Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp gezocht voor aanschaf Model X occasion

This site may earn commission on affiliate links.
Zie trouwens dat je een Raven Model X met max 90.000 km op de teller niet voor onder de 60.000 euro kan kopen. Best duur nog.

Da's inderdaad prijzig. Dan is de stap naar een gloednieuwe van een ton ineens niet zo groot. Dan krijg je verbeteringen aan exterieur en interieur, HW4, grotere range, sneller laden en uiteraard 0 km op de klok dus langer garantie en een hogere restwaarde.
 
Dank @wooter voor je reactie. Je zegt dat de nieuwe niet zoveel anders rijdt als de 'oude'. Merk je dan ook niet dat de nieuwere betere luchtvering heeft en stiller is?

En behalve de technische vooruitgang (nieuwere computer, sneller snelladen...), als je het puur hebt over het rijden, welke verschillen merk je dan op? Of zou je, als je blind in een rijdende X wordt gezet, niet kunnen voelen of je in de nieuwe of oude zit?
Goh, ik ben op die vrijdag uit mijn oude X gestapt en een kwartiertje later zat ik in een nieuwe X Plaid.

Natuurlijk is de ophanging beter, maar als ik mijn nieuwe auto met de meest comfortabele ophanging instel, kan ik niet echt zeggen dat er veel verschil is met de oude. De nieuwe opvang kan natuurlijk automatisch van instelling veranderen, en dat is wel interessant. Maar voor de rest is het vermogen verdubbeld, dus ik kan niet zomaar vergelijken. Ja, en verder is ie efficiënter en heeft ie een langer rijbereik, dus al ben ik heel tevreden met de nieuwe. Mis ik de oude? Nee, ik ben heel blij met mijn keuze en vind de nieuwe veel beter.
 
Ja en nee... Een tweedehands van 60K is misschien na 5 jaar 25K. Een nieuwe van 100K is na 5 jaar misschien 40K (en dan overdrijf ik nog want da's niet wat Tesla me als inruil aanbood).

60-25=35K verlies, terwijl 100-40=60 verlies.

Goedkoopste zou zijn een 2 jaar oude kopen en 2 jaar houden... Dan is de kop eraf, en doe je 'm ook weer van de hand als ie nog wat waard is. Maar stel dat je een 2 jaar oude voor 80K scoort en na 2 jaar weg doet voor 65K en dat telkens opnieuw doet, dan zit je na 5 jaar ook weer aan 37K kost...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik heb een vergelijkbare vraag als @Witjes.

In het kort: ik wil mijn Ford S-Max uit 2011 vervangen, omdat deze binnenkort meer dan 200k op de teller heeft staan, ik bang ben voor oplopende onderhoudskosten, het een diesel auto is met een verbruik van 1 op 12 en de auto te klein is voor 5 volwassenen.

Naar enig speurwerk kom erachter dat de Model X in een 6 persoons uitvoering eigenlijk mijn enige alternatief is als ik volledig elektrisch wil gaan rijden, 5 volwassenen prettig wil kunnen vervoeren en een zware caravan (1700 kg) wil kunnen trekken.

In eerste instantie dacht ik, daar ga ik niet aan beginnen, veel te duur voor mij (ik schat in rond de 50K voor een 100D van 2018 met relatief weinig km's). Maar toen dacht ik, ik zet de kosten even op een rijtje.

Ik schat in dat ik 20.000 km per jaar ga rijden en probeer de kosten daarvan in te schatten gerekend over 10 jaar.

S-Max:
  • MRB: 2000/jaar (met de kans dat dit nog omhoog gaat vanwege de dieselmotor)
  • Verzekering: 500/jaar
  • Brandstof: 3200/jaar (gerekend met 2 euro per liter en 1 op 12.5)
  • Onderhoud: 2000/jaar (de kans dat er een keer iets aan de motor of automaat moet gebeuren neemt toe)
  • Afschrijving: 700/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Model X:
  • MRB: 1500/jaar (eerste jaren nog tegen gereduceerd tarief, daarna benzinetarief, mogelijk dat dit nog verandert ivm stimulering EV tov ICE)
  • Verzekering: 700/jaar
  • Brandstof: 500/jaar (gerekend dat ik overschot zonnepanelen volledig kan gebruiken voor laden auto)
  • Onderhoud: 1200/jaar (blijft uiteraard een gok en kan ook tegenvallen)
  • Afschrijving: 5000/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Tot mijn verbazing zou ik over 10 jaar gezien voor de Model X (8900/jaar) net zoveel kwijt zijn als voor de Ford (8400/jaar). Alles natuurlijk met een slag om de arm en misschien wat positief richting de Model X gerekend, maar toch. Zie ik wat over het hoofd? Zijn mijn aannames enigszins reëel?

