Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoofdstuk online communities en TMC

This site may earn commission on affiliate links.
In mijn promotie-onderzoek (PhD) naar de rol van gebruikers in de verspreiding van duurzame innovaties (autodelen en elektrische auto’s), heb ik ook een deel gewijd aan online communities met TMC als voorbeeld.

In dat deel van mijn proefschift probeer ik uit te zoeken wat de bijdrage is van online communities van gebruikers aan de verdere verspreiding van duurzame innovaties.

Online gebruikerscommunities bestaan voor vrijwel alle duurzame innovaties (zonnepanelen, EV, etc.), maar er is nog vrij weinig over bekend.

Ik heb destijds gekozen om TMC te gaan bestuderen omdat ik er zelf een aantal keer had rondgestruind en ik het een goed voorbeeld vind van een echt actieve online community rond een duurzame innovatie.

Nu is er op basis van een hoofdstuk in mijn proefschrift ook een heus artikel verschenen in het tijdschrift Environmental Innovation and Societal Transitions

Nogmaals dank aan de forumleden die ik heb mogen interviewen, en aan hen die anderszins betrokken waren!

Het hele artikel vind je hier -> Redirecting vooral sectie vier en vijf gaan over TMC

Engelstalige highlights:

  • A case study of a large virtual electric vehicle user community is presented
  • Up-scaling dimensions of system-building, geographical circulation and reconfiguration of the existing regime are considered
  • The virtual community provides a contribution to upscaling that is different from that of traditional local user communities
  • Users contribute to the development of knowledge, infrastructure and institutions
  • The community helps establishing driving and charging practices and empowers drivers vis-à-vis the fossil fuel car regime
Een samenvatting:

Intro en theorie: Het onderzoek richt zich op de rol van online gebruikersgroepen in het opschalen van duurzame innovaties. Deze innovaties (zoals ook de elektrische auto) zijn systeeminnovaties: ze brengen veranderingen in technologieën, gebruikspatronen, markten, infrastructuur en regels. Vanuit de literatuur leid ik een aantal dimensies af waarop werk plaats moet vinden om de innovatie van de elektrische auto een success te laten worden. Dit zijn:

-Het opbouwen van het systeem: Daarbij gaat het om het ontwikkelen van kennis over EV, het ontwikkelen van de markt, de laadinfrastructuur, informele en formele regels over het gebruik van de EV.

-De geografische verspreiding: Voor het opschalen van EV is nodig dat kennis wordt gedeeld tussen verschillende locaties. De EV moet ook kunnen werken in verschillende landen en regio’s.

-De verandering van het bestaande socio-technische regime: Dit regime is de “normale manier van doen”, de gebruiken, denkkaders en regels op een bepaald gebied. De brandstofauto is het regime waar de EV mee te maken heeft. Regime “regels” zijn bijvoorbeeld het idee dat alleen een brandstofauto een “echte” auto is. Of dat een auto altijd in staat moet zijn om lange afstanden te rijden zonder lange stops tussendoor. Om te zorgen dat de EV een success wordt moet het bestaande regime tot op zekere hoogte veranderen.

De vraag centraal in de rest van het onderzoek is dan: in hoeverre kunnen gebruikersgroepen als TMC een bijdrage leveren aan ieder van deze dimensies?

Methode: Voor het onderzoek heb ik threads bekeken in de periode 2008-2016 (Uiteraard zijn anno 2019 sommige onderwerpen niet meer aan de orde en zijn er nu ook weer andere zaken die besproken worden). Ook heb ik forumdeelnemers geinterviewd.

Resultaten en conclusie:

De belangrijkste punten waarop een bijdrage wordt geleverd aan de verdere groei van de elektrische auto:

-Het opbouwen van het systeem

-> Het delen van kennis. Het forum maakt het erg gemakkelijk om kennis te ontwikkelen en te delen onderling. Dit vormt een groot verschil met traditionele lokale gebruikersgroepen. Kennis wordt opgepikt door allerlei actoren: beginnende gebruikers, maar bijvoorbeeld ook Tesla. Veel kennis gebaseerd op ervaring en erg specifiek. Dit maakt het aggregeren van kennis lastig.

-> Infrastructuur. Geen grootschalige infrastructuurlobby. Wel “lobby in de dagelijkse praktijk” voor laders, bijvoorbeeld als mensen naar een hotel gaan. Iniatieven als de “stekkerclub” bieden een tijdelijke oplossing voor infraproblemen. Hulp bij het installeren van thuisladers.

-> Het ontwikkelen en delen van informele regels (instituties). Veel activiteit. Zaken als hoe het beste te rijden en laden met een EV, en hoelang te blijven staan bij een lader. Dit soort activiteiten lijkt lasting uit te voeren door andere actoren, die niet de ervaring en legitimeit van gebruikers hebben.

-Geografische verspreiding.

-> Opmerkelijke internationale gebruikersactie om te zorgen dat de Model S ook drie-fasen kan laden. Later is activiteit meer lokaal georienteerd met nationale subforums. “Lobby in de dagelijkse praktijk” levert soms bijdrage, bijv. in het geval van lobby voor plaatsing van Teslaladers bij hotels waar geen lokale passen voor nodig zijn.

-Reconfiguratie van het bestaande socio-technische regime:

“Empowerment”, hulp om discussies aan te gaan over hoe EV zich verhoudt ten op zichte van brandstofauto. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu en kosten. Gebruikers zetten argumenten in in eigen sociale kring en ook richting media. Verder acties om te laten zien dat EV ook lange afstanden kan afleggen: rally’s, roadtrips. Acties bij conflicten met regime, bijv. wanneer benzine-auto’s parkeren op laadplekken.

De werkwijze van de online gemeenschap heeft ook nadelen: het forum is vaak ad-hoc, chaotisch, subjectief, oplossingen die worden gepresenteerd zijn vaak slechts “workaround” oplossigen.

Al met al, beweer ik dat online communities, zoals TMC, toch een unieke bijdrage leveren aan het opschalen van duurzame innovaties. Een bijdrage die lastig door andere actoren ingevuld kan worden.

Vriendelijke groet,

Toon Meelen

Reageren kan ook naar [email protected]
 
Last edited by a moderator:
Heb het artikel zojuist doorgelezen op de Elsevier-site. Gefeliciteerd met dit heldere onderzoek en met de mogelijkheid tot publicatie via een serieus platform. Het artikel is ook te downloaden als PDF en ik wil iedereen hier adviseren om het te downloaden.