Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens ik uit telefoontje van Tesla heb begrepen, is trekhaak op de X sedert deze week standaard inbegrepen ; de vermeldingen op de Be/NL website zouden nog worden aangepast voor de duidelijkheid.

De verhoogde prijs (althans op de USA site) voor de aparte tow package moet denk ik gezien worden als een retrofit package voor de MX'en die de nieuwe standaard gemist hebben.

Ik zou het nog graag zwart op wit bevestigd zien. Verba volent, scripta manent.

Ik heb op mijn laatste BMW een aftermarket trekhaak erbij gekregen met meerprijs, en moet zeggen, softwarematig allesbehalve leuk want de achteruitrijsensoren van de auto herkennen het bestaan van de trekhaak niet en geven continu botsmelding bij achteruitrijden. Dus : weer lesje geleerd, eigen merkstukken laten monteren. Het gekke dan nog is dat deze niet-BMW trekhaak in een erkende BMW garage werd gemonteerd (op een stockwagen die ik mits die bijkomende optie wilde kopen).
 
Gisteren waren we met het gezin aan het eten bij de supercharger van Orléans terwijl de Tesla stond te laden. Kwam er een grote flatbed Mercedes (rokende diesel) truck uit de jaren tachtig het parkeerterrein op rijden. Met, jawel, een Model X op de flatbed en een caravan op de trekhaak. De MX met 'dubbele buitenspiegels'o_O werd op de supercharger aangesloten en de caravan op een andere parkeerplek geduwd. Het uit de regio Genève afkomstige gezin mocht hun eerste vakantienacht in het Ibis hotel doorbrengen.

Ik zelf heb sinds begin 2014 een ecohitch onder de MS en nog nooit last van garantie/verzekerings/voertuigcontrole perikelen gehad. Wij hebben deze zomer weer met 4 MTB's achterop naar Asturias kunnen rijden. Het verbruik met fietsenrek schat ik zo'n 10% hoger in bij snelheden van 110 tot 130 kmh.
 
Volgens ik uit telefoontje van Tesla heb begrepen, is trekhaak op de X sedert deze week standaard inbegrepen ; de vermeldingen op de Be/NL website zouden nog worden aangepast voor de duidelijkheid.

De verhoogde prijs (althans op de USA site) voor de aparte tow package moet denk ik gezien worden als een retrofit package voor de MX'en die de nieuwe standaard gemist hebben.

Ik zou het nog graag zwart op wit bevestigd zien. Verba volent, scripta manent.

Ik heb op mijn laatste BMW een aftermarket trekhaak erbij gekregen met meerprijs, en moet zeggen, softwarematig allesbehalve leuk want de achteruitrijsensoren van de auto herkennen het bestaan van de trekhaak niet en geven continu botsmelding bij achteruitrijden. Dus : weer lesje geleerd, eigen merkstukken laten monteren. Het gekke dan nog is dat deze niet-BMW trekhaak in een erkende BMW garage werd gemonteerd (op een stockwagen die ik mits die bijkomende optie wilde kopen).

Kwestie van iemand die de software heeft in de PDC module van de bmw de optie trekhaak aanvinken. Zou de desbetreffende garage eens vragen misschien is dit destijds gewoon vergeten door de monteur.
 
Ik hoef geen trekhaak, maar ik wil een fietsendrager achterop de auto. Zijn dat niet gewoon verschillende dingen? De Ecohitch, is dat niet gewoon een fietsendragerbeugel als je daar geen knobbel in monteert?

Al zit ik er helemaal niet op te wachten om het zelf te monteren of met een vierkante pijp onder de auto te rijden.

Torklift-Model-S-EcoHitch-Bike-Rack.jpg


Waar vind ik een mooie fietsendrager oplossing achterop de MS?
 