Het lijkt er dus op dat ik naar een tweedehands model X op zoek ga. Er lijken best wel wat 2018 modellen te koop te staan en 50K lijkt niet onmogelijk. Bedragen direct bij Tesla zelf lijken zelfs lager te zijn dan op autoscout24 of vergelijkbare sites. Weet iemand waar dat door zou kunnen komen?
Zou een 2019 of 2020 model ook nog binnen de mogelijkheden liggen bij een budget tot 60K?
 
Ik heb een vergelijkbare vraag als @Witjes.

In het kort: ik wil mijn Ford S-Max uit 2011 vervangen, omdat deze binnenkort meer dan 200k op de teller heeft staan, ik bang ben voor oplopende onderhoudskosten, het een diesel auto is met een verbruik van 1 op 12 en de auto te klein is voor 5 volwassenen.

Naar enig speurwerk kom erachter dat de Model X in een 6 persoons uitvoering eigenlijk mijn enige alternatief is als ik volledig elektrisch wil gaan rijden, 5 volwassenen prettig wil kunnen vervoeren en een zware caravan (1700 kg) wil kunnen trekken.

In eerste instantie dacht ik, daar ga ik niet aan beginnen, veel te duur voor mij (ik schat in rond de 50K voor een 100D van 2018 met relatief weinig km's). Maar toen dacht ik, ik zet de kosten even op een rijtje.

Ik schat in dat ik 20.000 km per jaar ga rijden en probeer de kosten daarvan in te schatten gerekend over 10 jaar.

S-Max:
  • MRB: 2000/jaar (met de kans dat dit nog omhoog gaat vanwege de dieselmotor)
  • Verzekering: 500/jaar
  • Brandstof: 3200/jaar (gerekend met 2 euro per liter en 1 op 12.5)
  • Onderhoud: 2000/jaar (de kans dat er een keer iets aan de motor of automaat moet gebeuren neemt toe)
  • Afschrijving: 700/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Model X:
  • MRB: 1500/jaar (eerste jaren nog tegen gereduceerd tarief, daarna benzinetarief, mogelijk dat dit nog verandert ivm stimulering EV tov ICE)
  • Verzekering: 700/jaar
  • Brandstof: 500/jaar (gerekend dat ik overschot zonnepanelen volledig kan gebruiken voor laden auto)
  • Onderhoud: 1200/jaar (blijft uiteraard een gok en kan ook tegenvallen)
  • Afschrijving: 5000/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Tot mijn verbazing zou ik over 10 jaar gezien voor de Model X (8900/jaar) net zoveel kwijt zijn als voor de Ford (8400/jaar). Alles natuurlijk met een slag om de arm en misschien wat positief richting de Model X gerekend, maar toch. Zie ik wat over het hoofd? Zijn mijn aannames enigszins reëel?

Het lijkt er dus op dat ik naar een tweedehands model X op zoek ga. Er lijken best wel wat 2018 modellen te koop te staan en 50K lijkt niet onmogelijk. Bedragen direct bij Tesla zelf lijken zelfs lager te zijn dan op autoscout24 of vergelijkbare sites. Weet iemand waar dat door zou kunnen komen?
Zou een 2019 of 2020 model ook nog binnen de mogelijkheden liggen bij een budget tot 60K?
Dat bedragen lager zijn bij Tesla is omdat bij autoscout de handelaren nog winst proberen te maken ondanks dat afgelopen jaar alle nieuwe Tesla's sterk in prijs zijn gedaald. Tesla zelf neemt de prijs wel mee naar de occasions en (helaas) ook in het terugkopen van de modellen.

