Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Net een telefoontje van het RDW gehad ,ze willen alleen een aanpassing van het trekgewicht doorvoeren als er een brief bijzit met handtekening van de importeur of fabrikant (dus Tesla).Was verder een prettig gesprek met een invoelende ambtenaar maar kom hier dus voorlopig niet verder mee helaas !Ook de vestiging Tesla in Groningen kon me hiermee niet helpen.Heeft iemand een idee of aanspreekpunt hogerop bij Tesla


Is het misschien een idee de brief met handtekening te vragen aan de importeur in Duitsland, Tesla/Duitsland dus?. Zij kunnen die moeilijk weigeren omdat de betreffende trekhaak in Dld geaccepteerd is.
 
Ik heb de trekhaak uit Willich laten monteren ,ziet er goed uit afneembaar als trekhaak niet gemonteerd is steekt er niets onder de tesla uit,ook de stekkerdoos kan omhoog gedraaid worden.Maar nu de vermelding op het kentekenbewijs ,eerst melding gedaan na twee weken melding dat rdw lelystad moet beslissen ,een telefoontje gehad(26-05) dat tesla toestemming moet geven,toen ik dat te kort door de bocht vond zou ik nog gebeld worden door monteur tot op heden niets gehoord helaas in duitsland wel op kenteken .Als het in duitsland toegelaten is zou het toch voor nederland ook moeten gelden toch(Europa!) Anders een mogelijkheid de tesla exporteren op ketekenregistratie aanpassen en weer importeren als idee ,dan moeten ze de gewijzigde gegevens wel overnemen.Wel bewerkelijk op zo,n manier.

Is er iemand al een stap verder gekomen met de RDW?
 
  • Like
Reactions: Lucas31
Wilde ik even delen. Een Zwitser, met een P85D
20210724_134723.jpg
 
Heb je ook nog een praatje kunnen maken met de betreffende meneer hoe dit hem beviel met zijn model s?
In Dld is een rekhaak voor model S te koop met registratie en goedkeuring door de TUV. Die is geschikt om te trekken, ik meen 1500 of zelfs1800kg.Die goedkeuring en registratie op het kenteken kan ook in Zwitserland.
Google maar op Anhaengerkupplung Tesla S.
 
In Dld is een rekhaak voor model S te koop met registratie en goedkeuring door de TUV. Die is geschikt om te trekken, ik meen 1500 of zelfs1800kg.Die goedkeuring en registratie op het kenteken kan ook in Zwitserland.
Google maar op Anhaengerkupplung Tesla S.
die betreffende trekhaak heb ik ook laten monteren en gebruik ik naar tevredenheid voor de fietsdrager, maar het meegeleverde TUV certificaat geeft geen homologatie in NL helaas...
 
Om dat dan toch te krijgen zou de auto dan eerst naar Duitsland uitgevoerd moeten worden en dan met de juiste papieren weer terug in Nederland ingevoerd moeten worden?
Ik denk niet dat dat werkt, de RDW kent gewoon simpelweg geen homologatie van enig trekgewicht op kenteken voor een Tesla Model S, simpelweg omdat de fabrikant hier nooit een aanvraag voor gedaan heeft en een conformiteitsverklaring voor heeft afgegeven. Maar je kunt wellicht wel zelf een homologatie bij de RDW gaan aanvragen. De kosten en procedure zijn mij niet bekend, maar net als bij b.v. een camper, als je hier aanpassingen aan verrricht en deze op kenteken ge homologeerd wenst, zal dit mogelijk zijn. Ik heb een ervaring van 5 jaar geleden met een camper, dat traject heeft toen ruim 1500,00 euro gekost en een doorlooptijd van 4 maanden gehad. betrof een andere (zwaardere) achteras die ik er onder had laten zetten en waarmee ik het maximaal toegestaan totaal gewicht opgehoogd wenste te hebben. Dat had buiten een hele papierwinkel en een kleuring daarna nog een hoop geduld verijst. Het is gewoon wachten op de uitslag en formalisering.
 
