Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij beoordeling van technische staat van occasie Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal. Aangezien mijn budget me geen door Tesla aangeboden occasion toelaat (laat staan een nieuwe), heb ik het voorbije jaar regelmatig tweedehands sites in de gaten gehouden. De vraagprijzen van particuliere verkopers komen steeds meer in de buurt van het mogelijke.
Ondanks ik redelijk wat informatie heb verzameld over de aandachtspunten bij aankoop van een model S, ben ik nog verre van een expert. Ik durf momenteel geen aankoop te doen bij een privé persoon zonder het advies en grondige inspectie van een Tesla-kenner.
Mijn grootste vrees is dat ik bijv. zou thuiskomen met een exemplaar dat een dag in een overstroomde garage heeft gestaan met peperdure herstellingskosten en daar achteraf pas achter kom.

Zijn er garages of inspectiecentra waar je een uitgebreide check kan laten doen om ernstige gebreken zoals interne waterschade (abnormale roest aan accu e.d.) uit te sluiten?
Of nog beter: is er hier een kenner die het ziet zitten om mee te gaan en ter plekke een degelijke evaluatie te doen? Uiteraard tegen redelijke vergoeding.
Momenteel heb ik een Model S (2014 - 100 000 km) op het oog in Nijmegen.

Ander advies is zeker ook welkom!
Zodra ik me tot de trotse Tesla rijders kan vervoegen, hoop ik mijn ervaringen en opgedane kennis hier actief te kunnen delen.
Als het niet vroeg is, dan laat :) Mijn huidige wagen (Renault ZOE) kan nog heel lang meegaan ;)

Zoekwoorden: occasie , aankoop , inspectie , controle , advies, expertise , staat , beoordeling
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik vermoed dat de M3 boven zijn budget zit. De goedkoopste tweedehands model S is momenteel 28.000 euro en daar krijg je geen M3 voor.

Edit:
die van 28.000 euro is alweer weg. Was er een uit Amsterdam met 400.000+ km. Nu zit de goedkoopste op 35.000.
 
Dag allemaal. Aangezien mijn budget me geen door Tesla aangeboden occasion toelaat (laat staan een nieuwe), heb ik het voorbije jaar regelmatig tweedehands sites in de gaten gehouden. De vraagprijzen van particuliere verkopers komen steeds meer in de buurt van het mogelijke.
Ondanks ik redelijk wat informatie heb verzameld over de aandachtspunten bij aankoop van een model S, ben ik nog verre van een expert. Ik durf momenteel geen aankoop te doen bij een privé persoon zonder het advies en grondige inspectie van een Tesla-kenner.
Mijn grootste vrees is dat ik bijv. zou thuiskomen met een exemplaar dat een dag in een overstroomde garage heeft gestaan met peperdure herstellingskosten en daar achteraf pas achter kom.

Zijn er garages of inspectiecentra waar je een uitgebreide check kan laten doen om ernstige gebreken zoals interne waterschade (abnormale roest aan accu e.d.) uit te sluiten?
Of nog beter: is er hier een kenner die het ziet zitten om mee te gaan en ter plekke een degelijke evaluatie te doen? Uiteraard tegen redelijke vergoeding.
Momenteel heb ik een Model S (2014 - 100 000 km) op het oog in Nijmegen.

Ander advies is zeker ook welkom!
Zodra ik me tot de trotse Tesla rijders kan vervoegen, hoop ik mijn ervaringen en opgedane kennis hier actief te kunnen delen.
Als het niet vroeg is, dan laat :) Mijn huidige wagen (Renault ZOE) kan nog heel lang meegaan ;)

Zoekwoorden: occasie , aankoop , inspectie , controle , advies, expertise , staat , beoordeling
Ik zou met de verkoper afspreken dat de auto bij Tesla een onderhoudsbeurt krijgt. Dan weet je precies wat er mogelijk aan de hand is. Als de verkoper er van overtuigd is dat de auto geen echte problemen kent, zal ie dit een acceptabel voorstel vinden.
Een deel van de kosten van die beurt kun je eventueel binnen de koopprijs mee financieren.

Een eerste indicatie van de technische staat waarin de auto verkeert is te kijken naar het verbruik over een langere periode. Een Model S met een verbruik van 200 tot 215 Wh/km is rustig bereden. Heeft de auto een gemiddeld verbruik van boven 250 Wh/km dan is ie zwaarder belast en zijn draagarmen, remmen en andere onderstel delen eerder aan vervanging toe.

Tenslotte heeft de Model S 8 jaar garantie op accu en drive train. Echt dure reparaties blijven nog lang weg.
 