Wat betreft onderhoud. Dat is inderdaad vingerdik kijken. Er zijn hier genoeg X model voorbeelden op dit forum te vinden. Zelf rij ik een Model S en heb aan pure onderhoudskosten richting 4000 euro (banden, draagarmen, parkeerrem, airco en 12V accu) over 5 jaar gespendeerd en meer dan 150.000 km . De MCU2 en CCS upgrade reken ik niet mee. Aangezien de X wat zwaarder is, zal de onderhoud ook wat meer zijn.
 
Ik heb een vergelijkbare vraag als @Witjes.

In het kort: ik wil mijn Ford S-Max uit 2011 vervangen, omdat deze binnenkort meer dan 200k op de teller heeft staan, ik bang ben voor oplopende onderhoudskosten, het een diesel auto is met een verbruik van 1 op 12 en de auto te klein is voor 5 volwassenen.

Naar enig speurwerk kom erachter dat de Model X in een 6 persoons uitvoering eigenlijk mijn enige alternatief is als ik volledig elektrisch wil gaan rijden, 5 volwassenen prettig wil kunnen vervoeren en een zware caravan (1700 kg) wil kunnen trekken.

In eerste instantie dacht ik, daar ga ik niet aan beginnen, veel te duur voor mij (ik schat in rond de 50K voor een 100D van 2018 met relatief weinig km's). Maar toen dacht ik, ik zet de kosten even op een rijtje.

Ik schat in dat ik 20.000 km per jaar ga rijden en probeer de kosten daarvan in te schatten gerekend over 10 jaar.

S-Max:
  • MRB: 2000/jaar (met de kans dat dit nog omhoog gaat vanwege de dieselmotor)
  • Verzekering: 500/jaar
  • Brandstof: 3200/jaar (gerekend met 2 euro per liter en 1 op 12.5)
  • Onderhoud: 2000/jaar (de kans dat er een keer iets aan de motor of automaat moet gebeuren neemt toe)
  • Afschrijving: 700/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Model X:
  • MRB: 1500/jaar (eerste jaren nog tegen gereduceerd tarief, daarna benzinetarief, mogelijk dat dit nog verandert ivm stimulering EV tov ICE)
  • Verzekering: 700/jaar
  • Brandstof: 500/jaar (gerekend dat ik overschot zonnepanelen volledig kan gebruiken voor laden auto)
  • Onderhoud: 1200/jaar (blijft uiteraard een gok en kan ook tegenvallen)
  • Afschrijving: 5000/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Tot mijn verbazing zou ik over 10 jaar gezien voor de Model X (8900/jaar) net zoveel kwijt zijn als voor de Ford (8400/jaar). Alles natuurlijk met een slag om de arm en misschien wat positief richting de Model X gerekend, maar toch. Zie ik wat over het hoofd? Zijn mijn aannames enigszins reëel?

Het lijkt er dus op dat ik naar een tweedehands model X op zoek ga. Er lijken best wel wat 2018 modellen te koop te staan en 50K lijkt niet onmogelijk. Bedragen direct bij Tesla zelf lijken zelfs lager te zijn dan op autoscout24 of vergelijkbare sites. Weet iemand waar dat door zou kunnen komen?
Zou een 2019 of 2020 model ook nog binnen de mogelijkheden liggen bij een budget tot 60K?
interessant vergelijk! Ik sta ongeveer voor een soortgelijke keuze.
ik zie wel dat je slechts 700e/jaar aan verzekering rekent. ik neem aan dat dat WA casco is - maar wees je ervan bewust dat een X wel echt nog een stukje breder is dan de S-Max. als ik kijk naar all risk verzekeringen ben ik nog niet onder de 200e/maand gekomen.
Houdt er wel rekening mee dat de range met een zware caravan wel echt stevig terugloopt.
 
Ik heb een vergelijkbare vraag als @Witjes.

In het kort: ik wil mijn Ford S-Max uit 2011 vervangen, omdat deze binnenkort meer dan 200k op de teller heeft staan, ik bang ben voor oplopende onderhoudskosten, het een diesel auto is met een verbruik van 1 op 12 en de auto te klein is voor 5 volwassenen.

