Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe Tesla batterij data interpreteren?

This site may earn commission on affiliate links.
Wel al gepost in de VS sectie, maar mss dat iemand mij hier sneller kan helpen aangezien ik volgende week dinsdag de knoop moet doorhakken.

Heb een MX90D uit 2017 met zo'n 150K km op het oog en heb de verkoper zover gekregen dat ze de batterij gegevens voor mij uitlezen. De verkoper had op basis daarvan enkele berekeningen gemaakt over de capaciteit en degradatie, maar als ik er nu naar kijk lijkt het me niet te kloppen.

Volgens verkoper heeft de auto nog 92% capaciteit over, dus een degradatie van 8%. Dit betekent dat je ongeveer 330-400 km zou kunnen rijden bij een volle lading. De app data zegt het volgende (auto lading was op moment van meten 84%)

App data
BMS max discharge: 362 kwh
BMS max charge: 88.5 kwh
Nominal full pack: 72.9 kwh
Nominal remaining: 19,2 kwh
Expected remaining: 37.3kwh
Ideal remaining: 77.8 kwh
To charge complete: 0.40 kwh
Usable: 19.2 kwh
Rated range: 220 miles = 354 km
Ideal range: 175 miles = 282 km
Full rated range: 430 miles = 692 km
Full ideal range: 341 miles = 550 km
DC-DC efficiency: 90.6%
SOC: 26.3%
SOC expected: 51.2%
SOC min: 84.5%
SOC IU: 83.4%

Cellen zijn wel gebalanceerd met een range van 4.045 - 4.054 vc, imbalance is 9.15 mV.
Laadverleden auto is 40 Mwh AC, 5 Mwh DC en 6 Mwh regen, totaal geladen 52 Mwh en ontladen 49 Mwh.

Actueel batterij capaciteit hebben ze berekend door ideal remaining capacity/MX90D reported capacity= 77.8/85.8 kwh). Denk zelf dat hij eigenlijk de nominal full pack vermogen moet (72.9/85.8) wat betekent dat de capaciteit nog maar 85% (15% degradatie).

Wat me meer zorgen baart is rated en ideal range van 354 km en 282 km respectievelijk. Wat betekent dit?

Verder kreeg ik de volgende gegevens van de proefrit (2x 74 km, met een tussenstop van ongeveer 1,5 uur voor een keuring bij Tesla SC zelf): accu ging van 84% naar 30%, 148 km gereden, 33.6 kwh, 227 Wh/km. Dit betekent dat 54% accu gelijk staat aan 33.6 kwh, wat betekent dat de capaciteit maar 62 kwh zal zijn en de degradatie dus (62/85.8) 72% is.
Zie ik iets over het hoofd? Kan het zijn dat er tijdens de test bij tesla flink wat stroom is verloren? Lijkt me van niet, daar de terugweg van 74 km (55%>30%) een verbruik had van 16.8 kwh bij 227 wh/km.

Hopelijk kan iemand op de forum mij wat meer zeggen hierover.
 
Dit lijken me normale cijfers. Mijn MX100D uit 2017 met 164000km geeft ook optimistische cijfers maar met reëel snelwegverkeer ben ik nog nooit boven de 300km geraakt.

Dus nee, die MX90D zal nooit 300km kunnen, maar dat kon ie in het begin ook al nauwelijks.

Bij Tesla zal ie met de deuren open hebben gestaan, wat ervoor zorgt dat alle systemen aan staan en de airco werkt. Dat trekt toch ook wel wat stroom.

Bovendien geef je zelf aan dat je op de 25% terugweg 74km hebt kunnen rijden, en de heenweg je 29% nodig had voor dezelfde afstand. Dan lijkt me op anderhalf uur met de airco open het vrij normaal dat je een 2-3% kwijt kan geraken.

Mijn enige handicap met je cijfers zijn het lage verbruik, vermoedelijk door de lagere snelheidslimiet in Nederland op de snelweg. Als je rekent dat je 25% hebt gebruikt op de terugweg om 74km te rijden, weet je ook hoeveel kilometers je uit 100% zou kunnen halen: 295km. Dat zijn normale cijfers, als ik dat afweeg tegen mijn hogere verbruik op de snelweg en mijn 11% grotere accu-capaciteit in mijn MX100D.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dank je voor jouw input Wooter.

Goed punt overigens over dat lage verbruik. De weg was redelijk druk dus voor 74 km was ik 58 minuten onderweg. Schat dat je dus bij 100km/uur wel 260 wh/km kwijt bent, dus 60-65 km range met 25% capaciteit verlies(?). Daadwerkelijke bereik van de auto zal dus maar 240-260 km zijn bij een volle charge?

