Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hongarije

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo iedereen,

Ik heb een reservering voor een model 3 en wil de long range versie bestellen. Mijn vriendin komt uit Boedapest en ik zie dat er daar in de stad genoeg laadpalen zijn, maar net buiten de stad, bijvoorbeeld Sülysáp, daar is niets. Ik zie dat er op dit forum mensen zijn die vaker richting Hongarije rijden, gaan jullie dan naar Győr 150 kilometer verderop of naar de stad om aan een langzame paal te laden?

Groeten,

David
 
een langzame paal te laden?

Definieer langzaam? Is dan wel geen laadpaal maar vast wel ergens een krachtstroom mogelijkheid. Dan kun je met 17kw of11kw laden, het verbruik van een M3 zal 150wh/km zijn denk ik dus dan laad je met 113km/h of 73km/h.

Een laadpaal is net zo snel als een krachtstroom aansluiting. In Nederland zijn de meeste laadpalen zelfs max 11kw. Bij een boerderij/camping inpluggen betekend dus vaak net zo snel laden.
 
Het ligt eraan hoe vaak je moet rijden. In de praktijk staat je auto zomaar 20 uur per dag stil, dus zelfs als je 'm dan thuis oplaadt aan een normaal stopcontact kun je dan nog wel +/- 200 km aan rijbereik bijladen. Anders kun je naar Boedapest, daar zitten diverse 11 kW laders, dus een Model 3 LR accu is dan in +/- 7 uur van 0 naar 100% geladen. En je hebt inderdaad de Supercharger bij Gyor, maar 150 km omrijden om te laden is niet echt zinvol lijkt mij. Maar voor de rit van/naar Nederland wel prima natuurlijk.

Ik ben een keer met de Tesla naar Boedapest geweest en toen was Supercharger Gyor er nog niet. Kon 'm toen volladen aan de krachtstroom (3x16A / 11 kW) bij het hotel en ben direct doorgereden naar St. Valentin Supercharger in Oostenrijk, wat zo'n 440 km was. Accu was wel richting leeg, maar heb het gehaald met een snelheid van +/- 100-110 km/u. Tegenwoordig is die rit natuurlijk veel makkelijker, dankzij Supercharger Gyor.

Check verder even Plugshare (PlugShare - Find Electric Vehicle Charging Locations Near You), daar staan soms wat meer laders vermeld dan andere plekken, omdat ze worden bijgehouden door de community en je dus niet alleen laders van een specifiek laadnetwerk ziet. Zo zit er bijv. een laadpunt 13 km bij Sülysáp vandaan.
 
Ik zie dat er op dit forum mensen zijn die vaker richting Hongarije rijden, gaan jullie dan naar Győr 150 kilometer verderop of naar de stad om aan een langzame paal te laden?
Vandaag geladen te Győr met de Model 3 Nu nog 4 laadplaatsen. Er liggen reeds kabels voor meer plaatsen. Laden leek gratis, geen prijs in het scherm en bij info supercharger.
 
Vandaag geladen te Győr met de Model 3 Nu nog 4 laadplaatsen. Er liggen reeds kabels voor meer plaatsen. Laden leek gratis, geen prijs in het scherm en bij info supercharger.
Deze vakantie weer in o.a. Hongarije doorgebracht. Het laden te Supercharger Győr lijkt nog steeds gratis. Ook in het account, in de betaalgeschiedenis wordt bij Győr $0.00 vermeld en geen pdf factuur. Geen idee waarom...
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95