Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hyperloops tussen China en Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allemaal, ik volg het hyperloop idee van Elon een beetje en hoewel het me in eerste instantie nogal duur leek begin ik er steeds meer te denken dat dit een prima systeem kan worden.
Als ik de tektonische platen bekijk:
https://st3.depositphotos.com/24655...stration-tectonic-plates-portuguese-names.jpg

Kom ik tot de conclusie dat er zelfs tunnels tussen hier en helemaal tot China gemaakt kunnen worden die talloze vrachtschepen hun werk zouden kunnen vervangen.
In eerste instantie niet eens om mensen mee te vervoeren, maar eerder vracht, ook kunnen bijvoorbeeld koffers van Schiphol naar Barcelona geschoten worden terwijl de passagiers per vliegtuig gaan. Op die manier kan er gigantisch bespaard worden op kerosine. Via dezelfde locaties kunnen ook meteen energiekabels gespannen worden, waardoor het elektrische netwerk dusdanig breed en lang wordt dat groene energie meteen een stuk reëler wordt.

Als Elon het in Amerika over een paar 100km, of zelfs 1000km kan, waarom zou Europa het dan niet kunnen. Denken aan terreur doe ik niet, mede om de simpele reden dat er van mij geen mensen of dieren doorheen hoeven, enkel goederen.

Persoonlijk denk ik dat het binnenlands weinig of zelfs geen zin heeft, simpelweg omdat de topsnelheid nooit bereikt wordt. Maar van hier naar Madrid, Barcelona, Londen, Rome, Berlijn, Parijs, Athene en Oslo, of in ieder geval de vliegvelden daar of daar in de buurt lijkt het me best goed mogelijk. Tevens zal het een hoop verkeer schelen wereldwijd, een stuk sneller zijn, op termijn kan ook Moskou en zelfs China erbij betrokken worden. Wanneer ook China betrokken is, kan vrijwel alle scheepvaart stoppen tussen hier en China, kan de handel enorm veel versnelt worden (geen 3 weken, maar max 3 dagen voor hetzelfde geld). 800km vrachtwagenbereik wordt in 95% van de gevallen meer dan genoeg.

Hoe is jullie gedachte hierover? Is het mogelijk? Is het realistisch? Is het betaalbaar?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and FVO
Betaalbaar weet ik niet maar dergelijk "cathedral thinking" bewonder ik altijd.
Ik hoop vaak dat men al eens begint met het gewone goederentransport op het spoor te zetten. Is tegenwoordig al mogelijk. Probleem zijn de lege terugritten riching oosten...

PS: explosieven met timer zijn ook "goederen"...
 
@Rowan256 De eerste target van de hyperloop in Europa zal het vlieg- en HSL-verkeer zijn tussen de hoofdsteden. Denk Amsterdam-Brussel-Parijs met aftakkingen naar Rotterdam, Antwerpen en Lille. Een vergelijkbaar traject kun je ook indenken vanaf Parijs naar Berlijn via de grote steden in Duitsland. Zodra je dit gerealiseerd hebt betekent dit het einde van vliegen op die korte afstanden. Hyperloop wordt goedkoper, sneller, fijnmaziger en sluit beter aan op de bestaande infrastructuur (citycentre to citycentre.)
Vrachtvervoer over veel grotere afstanden is een interessant concept, maar daar verwacht ik niet van dat het binnen 10 jaar van de grond zal komen, ook omdat de investeringen te groot zullen zijn.

Ik geloof er absoluut in en ben ook samen met een groep investeerders onze eigen Delftse hyperloop startup aan het financieren.
 
Persoonlijk denk ik dat het binnenlands weinig of zelfs geen zin heeft, simpelweg omdat de topsnelheid nooit bereikt wordt.

Waarschijnlijk wordt het binnenlands niet zo zinvol, maar denk ik niet omdat de topsnelheid niet snel bereikt wordt.
Wel omdat de tijdswinst ten opzichte van overige transportmiddelen niet zo spectaculair zal zijn.
Tenminste in ons land. Frankrijk bijv. is al een ander verhaal, van Noord naar Zuid.
Het bereiken van de topsnelheid zou wel eens redelijk vlot kunnen worden.
 
