Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hybride batterij laadt in 5 minuten op

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik ook al reageerde op groen7.nl:

Laten we proberen een 85kWh voor 80% vol te laden in 5 minuten. Dat is 300 seconde.

85kWh * 0.8 = 68kWh

68.000Wh / 300 seconde = 226Wh/seconde

226 * 3600 (1 uur) = 813600Wh

813600Wh / 1000 = 813.6kW

Voor de duidelijkheid, de SuperCharger levert nu maximaal 105 ~ 120kW. Om dat te behalen moet je dus bijna 8x het vermogen leveren!

Dan gaan we dus van een 350A connector naar een 2800A connector voor één auto. De kabel die daar bij komt kijken is nog bizarder, niet door een mens te tillen.

Je praat over bijna 1MW aan vermogen om een enkele auto op te laden, dat is gewoon onmogelijk. Nu en ook in de toekomst.

Nee, in 5 minuten je 85kWh accu tot 80% vol laden moet je écht vergeten en uit je hoofd zetten.
 
Je praat over bijna 1MW aan vermogen om een enkele auto op te laden, dat is gewoon onmogelijk. Nu en ook in de toekomst.

Nee, in 5 minuten je 85kWh accu tot 80% vol laden moet je écht vergeten en uit je hoofd zetten.

En ermee rekening houdende dat dergelijke vermogens dan slechts 5min. duren zorgt dit voor GIGANTISCHE spanningsfluxtuaties op het net waar de netbeheerders echt niet vrolijk van worden.

Laat dit soort praatjes aan de pers, ze geven met dit soort artikels alleen maar blijk van hoeveel "research" ze doen vooraleer ze een artikel posten.
 
Ik denk dat in de toekomst een heleboel mogelijk is waarvan wij nu nog geen voorstelling kunnen maken, dus onmogelijk... mwa, denk het niet.

.... Ik wacht nog steeds op zwevende auto's :biggrin:
Natuurlijk kunnen we een hele hoop. Nanotechnologie is iets wat hele dunne kabels mogelijk kán maken voor gigantische vermogens/stromen, echter moet die 1MW ook worden opgewekt.

ALS dit al mogelijk is, verwacht het zeker weten niet binnen nu en 10 jaar, al denk ik eerder 20 jaar.

En ermee rekening houdende dat dergelijke vermogens dan slechts 5min. duren zorgt dit voor GIGANTISCHE spanningsfluxtuaties op het net waar de netbeheerders echt niet vrolijk van worden.

Laat dit soort praatjes aan de pers, ze geven met dit soort artikels alleen maar blijk van hoeveel "research" ze doen vooraleer ze een artikel posten.
Juist. Om die reden zie je de SuperChargers nu ook al rustig opbouwen. Van 0kW naar ~100kW in zo'n 60 seconde. Om het netwerk ook even de tijd te geven.

Als we straks 8MW gaan afnemen van het netwerk voor elke SuperCharger gaat het nogal gekkenwerk worden.

Theoretisch is dit allemaal erg leuk, maar praktisch is het zeker niet.
 
Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.
 
Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.

Voila, niet zo somber denken, overal is een oplossing voor
 
Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.

Good thinking, Maurice. Maar wordt wel een hééél grote concensator.....
 
Wat ik ook al reageerde op groen7.nl:

Laten we proberen een 85kWh voor 80% vol te laden in 5 minuten. Dat is 300 seconde.

85kWh * 0.8 = 68kWh

68.000Wh / 300 seconde = 226Wh/seconde

226 * 3600 (1 uur) = 813600Wh

813600Wh / 1000 = 813.6kW

Voor de duidelijkheid, de SuperCharger levert nu maximaal 105 ~ 120kW. Om dat te behalen moet je dus bijna 8x het vermogen leveren!

Dan gaan we dus van een 350A connector naar een 2800A connector voor één auto. De kabel die daar bij komt kijken is nog bizarder, niet door een mens te tillen.

Je praat over bijna 1MW aan vermogen om een enkele auto op te laden, dat is gewoon onmogelijk. Nu en ook in de toekomst.

Nee, in 5 minuten je 85kWh accu tot 80% vol laden moet je écht vergeten en uit je hoofd zetten.

Mwah. Kwartiertje is ook goed, toch?
 
Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.

Ik heb al eens een V60 bij de Supercharger zien staan, met het voornemen die eens uit te proberen.... Ben benieuwd hoe dat er uit zou zien (met een "iets" kleinere acccu...) als die per abuis op die condensator wordt aangesloten.....
 
Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.
Je zou dan een accu moeten ingraven die als buffer dient.

Maarrr, we praten dan nog steeds over 2800A vs nu 350A. Best wel veel...

Voila, niet zo somber denken, overal is een oplossing voor
Is niet somber, maar we hebben wel te maken met natuurkunde die ons een aantal dingen "verbied".

Mwah. Kwartiertje is ook goed, toch?
Natuurlijk! Maar dan heb je nog "maar" een 3e nodig. Als het 20 minuten is, dan nog maar een 4e.

Ik gok dat de SuperChargers op termijn wel naar 150 ~ 200kW gaan overigens.
 
Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.

Dan is het sneller om daar een accu wissel station van te maken. Dan belast je het net ook niet. En eventuele overschotten op het net, sla je op in deze accu pakketten en zo is alles mooi in balans! :)
 
Je zou dan een accu moeten ingraven die als buffer dient.

Maarrr, we praten dan nog steeds over 2800A vs nu 350A. Best wel veel...

Is niet somber, maar we hebben wel te maken met natuurkunde die ons een aantal dingen "verbied".

Natuurlijk! Maar dan heb je nog "maar" een 3e nodig. Als het 20 minuten is, dan nog maar een 4e.

Ik gok dat de SuperChargers op termijn wel naar 150 ~ 200kW gaan overigens.

Er is niets in de natuurkunde wat 5min laden van 100kwh oid verbiedt. Een combinatie van een high-temp supergeleider en eldc's zou technisch gezien wel aan deze specs kunnen voldoen. Ik vermoed eerder dat praktische en financiele restricties aan de client (auto dus) de bottleneck zijn. De vraag is of het uberhaupt echt nodig is.

--edit-- overigens gebruikt Tesla nu ook lokale buffers (li-ion) om het net wat te ontlasten, tenminste in de vs.