Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag nogmaals met Tesla gebeld en heb de boodschap gekregen dat het om mijn model X niet gaat om dat ze op mijn vin nummer de onderdelen niet kunnen bestellen.
Blijkbaar gaat het wel op oudere (pre 2017) auto's.

@Billy
Is jouw auto van voor 2017? kan je me eventueel het VIN nummer in PM doorsturen zodat ik de persoon bij Tesla kan laten checken wat het verschil is tussen jouw en mijn x?
 
Ik heb vandaag nogmaals met Tesla gebeld en heb de boodschap gekregen dat het om mijn model X niet gaat om dat ze op mijn vin nummer de onderdelen niet kunnen bestellen.
Blijkbaar gaat het wel op oudere (pre 2017) auto's.

@Billy
Is jouw auto van voor 2017? kan je me eventueel het VIN nummer in PM doorsturen zodat ik de persoon bij Tesla kan laten checken wat het verschil is tussen jouw en mijn x?
Heb je een bericht gestuurd. PM is toch zelfde als Conversation?
 
Certificaat van Overeenstemming
Of
Certificate of Conformity

Dit is een papier waar alle technische gegevens van je auto op staan, wat Tesla normaliter 1 malig uit geeft. A4 formaat met voor en achterkant bedrukt. Deze gebruik je normaal om een auto in een ander land in te voeren, en is een verklaring van de fabrikant van de technische specificaties van de specifieke auto, waar rdw’s in het buitenland niet van mogen afwijken.

Als je hem niet meteen gekregen hebt bij de auto, is 1 mail maar delivery genoeg om hem te ontvangen (bij mij wilden ze hem alleen maar de leasemaatschappij sturen in eerste instantie).

Bij jou is het nu zo gelukt via een test bij het Rdw, maar ik denk dat in jouw COC gewoon de trekgewichten staan, omdat de auto hier wel voor was gehomologeerd, maar niet met een trekhaak was uitgerust ivm leveringsproblemen. Tesla heeft denk ik daarna bij jou en anderen het trekgewicht op 0 gezet bij de aanvraag van het kenteken, wat niet juist was.

Indien in jouw CoC wel trekgewichten staan, dan maakt het het voor anderen hier heel veel eenvoudiger ook een trekhaak retrofit te krijgen.
Ik heb geen CVO of CoC. Nooit gehad, ook niet voor de S. Zal ik moeten opvragen. Als er trouwens een dergelijk document is, waarom is de auto dan nog daadwerkelijk getest?
 
Omdat ze soms bij de RDW ook niet weten wat ze doen.

Bij een aanhanger kan je bijvoorbeeld met een soortgelijk document het max beladingsgewicht terug brengen naar het max van je auto of je rijbewijs. Dit kan gewoon bij de balie en is later weer omhoog te brengen.

Ik kan me zo voorstellen dat als in de CVO wel een trekgewicht staat, dat dit dan ook andersom werkt. Volgens mij mogen ze dan niet eens om een test vragen, aangezien de fabrikant een type goedkeur met gewicht heeft gekregen.

Zou je het erg vinden de cvo op te vragen? Kost je niks, wordt zo opgestuurd ( in veel landen is het zelfs verplicht deze te leveren bij de levering van de auto maar goed)
 
Omdat de politie vandaag aan het staken is.:)
Caravan alvast opgehaald met de MS. 0-100 beneden 10 seconden is zeker mogelijk.o_O
IMG_20180802_174509_DRO.jpg
PS caravan was hier alweer los gekoppeld.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Gewoon paar typeplaatjes opplakken Model X... :D
dat is de oplossing:)
nu gaan we met een megane 1.5 dci:(
Mag van de directrice geen berg passen meer nemen.
Toch eens kijken of een trekhaak officieel op het kenteken is te krijgen als ik terug ben van vakantie.
Had eigenlijk verwacht dat met de caravan er achter de trekhaak de grond zou raken bij verkeersheuvels. Maar dit ging zonder probleem. Trekhaak zit nogal laag omdat deze onder de bumper door gaat.
 
