TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Hybride batterij laadt in 5 minuten op

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans69, Mar 18, 2014.

  1. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Wat ik ook al reageerde op groen7.nl:

    Laten we proberen een 85kWh voor 80% vol te laden in 5 minuten. Dat is 300 seconde.

    85kWh * 0.8 = 68kWh

    68.000Wh / 300 seconde = 226Wh/seconde

    226 * 3600 (1 uur) = 813600Wh

    813600Wh / 1000 = 813.6kW

    Voor de duidelijkheid, de SuperCharger levert nu maximaal 105 ~ 120kW. Om dat te behalen moet je dus bijna 8x het vermogen leveren!

    Dan gaan we dus van een 350A connector naar een 2800A connector voor één auto. De kabel die daar bij komt kijken is nog bizarder, niet door een mens te tillen.

    Je praat over bijna 1MW aan vermogen om een enkele auto op te laden, dat is gewoon onmogelijk. Nu en ook in de toekomst.

    Nee, in 5 minuten je 85kWh accu tot 80% vol laden moet je écht vergeten en uit je hoofd zetten.
     
  2. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Met dat soort vermogens kun je volgens mij ook niet echt meer met je tong testen of er stroom op staat zoals bij een 9volt batterij. :tongue:
     
  3. Gastogne

    Gastogne Member

    Joined:
    Dec 29, 2013
    Messages:
    159
    Location:
    Rotterdam, the Netherlands
    Ik denk dat in de toekomst een heleboel mogelijk is waarvan wij nu nog geen voorstelling kunnen maken, dus onmogelijk... mwa, denk het niet.

    .... Ik wacht nog steeds op zwevende auto's :biggrin:
     
  4. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,146
    En ermee rekening houdende dat dergelijke vermogens dan slechts 5min. duren zorgt dit voor GIGANTISCHE spanningsfluxtuaties op het net waar de netbeheerders echt niet vrolijk van worden.

    Laat dit soort praatjes aan de pers, ze geven met dit soort artikels alleen maar blijk van hoeveel "research" ze doen vooraleer ze een artikel posten.
     
  5. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Natuurlijk kunnen we een hele hoop. Nanotechnologie is iets wat hele dunne kabels mogelijk kán maken voor gigantische vermogens/stromen, echter moet die 1MW ook worden opgewekt.

    ALS dit al mogelijk is, verwacht het zeker weten niet binnen nu en 10 jaar, al denk ik eerder 20 jaar.

    Juist. Om die reden zie je de SuperChargers nu ook al rustig opbouwen. Van 0kW naar ~100kW in zo'n 60 seconde. Om het netwerk ook even de tijd te geven.

    Als we straks 8MW gaan afnemen van het netwerk voor elke SuperCharger gaat het nogal gekkenwerk worden.

    Theoretisch is dit allemaal erg leuk, maar praktisch is het zeker niet.
     
  6. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,146
    Inderdaad, die 1MW zou dan ook in een soort van gauss-vorm moeten op- en afgebouwd worden.
     
  7. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,516
    Location:
    Breda, Netherlands
    Het hoeft toch niet via een kabel? Hiervoor zou je ook een aansluiting onder de auto kunnen voorzien die door een hydraulische arm wordt aangesloten als je erboven staat. En mbt die piek: met een soort condensator ertussen die in een uur ofzo energie verzamelt en deze dan in kort tijd overdraagt aan de auto die komt opladen ben je van die piek af.
     
  8. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Voila, niet zo somber denken, overal is een oplossing voor
     
  9. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,700
    Location:
    Haarlem
    Good thinking, Maurice. Maar wordt wel een hééél grote concensator.....
     
  10. PeterSZ

    PeterSZ Petrolhead Electrified

    Joined:
    Oct 7, 2009
    Messages:
    909
    Location:
    Netherlands, Deventer
    Mwah. Kwartiertje is ook goed, toch?
     
  11. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    Ik heb al eens een V60 bij de Supercharger zien staan, met het voornemen die eens uit te proberen.... Ben benieuwd hoe dat er uit zou zien (met een "iets" kleinere acccu...) als die per abuis op die condensator wordt aangesloten.....
     
  12. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Je zou dan een accu moeten ingraven die als buffer dient.

    Maarrr, we praten dan nog steeds over 2800A vs nu 350A. Best wel veel...

    Is niet somber, maar we hebben wel te maken met natuurkunde die ons een aantal dingen "verbied".

    Natuurlijk! Maar dan heb je nog "maar" een 3e nodig. Als het 20 minuten is, dan nog maar een 4e.

    Ik gok dat de SuperChargers op termijn wel naar 150 ~ 200kW gaan overigens.
     
  13. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Dan is het sneller om daar een accu wissel station van te maken. Dan belast je het net ook niet. En eventuele overschotten op het net, sla je op in deze accu pakketten en zo is alles mooi in balans! :)
     
  14. steed

    steed Member

    Joined:
    Sep 4, 2013
    Messages:
    19
    Location:
    the netherlands
    ik heb Elon horen vertellen dat 135kw laden maximaal mogelijk is
     
  15. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Ik meen me te herinneren dat Elon of JB ook 150kW wel eens genoemd hebben als toekomstige maximale laadsnelheid?
     
  16. keys

    keys Member

    Joined:
    Jan 2, 2013
    Messages:
    72
    Location:
    The Netherlands
    Er is niets in de natuurkunde wat 5min laden van 100kwh oid verbiedt. Een combinatie van een high-temp supergeleider en eldc's zou technisch gezien wel aan deze specs kunnen voldoen. Ik vermoed eerder dat praktische en financiele restricties aan de client (auto dus) de bottleneck zijn. De vraag is of het uberhaupt echt nodig is.

    --edit-- overigens gebruikt Tesla nu ook lokale buffers (li-ion) om het net wat te ontlasten, tenminste in de vs.
     

Share This Page