Last edited:
Dag allemaal. Aangezien mijn budget me geen door Tesla aangeboden occasion toelaat (laat staan een nieuwe), heb ik het voorbije jaar regelmatig tweedehands sites in de gaten gehouden. De vraagprijzen van particuliere verkopers komen steeds meer in de buurt van het mogelijke.
Ondanks ik redelijk wat informatie heb verzameld over de aandachtspunten bij aankoop van een model S, ben ik nog verre van een expert. Ik durf momenteel geen aankoop te doen bij een privé persoon zonder het advies en grondige inspectie van een Tesla-kenner.
Mijn grootste vrees is dat ik bijv. zou thuiskomen met een exemplaar dat een dag in een overstroomde garage heeft gestaan met peperdure herstellingskosten en daar achteraf pas achter kom.

Zijn er garages of inspectiecentra waar je een uitgebreide check kan laten doen om ernstige gebreken zoals interne waterschade (abnormale roest aan accu e.d.) uit te sluiten?
Of nog beter: is er hier een kenner die het ziet zitten om mee te gaan en ter plekke een degelijke evaluatie te doen? Uiteraard tegen redelijke vergoeding.
Momenteel heb ik een Model S (2014 - 100 000 km) op het oog in Nijmegen.

Ander advies is zeker ook welkom!
Zodra ik me tot de trotse Tesla rijders kan vervoegen, hoop ik mijn ervaringen en opgedane kennis hier actief te kunnen delen.
Als het niet vroeg is, dan laat :) Mijn huidige wagen (Renault ZOE) kan nog heel lang meegaan ;)

Zoekwoorden: occasie , aankoop , inspectie , controle , advies, expertise , staat , beoordeling

Hoi,

Als je een MS tweedehands koopt in België moet er sowieso een CarPass bij zijn en dient ie gekeurd te zijn voor Verkoop.
Bij Partikuliere aankoop heb je natuurlijk geen garanties.
Misschien ietwat meer info posten over de auto die je op het oog hebt. Kans is groot dat de auto en/of de eigenaar ervan hier bekend is.
Van waar in België ben je ergens?

Andere mogelijkheid, heb je al eens gekeken naar het aanbod van Nikola in Brussel?

Mvg.

Xavier
 
Snelle reacties hier :)
De ANWB doet toch dit soort autokeuringen voor aankoop? Gewoon even informeren of er bijzonderheden zijn als je daar met een Tesla langs wilt komen.
Bedankt voor de tip. Jammer genoeg doen ze dat niet meer blijkbaar: ANWB Autokeuringen gesloten
VAB (Belgische "ANWB") doet dit nog : Diagnosecentrum - diagnose van je wagen - VAB

Ik zou voor een M3 gaan....zegt een Zoe bezitter ;)
Misschien nog de beste optie ;) Maar dat ga ik op termijn sowieso doen.

Ik zou met de verkoper afspreken dat de auto bij Tesla een onderhoudsbeurt krijgt.
….
Een eerste indicatie van de technische staat waarin de auto verkeert is te kijken naar het verbruik over een langere periode. Een Model S met een verbruik van 200 tot 215 Wh/km is rustig bereden. Heeft de auto een gemiddeld verbruik van boven 250 Wh/km dan is ie zwaarder belast en zijn draagarmen, remmen en andere onderstel delen eerder aan vervanging toe.
...
Erg waardevolle tips! Bedankt!

Hoi,
...
Misschien ietwat meer info posten over de auto die je op het oog hebt. Kans is groot dat de auto en/of de eigenaar ervan hier bekend is.
Van waar in België ben je ergens?
Andere mogelijkheid, heb je al eens gekeken naar het aanbod van Nikola in Brussel?
Ik wil gerust de link naar de advertentie posten. Is dat hier toegelaten?
Zelf woon ik in Brussel (al rij ik daar zelden met de auto), maar zelfs de zeer schappelijke prijzen van Nikola zijn me te zwaar o_O

Ja, dat zou ik ook wel willen, als mijn bankrekening het saldo zou kunnen heroverwegen.:p
Heb me er al bij neergelegd dat dit nog een paar jaar zou kunnen duren, na dit een aantal keren geprobeerd te hebben :D
Echter wil ik zelf mijn budget aanpassen, aangezien de verkoper akkoord gaat met mijn voorstel van € 34 000 (incl. BTW). Met slechts zo'n 100.000 km op de teller (85 kWh basismodel) vind ik dit zelfs een beetje verdacht. Met de verkoopwaarde daarvan over 2 jaar kun je wellicht overstappen op een zeer jonge occasie M3.

Nu investeren in TSLA, even een bump omhoog afwachten en dan je Model S kopen ;-)
Bedankt om zo creatief mee te denken. Jullie gunnen me het echt :)
 
  • Like
Reactions: Dreistein
Wel in Duitsland o_O https://home.mobile.de/OVE-KROEGER#about
Is voor diverse aankopen in Nederland geweest.

