). Dat lijkt me à priori voldoende voor mijn single charger die sowieso maar 16 A stroom kan omvormen (juist?) en zelfs voor een dual charger. Ik ben niet van plan een sauna te installeren :)


Wat ik denk te doen is een type 2 laadstation installeren dat zowel op 1 x 230V 16A (3,5 kW en dus rond de 15km/u) als op 3 x 400V 16A (11 kW en dus ~ 40 km/u) kan werken.
Mijn plan is om een transformator (naar 3 x 400V) te installeren als blijkt dat de 1 x 230 V niet volstaat.


Klopt het trouwens dat er met een Type 2-stekker niet 3-fasig kan geladen worden op 230 Volt?
 
Last edited:
Wat betreft de laadvermogens die hierboven vermeld worden, denk ik dat de volgende formules gelden (disclaimer: ik ben geen expert!):

Monofase:
[SUB]P[SUB](W)[/SUB] = PF × I[SUB](A)[/SUB] × U[SUB](V)[/SUB][/SUB]
Driefasig:
P[SUB](W)[/SUB] = √3 × PF × I[SUB](A)[/SUB] × U[SUB](V)[/SUB]

Met P het vermogen in Watt, I de stroom in Ampère, U de spanning in Volt (tussen de fasen) en PF de "power factor" (cosinus phi).
Die zou afhangen van de verbruiker; ik denk (is dit correct?) dat het hier om een ohmse belasting gaat, dan is die factor gelijk aan "1".

Hiermee kom ik aan de volgende vermogens die geladen kunnen worden met een single charger.
Dual chargers verdubbelen denk ik het vermogen:

230V 16A : 3,680 kW
3x230V 16A : 6,374 kW (niet ondersteund in type 2?)
3x400V 16A : 11,085 kW
 
Last edited: