Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Huidige stroomkost chargen in België

This site may earn commission on affiliate links.
Binnenkort zal de batterij ook wel kunnen helpen om piekverbruik te verlagen en zo het capaciteitstarief te drukken. Geen idee wat het financieel verschil kan zijn. Ik ben ik elk geval blij met mijn terugdraaiende teller. Zo kan ik de kat nog even uit de boom kijken. Ongetwijfeld komen er de komende jaren nog een paar nuttige systemen bij.
 
Ik heb onlangs een 10kwh batterij geïnstalleerd. Deze krijg ik doordat de opbrengst van mijn panelen zeer laag is wegens ongunstige ligging in de zomer meestal net vol. Reken op 150 dagen per jaar. Die energie gaat voornamelijk naar het opladen van de wagen. Als ik dit niet doe zit mijn batterij de volgende dag nog 80 procent vol. Ik vind het best een goeie investering. Ten eerste omdat het gewoon leuk is om de zelf opgewekte energie te gebruiken, ten tweede omdat de terugleververgoeding zodanig laag is dat ik de energie liever zelf gebruikt. Moet er wel bijzeggen dat ik deze installatie voor minder dan 6k heb geïnstalleerd en ik dus wel uit de kosten ga komen.
Als je met 10 kWh in de zomer nog 8 kWh over hebt dan gok ik dat je verwarmt en kookt op gas? Dan zou dat inderdaad best kunnen.
Toen ik nog gas (auto + CV + koken) zat ik ook op een verbruik van ongeveer 10 kWh per dag. Dan is 8 kWh overhouden na de nacht niet raar inderdaad.

Nu is mijn gemiddelde verbruik 40 kWh per dag
 
  • Like
Reactions: Gamechanger
Jedlix lijkt ook interessant, maar kan men met meer ervaring ermee mij bevestigen of Jedlix rekening kan houden met onze zonnepanelen productie?
Ik ben ook op zoek naar de beste (lees minst ingrijpende) manier om mijn huidige zonnepanelen zoveel mogelijk te gebruiken.
Zo kwam ik ook bij Jedlix uit en heb ik gelezen dat ze volgens een algoritme werken dat aan de hand van je locatie bepaalt hoeveel energie je opwekt. Dit wordt dus niet effectief gemeten en is een schatting.
Je moet daarvoor een aantal stappen doorlopen in de app waarbij je je locatie, je pv-systeem met piekvermogen, oriëntatie, hellingsgraad etc instelt.
Dit is voorlopig de "minst" ingrijpende manier maar waarschijnlijk ook niet de meest optimale.
Ik kan je nog niet vertellen hoe goed de voorspellingen zijn die Jedlix maakt aangezien ik nog ongeduldig op mijn Tesla wacht :)
 
  • Like
Reactions: AustinP
Al even geleden dat ik op dit forum heb vertoefd.
Zoals met veel zaken is elke situatie uniek om te weten of een batterij,... interessant is.
Ikzelf heb een 100 kwh batterij met 19.5 kwp aan zonnepanelen, en een slimme lader. Deze laadt de wagen bij vanaf de batterij vol is. Geleden van februari dat ik nog iets uit het net getrokken heb. En hier hangt een grote gezinswoning zonder gas of stookolie aan, alles is electrisch, plus een werkplaats, jacuzzi
Ik zou niet blijer kunnen zijn...
 
  • Like
Reactions: wooter and Maarten
Al even geleden dat ik op dit forum heb vertoefd.
Zoals met veel zaken is elke situatie uniek om te weten of een batterij,... interessant is.
Ikzelf heb een 100 kwh batterij met 19.5 kwp aan zonnepanelen, en een slimme lader. Deze laadt de wagen bij vanaf de batterij vol is. Geleden van februari dat ik nog iets uit het net getrokken heb. En hier hangt een grote gezinswoning zonder gas of stookolie aan, alles is electrisch, plus een werkplaats, jacuzzi
Ik zou niet blijer kunnen zijn...
Ik ben wel benieuwd hoeveel een 100 kWh-batterij kost bij een commerciële aanbieder?
Bovendien gelden ook heel andere regels in België als je installatie zonnepanelen boven 10 kwp gaat dacht ik?
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel een 100 kWh-batterij kost bij een commerciële aanbieder?
Bovendien gelden ook heel andere regels in België als je installatie zonnepanelen boven 10 kwp gaat dacht ik?
Wow 100 kWh bat / 19.5 kWp pv, daar droom ik hier ook van ... Heb nu maar 5kWp aan pv liggen (wel nog certificaten), maar de 5kWp dekt intussen niet meer ons verbruik, laat staan de MY die er zaterdag aankomt. Ben dus ook zeer benieuwd naar de details van uw installatie aangezien ik ook rondkijk voor uitbreiding

