Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoger verbruik bij koude accu

SpaceWagon

Member
Oct 27, 2019
40
25
Nederland
Ik vroeg me het volgende af.

Als het koud is buiten, dan is het verbruik van elektrische auto’s fors hoger. Dat is algemeen bekend. Er wordt gezegd dat accu’s minder goed presteren in de kou. Je mobieltje is ook sneller leeg tijdens de wintersport bijvoorbeeld.

Maar… waarom is het verbruik dan hoger? Een elektromotor gebruikt toch - bij dezelfde snelheid - altijd evenveel stroom? Een elektromotor heeft toch niet ineens meer stroom nodig als de accukoud zijn?

Ik weet wel dat de auto meer stroom verbruikt in de winter, omdat de luchtweerstand dan hoger is en omdat je de verwarming aan hebt staan. Dat kost daadwerkelijk meer stroom.

Maar ik snap dus niet waarom koude accu’s voor een hoger stroomverbruik zouden zorgen.

Ik las dat ze hun stroom minder goed kunnen afgeven cq. dat de capaciteit terugloopt. Dus dat er van de 75 kWh bijvoorbeeld 15 kWh “verloren” gaat. In dat geval heb je minder stroom ter beschikking en kom je dus minder ver.

Maar dat zou het verbruik an sich niet moeten laten stijgen. Toch?
 

Daniel_M

MS60-Black-AP2-Black headliner & nextgen-Subzero
Dec 13, 2016
162
53
Almere
Ik vroeg me het volgende af.

Als het koud is buiten, dan is het verbruik van elektrische auto’s fors hoger. Dat is algemeen bekend. Er wordt gezegd dat accu’s minder goed presteren in de kou. Je mobieltje is ook sneller leeg tijdens de wintersport bijvoorbeeld.

Maar… waarom is het verbruik dan hoger? Een elektromotor gebruikt toch - bij dezelfde snelheid - altijd evenveel stroom? Een elektromotor heeft toch niet ineens meer stroom nodig als de accukoud zijn?

Ik weet wel dat de auto meer stroom verbruikt in de winter, omdat de luchtweerstand dan hoger is en omdat je de verwarming aan hebt staan. Dat kost daadwerkelijk meer stroom.

Maar ik snap dus niet waarom koude accu’s voor een hoger stroomverbruik zouden zorgen.

Ik las dat ze hun stroom minder goed kunnen afgeven cq. dat de capaciteit terugloopt. Dus dat er van de 75 kWh bijvoorbeeld 15 kWh “verloren” gaat. In dat geval heb je minder stroom ter beschikking en kom je dus minder ver.

Maar dat zou het verbruik an sich niet moeten laten stijgen. Toch?
Ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij is de dichtheid van de energie bij koud weer anders, omdat er minder energie in een volle batterij past is ie dus ook sneller leeg....het kost meer energie om die electriciteitsnet te verplaatsen bij kou, omdat de electronen langzamer bewegen, en om die sneller te laten bewegen kost het energie...
 
Upvote 0

BobbyKings

Blue M3P-FSD
Oct 1, 2015
3,003
3,374
Voorburg, Netherlands
First, the low temperature will affect the property of electrolyte. With the decrease of temperature, the viscosity of the electrolyte will increase, which will reduce the ionic conductivity. The internal resistance will subsequently rise due to the increase in the impedance of the directional migration of chemical ions.

Uit:
Temperature effect and thermal impact in lithium-ion batteries: A review
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Upvote 0

SpaceWagon

Member
Oct 27, 2019
40
25
Nederland
Bedankt voor de reacties. Voor zover helder. Een accu presteert minder in de kou. Er kan simpelweg minder energie uit worden gehaald. Dezelfde accu levert meer energie als deze warm is.

Ik snap dan echter nog niet waarom het verbruik toeneemt. Een elektromotor heeft toch steeds dezelfde energie nodig? Een elektromotor heeft in de kou niet méér energie nodig om te draaien?
 
Upvote 0

nico180

creating simple things - is true talent
Apr 9, 2016
1,430
750
Zutphen, Netherlands
Ik denk wel dat energie verbruik voor hetzelfde te leveren vermogen hoger zal zijn, als de aandrijflijn niet op ideale temperatuur is, er is immers altijd een goed en minder goed bedrijfstemperatuur.

Maar wel goede vraag, waar dat exact in zit is toch per type motor anders zijn.
 
Upvote 0

SpaceWagon

Member
Oct 27, 2019
40
25
Nederland
Ja, het klinkt zo logisch. Maar toch is het niet te snappen.

Als je een boormachine in het stopcontact stopt, dan kost het toch ook niet meer stroom als je ‘m buiten in de kou inschakelt vergeleken met als je ‘m binnen op kamertemperatuur inschakelt?
 
Upvote 0

nico180

creating simple things - is true talent
Apr 9, 2016
1,430
750
Zutphen, Netherlands
Een boormachine met accu zou het ook minder goed doen als je die buiten in de kou laat liggen.

