Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Dat hebben ze mij in de SeC in Aartselaar inderdaad ook verteld, toen ik mijn S ging afhalen...
Ten onrechte, zoals vaker aangehaald kunnen alleen de in verband met de trekhaak optredende defecten niet onder garantie geclaimd worden.
Als de trekhaak ook echt gebruikt wordt om een kar te trekken zou ik eerder bevreesd zijn voor onverzekerd rijden en voor de hermandad.
 
Iemand die ook nog geen homologatie voor een trekhaak op zijn X heeft en dit wel graag wil? Elke keer als ik contact heb met Tesla heb, vraag ik er naar, maar helaas gebeurt er weinig. Iemand die hier iets meer over weet?
 
  • Informative
Reactions: Janc
? De X heeft toch gewoon typegoedkeuring voor een trekhaak met veel kilo’s trekgewicht? Is dat voor jouw X niet het geval?
Nee, helaas niet. Er is serie uitgeleverd van wagems zonder trekhaak, waar geen goedkeuring voor is. Auto’s zijn geschikt voor trekhaak. Destijds de auto toch genomen, omdat ik verwachtte dat dit wel snel geregeld zou zijn.
 
Iemand die ook nog geen homologatie voor een trekhaak op zijn X heeft en dit wel graag wil? Elke keer als ik contact heb met Tesla heb, vraag ik er naar, maar helaas gebeurt er weinig. Iemand die hier iets meer over weet?

Even informeren bij Hoppenbrouwers in Berkel Enschot. Zij bouwen met regelmaat een trekhaak onder een Tesla.
 
Nog steeds bezig om een trekhaak onder de X te krijgen. Hiervoor ondertussen contact gehad met de RDW om te vragen hoe ik het trekgewicht op het kenteken kan krijgen, zodat er ook formeel een trekhaak gemonteerd mag worden.

Dit kan na keuring van de auto in Lelystad, maar enkel met een verklaring van de de fabrikant dat de auto een aanhanger mag trekken. Technisch zijn alle Model X hetzelfde, dus het gaat hier enkel om de regeltjes. In ieder geval nu weer contact gehad met Tesla met het verzoek voor een dergelijke verklaring.

We blijven proberen...

Zijn er anderen, die hier al verder mee zijn?
 
Nog steeds bezig om een trekhaak onder de X te krijgen. Hiervoor ondertussen contact gehad met de RDW om te vragen hoe ik het trekgewicht op het kenteken kan krijgen, zodat er ook formeel een trekhaak gemonteerd mag worden.

Dit kan na keuring van de auto in Lelystad, maar enkel met een verklaring van de de fabrikant dat de auto een aanhanger mag trekken. Technisch zijn alle Model X hetzelfde, dus het gaat hier enkel om de regeltjes. In ieder geval nu weer contact gehad met Tesla met het verzoek voor een dergelijke verklaring.

We blijven proberen...

Zijn er anderen, die hier al verder mee zijn?

Ik snap het niet helemaal, de X is een tijd zonder trekhaak geleverd, maar dit kwam toch niet door de type goedkeuring van de X maar door leveringsproblemen met de trekhaak zelf?
Dus de auto op zich heeft een homologatie voor een trekhaak ?
Dan kan deze toch net zoals bij elke auto gemonteerd worden als aftermarket? Als je je kenteken intoetst bij het Rdw, staat er dan niks ingevuld bij het trekgewicht?

Heb je een CVO (CoC) van de auto? Welk homologatie nummer staat hier in en welk trekgewicht? Het kan bijna niet dat de homologatie is aangepast voor het gebrek aan onderdelen. Wat wel kan is dat de homologatie niet goed is omgezet door Tesla in de aanmelding van het kenteken bij het RDW en de waarden dus op 0 zijn gezet. Met een goede CoC kan je dit zonder herkeuring bij het RDW wel aanpassen bij elk keuringsstation.

Als ik te kort door de bocht ben met dit bericht of niet goed heb terug gelezen hoor ik het graag natuurlijk..
 
Last edited:
Nog steeds bezig om een trekhaak onder de X te krijgen. Hiervoor ondertussen contact gehad met de RDW om te vragen hoe ik het trekgewicht op het kenteken kan krijgen, zodat er ook formeel een trekhaak gemonteerd mag worden.

Dit kan na keuring van de auto in Lelystad, maar enkel met een verklaring van de de fabrikant dat de auto een aanhanger mag trekken. Technisch zijn alle Model X hetzelfde, dus het gaat hier enkel om de regeltjes. In ieder geval nu weer contact gehad met Tesla met het verzoek voor een dergelijke verklaring.

We blijven proberen...

