Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Huidige stroomkost chargen in België

This site may earn commission on affiliate links.
Engie houdt rekening met 30-35% direct verbruik (info vorig jaar telefonisch meegedeeld door een medewerker). In mijn handelspand klopte dat ongeveer omdat er een hoog verbruik was tijdens de dag. Privé zou het bij mij gegarandeerd lager zijn, maar dit is heel individueel.

Het enige dat je zekerheid kan geven is het dagelijks opmeten van jouw verbruik overdag tijdens de zomermaanden. Na een tweetal weken zal je een goede referentie hebben. Zonder terugdraaiende teller zou ik voorlopig niet meer panelen leggen dan dit verbruik en pas uitbreiden van zodra de batterijen goedkoper worden.
Met 2 dagen per week thuiswerk, weekends zou het percentage kunnen opgetrokken worden ddor de auto te laden als de zon schijnt. Eventueel met slimme lader aansturing.
 
Met 2 dagen per week thuiswerk, weekends zou het percentage kunnen opgetrokken worden ddor de auto te laden als de zon schijnt. Eventueel met slimme lader aansturing.
Klopt, is mijn ervaring ook.

Er gaat veel meer stroom naar een (dagelijks serieus gebruikte) EV dan naar een gas/olie verwarmd huis.
Een warmtepomp (of andere elektrisch gevoede verwarming) kan dat beeld uiteraard beïnvloeden.
 
Een hele tijd geleden heeft hier iemand eens zijn verbruikt gepost met zonnepanelen, thuisbatterij en EV. Ik ga de post niet terugzoeken, met ik heb vooral onthouden dat die batterij nagenoeg geen meerwaarde had. 's Avonds werd die heel snel leeggetrokken door de EV, waarna er werd verder geladen op het net. Die thuisbatterijen zijn zo klein t.o.v. de auto dat ze verwaarloosbaar worden. Ik vermoed dat je financieel zal uitkomen op zonnepanelen + slimme laadpaal, maar zonder batterij. Dat systeem zal ook z'n voordelen hebben voor het capaciteitstarief (als dat er ooit door komt).
 
Ik denk er aan van over te schakelen naar het Engie dynamic tarief. Zie Dynamic energietarief | ENGIE . In essentie betaal je dan de spot prijs zie bv Market Data | EPEX SPOT . Met behulp van Jedlix kan je je Tesla dan laten laden op de goedkoopste moment van de dag.
Het duurt nog wel een groot jaar vooraleer mijn huidig goedkoop vast contract afloopt, en zelf nog iets langer vooraleer mijn straat aan de beurt is voor de switch naar een digitale meter. Mocht de prijs van electriciteit dan nog steeds aan Oekraine-crisis hoogte staan, dan is dat misschien goedkoper dan zonnepanelen en batterijen plaatsen. Vanwege de volgende redenen:
- geen investering in zonnepanelen/batterijen (dus ook geen afschijvings/kapitaalkost)
- met 2 auto’s maar relatief weinig km zou het grotendeels volstaan in het weekend aan negatieve prijzen te laden.
- zonnepanelen kunnen maximaal de helft van mijn jaarlijks elektriciteitsverbruik dekken, en dan moet er nog een batterij geplaatst worden. Zonder batterij is het nog veel minder dan de helft gedekt
- op de momenten in het jaar dat er veel zon is gaan we veel met vakantie (zeker nu ons pensioen dichter begint te komen)
- zoals gemerkt met de prijsverandering van Ecopower kan niemand zich indekken tegen geopolitieke problemen, in essentie betaalt iedereen nu toch de duurste prijs
Enig nadeel is dat er geen enkele manier is om je in te dekken tegen obscene prijzen op superkritische uren.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Klopt, is mijn ervaring ook.

Er gaat veel meer stroom naar een (dagelijks serieus gebruikte) EV dan naar een gas/olie verwarmd huis.
Een warmtepomp (of andere elektrisch gevoede verwarming) kan dat beeld uiteraard beïnvloeden.

De EV slim kunnen laden overdag geeft inderdaad een totaal ander beeld. De warmtepomp daarentegen maakt weinig verschil aangezien deze vooral in de winter draait, en dan nog vooral ‘s avonds.