Of mis ik hier iets?
 
Ik begrijp dat het een aankoop is die flink wat kost, maar vind je niet dat je erg ver gaat in je "onderzoek"? Deze auto heeft nog 4 jaar garantie op het accupack, dus ik snap je probleem niet zo. De eigenaar heeft je verder alle gegevens doorgegeven en je hebt een uitgebreide proefrit mogen maken. De cijfers lijken redelijk volgens verwachting te zijn.

De verkoper heeft meer gedaan dan je had mogen verwachten en lijkt niets achter te houden. Als de auto er verder netjes uitziet en goed onderhouden lijkt, dan zou ik het "risico" gewoon nemen. Maar als je het niet vertrouwd, dan kan je misschien beter geen tweedehands Tesla gaan kopen. Je wilt geen auto waar je aan twijfelt.
 
  • Love
Reactions: job-lek
@wooter, niet meer dan 300Km? Ik deed al Zandhoven naar Metz Supercharger in 1 rit, 357Km met een XP100D. Die route is dan ook nog eens flink heuvelachtig langs Luik en de Belgische Ardennen . Ga datzelfde volgend weekend eens proberen met een X Raven standard Range. Volgens ARBP moet dat lukken.
 
260 Wh/km dan rij ik in goede omstandigheden tussen de 120 en 130 km/hr. en waarschijnlijk dichter bij de 130km/hr.

Mijn gemiddelde op mijn zomerbanden is momenteel 214 Wh/km (12000km) en de vakantie met fietsen drager 222 Wh/km

Die data is volgens mij niet geheel logisch, waarschijnlijk een langzame dongle (heb ik ook) en dan moet je Scan my Tesla even de tijd geven. De verschillende SOC waarden liggen bij mij veel dichter bij elkaar.
54% accu gebruik over 148 km is een beetje hoog maar ik zie bij mij ook dat de eerste kilometer het verbruik hoog is. Extra weerstand en verwarming etc.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Dank aan de leden voor de extra informatie.

@bugboy Geloofd u elke autoverkoper op zijn mooie blauwe ogen? Doe liever mijn eigen research en kan alleen om hulp vragen van anderen die meer ervaring hebben. Als mensen het niet willen delen ook goed, maar alleen reageren om iemand te bekritiseren. Zou wat beters te doen hebben dan alleen maar "trollen".
 
@Maxitt Als een autoverkoper mij een dermate uitgebreide proefrit laat maken en de moeite neemt om de BMS gegevens uit te lezen, dan ben ik inderdaad wel geneigd om deze verkoper te vertrouwen. En als je hem niet vertrouwd, dan zou ik die BMS gegevens ook niet vertrouwen, want die kan je overal van het internet plukken (tenzij je er zelf natuurlijk naast stond). Ik zou juist eerder kijken naar de overige staat van de auto (heb je wellicht ook gedaan) en auto eventueel laten keuren voor andere mankementen die wel buiten de garantie vallen.

Het is ook niet bedoeld als "trollen", maar ik wil eigenlijk vooral aangeven dat je je wellicht onterecht zorgen maakt. Je hebt nog 4 jaar volledige garantie op het accupack. Daarbij is het uitlezen en interpreteren van de BMS-waarden niet iets voor de doorsnee-amateur, dus ik denk dat je er eigenlijk niet heel veel wijzer van wordt.
 
@wooter, niet meer dan 300Km? Ik deed al Zandhoven naar Metz Supercharger in 1 rit, 357Km met een XP100D. Die route is dan ook nog eens flink heuvelachtig langs Luik en de Belgische Ardennen . Ga datzelfde volgend weekend eens proberen met een X Raven standard Range. Volgens ARBP moet dat lukken.
Mijn langste route startte net over de Alpen, tot net voor Munchen. Wel wat heuvelachtiger dan de Belgische Ardennen en een stukje Duitsland :)

Maar nee, ik heb in TeslaFi/TeslaMate geen enkele rit die de 300km aantikt.
 
Ik ben al een keer van Suc Hengelo naar Suc Rhuden gereden, laatste stuk binnendoor waardoor net geen 300 km en ik ben een keer met 100% in Lelystad vertrokken naar Blijham en weer terug gereden en kwam met 11% aan. Maar wel rustig gereden, 100km/uur waar het mocht en onder bijna ideale omstandigheden bewolkt met ongeveer 20 C. Gepland geladen en berekend wanneer die op 100% zou zitten en dat kwam redelijk goed uit. Dus ook warme accu.
Lelystad Mariaheide en weer terug (270km)rij ik regelmatig en dan start ik met 90%. Ben in goede omstandigheden 33% nodig op een enkele reis.

