TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Huidige stroomkost chargen in België

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by edd--, Apr 24, 2016.

  1. edd--

    edd-- Member

    Joined:
    Nov 26, 2015
    Messages:
    37
    Location:
    Belgium
    Hallo,

    ik vraag me af wat de huidige stroomkost is om mijn model S85D vol te laden. Ik heb een Luminus Click abonnement met tweevoudige meter waarmee ik enkel tijdens daluren laadt. Ik woon in Lochristi bij Gent dus mijn netbeheerder is Imewo.

    De prijzen van click en imewo zijn te vinden op volgende link: Prijslijst Luminus Click Elektriciteit

    Kan iemand me vertellen wat mijn werkelijke kost is om mijn S85D vol te laden ? Ik heb zelf een berekening gemaakt maar vraag me af of ik wel correct reken. Ik kom uit op 26,6 cC per kWh overdag en 18,2 cC per kWh 's nachts.

    Ik reken dat ik realistisch 350km kan rijden met een volgeladen wagen, zo wil ik dit eens gaan vergelijken met de dieselkost die ik vroeger had ...

    Alvast bedankt !
     
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Laadverliezen zijn ook belangrijk om mee te nemen, evenals voorverwarmen/koelen. De laadverliezen zijn volgens mij zeker 10%. Een 85D heeft zo'n 77 kWh beschikbaar. Inclusief laadverliezen geeft dat zo'n 85 kWh. Als je volledig 's nachts laadt, kost een "volle tank" je ongeveer 85 * 18,2 = 15,47 Euro. Als je zo'n 350 km haalt (maar dan moet je de auto niet te veel stil laten staan, anders moet je weer een beetje bijladen) dan kost het zo'n 4,4 cent per kilometer. Het zou overigens goed kunnen dat je dankzij de Tesla in een andere belastingschaal valt met de energiekosten en dus goedkoper uit bent.
     
  3. timb

    timb Member

    Joined:
    Dec 22, 2015
    Messages:
    188
    Location:
    Belgium
    Ik doe volledige rapportering van de KM's en kom uit op 0.04 euro per KM dat ik rij met mijn werkelijk verbruik. Dit is dan zonder laadverliezen.

    Ik laad vooral overdag als de zon er is, hebben ook dag/nacht met solar power. Ideaal met een tesla + je belast het net niet, alles vloeit mooi naar de auto.

    In België kom je naar mijn weten niet snel in een ander schaal voor verbruiks tarieven. Dit is pas boven de 10 000 kWh per jaar, denk dus anders dan in Nederland
     
  4. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    In NL is er ook boven de 10.000 kWh afname een korting (lagere belasting) op het tarief.

    Dat maakt overigens dat zonnepanelen icm veel thuisladen minder rendabel kunnen uitvallen. Iets om rekening mee te houden bij aanschaf zonnepanelen.
     
  5. Noelis

    Noelis Member

    Joined:
    Nov 6, 2015
    Messages:
    442
    Location:
    Steendorp, België
    Ik vraag me af hoeveel ik nu per KW/u ga betalen met die Turteltaks op mijn zonnepanelen.
    Volgens mij is het meer dan de maximum van 25€c dat Lolo toelaat.
     
  6. NicoV

    NicoV Member

    Joined:
    Jan 10, 2016
    Messages:
    277
    Location:
    Zulte, Belgium
  7. RudiDL

    RudiDL Member

    Joined:
    Sep 30, 2015
    Messages:
    104
    Location:
    Tielt-Winge, Belgium
    We zijn al enkele maanden bezig met de ontwikkeling van een laadsysteem dat o.a. automatisch de kostprijs/km kan berekenen. Het toestel is nog niet klaar maar ik heb toch al heel wat tests gedaan.

    De laadverliezen bedragen gemiddeld 7%. Dat is dan het verschil tussen wat een kWh meter op het net aangeeft en de kWh lading die de auto aangeeft. Er zijn echter nog andere verliezen bij het gebruik of niet-gebruik van de auto (lang stilstaan kost energie). De Wh/km waarde die de auto aangeeft 'vergeet' dat soort van verliezen. Kortom het berekenen van de effectieve kostprijs is niet zo eenvoudig. Je zal moeten wachten tot we ons toestel helemaal in orde hebben, we worstelen momenteel met het ontwerpen van een zo eenvoudig mogelijk UI en met een eenvoudig door iedereen makkelijk te monteren hardware.

    Ikzelf laad meestal tot 90% en krijg dan een theoretisch rijbereik van 350km, praktisch 310km met een P85D. Als je dagelijks rijdt kan je het verbruik aangegeven in de auto nemen en tel daar dan 10 tot 15% bij, en je zit wel in de buurt van het werkelijk verbruik

    Als je meer info wil over ons nieuw laadsysteem, stuur dan maar even een PM.
     
  8. edd--

    edd-- Member

    Joined:
    Nov 26, 2015
    Messages:
    37
    Location:
    Belgium
    Ik heb vanavond nog eens zitten uitspitten om een idee te krijgen van de huidige kosten. Met de huidige situatie kom ik op onderstaande uit. Als je overdag laadt is het dus bijna zo duur geworden als Diesel tanken in Belgie :(

    Wie er zelf mee aan de slag wil: ik heb de excel attached. Je kan gewoon jouw dag en nachtverbruik ingeven en dan heb je de kosten. Ik woon in Lochristi, hou er rekening mee dat de distributie, transport en leverancierkosten kunnen verschillen van plaats tot plaats ! (dan kan je de waardes zelf aanpassen)

     

    Attached Files:

    • Like x 1
  9. edd--

    edd-- Member

    Joined:
    Nov 26, 2015
    Messages:
    37
    Location:
    Belgium

    Attached Files:

Share This Page