Uit ervaring -ik heb zonnepanelen sedert 2009- weet ik dat de opbrengst in de winter minimaal is. Ik zou dus niet op zonnepanelen rekenen om het verbruik van een warmtepomp -deels- te compenseren tenzij jouw woning qua isolatie een passiefwoning evenaart.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Direct verbruik is de grote onbekende. Iemand ervaring met het meten van direct verbruik? Wat is haalbaar? Geen idee hoe ik dat moet inschatten.
Dat is inderdaad de grote onbekende. Maar je kunt het benaderen door je gewone verbruik te pakken. Bijvoorbeeld als je (zonder panelen) 3.500 kWh verbruikt is dat gemiddeld 400 W. Als je denkt dat je je sluip(nacht)verbruik kent kun je dat wat optimaliseren. Als je dat afzet tegen de opbrengst kun je inschatten wat je direkt van je zonnepanelen verbruikt.
Een EV opladen is uiteraard iets wat je goed kunt sturen.

Op die manier gerekend kom ik bij mij op 40% uit (gerekend met 2628 kWh verbruik en ik heb 3930 Wp aan panelen). Uiteraard houdt dit geen rekening met het laden van een EV of een warmtepomp.
 
Last edited:
Iemand al berekend hoeveel zonnepanelen hij moet plaatsen om met digitale teller break-even uit te komen als ivm de terugdraaiende teller?
Stel terugdraaiende teller, 4000 verbruik en 4000 opbrengst. Saldo 0. (Wel vaste kosten en prosumententarief)
Digitale teller. 6000 opbrengst 4000 verbruik waarvan 2000 direct. Dus netto opbrengst 4000, netto verbruik 2000. Saldo -2000, maar wel aan teruglevertarief, maar geen prosumententarief.
Direct verbruik is de grote onbekende. Iemand ervaring met het meten van direct verbruik? Wat is haalbaar? Geen idee hoe ik dat moet inschatten.
Advies met digitale teller is om je dak gewoon vol te leggen. Wat je teveel produceert, reken je af aan een energieleverancier. Je systeem later uitbreiden kost vaak meer moeite dan in 1 keer het dak vol leggen.

Het nadeel van terugdraaiende teller was inderdaad dat veel mensen precies genoeg legden om break-even uit te komen, en da's natuurlijk oneerlijk want ze moeten dan geen netkosten meer betalen, hoewel ze in de winter wel op het net rekenen. Daarom ook dat prosumententarief, maar da's forfaitair op basis van je omvormer, die vaak ook nog eens klein werd gekozen om netjes de kosten te optimaliseren.

Met de digitale teller is dat systeem eerlijker: hoewel je elke afgekomen kWh betaalt, kan je ook een voordelig contract afsluiten voor elke kWh je injecteert. De netkosten betaal je nog altijd want je hangt nog altijd aan het net.

Direct verbruik is ook zo een dingetje, en da's eigenlijk net grappig dat je nu nog een terugdraaiende teller hebt... Met een digitale teller kan je namelijk je verbruik per kwartier achterhalen. Ik werk nu aan een project waar er al een digitale teller geïnstalleerd staat en het is een fluitje van een cent om het directe verbruik te vergelijken met de verwachte opbrengst van toekomstige zonnepanelen. Zonder die waarden is het berekend gokken wat je eigenlijke eigenverbruik zal zijn.

De route via off-grid zonnepanelen en thuisbatterij om je auto op te laden gaat meer moeite en geld kosten dan dat het waard is. Voor 28kWh moet je rekenen op 20K voor de batterijen.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Direct verbruik is ook zo een dingetje, en da's eigenlijk net grappig dat je nu nog een terugdraaiende teller hebt... Met een digitale teller kan je namelijk je verbruik per kwartier achterhalen.
Maar met het achterhalen van het verbruik vermindert de rekening niet.
Met terugdraaiende teller moet je niets achterhalen. Je betaalt gewoon de balans.
En zuinig zijn we zo al.
Bij mijn dochter ligt het anders. Die heeft overschot aan zonne-energie. Daar zou een digitale teller te overwegen zijn. Ze heeft een Fivari solar lader (wegens het neuterprobleem daar) en die zou het direct verbruik van zonne-energie goed kunnen optimaliseren. Ze werkt met de fiets. De wagen heeft dus tijd om te laden als de zon schijnt.
 
Advies met digitale teller is om je dak gewoon vol te leggen. Wat je teveel produceert, reken je af aan een energieleverancier. Je systeem later uitbreiden kost vaak meer moeite dan in 1 keer het dak vol leggen.