Zijn er anderen, die hier al verder mee zijn?
Vandaag de X teruggekregen van het SeC alwaar ik een nieuwe voorstoel en wat slijtageplekken van de FWD's onder garantie heb laten fixen, en na 3 weken vakantie met de nodige kilometers naar italie, weer perfect gewassen! :D

MAAR de reden dat dat in dit topic staat is dat mijn trekhaak geretrofit is!!:cool:

Was een maand of 2 geleden voor deze punten bij het SeC en nagevraagd, hiermee zijn ze aan de slag gegaan en hebben de spullen besteld. Ik had er een hard hoofd in gezien alle verhalen dat het niet ging en er geen trekhaken op voorraad zijn in de USA online shop maar niet geschoten is altijd mis.
Alleen toen ik m maandag ging brengen voor eerder genoemde issue's werd er gemeld dat alles binnen was en die ook op de werkbon stond.
Dus Billy het is mogelijk om te retrofitten.
Mijne is gedaan door den Haag dus als jou SeC er niet uitkomt moet je maar doorgeven dat ze contact opnemen met den Haag.
 
@Billy uit betrouwbare bron is ie al een Sleurhut aan het uitzoeken voor zijn nieuwe trekhaak ;)
Niet overdrijven, maar de fietsendrager (geleend exemplaar) al even getest. Zie foto. Vorige week is bij Tesla de trekhaak gemonteerd en gisteren in Lelystad bij de RDW gekeurd. Dit is helaas nodig omdat er een aantal Model X’en zijn zonder trekgewicht op het kenteken. Check dit als je een trekhaak wilt retrofitten.

Bij de RDW geen half werk trouwens. De auto is flink getest met allerlei metingen en zelfs over de testbaan gejaagd met een groot betonblok op een tandemasser. Belangrijk is dat de trekhaak een EU goedkeuring heeft (geen issue als het een originele is) en men wil precies weten wat het maximale trekgewicht is. Dit wordt eenvoudig uit de handleiding gehaald, die je op het scherm op kunt roepen. In de meeste gevallen is dit 2250 kg geremd en 450 kg ongeremd. Er blijken bijzonder genoeg dus de nodig versies te zijn. In totaal zijn ze er ruim twee uur mee bezig geweest.

De trekhaak was (in mijn geval) goedkoper dan af fabriek was geweest, maar door de kosten voor de keuring die er bij komen uiteindelijk toch duurder uit. Maar door alle voordelen destijds op de voorraadauto nog altijd beter af.

Na lang wachten was het ineens heel vlot geregeld. Zowel de montage van de trekhaak en de keuring.
 

Attachments

  • F5915E02-78C9-4D07-8519-86D21FCA4089.jpeg
    F5915E02-78C9-4D07-8519-86D21FCA4089.jpeg
    238.2 KB · Views: 123
Last edited:
  • Disagree
Reactions: ebullio
Vandaag de X teruggekregen van het SeC alwaar ik een nieuwe voorstoel en wat slijtageplekken van de FWD's onder garantie heb laten fixen, en na 3 weken vakantie met de nodige kilometers naar italie, weer perfect gewassen! :D

MAAR de reden dat dat in dit topic staat is dat mijn trekhaak geretrofit is!!:cool:

Was een maand of 2 geleden voor deze punten bij het SeC en nagevraagd, hiermee zijn ze aan de slag gegaan en hebben de spullen besteld. Ik had er een hard hoofd in gezien alle verhalen dat het niet ging en er geen trekhaken op voorraad zijn in de USA online shop maar niet geschoten is altijd mis.
Alleen toen ik m maandag ging brengen voor eerder genoemde issue's werd er gemeld dat alles binnen was en die ook op de werkbon stond.
Dus Billy het is mogelijk om te retrofitten.
Mijne is gedaan door den Haag dus als jou SeC er niet uitkomt moet je maar doorgeven dat ze contact opnemen met den Haag.
Bij mij was ook het probleem dat er geen trekgewicht op het kenteken stond. Om geen problemen te krijgen met de verzekering bij een ongeval, wilde ik dit ook geregeld hebben. Zie mijn voorgaande post.
 
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een grote Dodge V8 camper uit 1979, waar een fabriekstrekhaak onder zat met typeplaatje (mocht ook iets van 2250kg trekken, zal wel overeenkomen met een rond getal aan lbs in Amerika). De camper was in 1993 of zo ingevoerd en op kenteken trekgewicht 0kg. De enige manier om het op kenteken te krijgen, was exporteren naar Duitsland, daar in Fahrzeugbrief op te nemen, in dan weer importeren naar NL. Kosten ruim EUR 1200 toen. Heb ik niet gedaan, omdat ik toch maar sporadisch in de camper zou rijden. Enkele malen auto-ambulance met middenklasser achter de camper vervoerd (ook tijdens vakanties). Zelfs weleens aangehouden, maar nooit bekeurd. Als de constructie er stevig uitziet, en er zit een typeplaatje op de haak, kijken agenten kennelijk niet of er wel een trekgewicht op het kenteken is vermeld. Behalve natuurlijk als de indruk is dat er een te zwaar beladen aanhanger achter hangt.
Ik had geen COC, en de camperbouwer bestond niet meer, dus COC was ook niet 'te regelen'. Ik vond het belachelijk bureaucratisch en vooral daarom het zo gelaten zoals het was.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat een verzekeringsmaatschappij bij een ongeval moeilijk doet.
 