@Rowan256 De eerste target van de hyperloop in Europa zal het vlieg- en HSL-verkeer zijn tussen de hoofdsteden. Denk Amsterdam-Brussel-Parijs met aftakkingen naar Rotterdam, Antwerpen en Lille. Een vergelijkbaar traject kun je ook indenken vanaf Parijs naar Berlijn via de grote steden in Duitsland. Zodra je dit gerealiseerd hebt betekent dit het einde van vliegen op die korte afstanden. Hyperloop wordt goedkoper, sneller, fijnmaziger en sluit beter aan op de bestaande infrastructuur (citycentre to citycentre.)
Vrachtvervoer over veel grotere afstanden is een interessant concept, maar daar verwacht ik niet van dat het binnen 10 jaar van de grond zal komen, ook omdat de investeringen te groot zullen zijn.

Ik geloof er absoluut in en ben ook samen met een groep investeerders onze eigen Delftse hyperloop startup aan het financieren.
Op gebied van kosten denk ik eerlijk gezegd dat het mogelijk is en dat het zich sneller terugverdient dan menigeen denkt. De onderhoudskosten lijken me niet hoog, terwijl deze bij schepen gigantisch zijn, de snelheid gaat gigantisch omhoog, je knalt je product letterlijk met 1000km per uur uit China naar Europa, de energiekosten gaan volgens mij enorm omlaag en het kan op groene energie, iets wat op dit moment onmogelijk is voor de vrachtscheepvaart, gezien die rustig een week lang varen, een accu houdt het misschien 6 uur vol en al was het 60 uur, dan was het nog te weinig, of je moet midden op zee bijladen. Personeel hoeft niet op zee, kan bij wijze van spreken een 9 tot 17 baan hebben en zelfs kan er elektra langs het traject geplaatst worden, die (bij wijze van spreke) dus energie uit China hier naartoe verplaatst of andersom. Op die manier heb je weer minder accu's nodig want als in China de zon schijnt kunnen we hier hun energie gebruiken in de ochtend en als het daar avond is hebben ze in Europa weer zonne energie.
 
Bij passagiersvervoer wil je een beschaafde versnelling aanhouden. Dan kost het je ruim 12km om 1000 km/h te bereiken. Als je 1g beschaafd vindt kan het na ruim 3km al. Maar dan worden mensen vast misselijk. :eek: Vracht heeft dat probleem niet.
Klopt, als de versnelling menselijk is is de kruissnelheid onbeperkt.

1G... Ook niet voor (gevoelige) electronica? Zoals vb. een container hdd's?

Ik zou in ieder geval liever de hyperloop nemen van Antwerpen naar Groningen (heb er een nichtje wonen) dan 3u te rijden.
 
Last edited:
Op gebied van kosten denk ik eerlijk gezegd dat het mogelijk is en dat het zich sneller terugverdient dan menigeen denkt. De onderhoudskosten lijken me niet hoog, terwijl deze bij schepen gigantisch zijn, de snelheid gaat gigantisch omhoog, je knalt je product letterlijk met 1000km per uur uit China naar Europa, de energiekosten gaan volgens mij enorm omlaag en het kan op groene energie, iets wat op dit moment onmogelijk is voor de vrachtscheepvaart, gezien die rustig een week lang varen, een accu houdt het misschien 6 uur vol en al was het 60 uur, dan was het nog te weinig, of je moet midden op zee bijladen. Personeel hoeft niet op zee, kan bij wijze van spreken een 9 tot 17 baan hebben en zelfs kan er elektra langs het traject geplaatst worden, die (bij wijze van spreke) dus energie uit China hier naartoe verplaatst of andersom. Op die manier heb je weer minder accu's nodig want als in China de zon schijnt kunnen we hier hun energie gebruiken in de ochtend en als het daar avond is hebben ze in Europa weer zonne energie.
Inderdaad we flitsen gewoon enkele containerbatterijen over en weer om ze aan de andere kant van de wereld op te laden :rolleyes:.
Alle gekheid op een stokje. Interessante vraag hoe je stroom over 12000km transporteert. Kan dit met HVDC zoals die tegenwoordig wordt toegepast op kleinere schaal in de noordzee?
 