Het nadeel van terugdraaiende teller was inderdaad dat veel mensen precies genoeg legden om break-even uit te komen, en da's natuurlijk oneerlijk want ze moeten dan geen netkosten meer betalen, hoewel ze in de winter wel op het net rekenen. Daarom ook dat prosumententarief, maar da's forfaitair op basis van je omvormer, die vaak ook nog eens klein werd gekozen om netjes de kosten te optimaliseren.

Met de digitale teller is dat systeem eerlijker: hoewel je elke afgekomen kWh betaalt, kan je ook een voordelig contract afsluiten voor elke kWh je injecteert. De netkosten betaal je nog altijd want je hangt nog altijd aan het net.

Direct verbruik is ook zo een dingetje, en da's eigenlijk net grappig dat je nu nog een terugdraaiende teller hebt... Met een digitale teller kan je namelijk je verbruik per kwartier achterhalen. Ik werk nu aan een project waar er al een digitale teller geïnstalleerd staat en het is een fluitje van een cent om het directe verbruik te vergelijken met de verwachte opbrengst van toekomstige zonnepanelen. Zonder die waarden is het berekend gokken wat je eigenlijke eigenverbruik zal zijn.

De route via off-grid zonnepanelen en thuisbatterij om je auto op te laden gaat meer moeite en geld kosten dan dat het waard is. Voor 28kWh moet je rekenen op 20K voor de batterijen.

Ik verwacht dat het gevolg van de Oekraine crisis is dat we op korte termijn veel meer zon en windenergie gaan krijgen wegens zeer korte terugverdientijden. Maar wat daarna? Dan komen we in Elon‘s ‘energie is op de duur gratis’ verhaal.
Deze lente hadden we in april al negatieve prijzen in het weekend. Ik denk dat het minstens even belangrijk is om te focuseren op het nuttig gebruik van groene electricteitsoverschotten.
De huidige electriciteitsprijzen zijn puur het gevolg van een onbalans in de beschikbaarheid van gas in Europa. Die onbalans gaat op termijn verdwijnen als we in een nieuwe steady state van LNG leveringen komen. Dan komen we in een situatie waar er zoveel overschot aan groene electriciteit is dat er ook in de week momenten met negatieve prijzen zijn. Terwijl op de andere momenten we dan pre-SMO prijzen hebben. Eventueel kan daar extra gebruik van gemaakt worden door een batterij te plaatsen. Idealiter met een auto die V2G ondersteunt. Lijkt me nuttiger dan nu zonnepanelen installeren.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ik verwacht dat het gevolg van de Oekraine crisis is dat we op korte termijn veel meer zon en windenergie gaan krijgen wegens zeer korte terugverdientijden. Maar wat daarna? Dan komen we in Elon‘s ‘energie is op de duur gratis’ verhaal.
Deze lente hadden we in april al negatieve prijzen in het weekend. Ik denk dat het minstens even belangrijk is om te focuseren op het nuttig gebruik van groene electricteitsoverschotten.
De huidige electriciteitsprijzen zijn puur het gevolg van een onbalans in de beschikbaarheid van gas in Europa. Die onbalans gaat op termijn verdwijnen als we in een nieuwe steady state van LNG leveringen komen. Dan komen we in een situatie waar er zoveel overschot aan groene electriciteit is dat er ook in de week momenten met negatieve prijzen zijn. Terwijl op de andere momenten we dan pre-SMO prijzen hebben. Eventueel kan daar extra gebruik van gemaakt worden door een batterij te plaatsen. Idealiter met een auto die V2G ondersteunt. Lijkt me nuttiger dan nu zonnepanelen installeren.
Dat gaat allemaal nog even duren. Vergunningen voor windprojecten nemen meerdere jaren in, en bijvoorbeeld bij Ecopower mag je rekenen op 6 jaar per windturbine, en amper 20% van de studies worden effectief uitgevoerd.

Qua zon gaat het harder, omdat je daar niet zo een moeilijke vergunnigen moet doorlopen. Daar zit je eerder met de vraag of het net aan kan. Maar zon is niet zo efficiënt als wind, ttz je moet verdorie veel zonnepanelen plaatsen om een vergelijkbare opbrengst te hebben als een moderne windturbine. Daarnaast zijn vele daken vaak niet voorzien op het extra gewicht van zonnepanelen, dus moet je duurdere lichtere alternatieven vinden, of kan je het gewoon niet uitrollen.