"Motorconstanten zijn niet écht constant" aldus Temperatuur effecten op motor prestaties | Rotero

PS nu heb jij het over verbruik van motor bij een koude accu, de temperatuur op voor Tesla (voor huidige generatie P100D) goede zijn vermogen kwijt kan; is zo rond de 55graden(accu temperatuur, via loudicrous+ launch mode) alleen dan komt er het maximale vermogen uit de accu.

Maar bovenstaande is veelal rondom de motor en niet direct 'het hogere verbruik', het is natuurlijk ook zo dat weerstand van het wegdek en dit in combinatie met banden een hogere weerstand opleverd.

Immers alle voertuigen hebben dit, alleen is een ICE al zo onzuinig dat het minder opvalt bij een ICE voerthuig.

bij zomer / winter wissel is ook altijd even moment om dat eenvoudig waar te nemen, of oud setje en nieuwe banden kan je ook verschil in verbruik merken.
 
Upvote 0

Jelger

Member
May 20, 2017
330
288
Sneek
Het heeft volgens mij meer met de weersomstandigheden te maken. Koude lucht is dikker en geeft meer weerstand. Het verschil tussen zomer en winter kan wel 15% zijn. Volgens mij is het ook zo dat bij nat wegdek de rolweerstand van de banden toeneemt.
 
Upvote 0

Gaston

Active Member
Mar 1, 2016
1,020
816
Netherlands
Bedankt voor de reacties. Voor zover helder. Een accu presteert minder in de kou. Er kan simpelweg minder energie uit worden gehaald. Dezelfde accu levert meer energie als deze warm is.

Ik snap dan echter nog niet waarom het verbruik toeneemt. Een elektromotor heeft toch steeds dezelfde energie nodig? Een elektromotor heeft in de kou niet méér energie nodig om te draaien?
Het verbruik is tijdens koude hoger omdat de Tesla zijn batterypack actief gaat verwarmen. Er gaan extra kWh naar de heaters en pompen om de cellen op een redelijke temperatuur te krijgen. Dit hogere verbruik is vooral tijdens het eerste half uur van de koude rit merkbaar.
 
  • Like
Reactions: job-lek and shthpnz
Upvote 0

Rutgere

Member
Sep 13, 2019
72
77
Best Netherlands
Zoals in de quote over accu's al gezegd wordt, de interne weerstand van de accu neemt toe, er kan dus niet alleen minder in, een groter deel van de electriciteit wordt omgezet in warmte, in de accu, netto resultaat is dat het verbruik groter is.
 
  • Like
Reactions: fivari
Upvote 0

SpaceWagon

Member
Oct 27, 2019
40
25
Nederland
Thanks! Volgens mij is dit dan de conclusie:

Tijdens kou is je verbruik hoger, omdat:

- Er energie wordt gebruikt om je accu te verwarmen.
- Er energie wordt gebruikt om je interieur warm te maken en te houden.
- De luchtweerstand hoger is en het dus meer energie kost om er doorheen te rijden.
- De rolweerstand hoger is en het dus meer energie kost om er overheen te rijden.

Dit zorgt er voor dat je bereik afneemt.

Verder geldt dat de accu tijdens kou minder goed zijn energie kan leveren en dus eerder leeg is. Ook dit zorgt voor een afname van je bereik.

Tot slot is de conclusie dat de motor an sich niet meer energie nodig heeft omdat de het koud is.

Weer wat geleerd!
 
Upvote 0

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,836
859
Nijmegen
Thanks! Volgens mij is dit dan de conclusie:

Tijdens kou is je verbruik hoger, omdat:

- Er energie wordt gebruikt om je accu te verwarmen.
- Er energie wordt gebruikt om je interieur warm te maken en te houden.
- De luchtweerstand hoger is en het dus meer energie kost om er doorheen te rijden.
- De rolweerstand hoger is en het dus meer energie kost om er overheen te rijden.

Dit zorgt er voor dat je bereik afneemt.

Verder geldt dat de accu tijdens kou minder goed zijn energie kan leveren en dus eerder leeg is. Ook dit zorgt voor een afname van je bereik.

Tot slot is de conclusie dat de motor an sich niet meer energie nodig heeft omdat de het koud is.

Weer wat geleerd!
Het zal niet veel effect hebben, maar door de kou is stroomgeleiding beter (Bij het absolute nulpunt heb je zelfs superconductivity) en zal daardoor het magnetisch veld van de elektromotor juist groter worden.

Hier een studie naar het effect van temperatuur op de elektromotor:

De batterij wordt met koud weer ook trager doordat de vloeistof in de batterij niet meer zo vloeibaar is. Met Solid state batterijen zou het minder vervelend kunnen zijn. Een koude batterij heeft dus meer weerstand waardoor het verbruik toeneemt. Voordeel is dat door de weerstand de warmte in de batterij sneller toeneemt door het gebruik. Of dat goed is voor de batterij...?
 
Upvote 0

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top