In NL gaat het dus blijkbaar wel, Tesla Belgie wil geen Trekhaak retrofitten onder mijn X. Ik blijf toch rondkijken om dit opgelost te krijgen.
Alleen de onderdelen wou Tesla niet bestellen. dus ik zal nog een andere manier moeten zoeken om mijn fietsen te kunnen meenemen.
@Billy heeft Tesla dan die haak bij jou gemonteerd ook al was hij zonder geleverd?
 
In NL gaat het dus blijkbaar wel, Tesla Belgie wil geen Trekhaak retrofitten onder mijn X. Ik blijf toch rondkijken om dit opgelost te krijgen.
Alleen de onderdelen wou Tesla niet bestellen. dus ik zal nog een andere manier moeten zoeken om mijn fietsen te kunnen meenemen.
@Billy heeft Tesla dan die haak bij jou gemonteerd ook al was hij zonder geleverd?
Vraag was aan Billy, maar de mijne heeft tesla in ieder geval geplaatst en originele onderdelen gebruikt.
Kan wel de onderdeelnummers plaatsen zodra de mail binnen is mocht daar interesse in zijn om het bestellen makkelijker te maken?
 
E847D5FC-B497-4561-9013-A6830E78C68D.png
In NL gaat het dus blijkbaar wel, Tesla Belgie wil geen Trekhaak retrofitten onder mijn X. Ik blijf toch rondkijken om dit opgelost te krijgen.
Alleen de onderdelen wou Tesla niet bestellen. dus ik zal nog een andere manier moeten zoeken om mijn fietsen te kunnen meenemen.
@Billy heeft Tesla dan die haak bij jou gemonteerd ook al was hij zonder geleverd?
Ja. Hij is door Tesla geleverd. Maar pas nadat ik het verzoek had gedaan om een verklaring voor de RDW. Na veel navraag bij Tesla en steeds te horen dat er geen goedkeuring op de auto zat, heb ik geprobeerd om eerst de goedkeuring op het kenteken te krijgen. Nadat ik de mail met de aanvraag van de RDW heb doorgestuurd, is er een afspraak gemaakt en de trekhaak gemonteerd. Daarna bij de RDW geweest voor de registratie op het kenteken. Bijgevoegd een afdruk van de nota met de specs.
 
View attachment 318802
Ja. Hij is door Tesla geleverd. Maar pas nadat ik het verzoek had gedaan om een verklaring voor de RDW. Na veel navraag bij Tesla en steeds te horen dat er geen goedkeuring op de auto zat, heb ik geprobeerd om eerst de goedkeuring op het kenteken te krijgen. Nadat ik de mail met de aanvraag van de RDW heb doorgestuurd, is er een afspraak gemaakt en de trekhaak gemonteerd. Daarna bij de RDW geweest voor de registratie op het kenteken. Bijgevoegd een afdruk van de nota met de specs.
Super dat het zo gelukt is Billy!
Ik heb al een eerdere reactie gegeven, maar wil het toch nog 1x controleren bij je, stond/staat er op je CVO/CoC wel een trekgewicht?
 
CVO/CoC? Bedoel je het kentekenbewijs?
Certificaat van Overeenstemming
Of
Certificate of Conformity

Dit is een papier waar alle technische gegevens van je auto op staan, wat Tesla normaliter 1 malig uit geeft. A4 formaat met voor en achterkant bedrukt. Deze gebruik je normaal om een auto in een ander land in te voeren, en is een verklaring van de fabrikant van de technische specificaties van de specifieke auto, waar rdw’s in het buitenland niet van mogen afwijken.

Als je hem niet meteen gekregen hebt bij de auto, is 1 mail maar delivery genoeg om hem te ontvangen (bij mij wilden ze hem alleen maar de leasemaatschappij sturen in eerste instantie).

Bij jou is het nu zo gelukt via een test bij het Rdw, maar ik denk dat in jouw COC gewoon de trekgewichten staan, omdat de auto hier wel voor was gehomologeerd, maar niet met een trekhaak was uitgerust ivm leveringsproblemen. Tesla heeft denk ik daarna bij jou en anderen het trekgewicht op 0 gezet bij de aanvraag van het kenteken, wat niet juist was.

Indien in jouw CoC wel trekgewichten staan, dan maakt het het voor anderen hier heel veel eenvoudiger ook een trekhaak retrofit te krijgen.
 
Ik heb vandaag nogmaals met Tesla gebeld en heb de boodschap gekregen dat het om mijn model S niet gaat om dat ze op mijn vin nummer de onderdelen niet kunnen bestellen.
Blijkbaar gaat het wel op oudere (pre 2017) auto's.

@Billy
Is jouw auto van voor 2017? kan je me eventueel het VIN nummer in PM doorsturen zodat ik de persoon bij Tesla kan laten checken wat het verschil is tussen jouw en mijn x?