Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Huidige stroomkost chargen in België

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

ik vraag me af wat de huidige stroomkost is om mijn model S85D vol te laden. Ik heb een Luminus Click abonnement met tweevoudige meter waarmee ik enkel tijdens daluren laadt. Ik woon in Lochristi bij Gent dus mijn netbeheerder is Imewo.

De prijzen van click en imewo zijn te vinden op volgende link: Prijslijst Luminus Click Elektriciteit

Kan iemand me vertellen wat mijn werkelijke kost is om mijn S85D vol te laden ? Ik heb zelf een berekening gemaakt maar vraag me af of ik wel correct reken. Ik kom uit op 26,6 cC per kWh overdag en 18,2 cC per kWh 's nachts.

Ik reken dat ik realistisch 350km kan rijden met een volgeladen wagen, zo wil ik dit eens gaan vergelijken met de dieselkost die ik vroeger had ...

Alvast bedankt !
 
Hallo,

ik vraag me af wat de huidige stroomkost is om mijn model S85D vol te laden. Ik heb een Luminus Click abonnement met tweevoudige meter waarmee ik enkel tijdens daluren laadt. Ik woon in Lochristi bij Gent dus mijn netbeheerder is Imewo.

De prijzen van click en imewo zijn te vinden op volgende link: Prijslijst Luminus Click Elektriciteit

Kan iemand me vertellen wat mijn werkelijke kost is om mijn S85D vol te laden ? Ik heb zelf een berekening gemaakt maar vraag me af of ik wel correct reken. Ik kom uit op 26,6 cC per kWh overdag en 18,2 cC per kWh 's nachts.

Ik reken dat ik realistisch 350km kan rijden met een volgeladen wagen, zo wil ik dit eens gaan vergelijken met de dieselkost die ik vroeger had ...

Alvast bedankt !

Laadverliezen zijn ook belangrijk om mee te nemen, evenals voorverwarmen/koelen. De laadverliezen zijn volgens mij zeker 10%. Een 85D heeft zo'n 77 kWh beschikbaar. Inclusief laadverliezen geeft dat zo'n 85 kWh. Als je volledig 's nachts laadt, kost een "volle tank" je ongeveer 85 * 18,2 = 15,47 Euro. Als je zo'n 350 km haalt (maar dan moet je de auto niet te veel stil laten staan, anders moet je weer een beetje bijladen) dan kost het zo'n 4,4 cent per kilometer. Het zou overigens goed kunnen dat je dankzij de Tesla in een andere belastingschaal valt met de energiekosten en dus goedkoper uit bent.
 
Ik doe volledige rapportering van de KM's en kom uit op 0.04 euro per KM dat ik rij met mijn werkelijk verbruik. Dit is dan zonder laadverliezen.

Ik laad vooral overdag als de zon er is, hebben ook dag/nacht met solar power. Ideaal met een tesla + je belast het net niet, alles vloeit mooi naar de auto.

In België kom je naar mijn weten niet snel in een ander schaal voor verbruiks tarieven. Dit is pas boven de 10 000 kWh per jaar, denk dus anders dan in Nederland
 
We zijn al enkele maanden bezig met de ontwikkeling van een laadsysteem dat o.a. automatisch de kostprijs/km kan berekenen. Het toestel is nog niet klaar maar ik heb toch al heel wat tests gedaan.

De laadverliezen bedragen gemiddeld 7%. Dat is dan het verschil tussen wat een kWh meter op het net aangeeft en de kWh lading die de auto aangeeft. Er zijn echter nog andere verliezen bij het gebruik of niet-gebruik van de auto (lang stilstaan kost energie). De Wh/km waarde die de auto aangeeft 'vergeet' dat soort van verliezen. Kortom het berekenen van de effectieve kostprijs is niet zo eenvoudig. Je zal moeten wachten tot we ons toestel helemaal in orde hebben, we worstelen momenteel met het ontwerpen van een zo eenvoudig mogelijk UI en met een eenvoudig door iedereen makkelijk te monteren hardware.