Heb dit draadje van begin tot einde eens snel doorkruist en blijkbaar nog weinig of niets verder geraakt zo blijkt voor een reglementair trekgewicht bij MS.
Ben zelf dan toch maar eens verder gaan uithoren bij de officiële instanties voor een validatie- en homologatieprocedure in België met name voor deze trekhaak => Anhängerkupplung Tesla Model S ... en dit is wat ik nu na een dag uitzoeken reeds ter info heb kunnen verkrijgen (officiële bevestigingen in aanvraag en volgen hopelijk nog) :
=> MisterDotCom heeft samen met de Duitse Veiligheidsinstantie Mobiliteit Tesla aangeschreven voor een technische goedkeuring wat betreft trekvermogen van MS. Tesla heeft nooit antwoord gegeven en dat wordt door Duitsland gezien als "het kan/mag, maar we zeggen het niet" en dus "ja" zolang Tesla geen "neen" zegt.
=> In België vraagt men steeds een goedkeuring van de producent. MAAR mits het Europees goedgekeurde testprocedures betreft ook al werden die enkel in Duitsland uitgevoerd (ziet er naar uit) en de Duitse overheid heeft die aanvaard, zou het moeten kunnen om op basis van diezelfde attesten een goedkeuring te krijgen hier in België weliswaar administratieve procedure te doorlopen. Anderzijds kan het zijn dat er alsnog de testen hier worden overgedaan.
=> hoe dan ook eens één iemand in België de homologatieprocedure heeft doorlopen en goedgekeurd gekregen voor een Tesla model S, geldt deze goedkeuring meteen voor alle Tesla model S'en van datzelfde type gezien dit om een massaproductie gaat.

Zeker dit laatste is goed nieuws. En ik hoop snel nog beter nieuws te hebben over de eerste punten.
 
Last edited:
Ik wil in het voorjaar 2023 mijn ms uitvoeren naar Duitsland trekhaak laten monteren en op kenteken zetten en dan de auto weer terug invoeren naar NL. Trekhaak incl op kenteken zetten is wel kostbaar. Volgens het RDW moet het mogelijk zijn de Duitse kenteken papieren inclusief trek gewicht over te zetten op NL kenteken
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik wil in het voorjaar 2023 mijn ms uitvoeren naar Duitsland trekhaak laten monteren en op kenteken zetten en dan de auto weer terug invoeren naar NL. Trekhaak incl op kenteken zetten is wel kostbaar. Volgens het RDW moet het mogelijk zijn de Duitse kenteken papieren inclusief trek gewicht over te zetten op NL kenteken

Voordat je dat doet zou ik even bellen met RDW Lelystad, een paar jaar geleden had ik daar nog contact met dhr Krispijn, voor individuele keuring.
Daar keuren ze ook amerikaanse pickup's en suv's die geen trekhaak gehomologeerd hadden.
Met de juiste papieren, en dat moet vast lukken met dat TUV papier gaan ze de combinatie daar ter plekke testen met een zware aanhanger.
Dat wil zeggen echte testen, waarbij de combinatie tot stilstand moet komen op een 25% helling en ook van stilstand weer moet kunnen vertrekken.

Ik meen dat het rond de 600-700 euro kost.

Bedenk daarbij dat ze in Lelystad heel veel typegoedkeuringen doen voor fabrikanten rechtstreeks. Ik meen zelfs dat daar ook de homologatie is gedaan voor de model3 trekhaak.
 
Zal ze zeker nog eens bellen voor de aanschaf. Afgelopen zomer gaf RDW aan dat met de trekhaak op het Duitse kenteken, overname op NL kenteken moet kunnen. Toen niet gezegd dat er extra voor gekeurd moet worden.
Ik was
Ik wil in het voorjaar 2023 mijn ms uitvoeren naar Duitsland trekhaak laten monteren en op kenteken zetten en dan de auto weer terug invoeren naar NL. Trekhaak incl op kenteken zetten is wel kostbaar. Volgens het RDW moet het mogelijk zijn de Duitse kenteken papieren inclusief trek gewicht over te zetten op NL kenteken
@ACE_B ; Heb je dit inmiddels gedaan of concreter gepland? Ben erg benieuwd naar hoe dit verhaal afloopt :)
 