Naar enig speurwerk kom erachter dat de Model X in een 6 persoons uitvoering eigenlijk mijn enige alternatief is als ik volledig elektrisch wil gaan rijden, 5 volwassenen prettig wil kunnen vervoeren en een zware caravan (1700 kg) wil kunnen trekken.

In eerste instantie dacht ik, daar ga ik niet aan beginnen, veel te duur voor mij (ik schat in rond de 50K voor een 100D van 2018 met relatief weinig km's). Maar toen dacht ik, ik zet de kosten even op een rijtje.

Ik schat in dat ik 20.000 km per jaar ga rijden en probeer de kosten daarvan in te schatten gerekend over 10 jaar.

S-Max:
  • MRB: 2000/jaar (met de kans dat dit nog omhoog gaat vanwege de dieselmotor)
  • Verzekering: 500/jaar
  • Brandstof: 3200/jaar (gerekend met 2 euro per liter en 1 op 12.5)
  • Onderhoud: 2000/jaar (de kans dat er een keer iets aan de motor of automaat moet gebeuren neemt toe)
  • Afschrijving: 700/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Model X:
  • MRB: 1500/jaar (eerste jaren nog tegen gereduceerd tarief, daarna benzinetarief, mogelijk dat dit nog verandert ivm stimulering EV tov ICE)
  • Verzekering: 700/jaar
  • Brandstof: 500/jaar (gerekend dat ik overschot zonnepanelen volledig kan gebruiken voor laden auto)
  • Onderhoud: 1200/jaar (blijft uiteraard een gok en kan ook tegenvallen)
  • Afschrijving: 5000/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Tot mijn verbazing zou ik over 10 jaar gezien voor de Model X (8900/jaar) net zoveel kwijt zijn als voor de Ford (8400/jaar). Alles natuurlijk met een slag om de arm en misschien wat positief richting de Model X gerekend, maar toch. Zie ik wat over het hoofd? Zijn mijn aannames enigszins reëel?

Het lijkt er dus op dat ik naar een tweedehands model X op zoek ga. Er lijken best wel wat 2018 modellen te koop te staan en 50K lijkt niet onmogelijk. Bedragen direct bij Tesla zelf lijken zelfs lager te zijn dan op autoscout24 of vergelijkbare sites. Weet iemand waar dat door zou kunnen komen?
Zou een 2019 of 2020 model ook nog binnen de mogelijkheden liggen bij een budget tot 60K?
Ik zie geen occasion model X op de Tesla website aangeboden worden op dit moment, of kijk ik verkeerd?
 
Ik heb een vergelijkbare vraag als @Witjes.

In het kort: ik wil mijn Ford S-Max uit 2011 vervangen, omdat deze binnenkort meer dan 200k op de teller heeft staan, ik bang ben voor oplopende onderhoudskosten, het een diesel auto is met een verbruik van 1 op 12 en de auto te klein is voor 5 volwassenen.

Naar enig speurwerk kom erachter dat de Model X in een 6 persoons uitvoering eigenlijk mijn enige alternatief is als ik volledig elektrisch wil gaan rijden, 5 volwassenen prettig wil kunnen vervoeren en een zware caravan (1700 kg) wil kunnen trekken.

In eerste instantie dacht ik, daar ga ik niet aan beginnen, veel te duur voor mij (ik schat in rond de 50K voor een 100D van 2018 met relatief weinig km's). Maar toen dacht ik, ik zet de kosten even op een rijtje.

Ik schat in dat ik 20.000 km per jaar ga rijden en probeer de kosten daarvan in te schatten gerekend over 10 jaar.