Er zijn inderdaad speciale regels, maar dacht dat er een beperking was wat je het net op pompt. Dus als ze zelf voldoende garantie kan geven op eigen verbruik of buffering krijg je het waarschijnlijk wel goedgekeurd. Maar je moet het wel speciaal aanvragen volgens mij.
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel een 100 kWh-batterij kost bij een commerciële aanbieder?
Bovendien gelden ook heel andere regels in België als je installatie zonnepanelen boven 10 kwp gaat dacht ik?
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Zelfs 19,5 kwp zijn een hoop panelen. Alleen aan (degelijke) panelen en bv Enphase micro-omvormers kijk je al tegen een kleine 30K aan volgens mij. Een 100 kWh batterij gaat daar nog eens heel ver over en hoe krijg je die vol tijdens de wintermaanden? Daarnaast moet je huis dan ook nog eens super geïsoleerd zijn. Heel knap allemaal maar die business case lijkt mij niet erg positief als je dit moet laten doen.
Knap, maar ook ik ben benieuwd.
 
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Zelfs 19,5 kwp zijn een hoop panelen. Alleen aan (degelijke) panelen en bv Enphase micro-omvormers kijk je al tegen een kleine 30K aan volgens mij. Een 100 kWh batterij gaat daar nog eens heel ver over en hoe krijg je die vol tijdens de wintermaanden? Daarnaast moet je huis dan ook nog eens super geïsoleerd zijn. Heel knap allemaal maar die business case lijkt mij niet erg positief als je dit moet laten doen.
Knap, maar ook ik ben benieuwd.
Ik ben wat gaan zoeken over zijn setup op dit forum, alvast wat interessante informatie gevonden. Is wel een custom build, geen kant en klare commerciële oplossing, maar dat houd me niet tegen 😇

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4888537/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5020882/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4501378/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4500775/

meer technische details
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4501933/
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Ik ben wat gaan zoeken over zijn setup op dit forum, alvast wat interessante informatie gevonden. Is wel een custom build, geen kant en klare commerciële oplossing, maar dat houd me niet tegen 😇

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4888537/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5020882/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4501378/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4500775/

meer technische details
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4501933/
Idd :)
Ondertussen is het systeem al redelijk geüpgraded met mppts, slimme ev lader en zo meer.
Eigenlijk een compleet uit de hand gelopen hobby, waardoor (als ik dit hier mag posten), ondertussen al bij oa enkele forumleden een systeem heb opgezet, commercieel dan wel.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: adjego and JanG007
Ik ben wel benieuwd hoeveel een 100 kWh-batterij kost bij een commerciële aanbieder?
Bovendien gelden ook heel andere regels in België als je installatie zonnepanelen boven 10 kwp gaat dacht ik?
Ter info; die beperking van 10 kwp geldt voor netgekoppelde zonnepanelen.
Ik heb 10 kwp aan netgekoppelde panelen.
9.5 kwp aan panelen zijn via mppt's (acculaders) gekoppeld aan de batterij. technisch gezien is dit niet netgekoppeld, en is er dus geen regelementering rond. Momenteel een 'grijze' zone...
 
Als je de EV puur wilt opladen met alleen zonnestroom (PV), zonder ook maar iets extra uit het net te halen, lijkt me bijna onmogelijk.
Op de meest zonnige dagen zal dat lukken, omdat er geen dip in de opbrengst zit (wolken), je hebt dan tussen 11:00 en 14:00 het meeste vermogen.

Je stelt je auto in op bv 8 amp laden (±1.850 watt) en de zon schiet 10 minuten achter de wolken, je hebt dan nog maar bv 800 watt zon opbrengst. Je auto gaat gewoon door met opladen op die 1.850 Watt en zal direct 1.000 watt extra uit het net halen tegen het hoge tarief (als je dus niet (meer) mag salderen).
Enig idee hoe je dit verschijnsel kunt oplossen?
 