Maar al bij al weet je dat de zon enkel overdag licht geeft, en je dus vooral 's avonds met een probleem zit. De opslag moet ook groeien (Engie voert uitbreidingswerken uit aan Coo en er zijn meerdere batterijopslagsystemen in planning) vooraleer je die zonnestroom dus uitgesteld kan gebruiken. Thuisbatterijen klinken leuk, maar ze zijn absoluut niet rendabel momenteel. Het is op dat opzicht nuttiger om een zogenaamde wijkbatterij te voorzien die overdag ruimte op het net geeft om de opgewekte zonnestroom in de wijk op te slaan, om ze 's avonds terug te geven. Waarom? Omdat vele wijken momenteel vlotjes tegen de 253V aan knallen omdat het net de opgewekte zonnestroom niet weg krijgt. Waarom een wijkbatterij? Prijs per kWh zakt hoe hoger de capaciteit...

Waarom we in april negatieve elektriciteitsprijzen hadden in het weekend had ook vooral te maken met veel wind, veel zon, en 7 kernreactoren die nog altijd aan 100% draaiden. Kernenergie voorziet in zo een geval 6GW, en als daar plots ook 5GW wind en 6GW zon bij komen, zit je zelfs in de week aan 5GW overschot.

Ik voorzie met LNG leveringen niet direct negatieve prijzen. LNG kan namelijk wel productie verminderen zodat ze nog altijd geld krijgen voor hun productie.
 
Dat gaat allemaal nog even duren. Vergunningen voor windprojecten nemen meerdere jaren in, en bijvoorbeeld bij Ecopower mag je rekenen op 6 jaar per windturbine, en amper 20% van de studies worden effectief uitgevoerd.

Qua zon gaat het harder, omdat je daar niet zo een moeilijke vergunnigen moet doorlopen. Daar zit je eerder met de vraag of het net aan kan. Maar zon is niet zo efficiënt als wind, ttz je moet verdorie veel zonnepanelen plaatsen om een vergelijkbare opbrengst te hebben als een moderne windturbine. Daarnaast zijn vele daken vaak niet voorzien op het extra gewicht van zonnepanelen, dus moet je duurdere lichtere alternatieven vinden, of kan je het gewoon niet uitrollen.

Maar al bij al weet je dat de zon enkel overdag licht geeft, en je dus vooral 's avonds met een probleem zit. De opslag moet ook groeien (Engie voert uitbreidingswerken uit aan Coo en er zijn meerdere batterijopslagsystemen in planning) vooraleer je die zonnestroom dus uitgesteld kan gebruiken. Thuisbatterijen klinken leuk, maar ze zijn absoluut niet rendabel momenteel. Het is op dat opzicht nuttiger om een zogenaamde wijkbatterij te voorzien die overdag ruimte op het net geeft om de opgewekte zonnestroom in de wijk op te slaan, om ze 's avonds terug te geven. Waarom? Omdat vele wijken momenteel vlotjes tegen de 253V aan knallen omdat het net de opgewekte zonnestroom niet weg krijgt. Waarom een wijkbatterij? Prijs per kWh zakt hoe hoger de capaciteit...

Waarom we in april negatieve elektriciteitsprijzen hadden in het weekend had ook vooral te maken met veel wind, veel zon, en 7 kernreactoren die nog altijd aan 100% draaiden. Kernenergie voorziet in zo een geval 6GW, en als daar plots ook 5GW wind en 6GW zon bij komen, zit je zelfs in de week aan 5GW overschot.

Ik voorzie met LNG leveringen niet direct negatieve prijzen. LNG kan namelijk wel productie verminderen zodat ze nog altijd geld krijgen voor hun productie.

Ik heb maar 10 a 20 uur op een week negatieve of lage prijzen nodig om spotgoedkoop op te laden. Frankrijk gaat niet eeuwig met een groot aantal niet werkende kerncentrales zitten (hun situatie is vergelijkbaar met de onze van een paar winters geleden toen een aantal kerncentrales tegelijkertijd afgeschakeld waren). Die 20GW die Frankrijk nu niet beschikbaar heeft ripplet door gans de Europese electriciteitsgrid.
 
Maar met het achterhalen van het verbruik vermindert de rekening niet.
Met terugdraaiende teller moet je niets achterhalen. Je betaalt gewoon de balans.
Ik wil zeggen dat een digitale teller voor jou per kwartier voor het hele jaar het verbruik registreert, wat je natuurlijk niet hebt met de analoge terugdraaiende teller.

Met de terugdraaiende teller betaal je de balans op jaar. Dat is nu voor jou nog interessant, maar moest men dit op maandbasis afrekenen zou je in de zomer zien dat je met zonnepanelen terug draait, en in de winter stevig mag bijbetalen.

