Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe op te treden tegen ICEing :-)

This site may earn commission on affiliate links.
Deze is volgens mij van Frank
19B3BA0F-CAB2-4E35-BDE2-B9FE7DED3532.jpeg
 
Zelf al vaak genoeg last gehad van ICE-ing van laadpalen. Is met een Zoe of een Leaf ook veel funester dan met een Tesla. Maar aangezien je bij de "losse" laadpalen vaker te maken hebt met moedwil (pest-gedrag dus), lijkt optreden hiertegen door bevoegd gezag zinniger. Probeer dus de gemeente in de APV te laten opnemen, dat dit gelijk te stellen is aan het parkeren op een invalidenparkeerplaats en laat de lokale politie-agenten en handhavers dan maar verbaliseren.
 
Half jaartje geleden zelf al eens een bekeuring gehad voor ongeoorloofd parkeren op een laadplek, met een EV.
Kwam tegelijk met collega aan bij een laadplek, beide met EV. Laadpaal stond tussen twee parkeerplaatsen in, de rechter was gereserveerd voor laden. Rechts geparkeerd, laden gestart. Na de lunch met collega teruggelopen naar de auto's om te switchen. Dat gedaan, maar...de auto's laten staan (alleen de kabel omgehangen). Vanaf dat moment stond ik 'illegaal' geparkeerd. Een uurtje later had ik een bon voor 90 euro op mijn voorruit. o_O
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Half jaartje geleden zelf al eens een bekeuring gehad voor ongeoorloofd parkeren op een laadplek, met een EV.
Kwam tegelijk met collega aan bij een laadplek, beide met EV. Laadpaal stond tussen twee parkeerplaatsen in, de rechter was gereserveerd voor laden. Rechts geparkeerd, laden gestart. Na de lunch met collega teruggelopen naar de auto's om te switchen. Dat gedaan, maar...de auto's laten staan (alleen de kabel omgehangen). Vanaf dat moment stond ik 'illegaal' geparkeerd. Een uurtje later had ik een bon voor 90 euro op mijn voorruit. o_O
Herkenbaar verhaal
 
Tsja in de basis heeft iedere automobilst dezelfde rechten op een parkeerplek en ik vind het dan ook een beetje vreemd eigenlijk, dat laadpalen altijd op de beste locaties staan, gelijk aan de invalideplekken. Wat ik daarvan natuurlijk wel begrijp.
Als het gaat om een openbaar parkeerterrein en er is nog 1 plek over met een laadpaal vind ik dat een ICE daar net zoveel recht op heeft om te staan.
Het is in principe niet meer dan een normale parkeerplaats, waar men ook eventueel kan laden.
Maar ik vind niet dat dat automatisch betekent dat daar alleen een EV zou mogen staan.
Als je niet hoeft te laden ga je neem ik aan ook gewoon op een plek staan zonder laadpaal.
Ik vind dat die ook niet speciaal voor ICE rijders zijn.

Maar goed, ik ben dan ook dan misschien ook geen typische EV rijder gezien ik voorlopig nog een stuk meer ICE auto's heb dan EV's.

Bewust pesten moet natuurlijk meteen beboet worden.
 
Tsja in de basis heeft iedere automobilst dezelfde rechten op een parkeerplek en ik vind het dan ook een beetje vreemd eigenlijk, dat laadpalen altijd op de beste locaties staan, gelijk aan de invalideplekken. Wat ik daarvan natuurlijk wel begrijp.
Als het gaat om een openbaar parkeerterrein en er is nog 1 plek over met een laadpaal vind ik dat een ICE daar net zoveel recht op heeft om te staan.
Het is in principe niet meer dan een normale parkeerplaats, waar men ook eventueel kan laden.
Maar ik vind niet dat dat automatisch betekent dat daar alleen een EV zou mogen staan.
Als je niet hoeft te laden ga je neem ik aan ook gewoon op een plek staan zonder laadpaal.
Ik vind dat die ook niet speciaal voor ICE rijders zijn.

Maar goed, ik ben dan ook dan misschien ook geen typische EV rijder gezien ik voorlopig nog een stuk meer ICE auto's heb dan EV's.

Bewust pesten moet natuurlijk meteen beboet worden.
Als het goed uitgevoerd wordt, dan is een laadplaats alleen om te laden, en niet om te parkeren (p bord met onderbord “uitsluitend opladen elektrische voertuigen”). Zodra de auto klaar is met laden, moet je hem dus verplaatsen.
Verder zijn er gemeentes (zoals de mijne) die in het winkelcentrum parkeerplaatsen reserveren voor elektrische auto’s (blauwe p, met onderbord “uitsluitend elektrische voertuigen”). Dit zijn inderdaad de beste plekken die er in het centrum zijn. Op de lange termijn is dit niet houdbaar, maar vooralsnog is het een leuke stimuleringsregeling.
 
