Wel al gepost in de VS sectie, maar mss dat iemand mij hier sneller kan helpen aangezien ik volgende week dinsdag de knoop moet doorhakken.
Heb een MX90D uit 2017 met zo'n 150K km op het oog en heb de verkoper zover gekregen dat ze de batterij gegevens voor mij uitlezen. De verkoper had op basis daarvan enkele berekeningen gemaakt over de capaciteit en degradatie, maar als ik er nu naar kijk lijkt het me niet te kloppen.
Volgens verkoper heeft de auto nog 92% capaciteit over, dus een degradatie van 8%. Dit betekent dat je ongeveer 330-400 km zou kunnen rijden bij een volle lading. De app data zegt het volgende (auto lading was op moment van meten 84%)
App data
BMS max discharge: 362 kwh
BMS max charge: 88.5 kwh
Nominal full pack: 72.9 kwh
Nominal remaining: 19,2 kwh
Expected remaining: 37.3kwh
Ideal remaining: 77.8 kwh
To charge complete: 0.40 kwh
Usable: 19.2 kwh
Rated range: 220 miles = 354 km
Ideal range: 175 miles = 282 km
Full rated range: 430 miles = 692 km
Full ideal range: 341 miles = 550 km
DC-DC efficiency: 90.6%
SOC: 26.3%
SOC expected: 51.2%
SOC min: 84.5%
SOC IU: 83.4%
Cellen zijn wel gebalanceerd met een range van 4.045 - 4.054 vc, imbalance is 9.15 mV.
Laadverleden auto is 40 Mwh AC, 5 Mwh DC en 6 Mwh regen, totaal geladen 52 Mwh en ontladen 49 Mwh.
Actueel batterij capaciteit hebben ze berekend door ideal remaining capacity/MX90D reported capacity= 77.8/85.8 kwh). Denk zelf dat hij eigenlijk de nominal full pack vermogen moet (72.9/85.8) wat betekent dat de capaciteit nog maar 85% (15% degradatie).
Wat me meer zorgen baart is rated en ideal range van 354 km en 282 km respectievelijk. Wat betekent dit?
Verder kreeg ik de volgende gegevens van de proefrit (2x 74 km, met een tussenstop van ongeveer 1,5 uur voor een keuring bij Tesla SC zelf): accu ging van 84% naar 30%, 148 km gereden, 33.6 kwh, 227 Wh/km. Dit betekent dat 54% accu gelijk staat aan 33.6 kwh, wat betekent dat de capaciteit maar 62 kwh zal zijn en de degradatie dus (62/85.8) 72% is.
Zie ik iets over het hoofd? Kan het zijn dat er tijdens de test bij tesla flink wat stroom is verloren? Lijkt me van niet, daar de terugweg van 74 km (55%>30%) een verbruik had van 16.8 kwh bij 227 wh/km.
Hopelijk kan iemand op de forum mij wat meer zeggen hierover.
Heb een MX90D uit 2017 met zo'n 150K km op het oog en heb de verkoper zover gekregen dat ze de batterij gegevens voor mij uitlezen. De verkoper had op basis daarvan enkele berekeningen gemaakt over de capaciteit en degradatie, maar als ik er nu naar kijk lijkt het me niet te kloppen.
Volgens verkoper heeft de auto nog 92% capaciteit over, dus een degradatie van 8%. Dit betekent dat je ongeveer 330-400 km zou kunnen rijden bij een volle lading. De app data zegt het volgende (auto lading was op moment van meten 84%)
App data
BMS max discharge: 362 kwh
BMS max charge: 88.5 kwh
Nominal full pack: 72.9 kwh
Nominal remaining: 19,2 kwh
Expected remaining: 37.3kwh
Ideal remaining: 77.8 kwh
To charge complete: 0.40 kwh
Usable: 19.2 kwh
Rated range: 220 miles = 354 km
Ideal range: 175 miles = 282 km
Full rated range: 430 miles = 692 km
Full ideal range: 341 miles = 550 km
DC-DC efficiency: 90.6%
SOC: 26.3%
SOC expected: 51.2%
SOC min: 84.5%
SOC IU: 83.4%
Cellen zijn wel gebalanceerd met een range van 4.045 - 4.054 vc, imbalance is 9.15 mV.
Laadverleden auto is 40 Mwh AC, 5 Mwh DC en 6 Mwh regen, totaal geladen 52 Mwh en ontladen 49 Mwh.
Actueel batterij capaciteit hebben ze berekend door ideal remaining capacity/MX90D reported capacity= 77.8/85.8 kwh). Denk zelf dat hij eigenlijk de nominal full pack vermogen moet (72.9/85.8) wat betekent dat de capaciteit nog maar 85% (15% degradatie).
Wat me meer zorgen baart is rated en ideal range van 354 km en 282 km respectievelijk. Wat betekent dit?
Verder kreeg ik de volgende gegevens van de proefrit (2x 74 km, met een tussenstop van ongeveer 1,5 uur voor een keuring bij Tesla SC zelf): accu ging van 84% naar 30%, 148 km gereden, 33.6 kwh, 227 Wh/km. Dit betekent dat 54% accu gelijk staat aan 33.6 kwh, wat betekent dat de capaciteit maar 62 kwh zal zijn en de degradatie dus (62/85.8) 72% is.
Zie ik iets over het hoofd? Kan het zijn dat er tijdens de test bij tesla flink wat stroom is verloren? Lijkt me van niet, daar de terugweg van 74 km (55%>30%) een verbruik had van 16.8 kwh bij 227 wh/km.
Hopelijk kan iemand op de forum mij wat meer zeggen hierover.