Ik begrijp het persoonlijke voordeel van een terugdraaiende teller die op jaarbasis wordt afgerekend, maar vanuit de gemeenschap is het niet meer een eerlijke manier om af te rekenen.
 
  • Like
Reactions: NicoV
We hebben begin July 10kVA aan zonnepanelen laten installeren. Momenteel proberen we manueel zoveel overdag te consumeren: auto laden, wasmachine, afwasmachine, ...
We hebben dus een drie phase digitale meter.

Op een mooie zonnige dag, zoals we (te?)veel hebben deze laatste twee maanden, zie ik dat vanaf +/- 8u30, tot 18u30, 4kW vermogen heb, met piek aan 7kW tussen 12 en 14u.
Als ik niet misrekent, met 6A (per phase) in de Tesla App, stuur ik deze 4kW in de batterij zonder van het netwerk gebruik te maken.

Dit is leuk want het is nog nieuw, maar ik ben op zoek naar meer automatisatie.

Charge HQ lijkt zeer interessant, maar onze omvormers (Enphase) zijn nog niet ondersteund : Charge HQ - EV Smart Charging App

Jedlix lijkt ook interessant, maar kan men met meer ervaring ermee mij bevestigen of Jedlix rekening kan houden met onze zonnepanelen productie?
 
Dat gaat allemaal nog even duren. Vergunningen voor windprojecten nemen meerdere jaren in, en bijvoorbeeld bij Ecopower mag je rekenen op 6 jaar per windturbine, en amper 20% van de studies worden effectief uitgevoerd.
We zitten er vaak dichter bij dan je denkt. Bijvoorbeeld komende nacht van 0:00 - 1:00 (als duurzame energie vooral wind is) is de spot prijs nu € 0,26460 / kWh. Hadden we 72 MW meer duurzame energie gehad dan was de prijs 0 geweest. Er wordt dan al 2970 MW geleverd, dus dat is slechts 2,5% meer.
72 MW is 15 windmolens (als ze op vol vermogen draaien).

6 jaar per windturbine zal wel windpark moeten zijn? En hoeveel zijn er daarvan nu in het laatste stadium van ontwikkeling? Het is niet dat er tussen nu en 6 jaar 0 windmolens bij komen, of denk je dat wel?
 
  • Like
Reactions: NicoV
2 vraagjes om iets te doen aan de huidige elektriciteitskosten.
  • Is het een optie om in een standalone circuit zonne-energie op te wekken en in een thuisbatterij op te slaan en die batterij ‘s avonds in de wagen te ledigen? Ik krijg wel dagelijks 20-25 kWh in de wagen. Zo vermijd ik nog 2-3 jaar de installatie van een digitale teller en upgrade naar 3 fasen (inclusief nieuwe omvormers voor mijn bestaande installatie). En als die er in 2025 toch is, zal die thuisbatterij toch noodzakelijk zijn.
  • Als het capaciteitstarief er eenmaal is, is het dan technisch mogelijk om pieken te vermijden door tegelijkertijd 5kW van het net te halen (onder de hoge piektarieven) en 2,5kW uit de thuisbatterij om alsnog aan 7,5 kW te kunnen laden?
Wel allemaal oplossingen die vooral enkel in de zomer werken, maar toch. Standalone instalatie zou dan ook nog volledig zakelijk kunnen gebeuren ook.
Ik heb een 'thuisaccu' van 20 kWh. Kostprijs ongeveer 15k en dan heb ik de installatie volledig zelf gedaan (dus scheelt installatiekosten).
Die 20 kWh is netto ongeveer 15 kWh (idem met Tesla heb je een boven- en ondergrens).

Als je uitgaat van ongeveer 800 cycles dan gaat die accu ongeveer 6 jaar mee. In de winter is PV-opwekking onvoldoende en omdat dan ook de warmtepomp de hele dag draait komt er simpelweg niets in die accu. In de winterperiode is het systeem eigenlijk volledig idle. Komt niets in, gaat niets uit. Hij gaat alleen bijladen om z'n "self-discharge" op te vangen. In het voorjaar en najaar trek ik de accu in de nacht helemaal leeg. Alleen in de zomer is de accu in de ochtend nog voor ongeveer 50% gevuld. Dit verschil komt met name doordat in de zomer er nog veel zon in de avond is.

In het voor- en najaar is de zon in de avond al dusdanig minder dat bv. elektrisch koken en in de avond douchen allemaal uit de accu moet komen, terwijl in hoogzomer er nog voldoende PV opbrengst is in de avond om dat allemaal te doen.