Een ziekenhuis nabij heeft 4 parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen, en 1 laadpaal met 2 Type2 connectoren. Ik arriveerde een keer terwijl er al 2 hun hybride aan het bijtappen waren. Ik zette me op 1 van de 2 voorziene plekken die vrij waren, maar waar je dus niet kon laden omdat de laadpaal al vol stak. Enkele uren later hing er een papiertje onder mijn ruitenwisser dat ik er niet mocht parkeren. De hybrides stonden er nog altijd en waren natuurlijk al lang volgeladen.
 
Als het goed uitgevoerd wordt, dan is een laadplaats alleen om te laden, en niet om te parkeren (p bord met onderbord “uitsluitend opladen elektrische voertuigen”). Zodra de auto klaar is met laden, moet je hem dus verplaatsen.

Wat je veel ziet is dat er geen extra plekken zijn gecreëerd maar dat oude normale parkeerplekken worden omgedoopt tot laadplekken.
En dat weghalen nadat hij vol is gebeurt natuurlijk niet. tot nauwelijks
Aan parkeerplaatsen is heel vaak een tekort dus EV-ers gaan ook trucjes uithalen die niet fair zijn. De stekker erin maar niet laden of heel lang laten staan terwijl hij al vol is.
Ook wel begrijpelijk want als er verder geen plekken meer vrij zijn schiet je jezelf natuurlijk in je voet als je je auto gaat weghalen.
Maar dit soort dingen lijdt tot ergernissen en voor beide kanten is wat te zeggen.
 
Wat je veel ziet is dat er geen extra plekken zijn gecreëerd maar dat oude normale parkeerplekken worden omgedoopt tot laadplekken.
En dat weghalen nadat hij vol is gebeurt natuurlijk niet. tot nauwelijks
Aan parkeerplaatsen is heel vaak een tekort dus EV-ers gaan ook trucjes uithalen die niet fair zijn. De stekker erin maar niet laden of heel lang laten staan terwijl hij al vol is.
Ook wel begrijpelijk want als er verder geen plekken meer vrij zijn schiet je jezelf natuurlijk in je voet als je je auto gaat weghalen.
Maar dit soort dingen lijdt tot ergernissen en voor beide kanten is wat te zeggen.
Helemaal waar. Maar wat te denken van het volgende: een parkeerplaats met één laadpaal, zeker 10 vrije parkeerplekken en bij de laadpaal staat een dieselwagen zonder bestuurder en een andere ICE met een "heer", die bezig is om zijn olie te verversen. Natuurlijk kon hij niet weg :(:mad: Dit maakte ik mee in Hengelo (Ov.).
 
Het is er natuurlijk bijzonder over, maar een ei op de voorruit kapotslaan geeft geen schade maar schijnt een ongelooflijke smurrie te geven omdat de natuurlijke reflex dan is om de ruitenwissers met sproeiers te gebruiken en dan is het helemaal een plakkerig ondoorzichtig zooitje.
Ik heb ooit eens in al mijn colère in Kortrijk na anderhalf uur wachten op een vrije stall een ICE’r die vergeten was zijn deuren te sluiten, de handrem gelost en achteruit gebold, vier pinkers aangezet en alle vensters naar beneden. Zal-ie zeker onthouden hebben.
 
Toen ik mijn Tesla kocht had ik al vernomen dat bezette plekken aan laadpalen en Superchargers een bron van frustratie kunnen zijn. Aangezien ik wil genieten van mijn Tesla heb ik me daarom vanaf dag 1 voorgenomen om me niet druk te maken in dergelijke situaties. Dat werkt bijzonder goed.

Ik supercharge overigens regelmatig aan de vrij beruchte SUC in Kortrijk. Daar stond twee weken op zondagavond iemand van (een gerelateerd bedrijf van) Tesla alle niet-Tesla's aan te spreken. Dus zonder stress worden al deze frustraties op termijn aangepakt.
 
Ik zie meer EV of Hybride rijders een laadpaal onnodig bezet houden dan ICE-rijders.

Het eerste plekje bij de bouwmarkt is een laadplek. Meeste EV's daar staan er zonder snoertje...
Dat deze plaatsen vaak dicht bij de ingang van een gebouw staan komt omdat dan de kabels daar naartoe wat korter kunnen zijn en dus goedkoper.