Heb de route wel even in a better router planner gezet met 280 KWh verbruik (schatting) bij 110 en een maximum snelheid van 95. Volgens de planner is de camping onder Florance makkelijk te bereiken. Elke 175-200 km even laden. Jammer dat het niet mag met de MS
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik heb het Tweakersdraadje doorgelezen, het kan zijn dat het lukt voor die ene VW Up. Het kan dus ook zijn dat het lukt voor één Model S. Maar het enige wat het aantoont als het gelukt is, dat je met je eigen Model S ook een kans hebt om goedkeuring te krijgen van de RDW, na uitvoering en betaling van een individuele keuring inclusief werkelijk rijden met een aanhanger op de testbaan in Lelystad.
 
Ik heb het Tweakersdraadje doorgelezen, het kan zijn dat het lukt voor die ene VW Up. Het kan dus ook zijn dat het lukt voor één Model S. Maar het enige wat het aantoont als het gelukt is, dat je met je eigen Model S ook een kans hebt om goedkeuring te krijgen van de RDW, na uitvoering en betaling van een individuele keuring inclusief werkelijk rijden met een aanhanger op de testbaan in Lelystad.

Desalniettemin: als er een Schaap over de dam is wordt het voor de volgende wel makkelijk! Ik volg dit draadje graag. Zodra mijn S naar privé gaat (nog steeds het plan) zal ik het graag proberen.
 
Ik heb dit ondertussen toch maar de sprong gewaagd en een trekhaak laten plaatsen op mijn S85, overigens heel keurig gedaan zonder uitsparing in de bumper, maar deze nog niet laten keuren. Volgens degene die ze geplaatst heeft (Hoppenbrouwers uit Berkel-Enschot) heeft hij al vaker een trekhaak onder een Belgische Tesla MS gemonteerd doch ik heb nog niemand kunnen spreken die me kon vertellen hoe het bij de autokeuring verlopen is.
Ik heb wel ondertussen iemand gesproken die reeds in 2014 een "trekhaak" liet plaatsen, doch zo'n model van Brink dat enkel voor fietsdragers geschikt is, doch gezien hij pas in 2018 voor het eerst naar de autokeuring moet heeft hij deze nog niet laten keuren.
Razend benieuwd of er ondertussen wel Belgische Tesla MS eigenaars zijn met een trekhaak erop...


upload_2018-7-3_12-31-18-jpeg.314245
 
Hoe is dit dan aangepakt bij de model X waar je een originele trekhaak van Tesla kunt op plaatsen?
Bij mijn weten is het chassis van een model X immers identiek aan dit van een model S.
Dit is niet gelijk. De X wordt tegenwoordig standaard met demontabele trekhaak geleverd. Bij de oudere (>2017) was dit een optie. Zat er geen trekhaak onder, dan was deze ook niet gehomologeerd. Dit betekent dat je bij Tesla deze moet laten monteren en bij de RDW in Lelystad een goedkeuring moet halen voor de registratie van het trekgewicht op het kenteken.

De auto kan het prima hebben. Een goedkeuring wil je vooral om verzekeringstechnische redenen.

Bij een Model S is door Tesla nooit een trekhaak af fabriek leverbaar geweest (bij mijn weten).
 
Hoe is dit dan aangepakt bij de model X waar je een originele trekhaak van Tesla kunt op plaatsen?
Bij mijn weten is het chassis van een model X immers identiek aan dit van een model S.

In 2015 heeft Jerome G. in Amsterdam al aangegeven dat de model S NIET ontworpen is voor de trekhaak, hij heeft daarbij zelfs in detail toegelicht dat de achterzijde die belasting niet kan hebben, omdat die niet is meegenomen in het ontwerp proces...
Bij het ontwerp van de model X zijn er dus een aantal aanpassingen gedaan, waardoor het daarbij wel kan.
 
Slecht nieuws voor diegenen die achteraf het trekgewicht van hun Tesla op het kentekenbewijs zouden willen laten aanpassen: Elektrische auto's - deel 4 - Verkeer & Vervoer - GoT

Om dergelijk gedoe te voorkomen zou ik daarom ook graag de zekerheid willen een M3 te ontvangen met
EU typegoedkeuringssleutel en de specifieke EEG code (eindigend op T) waarvan RDW open data Nu reeds 910kg en 750kg vermeldt. (Zie draadje ‘trekhaak Model 3 (uit Amerika)’.
Het merkwaardige is dat straks mogelijk een schip M3’s aankomt waarbij sommige M3’s met de zelfde goedkeuringssleutel vanwege een net iets andere EEG code de 910/750kg RDW melding missen.
Mogelijk dat Elon wacht met een formeel bericht over de trekhaak tot dat de ‘oude voorraad’ er uit is.