Maar ik heb net als Wooter een 100 geen 90.
 
@bugboy Volledig eens, heb al slechte ervaring bij eerdere aankoop enkele jaren geleden. Zeer goed aangeschreven BMW/Mercedes occasion dealer met eigen werkplaats. Schadevrije BMW X1 bekeken die volgens hun ook door hun eigen werkplaats goed was doorgelicht. Gekocht en binnen nog geen week de eerste problemen, bleek bij separate controle door ANWB dat de auto flinke schade had gehad en dat redelijk wat storingen. Je wilt niet weten door wat voor sh*t je moet gaan om dit goed opgelost te krijgen hoewel de auto gewoon met bovag garantie werdt verkocht.

Sindsdien doe ik altijd mijn eigen due diligence, maakt niet uit hoe goed de garage staat aangeschreven, hoe aardig de mensen zijn en hoe de proefrit is. Het is voor iemand die niet in de handel zit altijd een nieuwe auto en je kan nog niet bepalen wat normaal is. Daarnaast kan de garage/verkoper zelf ook fouten maken of zaken over het hoofd zien.

Mbt de accu gegevens, ook compleet mee eens. Denk zelf dat dit forum ook daarvoor bestaat, elkaar helpen, inzichten en ervaringen delen en zo leren we allemaal wat. Als er een consensus wordt bereikt is dat altijd beter dan de opinie van 1 persoon.
 
Schade is soms lastig te achterhalen maar vaak ook makkelijk om vraagtekens te zien. De meeste onderdelen van een Tesla en andere auto's hebben een sticker met partnummers en een productie datum. Veel kun je al zien door de plastic delen bij de Frunk los te halen.

Ik wil wel even langs komen om mijn dongle en Scan my Tesla op de auto los te laten, maar aangezien jij aangeeft in New York te wonen neem ik wel aan dat je de reis en verblijf kosten vergoed. 😀
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Schade is soms lastig te achterhalen maar vaak ook makkelijk om vraagtekens te zien. De meeste onderdelen van een Tesla en andere auto's hebben een sticker met partnummers en een productie datum. Veel kun je al zien door de plastic delen bij de Frunk los te halen.

Ik wil wel even langs komen om mijn dongle en Scan my Tesla op de auto los te laten, maar aangezien jij aangeeft in New York te wonen neem ik wel aan dat je de reis en verblijf kosten vergoed. 😀
Schade hoeft geen issue te zijn als het goed hersteld is. Dan is er tenminste een goeie reden waarom de eigenaar hem van de hand gedaan heeft. Maar inderdaad: hoe weet je of hij goed hersteld is?
 
@bugboy Volledig eens, heb al slechte ervaring bij eerdere aankoop enkele jaren geleden. Zeer goed aangeschreven BMW/Mercedes occasion dealer met eigen werkplaats. Schadevrije BMW X1 bekeken die volgens hun ook door hun eigen werkplaats goed was doorgelicht. Gekocht en binnen nog geen week de eerste problemen, bleek bij separate controle door ANWB dat de auto flinke schade had gehad en dat redelijk wat storingen. Je wilt niet weten door wat voor sh*t je moet gaan om dit goed opgelost te krijgen hoewel de auto gewoon met bovag garantie werdt verkocht.

Sindsdien doe ik altijd mijn eigen due diligence, maakt niet uit hoe goed de garage staat aangeschreven, hoe aardig de mensen zijn en hoe de proefrit is. Het is voor iemand die niet in de handel zit altijd een nieuwe auto en je kan nog niet bepalen wat normaal is. Daarnaast kan de garage/verkoper zelf ook fouten maken of zaken over het hoofd zien.

Mbt de accu gegevens, ook compleet mee eens. Denk zelf dat dit forum ook daarvoor bestaat, elkaar helpen, inzichten en ervaringen delen en zo leren we allemaal wat. Als er een consensus wordt bereikt is dat altijd beter dan de opinie van 1 persoon.
In dit geval heb je hem ook al bij tesla laten nakijken. Zoal Wouter zei de de data die je deelt lijken niet abnormaal. Met een x90d ga je niet snel meer dan 300 snelwegkilometers halen.