En dan heb ik nog allerlei maatregelen genomen om energieverbruik 's nachts te minimaliseren. Bij genoeg PV opbrengst gaat bijvoorbeeld de warmtepomp uit na 9 uur. Verwarmen van warmwater gebeurt dan dus niet meer tot de volgende ochtend als er weer PV output is. Ook het opladen van de auto gaat 6 maanden van het jaar uitsluitend op PV, wat betekent dat ik de auto overdag thuis moet laten staan. Dat gaat nu met thuiswerken een stuk makkelijker dan 3 jaar geleden.

Concreet heb ik met mijn 20 kWh accu ook in de zomer eigenlijk niet genoeg opslagcapaciteit om 's nachts te auto te kunnen laden met opgespaarde PV energie ondanks alle maatregelen die ik al neem om in de avond minder verbruik te hebben. Dus ik denk niet dat een accusysteem geschikt is om een auto mee te laden. Ik zorg er mee dat ik in de nacht geen verbruik heb uit het net, en daarvoor werkt het.. MAar een EV slurpt teveel.

En ja: Je kunt 'bijvoeden' met een accu. Dus 2,5 kW uit de batterij en de rest uit het net. Moet er uiteraard wel genoeg in de accu zitten.
 
Ik heb een 'thuisaccu' van 20 kWh. Kostprijs ongeveer 15k en dan heb ik de installatie volledig zelf gedaan (dus scheelt installatiekosten).
Die 20 kWh is netto ongeveer 15 kWh (idem met Tesla heb je een boven- en ondergrens).

Als je uitgaat van ongeveer 800 cycles dan gaat die accu ongeveer 6 jaar mee. In de winter is PV-opwekking onvoldoende en omdat dan ook de warmtepomp de hele dag draait komt er simpelweg niets in die accu. In de winterperiode is het systeem eigenlijk volledig idle. Komt niets in, gaat niets uit. Hij gaat alleen bijladen om z'n "self-discharge" op te vangen. In het voorjaar en najaar trek ik de accu in de nacht helemaal leeg. Alleen in de zomer is de accu in de ochtend nog voor ongeveer 50% gevuld. Dit verschil komt met name doordat in de zomer er nog veel zon in de avond is.

In het voor- en najaar is de zon in de avond al dusdanig minder dat bv. elektrisch koken en in de avond douchen allemaal uit de accu moet komen, terwijl in hoogzomer er nog voldoende PV opbrengst is in de avond om dat allemaal te doen.

En dan heb ik nog allerlei maatregelen genomen om energieverbruik 's nachts te minimaliseren. Bij genoeg PV opbrengst gaat bijvoorbeeld de warmtepomp uit na 9 uur. Verwarmen van warmwater gebeurt dan dus niet meer tot de volgende ochtend als er weer PV output is. Ook het opladen van de auto gaat 6 maanden van het jaar uitsluitend op PV, wat betekent dat ik de auto overdag thuis moet laten staan. Dat gaat nu met thuiswerken een stuk makkelijker dan 3 jaar geleden.

Concreet heb ik met mijn 20 kWh accu ook in de zomer eigenlijk niet genoeg opslagcapaciteit om 's nachts te auto te kunnen laden met opgespaarde PV energie ondanks alle maatregelen die ik al neem om in de avond minder verbruik te hebben. Dus ik denk niet dat een accusysteem geschikt is om een auto mee te laden. Ik zorg er mee dat ik in de nacht geen verbruik heb uit het net, en daarvoor werkt het.. MAar een EV slurpt teveel.

En ja: Je kunt 'bijvoeden' met een accu. Dus 2,5 kW uit de batterij en de rest uit het net. Moet er uiteraard wel genoeg in de accu zitten.
Ik heb onlangs een 10kwh batterij geïnstalleerd. Deze krijg ik doordat de opbrengst van mijn panelen zeer laag is wegens ongunstige ligging in de zomer meestal net vol. Reken op 150 dagen per jaar. Die energie gaat voornamelijk naar het opladen van de wagen. Als ik dit niet doe zit mijn batterij de volgende dag nog 80 procent vol. Ik vind het best een goeie investering. Ten eerste omdat het gewoon leuk is om de zelf opgewekte energie te gebruiken, ten tweede omdat de terugleververgoeding zodanig laag is dat ik de energie liever zelf gebruikt. Moet er wel bijzeggen dat ik deze installatie voor minder dan 6k heb geïnstalleerd en ik dus wel uit de kosten ga komen.