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Zelfs 19,5 kwp zijn een hoop panelen. Alleen aan (degelijke) panelen en bv Enphase micro-omvormers kijk je al tegen een kleine 30K aan volgens mij. Een 100 kWh batterij gaat daar nog eens heel ver over en hoe krijg je die vol tijdens de wintermaanden? Daarnaast moet je huis dan ook nog eens super geïsoleerd zijn. Heel knap allemaal maar die business case lijkt mij niet erg positief als je dit moet laten doen.
Knap, maar ook ik ben benieuwd.
Goh, heb een 65 tal panelen. Ik zit aan de bron, was pakweg 170 euro per 420 wp paneel, plus wat profielen en bevestigingsmateriaal. Installatie zelf gedaan. Bijlange geen 30k. Wel akkoord dat als je het laat doen, je een stuk hoger uitkomt.
Batterij zou ik de rekening moeten maken, eerlijk gezegd weet ik huidige stand van zaken niet.
Huis is idd super (muren 14cm pir, plat dak 18 cm pir + 18cm rotswol, glasgevel op zuiden met 3 dubbel glas, warmtepompboiler,...) geïsoleerd, maar begrijp niet goed waarom je zegt dat dit 'zou moeten?'
 
Ter info; die beperking van 10 kwp geldt voor netgekoppelde zonnepanelen.
Ik heb 10 kwp aan netgekoppelde panelen.
9.5 kwp aan panelen zijn via mppt's (acculaders) gekoppeld aan de batterij. technisch gezien is dit niet netgekoppeld, en is er dus geen regelementering rond. Momenteel een 'grijze' zone...
Interesting... had er nog niet bij stil gestaan. Hoe zit het dan met de keuring van die 9.5 kWp, waarschijnlijk niet nodig omdat alles aan de DC kant zit?
 
  • Like
Reactions: JanG007
Als je de EV puur wilt opladen met alleen zonnestroom (PV), zonder ook maar iets extra uit het net te halen, lijkt me bijna onmogelijk.
Op de meest zonnige dagen zal dat lukken, omdat er geen dip in de opbrengst zit (wolken), je hebt dan tussen 11:00 en 14:00 het meeste vermogen.

Je stelt je auto in op bv 8 amp laden (±1.850 watt) en de zon schiet 10 minuten achter de wolken, je hebt dan nog maar bv 800 watt zon opbrengst. Je auto gaat gewoon door met opladen op die 1.850 Watt en zal direct 1.000 watt extra uit het net halen tegen het hoge tarief (als je dus niet (meer) mag salderen).
Enig idee hoe je dit verschijnsel kunt oplossen?
Een slimme lader. Die laadt enkel (als je ze instelt tenminste) als er teveel energie is. (Boven een bepaalde treshold dat de lader nodig heeft om te kunnen laden)
 
Goh, heb een 65 tal panelen. Ik zit aan de bron, was pakweg 170 euro per 420 wp paneel, plus wat profielen en bevestigingsmateriaal. Installatie zelf gedaan. Bijlange geen 30k. Wel akkoord dat als je het laat doen, je een stuk hoger uitkomt.
Batterij zou ik de rekening moeten maken, eerlijk gezegd weet ik huidige stand van zaken niet.
Huis is idd super (muren 14cm pir, plat dak 18 cm pir + 18cm rotswol, glasgevel op zuiden met 3 dubbel glas, warmtepompboiler,...) geïsoleerd, maar begrijp niet goed waarom je zegt dat dit 'zou moeten?'
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal super maar ik heb 17x 445wpiek panelen laten leggen met micro omvormers van Enphase. (Verwachte opbrengst : 7.150 kWh/jaar) voor rond de 10K.

Ik verwarm nog niet met een WP maar als ik zie wat ik van Juli tot nu heb opgebracht (teller is van 1850 naar 1050 gegaan) waarbij ik tegenwoordig mijn auto vooral buitenhuis oplaad. (Dus Misschien een 150kWh thuis)

Wij zijn met z’n tweeën en verbruiken zo’n 2900kWh per jaar. Ik ben dus heel benieuwd hoe mijn installatie nog 2000kWh gaat goedmaken van nu tot juli en dit dus zonder auto op te laden en eventueel een WP (in een medium geïsoleerd huis ergo mijn opmerking rond isolatie)

Door de drukte en leveringsproblemen dient de monitoringsmodule nog geïnstalleerd worden dus de check is echt de teller aflezen tot hiertoe 😒