Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
ik zou wel een (afneembare) trekhaak willen, enkel en alleen om mijn huidige fietsenrek op te monteren.

(en dan de fiets erop natuurlijk)

ik heb geen panodak, maakt mij teveel lawaai.

Dat zou ik dan wel riskeren. Alleen kan je achteraf dan niet bewijzen dat je er enkel een fietsenrek heeft opgestaan.
 
Diezelfde discussie was er indertijd ook met dakdragers. Maar de wetten van de aerodynamiva en wrijving veranderen niet doordat je een electrische motor hebt. Dus er is geen enkele reden waarom het verbruik tgv een aanhanger of dakkoffer méér zou toenemen bij een Tesla dan bij een willekeurige ICE. En als er verschil is, dan komt waarschijnlijk de EV er beter uit omdat die motor over een veel groter bereik efficient blijft.

De grootste invloed blijft snelheid - en het mooie van een aanhanger is dat die nou juist op natuurlijke wijze begrensd is. Die "na 100km stilstaan op vakantie" verhalen krijg je eerder met mensen die zondrr aanhanger of dakkoffer 200 gaan rijden in Duitsland, "omdat ze dat met hun dikke ICE ook altijd deden".

Niet dat ik denk dat het ervan gaat komen hoor, legaal een trekhaak achter de MS. Tesla zegt gewoon: daar is de Model X voor. (En daaraan zie je ook dat die overweging van slechte publiciteit vanwege range issues niet een factor is - dat geldt voor de Model X even hard).

Natuurlijk blijft snelheid de belangrijkste factor. Maar ehhh... niet flauw bedoeld, wie rijdt er met caravan achter een ICE bij 90 km/u nog 1:20 op benzine of 1:25 op diesel?
En imo is vanuit Tesla / marketing wel degelijk een belangrijk verschil tussen trekhaak achter een MS en achter een MX: de timing. De MS moet laten zien bij een breed publiek dat de elektrische auto zeer serieus te nemen is. Bij de introductie van de MX zit die belangrijke opdracht van de MS er inmiddels wel op.
 
En hier is een reden voor een trekhaak: Video: EP Tender is a Hitch-Mounted Range Extender

Segard’s EP Tender is an engine on a trailer. It’s a simple solution for those who occasionally travel long distances, but who still wish to own only an EV

3023384-slide-03vuecote-300x138.jpg
 
Zat wat te googlen, ook hier weer slachtoffers die denken dat alles nog normaal kan in Nederland, vergeet het maar de wetgever in de uitvoering dus de RDW heeft totaal de voeling met de werkelijkheid verloren.
In mijn geval met mijn ford windstar hetzelfde verhaal als hierboven, ondanks het feit dat mijn auto een typeplaatje van de Importeur Hessing heeft welke toont dat de auto 1600kg mag trekken, ford USA op z'n site aangeeft dat dit gewicht toegestaan is het instructieboekje dit ook meldt, kan ik het niet op kenteken krijgen, ook rijden er al honderden rond met wel een trekgewicht op kenteken.
Zelfde verhaal als hierboven, fabrikant dient toestemming te geven met het bijbehorende chassisnummer, nu vergeet het maar vrijwel geen enkele fabrikant of importeur laat zich meer in met een reeds verkochte auto, je staat machteloos je moet aan een bedacht regeltje voldoen maar je krijgt het niet, nog idioter maakt men het dat de auto gekeurd zou moeten, er rijden er al honderden!
Een auto zonder trekgewicht kun je stellen heeft een minderwaarde alleen al door dit Kafka achtige handhaven door RDW, je weet immers nooit of een volgende eigenaar wel iets wil gaan voortbewegen.
Maar goed er rest aar één ding gewoon blijven rijden en de bekeuring maar slikken als je hem ooit krijgt.
Ik schrijf dit hier onder, omdat er in de toekomst vast meer mensen langskomen die dit probleem bij RDW ervaren en niet snappen.
 