Tesla Kaufberatung
Seit 2016 bieten wir eine Tesla Model S und Model X Kaufberatung an.
Sollten Sie den Wunsch haben solch ein Fahrzeug zu erwerben, stehen wir Ihnen gerne mit Beratung und auch Begleitung beim Kauf zu Verfügung.
Amerikaanse import, heb je weer problemen bij het laden en navigatie/wifi verbindingen.
 
Een eerste indicatie van de technische staat waarin de auto verkeert is te kijken naar het verbruik over een langere periode. Een Model S met een verbruik van 200 tot 215 Wh/km is rustig bereden. Heeft de auto een gemiddeld verbruik van boven 250 Wh/km dan is ie zwaarder belast en zijn draagarmen, remmen en andere onderstel delen eerder aan vervanging toe.
Niet met je eens, Wim: die van mij had een average van boven 260 Wh/km. De voornaamste reden was de hoge snelheid op de snelweg. En dan alleen als het rustig is. Remmen zullen dan wel iets meer worden belast dan wanneer je 110 km/h rijdt, maar ook ik heb in 140.000 km nooit remmen hoeven te vervangen en ze waren nog in heel goede staat.
Dus ik zou het gemiddeld verbruik niet al te zwaar laten meewegen in je keuze.
 
Niet met je eens, Wim: die van mij had een average van boven 260 Wh/km. De voornaamste reden was de hoge snelheid op de snelweg. En dan alleen als het rustig is. Remmen zullen dan wel iets meer worden belast dan wanneer je 110 km/h rijdt, maar ook ik heb in 140.000 km nooit remmen hoeven te vervangen en ze waren nog in heel goede staat.
Dus ik zou het gemiddeld verbruik niet al te zwaar laten meewegen in je keuze.
Het is een van de mogelijke indicaties. Mijn S, met een verbruik van 202 Wh/km, is rustiger bereden dan een auto die boven 260 Wh/km heeft verbruikt.
De stress op veel onderdelen is met hoge snelheid veel hoger dan bij mijn opa rijstijl.
Je kunt er als koper in elk geval naar vragen.
Mijn advies blijft dat de koper meer zekerheid krijgt als de auto een onderhoudsbeurt bij Tesla krijgt.
 
  • Informative
Reactions: Warm
Update over het exemplaar dat ik op het oog had: ik ga deze laten varen omdat ik wat wantrouwig ben geworden naar de verkoper.
- Deze (een Noor) zegt nu pas dat de wagen in Oslo staat en vermeldt dat niet op de advertentie (zegt dat hij in Nederland gewerkt heeft voor een bedrijf dat hij verder niet bij naam noemt en het te duur voor hem was om in Noorwegen in te schrijven).
- Na het chassisnummer gevraagd en gecontroleerd te hebben, blijkt dit een USA-import te zijn, waar hij ook niets over vermeldt.
- Check op kenteken leert dat er zo'n week geleden een wijziging op tenaamstelling is gebeurd. Maar dat heeft misschien met zijn verhuis te maken?
- Toen hij voorstelde om de Tesla rechtstreeks naar België te sturen waarbij ik nog 5 dagen de tijd had om alles te controleren bleef er voor mij niet veel vertrouwen meer over.

Ik zou de advertentie kunnen rapporteren, maar ben niet 100% zeker dat het om een oplichter gaat. Tot nu toe ging hij immers met alles akkoord wat ik vraag. Zo vind hij het ok als ik naar Oslo zou komen om daar alles af te handelen (was benieuwd naar zijn antwoord). Hij stelt zelfs data voor.

Misschien doet een Tesla Service center ook wel een een aankoopkeuring?
Heb contact opgenomen met Tesla Service in Arnhem-Duiven waar men mij bevestigde dat dit in elk Tesla Service center kan gedaan worden (op afspraak). Dit is een soort nazicht, en duurt zo'n uur.
 
Ondertussen ben ik 99,99% zeker dat het om een oplichter gaat. Hij stelt voor (zonder dat ik daar om gevraagd heb) om de Tesla via cargo op te sturen en hiernaar 30% voorschot over te maken.
Ben nu geneigd om te vragen welk cargo bedrijf dit dan wel is, al heeft dit geen enkele zin.

Was te mooi om waar te zijn. Nog maar een jaartje of 2 langer wachten...
Bedankt alvast voor jullie hulp en input! :) Hier ga ik ook in de toekomst veel aan hebben!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even voor alle duidelijkheid... zoek je een Model S met een lage kmstand, of zoek je een Model S voor een lage prijs?

Een ICE daalt sterk in waarde met hoge kmstand.

Een EV zou dat veel minder sterk moeten doen, want het is veel eenvoudiger om hoofdcomponenten te vervangen zoals motor of accupakket, en daarvan is het ook niet standaard te verwachten dat die bij zo'n 250.000km of zo defect zullen gaan. En alle Model S-en hebben daar nog tot 8 jaar fabrieksgarantie op zonder kmbeperking.