Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe lang plannen jullie je Model S te houden?

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat nu over na die vijf jaar, jaar '5 tot 8' zeg maar.

Waarbij het inderdaad zo is dat dan de bijtelling van dat moment geldt maar ook dat die voor ondernemers nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten. Maw, kosten bijhouden en eigen bijdrage van 100% opgeven. (zie je belastingaangifte programma, een van de opties)
 
Gaat nu over na die vijf jaar, jaar '5 tot 8' zeg maar.

Waarbij het inderdaad zo is dat dan de bijtelling van dat moment geldt maar ook dat die voor ondernemers nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten. Maw, kosten bijhouden en eigen bijdrage van 100% opgeven. (zie je belastingaangifte programma, een van de opties)

Mag je dan in dat geval stellen dat afschrijving niet meer tot de kosten behoort omdat de auto in 5 jaar is afgeschreven ?
Hoe zit het dan met jaarlijks verlies aan boekwinst bij verkoop, immers na 5 jaar is de Tesla nog flink wat waard ?
 
Inderdaad, 0 is 0 lijkt mij. Heb het ook zo in mijn TCO spreadsheet gezet. Dus de echte kosten zijn dan dat wat overblijft. Volgens mijn huidige TCO voorspelling zo'n 150-200 euro. Enige echt enge is dan een grote reparatie of onderhoud. Maar nog altijd 'niets'

Hoe dat met boekwinst zit, geen idee. Moet ik uitzoeken als ik deze verkoop.
Gaaf, net even gekeken (volgens mij is afschrijven naar 0. Verkoop? Bedrag = Boekwinst. Vervolgens belasting daar weer over betalen)
Maar: Je kunt die boekwinst in een herinvesteringsreserve stoppen en belastingvrij in je volgende auto stoppen.
Herinvesteren? Boekwinst in herinvesteringsreserve | BDO Nederland
 
Tot nu toe dus weinig die hem langer dan 8 jaar zullen houden blijkbaar… . :frown:

Ik heb Frank en Dirk nog niet zien passeren…? Wat denken de anderen?


ik ben niet van plan hem te verkopen, nu niet, over 2 jaar niet en over 6 jaar niet.

oke, de batterij kan wat van het vermogen verliezen, maar dat nemen we mee.
er zullen naar verwachting steeds meer SuC's en laadpalen komen; dus veel zal dat niet uitmaken.
( als we dan al niet een Metaal-Lucht-batterij als 2e batterij hebben )

ik merk trouwens dat ik vandaag al standaard minder laad dan vroeger (75% vs 90%); omdat ik weet dat ik in geval van nood (onverwachte extra km's) toch ergens kan laden.



wat mij misschien zou kunnen overtuigen, is de auto-pilot met alle extra snufjes. Of pakweg de P120D. Voordeel van de extra batterijcapaciteit is... extra stroom voor nóg meer koppel.
 
Gaat nu over na die vijf jaar, jaar '5 tot 8' zeg maar.

Waarbij het inderdaad zo is dat dan de bijtelling van dat moment geldt maar ook dat die voor ondernemers nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten. Maw, kosten bijhouden en eigen bijdrage van 100% opgeven. (zie je belastingaangifte programma, een van de opties)


Geldt alleen voor IB ondernemers. Omdat ik DGA ben geldt het voor mij niet en krijg ik na 5 jaar over mijn huidige auto 4% en 22% bijtelling.
Het lijkt dan het overwegen waard om eind 2016 een nieuwe te kopen met 4% voor weer 5 jaar.
Dan heb ik in totaal 3 jaar 0% genoten en krijg er dan 5 jaar 4% bij.
 
Geldt alleen voor IB ondernemers. Omdat ik DGA ben geldt het voor mij niet en krijg ik na 5 jaar over mijn huidige auto 4% en 22% bijtelling.
Het lijkt dan het overwegen waard om eind 2016 een nieuwe te kopen met 4% voor weer 5 jaar.
Dan heb ik in totaal 3 jaar 0% genoten en krijg er dan 5 jaar 4% bij.

een algemene opmerking, hebben het uiteindelijk over een paar duizend 'extra' bijtelling per jaar (3-4k uit mijn hoofd). Enerzijds is dat vermijden en 'korting' of voordeel bij het kopen van een nieuwe. Anderzijds is het zo dat een 'nieuwe - de opbrengst bij verkoop' ook niet een klein bedrag zal zijn. Zou niet verbaasd zijn als we het dan over zo'n 40k hebben.

Als het gaat om zo voordelig mogelijk rijden in ieder geval een interessant scenario om uit te rekenen, hogere bijtelling betalen vs vervanging.

In mijn geval, zolang ik de extra afgunst bijtelling kan vermijden is zo lang mogelijk doorrijden interessant
 
ik ben niet van plan hem te verkopen, nu niet, over 2 jaar niet en over 6 jaar niet.

oke, de batterij kan wat van het vermogen verliezen, maar dat nemen we mee.
er zullen naar verwachting steeds meer SuC's en laadpalen komen; dus veel zal dat niet uitmaken.
( als we dan al niet een Metaal-Lucht-batterij als 2e batterij hebben )

ik merk trouwens dat ik vandaag al standaard minder laad dan vroeger (75% vs 90%); omdat ik weet dat ik in geval van nood (onverwachte extra km's) toch ergens kan laden.



wat mij misschien zou kunnen overtuigen, is de auto-pilot met alle extra snufjes. Of pakweg de P120D. Voordeel van de extra batterijcapaciteit is... extra stroom voor nóg meer koppel.

Hier vermoedelijk hetzelfde, hij zal hoogstwaarschijnlijk wel vervangen worden door een nieuw model als de fiscale situatie daarom vraagt (afschrijving op 5 jaar) en doorgeschoven naar de echtgenote. Maar aangezien ik verwacht om tegen dan niet meer dezelfde fiscale voordelen te kunnen genieten zal de TCO van een nieuw model een pak hoger liggen en zal het geen S meer zijn maar een E/3. Of... de prijzen moesten sterk dalen de volgende jaren (hup Gigafactory!), dan misschien een X want ik mis de hogere zitpositie soms wel.
 
Ik heb een nieuwe MS 70D in bestelling staan, levering voorzien eind september. Mijn accountant zijn advies was om de wagen 3 jaar in een financiele renting te nemen, een flink voorschot in het jaar -1 en een afkoopsom in het jaar +4 te voorzien. Zo maak je ondermeer optimaal gebruik van de 120% aftrekbaarheid in de eerste 2 jaar. Het gaat dus over een aankoop via een vennootschap (BVBA).
Dit wou ik combineren met de mogelijkheid om al dan niet van de verkoopoptie gebruik te maken na 36 maanden om in functie van de nieuwe modellen een andere configuratie aan te schaffen.
Op het ogenblik dat ik de bestelling ging ondertekenen werd er mij meegedeeld dat een financiering op 3 jaar niet mogelijk was in combinatie met deze optie, enkel een financiële renting van 5 jaar.