Ikzelf laad meestal tot 90% en krijg dan een theoretisch rijbereik van 350km, praktisch 310km met een P85D. Als je dagelijks rijdt kan je het verbruik aangegeven in de auto nemen en tel daar dan 10 tot 15% bij, en je zit wel in de buurt van het werkelijk verbruik

Als je meer info wil over ons nieuw laadsysteem, stuur dan maar even een PM.
 
Ik heb vanavond nog eens zitten uitspitten om een idee te krijgen van de huidige kosten. Met de huidige situatie kom ik op onderstaande uit. Als je overdag laadt is het dus bijna zo duur geworden als Diesel tanken in Belgie :(

Wie er zelf mee aan de slag wil: ik heb de excel attached. Je kan gewoon jouw dag en nachtverbruik ingeven en dan heb je de kosten. Ik woon in Lochristi, hou er rekening mee dat de distributie, transport en leverancierkosten kunnen verschillen van plaats tot plaats ! (dan kan je de waardes zelf aanpassen)

View media item 115647
 

Attachments

  • Luminus Stroomkost berekening.zip
    27.3 KB · Views: 41
  • Like
Reactions: FVO
Ik kwam toevallig op de Engie site. Er is de mogelijkheid om als EV rijder een nieuwe offerte te vragen. Blijkt dat ik nu een prijs krijg die 15% goedkoper is, gegarandeerd Belgisch (mag dit zo maar in EU) én groen.
Door zonnecellen verbruik ik nu wel weinig, vandaar wellicht het grote procentuele verschil, maar toch.
Illustreert het absurde vd Belgische tarieven. Misschien mag elektriciteit voor een EV van mindere kwaliteit zijn ;-).
Ik moet trouwens niet eens bewijzen dat ik een EV heb...
We hebben er 2, mss krijg ik nog meer korting.
Trouwens vanaf juni is de Jedlix app ook voor België beschikbaar. Daar kan wel wat winst voor de providers in zitten.
 
Ik kwam toevallig op de Engie site. Er is de mogelijkheid om als EV rijder een nieuwe offerte te vragen. Blijkt dat ik nu een prijs krijg die 15% goedkoper is, gegarandeerd Belgisch (mag dit zo maar in EU) én groen.
Door zonnecellen verbruik ik nu wel weinig, vandaar wellicht het grote procentuele verschil, maar toch.
Illustreert het absurde vd Belgische tarieven. Misschien mag elektriciteit voor een EV van mindere kwaliteit zijn ;-).
Ik moet trouwens niet eens bewijzen dat ik een EV heb...
We hebben er 2, mss krijg ik nog meer korting.
Trouwens vanaf juni is de Jedlix app ook voor België beschikbaar. Daar kan wel wat winst voor de providers in zitten.

15% op eindprijs of alleen op het energie gedeelte?
Ik ben vorig jaar naar engie drive overgeschakeld en dat is inderdaad wel goedkoper dan mijn vorige engie contract, vooral vanwege de goedkopere nachttarief. Engie drive is trouwens het enige dat vermeld wordt bij Jedlix, zou de kost per kWh nog 2 cent naar beneden halen.
De groene stroom van Engie is vooral biomassa, zo groen vind ik dat niet.

Ik ben onlangs op de volgende site gekomen en vind dat wel interressant: Live CO2 emissions of electricity consumption
 
15% op eindprijs of alleen op het energie gedeelte?
Ik ben vorig jaar naar engie drive overgeschakeld en dat is inderdaad wel goedkoper dan mijn vorige engie contract, vooral vanwege de goedkopere nachttarief. Engie drive is trouwens het enige dat vermeld wordt bij Jedlix, zou de kost per kWh nog 2 cent naar beneden halen.
De groene stroom van Engie is vooral biomassa, zo groen vind ik dat niet.

Ik ben onlangs op de volgende site gekomen en vind dat wel interressant: Live CO2 emissions of electricity consumption
Mijn maandprijs gaat van 65€ naar 55. Totaalprijs.
 