Update
Heb dit draadje van begin tot einde eens snel doorkruist en blijkbaar nog weinig of niets verder geraakt zo blijkt voor een reglementair trekgewicht bij MS.
Ben zelf dan toch maar eens verder gaan uithoren bij de officiële instanties voor een validatie- en homologatieprocedure in België met name voor deze trekhaak => Anhängerkupplung Tesla Model S ... en dit is wat ik nu na een dag uitzoeken reeds ter info heb kunnen verkrijgen (officiële bevestigingen in aanvraag en volgen hopelijk nog) :
=> MisterDotCom heeft samen met de Duitse Veiligheidsinstantie Mobiliteit Tesla aangeschreven voor een technische goedkeuring wat betreft trekvermogen van MS. Tesla heeft nooit antwoord gegeven en dat wordt door Duitsland gezien als "het kan/mag, maar we zeggen het niet" en dus "ja" zolang Tesla geen "neen" zegt.
=> In België vraagt men steeds een goedkeuring van de producent. MAAR mits het Europees goedgekeurde testprocedures betreft ook al werden die enkel in Duitsland uitgevoerd (ziet er naar uit) en de Duitse overheid heeft die aanvaard, zou het moeten kunnen om op basis van diezelfde attesten een goedkeuring te krijgen hier in België weliswaar administratieve procedure te doorlopen. Anderzijds kan het zijn dat er alsnog de testen hier worden overgedaan.
=> hoe dan ook eens één iemand in België de homologatieprocedure heeft doorlopen en goedgekeurd gekregen voor een Tesla model S, geldt deze goedkeuring meteen voor alle Tesla model S'en van datzelfde type gezien dit om een massaproductie gaat.

Zeker dit laatste is goed nieuws. En ik hoop snel nog beter nieuws te hebben over de eerste punten.
Update over mijn eerdere post.
Ondertussen toch eens met een advocaat gesproken over heel deze kwestie. Hierbij zijn conclusie :

1) Europese wetgeving zegt effectief dat medewerking (handtekening) van de autoproducent noodzakelijk is om wijzigingen aan een voertuig aan te brengen
2) Elk land kan alsnog kiezen om op eigen verantwoordelijkheid af te wijken van die Europese wetgeving (wat Duitsland dus duidelijk heeft gedaan)
MAAR NU KOMT HET
3) Een autoproducent is verplicht zijn medewerking te tonen bij een aanvraag en kan enkel weigeren bij een grondige reden (lees : technisch onmogelijkheid van het type wagen)
4) Weigert een autoproducent zijn medewerking zonder reden (advocaat benadrukt dat een commerciële reden niet aanvaard wordt), kan dit via een snelprocedure bij het gerecht worden aangeklaagd en wordt de autoproducent bij verstek automatisch veroordeeld. De veroordeling is gelijk ook een getekende goedkeuring (handtekening van de autoproducent is dan zelfs niet meer nodig !)

Aangezien Duitsland (& Zwitserland) reeds een eigen homologatie hebben voor de trekhaak van Misterdotcom op een Tesla MS, kan Tesla onmogelijk nog een grondige technische reden meer opgeven om zijn medewerking te kunnen weigeren.

OPROEP
Wie doet mee (1 groep voor België & 1 groep voor Nederlands) om naar de respectievelijke rechtbank te stappen en een snelprocedure op te starten tegen Tesla?
Mits we dit voor elk type model S dienen te voeren zodat nadien elke model S ongeacht het type automatisch gehomologeerd zal zijn voor een trekhaak, hebben we een redelijk grote groep eigenaars nodig : S65, S70, S75, S85, S90, S100, ... + elke variant RW, AW, P, preface...
Uiteraard kunnen we ook de snelprocedure starten van zodra er binnen een bepaalde periode eigenaars hebben ingeschreven.

Als er iemand goed is in het verzamelen/organiseren van dit soort groepen, be my guest (ben ik zelf hopeloos in)
Ik kan alvast aanklacht indienen voor een PREFACE S85 RW
PS : ondertussen ook trekhaak misterdotcom laten monteren en nu dus reeds uitgerust om 1850kg te trekken ;-)