Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe neem ik die fietsen mee op een Model 3P (zonder trekhaak)?

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Forummers,

Ik heb diverse draadjes afgestruind maar ik vind maar geen concrete voorbeelden/ideeën. Laat ik het kort houden; ik wil van de zomer op vakantie in Europa. Ik heb twee fietsen welke ik mee wil nemen op vakantie een ATB en een Fatbike. Nu heb ik een Thule Raceway 2, echt een prima ding, de fietsen hangen solide en in alle rust achter de auto, ook op gemiddeld snelwegtempo. Maar, geen verlichting en kenteken dus een witte plaat aangeschaft welke ik aan het frame van een van de fietsen heb vastgemaakt, so far, so good. Nu durf ik in NL wel een rondje te rijden zo, maar ik wil kijken voor een lichtbalkje welke ik er op monteer zodat ik aan alle eisen voldoe. Ik wil niet het risico lopen dat ik voor 3500 Euro aan fietsen in Slovenië achter moet laten, dat voelt niet ok en je gaat niet ontspannen op vakantie. Bij een erkende garagist kan ik een stekker laten monteren onder de achterbumper, uit het zicht, in principe een 'ok' oplossing alleen bekruipt mijn en 'houtje touwtje' gevoel. Het alternatief is om fietsten op het dak mee te nemen en hier ben ik op zoek naar ervaringen van andere Model 3 bestuurders die (bij voorkeur ATB/Fatbike) fietsen op het dak mee op vakantie hebben genomen en dan met welke dragers? Er is uiteraard nog een derde alternatief om een trekhaak te laten monteren maar die wil ik uit kostenoogpunt als laatste optie houden. Kan iemand hierover meer vertellen? Ik ben bewust van een hoger verbruikt, maar ik wil ook voorkomen dat ik na 25 kilometer rijden al met bloedende oren zit van het gesuis, dan is Kroatië best ver.........

Bedankt voor alle info's !
 
Een trekhaak + stekker is plusminus 500 euro dan een oplossing met dakdragers (€ 480) + adapters voor jouw fietsen (€ 100 - 400). @SpeedyEddy heeft geloof ik een trekhaak achteraf laten monteren voor ik dacht 1000 euro. fietsendrager kost < € 500,-.
Wat windgeruis betreft lijkt me de fietsen achterop de veiligere keuze.
 
  • Like
Reactions: M13z1
1623842800923.png


Is er niet zoiets wat ook geschikt is voor een Model 3


Daar is ook best wat keuze in.
 
  • Like
Reactions: M13z1
Ik ben niet technisch genoeg om een 7 polige stekker te installeren op mijn Tesla, maar zie dit wel als een mogelijke 'goedkope' optie om een lichtbalk te krijgen met een fietsendrager achterop de kofferbak. Ik zal de fietsendrager slechts sporadisch gebruiken.

Enige indicatie hoeveel werk (cq geld) dit kost om zo'n stekker te laten installeren op een Model 3?

Een aansluiting kan je gemakkelijk zelf maken als je een beetje handig bent.
 
Een aansluiting kan je gemakkelijk zelf maken als je een beetje handig bent.

Als je de achteruit-rij-lamp en mistlamp (= verplicht) buiten beschouwing laat heb je gelijk. Dan ga ik ervan uit dat je een standaard setje/kit hebt incl. kastje en stekkers welke plug/play aan achterlichten gekoppeld kunnen worden. Iemand met soldeerervaring (ivm +12V aftakken van versterker) kan dat goed zelf doen.

De mistlamp en achteruitrijlamp zijn niet plug/play en ik heb contact gehad met mede forum leden waarbij dit tot serieuze problemen heeft gezorgd. Dit valt echt niet meer in de categorie "zelf maken als je een beetje handig bent". Zelfs allround garages zijn hier op vastgelopen..... (>3k schade)
 
Als je de achteruit-rij-lamp en mistlamp (= verplicht) buiten beschouwing laat heb je gelijk. Dan ga ik ervan uit dat je een standaard setje/kit hebt incl. kastje en stekkers welke plug/play aan achterlichten gekoppeld kunnen worden. Iemand met soldeerervaring (ivm +12V aftakken van versterker) kan dat goed zelf doen.

De mistlamp en achteruitrijlamp zijn niet plug/play en ik heb contact gehad met mede forum leden waarbij dit tot serieuze problemen heeft gezorgd. Dit valt echt niet meer in de categorie "zelf maken als je een beetje handig bent". Zelfs allround garages zijn hier op vastgelopen..... (>3k schade)

Hoe moeilijk kan het zijn...
 

Als ik je reactie zo lees kan ik me niet voorstellen dat je ervaring hebt met (volledige) montage van een trekhaak onder een Tesla M3.
Ik heb het zelf gedaan, gelukkig met succes. Ook meldingen van defecte lampjes op aanhanger/drager worden netjes op scherm gemeld en gereset.

Ondanks feit dat ik erg veel ervaring heb met zulke werkzaamheden heb ik niet alle draadjes aangesloten. Je komt namelijk terecht bij kabelbomen met enorm veel (tientallen!), bijzonder dunne draadjes uit. Er zit weinig ruimte in de kabelboom. Er lopen ook nog eens 2 kabelbomen vlak langs elkaar (een "erkende garage" had de verkeerde kabelboom gepakt). In de kabelboom zijn vele kleurscharkeringen gebruikt waardoor je snel de verkeerde pakt. Er is ook nog een verkeerde handleiding in omloop. Voorgaande gelukkig niet zelf meegemaakt -> allemaal gebaseerd op persoonlijke reacties van diverse forumleden waar het wel fout afliep. En Tesla kon in logfiles precies zien wat de oorzaak was van een zwart scherm.......
 
  • Informative
Reactions: job-lek and RobsEV
Alhoewel het thema hier is "zonder trekhaak" kan ik Burghoff, gemonteerd door Wema Lathum (echt een Tesla specialist, qua montage trekhaak) aanbevelen,
Gegarandeerd geen problemen zoals hierboven door @SparkyM3LR4WD beschreven. Niet klaar terwijl je wacht maar je krijgt een leenauto mee. (lelijk ding and their coffee is still awfull) geen 1000 euro en een fatsoenlijke trekhaak waarbij alle nodige draadjes* worden aangesloten. Ook de achteruitrijlamp, inmiddels. ALLEEN VOOR FIETSDRAGERS UITERAARD

* Op mijn Uebler fietsdrager zit een achteruitrijlamp. Die hadden ze nog nooit aangesloten, maar door mijn geval weten ze nu ook hoe dat moet. Ik heb geen fietslift, dus hoe het met die draad zit weet ik niet. dan zou ik even bellen met Wema voor je hem bestelt.
De burghoff kan je voor 10 euro meteen bij Wema laten afleveren, dan hoef je maar 1 afspraak te maken met Wema voor de installatie.
 
  • Like
Reactions: job-lek