S-Max:
  • MRB: 2000/jaar (met de kans dat dit nog omhoog gaat vanwege de dieselmotor)
  • Verzekering: 500/jaar
  • Brandstof: 3200/jaar (gerekend met 2 euro per liter en 1 op 12.5)
  • Onderhoud: 2000/jaar (de kans dat er een keer iets aan de motor of automaat moet gebeuren neemt toe)
  • Afschrijving: 700/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Model X:
  • MRB: 1500/jaar (eerste jaren nog tegen gereduceerd tarief, daarna benzinetarief, mogelijk dat dit nog verandert ivm stimulering EV tov ICE)
  • Verzekering: 700/jaar
  • Brandstof: 500/jaar (gerekend dat ik overschot zonnepanelen volledig kan gebruiken voor laden auto)
  • Onderhoud: 1200/jaar (blijft uiteraard een gok en kan ook tegenvallen)
  • Afschrijving: 5000/jaar (ik ga uit dat ik de huidige waarde volledig afschrijf over 10 jaar)
Tot mijn verbazing zou ik over 10 jaar gezien voor de Model X (8900/jaar) net zoveel kwijt zijn als voor de Ford (8400/jaar). Alles natuurlijk met een slag om de arm en misschien wat positief richting de Model X gerekend, maar toch. Zie ik wat over het hoofd? Zijn mijn aannames enigszins reëel?

Het lijkt er dus op dat ik naar een tweedehands model X op zoek ga. Er lijken best wel wat 2018 modellen te koop te staan en 50K lijkt niet onmogelijk. Bedragen direct bij Tesla zelf lijken zelfs lager te zijn dan op autoscout24 of vergelijkbare sites. Weet iemand waar dat door zou kunnen komen?
Zou een 2019 of 2020 model ook nog binnen de mogelijkheden liggen bij een budget tot 60K?
Ik zie geen occasion model X op de Tesla website aangeboden worden op dit moment, of kijk ik verkeerd
Ik zie geen occasion model X op de Tesla website aangeboden worden op dit moment, of kijk ik verkeerd?
ik keek verkeerd :)
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Dank iedereen voor de hulp tot zo ver. Ik lees trouwens op de originele Model X website van Tesla in 2020 (via Webarchive.org) de zin: “De stille aandrijflijn en minutieuze geluidonderdrukkingstechniek van Tesla zorgen voor geluidsdynamiek in het interieur die vergelijkbaar is met een opnamestudio.”

Weet iemand wat Tesla bedoelt en over welke techniek hebben ze het over met “minutieuze geluidonderdrukkingstechniek”? Is dit een techniek die vergelijkbaar is met noise-canceling?

En @wooter, dank voor je reactie. Hoe vond jij het audio-systeem in jouw vorige Model X? En merk je veel verschil met de nieuwe X?
 
Dank iedereen voor de hulp tot zo ver. Ik lees trouwens op de originele Model X website van Tesla in 2020 (via Webarchive.org) de zin: “De stille aandrijflijn en minutieuze geluidonderdrukkingstechniek van Tesla zorgen voor geluidsdynamiek in het interieur die vergelijkbaar is met een opnamestudio.”

Weet iemand wat Tesla bedoelt en over welke techniek hebben ze het over met “minutieuze geluidonderdrukkingstechniek”? Is dit een techniek die vergelijkbaar is met noise-canceling?

En @wooter, dank voor je reactie. Hoe vond jij het audio-systeem in jouw vorige Model X? En merk je veel verschil met de nieuwe X?
De model x heeft inderdaad noise-canceling techniek. Hierbij worden door luidsprekers in je hoofdsteun de opgevings geluid onderdruk. Deze kan je aan en uit zetten. Persoonlijk merk ik weinig verschil. Aan of uit. Het is heerlijk stil
 
Let op: de oude Model X heeft geen actieve noise canceling. Enkel de nieuwe heeft dat.

Maar mijn ervaring is dat ik mijn 2007 Model X veel stiller vond dan mijn BMW benzine ervoor, en de nieuwe X zeker even stil is maar ik niet kan zeggen of ie veel stiller is.

Nieuwe audiosysteem klinkt properder, maar ik vind de audio van onze Model 3 nog iets luider.
 
  • Informative
Reactions: DamascuS75D
De model x heeft inderdaad noise-canceling techniek. Hierbij worden door luidsprekers in je hoofdsteun de opgevings geluid onderdruk. Deze kan je aan en uit zetten. Persoonlijk merk ik weinig verschil. Aan of uit. Het is heerlijk stil

Note dat deze techniek ook enkel "werkt" (en zich her-kalibreert) wanneer je geen muziek aan hebt staan. Heb hem uitgezet, want geen verschil hoorbaar en ik rij z.g.a. nooit zonder muziek aan.