Energie Gratiz
Active Member
Wat regelgeving betreft (wetgever) lijkt het in België dus niet toegestaan: een haak beperkt tot fietsdrager.
In NL is er geen regelgeving, of eigenlijk: indien op de haak een typeplaatje zit met een xx aangegeven trekgewicht wat hoger is dan 0, is het in NL formeel wel een probleem. Maar bij de APK wordt daar denk ik niet op gecontroleerd.
Wat wel een probleem is, is de mogelijke gevolgen voor de garantie, met name de 8jaars-garantie op accupakket en aandrijfunit met onbeperkte km's, Tesla kan bij technische problemen aangeven dat de aandrijving extra belast wordt door bijv. fietsen achterop en op die manier onder garantie-aanspraak uit proberen te komen (dit is overigens al eerder op dit forum aangegeven). En dat, gecombineerd met mijn jaarkilometrage, heeft mij weerhouden om zo'n haak te plaatsen.
Overigens heeft mijn 'Q-aandrijfunit' er inmiddels 150.000 probleemloze kms op zitten.
In NL is er geen regelgeving, of eigenlijk: indien op de haak een typeplaatje zit met een xx aangegeven trekgewicht wat hoger is dan 0, is het in NL formeel wel een probleem. Maar bij de APK wordt daar denk ik niet op gecontroleerd.
Wat wel een probleem is, is de mogelijke gevolgen voor de garantie, met name de 8jaars-garantie op accupakket en aandrijfunit met onbeperkte km's, Tesla kan bij technische problemen aangeven dat de aandrijving extra belast wordt door bijv. fietsen achterop en op die manier onder garantie-aanspraak uit proberen te komen (dit is overigens al eerder op dit forum aangegeven). En dat, gecombineerd met mijn jaarkilometrage, heeft mij weerhouden om zo'n haak te plaatsen.
Overigens heeft mijn 'Q-aandrijfunit' er inmiddels 150.000 probleemloze kms op zitten.