Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Wat regelgeving betreft (wetgever) lijkt het in België dus niet toegestaan: een haak beperkt tot fietsdrager.
In NL is er geen regelgeving, of eigenlijk: indien op de haak een typeplaatje zit met een xx aangegeven trekgewicht wat hoger is dan 0, is het in NL formeel wel een probleem. Maar bij de APK wordt daar denk ik niet op gecontroleerd.
Wat wel een probleem is, is de mogelijke gevolgen voor de garantie, met name de 8jaars-garantie op accupakket en aandrijfunit met onbeperkte km's, Tesla kan bij technische problemen aangeven dat de aandrijving extra belast wordt door bijv. fietsen achterop en op die manier onder garantie-aanspraak uit proberen te komen (dit is overigens al eerder op dit forum aangegeven). En dat, gecombineerd met mijn jaarkilometrage, heeft mij weerhouden om zo'n haak te plaatsen.
Overigens heeft mijn 'Q-aandrijfunit' er inmiddels 150.000 probleemloze kms op zitten. :)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
??? lijkt me raar
weet er iemand wat eigenlijk het probleem met de homologatie zou kunnen zijn? Ben dus nog steeds op zoek om een trekhaak op de X te plaatsen...
Count me in. Weet niet meer waar ik het heb gehoord en misschien is het ook enkel de wens der gedachte. Meen dat het enkel te maken heeft met de lastigheid van het uitleveren en installeren van de trekhaak met alle andere zaken die op dit moment. Met andere woorden; het leveren van een losse trekhaak heeft bij Tesla niet echt prioriteit.

Ik heb trouwens gewoon de demonteerbare plaat waar de trekhaak moet komen. Heb die er nog niet af gehaald om te zien of de nodige voorzieningen er achter zitten.
 
Count me in. Weet niet meer waar ik het heb gehoord en misschien is het ook enkel de wens der gedachte. Meen dat het enkel te maken heeft met de lastigheid van het uitleveren en installeren van de trekhaak met alle andere zaken die op dit moment. Met andere woorden; het leveren van een losse trekhaak heeft bij Tesla niet echt prioriteit.

Ik heb trouwens gewoon de demonteerbare plaat waar de trekhaak moet komen. Heb die er nog niet af gehaald om te zien of de nodige voorzieningen er achter zitten.

zit er dus al een uitsparring in de bumper ? Heb eigenlijk nog niet onder de wagen gekeken
 
Omdat wij 4 mountainbikes willen meenemen sinds gisteren... op m'n Tesla Model S van februari 2017 (facelift) een afneembare trekhaak. Voor 1.000 euro inclusief montage. Deze mijnheer monteert ze ook op de Model X achteraf.
 

Attachments

  • 20170727_205138.jpg
    20170727_205138.jpg
    405.2 KB · Views: 180
??? lijkt me raar
weet er iemand wat eigenlijk het probleem met de homologatie zou kunnen zijn? Ben dus nog steeds op zoek om een trekhaak op de X te plaatsen...

Volgens mij zijn alle X'en voorbereid op de trekhaak. wellicht dat de haak zelf ontbreekt maar het gedeelte op het chassis is dacht ik bij allemaal aanwezig. Zou je makkelijk kunnen zien door onder de achterbumper te kijken of de afdekplaat aanwezig is en daaronder de voorbereiding voor de haak.

Enige dat je dan nog nodig hebt is de haak zelf en het enablen van de software. Dit biedt Tesla toch gewoon aan als mogelijkheid.
 
Omdat wij 4 mountainbikes willen meenemen sinds gisteren... op m'n Tesla Model S van februari 2017 (facelift) een afneembare trekhaak. Voor 1.000 euro inclusief montage. Deze mijnheer monteert ze ook op de Model X achteraf.

Bertil,

Geen last met de sensoren in de achterbumper?

Ben ook benieuwd naar Tesla garantie door de trekhaak en de goedkeuring door RDW.

Daar nog naar gekeken?
 
Bertil,

Geen last met de sensoren in de achterbumper?

Ben ook benieuwd naar Tesla garantie door de trekhaak en de goedkeuring door RDW.

Daar nog naar gekeken?

Ja, bij achteruitrijden zegt ie STOP, maar dat doen ze bij iedere auto waar een fietsendrager zit. Gewoon ouderwets goed uitkijken.
Ik neem aan dat Tesla er alles al zal doen om onder haar garantieverplichtingen uit te komen maar ik daag ze uit om aan te tonen dat een eventueel gebrek door het plaatsen van de trekhaak komt.
Volgens mij komt de RDW wet- en regelgeving alleen om de hoek kijken als ik een aanhanger ga trekken.
 
Ja, bij achteruitrijden zegt ie STOP, maar dat doen ze bij iedere auto waar een fietsendrager zit.

De Skoda die ik hiervoor had was al zo slim om de achteruitrij sensoren uit te schakelen op het moment dat er iets aangesloten was op de stekker van de trekhaak. Lijkt me voor Tesla toch een makkelijk te fixen software dingetje. Ze weten immers ook dat de tow mode ingeschakeld moet worden als je iets inplugt. De sensors dat uitschakelen (of in ieder geval het geluid muten) zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.