Ik hoef geen trekhaak, maar ik wil een fietsendrager achterop de auto. Zijn dat niet gewoon verschillende dingen? De Ecohitch, is dat niet gewoon een fietsendragerbeugel als je daar geen knobbel in monteert?

Al zit ik er helemaal niet op te wachten om het zelf te monteren of met een vierkante pijp onder de auto te rijden.

View attachment 238743


Waar vind ik een mooie fietsendrager oplossing achterop de MS?
Waarom niet gewoon op het dak? Met een panodak kan dit prima.
 
Vermoedelijk gemakkelijker dan een trekhaak op een MX. :)
Vandaag maar weer eens navraag gedaan bij Tesla. Helaas niet mogelijk om nu de tow-package te bestellen, maar aangegeven dat dit wel mogelijk is geweest (is er iemand die het wel is gelukt?), maar weer is teruggedraaid. Niet uitgesloten wordt dat het wel weer mogelijk wordt. Heb gevraagd of ze me bellen als het (weer) kan.
 
Ik snap niet dat iemand een X heeft gekocht zonder trekhaak ook al heb je er zelf totaal geen behoefte aan. Lijkt mij de belangrijkste optie bij verkoop.
Omdat ik de kleur belangrijker vond. Ik vind Titanium het mooist en die is niet meer leverbaar. Kon een voorraadauto krijgen met al mijn wensen behalve de trekhaak en met een korting. Had en heb de hoop dat de trekhaak toch een keer los geleverd kan worden. Is geen technisch probleem, volgens mij enkel logistiek.
 
Omdat ik de kleur belangrijker vond. Ik vind Titanium het mooist en die is niet meer leverbaar. Kon een voorraadauto krijgen met al mijn wensen behalve de trekhaak en met een korting. Had en heb de hoop dat de trekhaak toch een keer los geleverd kan worden. Is geen technisch probleem, volgens mij enkel logistiek.
Bij mij hetzelfde Model X stockwagen zonder trekhaak.
 
Ik weet het, ik weet het, kleine kans.
Maar toch, mijn levensmotto is: niet geschoten..
____
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Ik heb geprobeerd u telefonisch te bereiken. Helaas is dit niet gelukt.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 5 werkdagen.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW

--Oorspronkelijk bericht--
Aan: [email protected]
Onderwerp: gaat over een voertuig
Vraag: : gaat over een voertuig
Vraag/Opmerking :
Hallo,
Mijn (100% elektrische) auto is momenteel niet gehomologeerd voor het rijden met een aanhanger, dus het toegestane trekgewicht is '0'.
Toch is de auto zelf meer dan prima in staat en sterk genoeg om veilig een aanhanger te kunnen trekken.
Wat zijn de mogelijkheden en kosten (keuringen ofzo?) om alsnog een trekhaak toe te laten staan tot een bepaald trekgewicht?

Dag,

ik heb hierover contact gehad met RDW. Het volgende is aan de orde: "Het trekgewicht komt van het CVO (certificaat van overeenkomst) dat de fabrikant levert bij het voertuig. De fabrikant heeft er dus voor gekozen om dit voertuig geen trekgewichten mee te geven, of bij het maken van de typegoedkeuring de benodigde testen niet uit te voeren. Voor meer informatie met betrekking tot de beweegredenen van de fabrikant kunt u misschien de fabrikant of importeur benaderen".

Zelf voeg ik hieraan toe: je kunt zelf dit ook aanvragen, nadat de trekhaak is aangebracht (en kan aantonen dat dit OK is).

Auke
 
In mijn zoektocht naar een trekhaak voor mijn model S ben ik op Hoppenbrouwers uit Berkel-Enschot gestoten. Naar zijn zeggen heeft hij al tal van trekhaken gemonteerd op Tesla's model S voor zowel Nederlandse, Duitse als Belgische klanten. Ik ben vooral benieuwd te horen van Belgische klanten die dit laten uitvoeren hebben wat hun ervaringen achteraf zijn met de Belgische autokeuring?