2 vraagjes om iets te doen aan de huidige elektriciteitskosten.
  • Is het een optie om in een standalone circuit zonne-energie op te wekken en in een thuisbatterij op te slaan en die batterij ‘s avonds in de wagen te ledigen? Ik krijg wel dagelijks 20-25 kWh in de wagen. Zo vermijd ik nog 2-3 jaar de installatie van een digitale teller en upgrade naar 3 fasen (inclusief nieuwe omvormers voor mijn bestaande installatie). En als die er in 2025 toch is, zal die thuisbatterij toch noodzakelijk zijn.
  • Als het capaciteitstarief er eenmaal is, is het dan technisch mogelijk om pieken te vermijden door tegelijkertijd 5kW van het net te halen (onder de hoge piektarieven) en 2,5kW uit de thuisbatterij om alsnog aan 7,5 kW te kunnen laden?
Wel allemaal oplossingen die vooral enkel in de zomer werken, maar toch. Standalone instalatie zou dan ook nog volledig zakelijk kunnen gebeuren ook.
 
Volgens mij moet een Tesla Powerwall dat wel kunnen. Maar die wordt nog niet verkocht. Er zijn wel al andere thuisbatterijen te krijgen. Als die een signaal van de hoofdleiding kunnen krijgen in welke richting de stroom gaat kunnen die ook wel opladen en ontladen naar wens.
Het is allemaal niet goedkoop. 10 kWh opslag moet je al gauw aan € 5.000 denken.
 
Ik denk ik dat beide punten tegelijk niet mogelijk zijn. Je kan geen standalone systeem hebben en diezelfde batterij aan het net hangen. En het zou me verbazen als de financiële kost van een standalone systeem ooit het opladen van een auto kan compenseren.
Was niet tegelijk bedoeld. Eerst standalone om voorlopig nog de digitale teller te vermijden, later als hij er toch van moetens gekomen is en het capaciteitstarief er is, oplossing 2.
 
Iemand al berekend hoeveel zonnepanelen hij moet plaatsen om met digitale teller break-even uit te komen als ivm de terugdraaiende teller?
Stel terugdraaiende teller, 4000 verbruik en 4000 opbrengst. Saldo 0. (Wel vaste kosten en prosumententarief)
Digitale teller. 6000 opbrengst 4000 verbruik waarvan 2000 direct. Dus netto opbrengst 4000, netto verbruik 2000. Saldo -2000, maar wel aan teruglevertarief, maar geen prosumententarief.
Direct verbruik is de grote onbekende. Iemand ervaring met het meten van direct verbruik? Wat is haalbaar? Geen idee hoe ik dat moet inschatten.
 
Iemand al berekend hoeveel zonnepanelen hij moet plaatsen om met digitale teller break-even uit te komen als ivm de terugdraaiende teller?
Stel terugdraaiende teller, 4000 verbruik en 4000 opbrengst. Saldo 0. (Wel vaste kosten en prosumententarief)
Digitale teller. 6000 opbrengst 4000 verbruik waarvan 2000 direct. Dus netto opbrengst 4000, netto verbruik 2000. Saldo -2000, maar wel aan teruglevertarief, maar geen prosumententarief.
Direct verbruik is de grote onbekende. Iemand ervaring met het meten van direct verbruik? Wat is haalbaar? Geen idee hoe ik dat moet inschatten.
Engie houdt rekening met 30-35% direct verbruik (info vorig jaar telefonisch meegedeeld door een medewerker). In mijn handelspand klopte dat ongeveer omdat er een hoog verbruik was tijdens de dag. Privé zou het bij mij gegarandeerd lager zijn, maar dit is heel individueel.

Het enige dat je zekerheid kan geven is het dagelijks opmeten van jouw verbruik overdag tijdens de zomermaanden. Na een tweetal weken zal je een goede referentie hebben. Zonder terugdraaiende teller zou ik voorlopig niet meer panelen leggen dan dit verbruik en pas uitbreiden van zodra de batterijen goedkoper worden.
 
  • Like
Reactions: Phil V