Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

HW / MCU en visualisaties FSD

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,247
2,271
Naarden, NL
Ik heb even een vraag over de visualisaties bij de nieuwste versies (2019.40.50.x).

Ik heb altijd begrepen dat de FSD computer compleet gescheiden is van de MCU (navigatie, web en entertainment). Tot zo ver geen probleem. Iedereen met FSD krijgt 9indien nodig) een upgrade naar de nieuwe computer.

Bij MCU1 heb je eigenlijk twee MCU's: één voor je dashboard en één voor het 17inch scherm. Bij MCU2 zou dat er één zijn.

Is het dan zo dat de visualisatie op je dashboard met een MCU1 'trager' of minder zijn dan met MCU2? Dus dat wellicht het herkennen / rijden met (indien nodig) HW3 prima gaat, maar dat er in de 'beleving' wel verschil kan zitten?
 
Voorlopig heb je voor de visualisaties HW3 nodig. Bij mijn weten is er nog niemand die HW3 heeft gekregen in combinatie met MCU1 omdat die combinatie niet goed werkt. Dit schijnt (volgens Musk op Twitter) een niet eenvoudig op te lossen probleem te zijn.
 
green on Twitter

Ik zie inderdaad veel berichten dat MCU1/HW3 niet kan. Maar blijkbaar heeft Green, toch een niet onbekende met goede reputatie, andere ervaringen.

Ik sluit niet uit dat Tesla begint met de MCU2 auto's naar HW3 te zetten en iets gaat verzinnen met een gedeeltelijke MCU upgrade, een soort 1+ <big grin> MCU. Dat wil zeggen: wel de nieuwe 'computer' maar bijvoorbeeld niet de 5G wifi ed.

Denk dat er een oplossing komt, want anders heeft Tesla in het land van onbeperkt schade claimen een probleempje....
 
Ik heb even een vraag over de visualisaties bij de nieuwste versies (2019.40.50.x).

Ik heb altijd begrepen dat de FSD computer compleet gescheiden is van de MCU (navigatie, web en entertainment). Tot zo ver geen probleem. Iedereen met FSD krijgt 9indien nodig) een upgrade naar de nieuwe computer.

Bij MCU1 heb je eigenlijk twee MCU's: één voor je dashboard en één voor het 17inch scherm. Bij MCU2 zou dat er één zijn.

Is het dan zo dat de visualisatie op je dashboard met een MCU1 'trager' of minder zijn dan met MCU2? Dus dat wellicht het herkennen / rijden met (indien nodig) HW3 prima gaat, maar dat er in de 'beleving' wel verschil kan zitten?

Volgens mij haal je dingen door elkaar. Ik ga het proberen duidelijk te maken met wat ik weet.

Model S/X hebben twee 'printplaten'. 1 zit achter het verticale scherm en is de MCU computer. De andere zit achter in het dashboardkastje en dit is de AP (autopilot) computer.
Model 3 heeft dezelfde twee printplaten, maar die zitten op elkaar gestapeld en beide achter het dashboardkastje.

Bij Model S/X heb je inderdaad een dashboard scherm, dit is zo ver ik weet een dom scherm en wordt vanuit de MCU computer aangestuurd via een netwerk systeem.

De FSD computer (AP HW3) is inderdaad compleet gescheiden van de MCU. Vergeet niet dat MCU1 en MCU2 los staan van AP1, AP2, AP2.5 en AP3. Mijn Model S uit 2017 was bijvoorbeeld nog MCU1 (erg sloom verticaal scherm), en in 2018 kwam MCU2 (veel snellere interface). Echter was de MCU2 printplaat net als MCU1 gewoon gescheiden van de AP computer.

Het is ook erg verwarrend allemaal, en dan heb ik het nog niet eens over wat er wel en niet geupgrade kan worden. (MCU1->MCU2 lijkt mogelijk, maar niet officieel door Tesla hoewel Elon zegt dat dit moet kunnen). (AP 2.5->AP3 (FSD) is mogelijk en gaat binnenkort gebeuren als je FSD hebt gekocht). AP1 kan niet naar AP3 want AP1 heeft minder camera's. AP2->AP3 zou wel moeten kunnen, maar is volgens mij nog niet gedaan.
 
@SeBsZ Dank voor de aanvullingen. Volgens mij zeggen we hetzelfde (in ieder geval bedoelen we dat) met wellicht een nuance over het dashboardscherm MCU1. Ik meen gelezen te hebben dat het dashboardscherm een eigen 'processor' heeft naast de MCU1 in het 17inch scherm.

Bij MCU2 zou het 17inch scherm dan, zoals jij schreef, aangestuurd worden door de 'dashboard' versie.

Mijn vraag, ik herformuleer even, is dan: wordt de visualisatie *op het dashboard* bij MCU1 en MCU2 identiek (via de reeds aanwezige processor van MCU1) aangestuurd?

HW1 auto's en zelfs HW2 auto's hebben idd minder/andere camera's dan HW2.5. HW2.5 en HW3 zijn zover ik weet gelijk qua sensoren / camera's.