Inderdaad we flitsen gewoon enkele containerbatterijen over en weer om ze aan de andere kant van de wereld op te laden :rolleyes:.
Alle gekheid op een stokje. Interessante vraag hoe je stroom over 12000km transporteert. Kan dit met HVDC zoals die tegenwoordig wordt toegepast op kleinere schaal in de noordzee?
Ultra-high-voltage electricity transmission in China - Wikipedia

China gaat in 2018 in ieder geval een transmissie van 3400km maken met een power rating van 12 gigawatt.
Ze hadden er in 2014 al één van bijna 2200km met een power rating van 8 gigawatt.
"As of 1980, the longest cost-effective distance for direct-current transmission was determined to be 7,000 kilometres (4,300 miles). For alternating current it was 4,000 kilometres (2,500 miles), though all transmission lines in use today are substantially shorter than this."

Er zijn proeven met nog veel hogere voltages op hoge temperaturen, details hierover weet ik niet, maar schijnbaar waren ze al bezig met 130000Volt
Aldus wiki (met andere woorden, pin me er niet te veel op vast)
Electric power transmission - Wikipedia
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and FVO
Ik zou in ieder geval liever de hyperloop nemen van Antwerpen naar Groningen (heb er een nichtje wonen) dan 3u te rijden.
In afwachting van de hyperloop kan je alvast de FYRA nemen ;-)

Laat ons eerst 'ns trachten een fatsoenlijke hogesnelheidstrein te laten rijden tussen Brussel en Amsterdam... er zijn miljarden geïnvesteerd in die spoorlijn, maar de intercity rijdt er 160km/u ipv de 300km/u waarop de lijn voorzien is. Je kan volgens mij geen positieve businesscase krijgen voor een hyperloop Amsterdam-Brussel-Parijs gewoon omdat de bestaande infrastructuur nog onderbenut is en de verwachte tijdswinst onvoldoende is om de forse meerkost van een ticket aanvaardbaar te maken. Als er daarentegen nog geen infrastructuur zou zijn dan is het een ander verhaal... het principe van de remmende voorsprong is hier zeker van toepassing.

Een ander aspect dat speelt is dat sommige innovaties ingehaald worden door veranderende maatschappelijke inzichten en/of de economische realiteit. Denk hierbij aan de Concorde... zou het niet fantastisch zijn om op 3u tijd naar NY te kunnen?
 
@Rowan256 De eerste target van de hyperloop in Europa zal het vlieg- en HSL-verkeer zijn tussen de hoofdsteden. Denk Amsterdam-Brussel-Parijs met aftakkingen naar Rotterdam, Antwerpen en Lille. Een vergelijkbaar traject kun je ook indenken vanaf Parijs naar Berlijn via de grote steden in Duitsland. Zodra je dit gerealiseerd hebt betekent dit het einde van vliegen op die korte afstanden. Hyperloop wordt goedkoper, sneller, fijnmaziger en sluit beter aan op de bestaande infrastructuur (citycentre to citycentre.)
Je kan dit ook oplossen door vliegen peperduur te maken, dan kan de bestaande en fors onderbenutte hogesnelheidslijn (300km/u) Brussel-Keulen misschien eens voor iets anders gebruikt worden dan voor forenzen/gepensioneerdetoeristentreinen tussen Eupen en Oostende of voor Duitse EU-ambtenaren die toch gratis sporen. Vliegen is veel te goedkoop als je de impact ervan in rekening brengt. Nog beter: vliegen gewoon Europees verbieden voor alle trajecten waar alternatieven voor bestaan.