Zat wat te googlen, ook hier weer slachtoffers die denken dat alles nog normaal kan in Nederland, vergeet het maar de wetgever in de uitvoering dus de RDW heeft totaal de voeling met de werkelijkheid verloren.
In mijn geval met mijn ford windstar hetzelfde verhaal als hierboven, ondanks het feit dat mijn auto een typeplaatje van de Importeur Hessing heeft welke toont dat de auto 1600kg mag trekken, ford USA op z'n site aangeeft dat dit gewicht toegestaan is het instructieboekje dit ook meldt, kan ik het niet op kenteken krijgen, ook rijden er al honderden rond met wel een trekgewicht op kenteken.
Zelfde verhaal als hierboven, fabrikant dient toestemming te geven met het bijbehorende chassisnummer, nu vergeet het maar vrijwel geen enkele fabrikant of importeur laat zich meer in met een reeds verkochte auto, je staat machteloos je moet aan een bedacht regeltje voldoen maar je krijgt het niet, nog idioter maakt men het dat de auto gekeurd zou moeten, er rijden er al honderden!
Een auto zonder trekgewicht kun je stellen heeft een minderwaarde alleen al door dit Kafka achtige handhaven door RDW, je weet immers nooit of een volgende eigenaar wel iets wil gaan voortbewegen.
Maar goed er rest aar één ding gewoon blijven rijden en de bekeuring maar slikken als je hem ooit krijgt.
Ik schrijf dit hier onder, omdat er in de toekomst vast meer mensen langskomen die dit probleem bij RDW ervaren en niet snappen.
Wel een beetje OT natuurlijk, een Ford Windstar, maar goed. Ik weet niet of de 'workaround' nog mogelijk is, maar een paar jaar geleden kon je het probleem op een uiterst bureaucratische en dure manier oplossen, maar het kon. Dan moet je de auto exporteren naar Duitsland, een Duitse Fahrzeugbrief er op laten zetten waarop het trekgewicht gewoon vermeld kan worden heb ik toen begrepen, en dan weer importeren. Dan moet de RDW het trekgewicht van de Fahrzeugbrief overnemen...
 
Wel een beetje OT natuurlijk, een Ford Windstar, maar goed. Ik weet niet of de 'workaround' nog mogelijk is, maar een paar jaar geleden kon je het probleem op een uiterst bureaucratische en dure manier oplossen, maar het kon. Dan moet je de auto exporteren naar Duitsland, een Duitse Fahrzeugbrief er op laten zetten waarop het trekgewicht gewoon vermeld kan worden heb ik toen begrepen, en dan weer importeren. Dan moet de RDW het trekgewicht van de Fahrzeugbrief overnemen...

Echt...? Interessant! Worth investigating,
 
Echt...? Interessant! Worth investigating,
Ongeveer 7 jaar geleden was dat het geval. Betrof een oude Dodge-camper uit '79 voorzien van een fabriekstrekhaak met typeplaatje er nog op, was in eerste instantie in 1993 ingevoerd en om welke reden dan ook is er op kenteken een trekgewicht van 0 kg gekomen. Om het bij de RDW voor elkaar te krijgen was ik een Certificate of Origin of zoiets nodig, die zou verstrekt moeten worden door de camper-ombouwer maar die bestond al niet meer. Dodge in de USA kon of wilde mij in elk geval niet helpen. Het traject via Duitsland was toen niet onbekend, maar het kost natuurlijk nogal wat. Ik heb toen gekozen om het zo te laten en heb toch af en toe iets (zwaars) met de camper getrokken. Nooit problemen door gehad en toch weleens aangehouden geweest...
 
Ik heb een 800kg zware boot met trailer die ik graag achter mijn auto wil hangen... Ik heb een Tesla Model S en mijn vrouw een Prius Plug-in... Beide auto's mogen officieel niks trekken. De trailerhelling is 200meter van mijn huis verwijderd.

Ik heb een paar opties. De Prius inruilen voor een Foutlander met trekhaak...
Of een trekhaak monteren onder mijn Tesla en niet moeilijk doen om die 200 meter.

Kent er iemand wat adressen voor een trekhaak + montage voor de Tesla Model S?
 
Ik heb een 800kg zware boot met trailer die ik graag achter mijn auto wil hangen... Ik heb een Tesla Model S en mijn vrouw een Prius Plug-in... Beide auto's mogen officieel niks trekken. De trailerhelling is 200meter van mijn huis verwijderd.

Ik heb een paar opties. De Prius inruilen voor een Foutlander met trekhaak...
Of een trekhaak monteren onder mijn Tesla en niet moeilijk doen om die 200 meter.

Kent er iemand wat adressen voor een trekhaak + montage voor de Tesla Model S?

Brink uit Staphorst kan al een trekhaak leveren voor de MS. Maar voor zover ik weet nog niet 'approved by Tesla' wat inderdaad garantieperikelen op kan leveren. Ook al is die Brink-haak alleen geschikt voor fietsdragers.


Je zoekt dus een echte trekhaak voor de MS, dan kom je voor zover ik weet in Amerika uit voor de ecohitch. Met dezelfde kans op garantieperikelen.,
 
Ik heb een 800kg zware boot met trailer die ik graag achter mijn auto wil hangen... Ik heb een Tesla Model S en mijn vrouw een Prius Plug-in... Beide auto's mogen officieel niks trekken. De trailerhelling is 200meter van mijn huis verwijderd.

Ik heb een paar opties. De Prius inruilen voor een Foutlander met trekhaak...
Of een trekhaak monteren onder mijn Tesla en niet moeilijk doen om die 200 meter.

Kent er iemand wat adressen voor een trekhaak + montage voor de Tesla Model S?

Niet uit het oog verliezen dat je garantie op de drivetrain vervalt met trekhaak. Koop een kleine tractor voor de trailer ;-)