Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hyperloops tussen China en Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan dit ook oplossen door vliegen peperduur te maken, dan kan de bestaande en fors onderbenutte hogesnelheidslijn (300km/u) Brussel-Keulen misschien eens voor iets anders gebruikt worden dan voor forenzen/gepensioneerdetoeristentreinen tussen Eupen en Oostende of voor Duitse EU-ambtenaren die toch gratis sporen. Vliegen is veel te goedkoop als je de impact ervan in rekening brengt. Nog beter: vliegen gewoon Europees verbieden voor alle trajecten waar alternatieven voor bestaan.

Het risico is dat dat alternatief gewoon (weer) de auto zal zijn.
 
  • Funny
Reactions: Billy
Het risico is dat dat alternatief gewoon (weer) de auto zal zijn.
Als het dan met een EV is, dan is dat oké.
Als men fossiele brandstoffen voor transport in de hele EU dubbel zo duur maakt en tegelijk alle uitstootgerelateerde taksen afschaft dan krijg je vanzelf een heel ander verplaatsingspatroon. Misschien stopt dan ook de explosieve groei van de "gratis" koerierdiensten, onvoorstelbaar hoeveel er de laatste jaren opgedoken zijn. Dat moet anders kunnen.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
  • Like
Reactions: pvkeep
Vandaag werd onze investeringsronde in Hardt Hyperloop bekend gemaakt:

Elon Musk en Gregory van der Wiel: zij geloven in de hyperloop

Ze hebben wel een heel erg actuele foto van me weten te vinden. o_O

Misschien een tip, ik weet dat ze ooit tussen bloemenveiling Aalsmeer en Schiphol overwogen een tunnel te graven tussen die twee locaties. Met andere woorden, als je het testtraject daar plaatst en na een paar jaar klaar bent met testen, kan deze tunnel na afloop efficiënt gebruikt worden. Ik sluit niet eens uit dat zowel Schiphol als de bloemenveiling bereid is mee te investeren.
Bloemenbuis tussen Schiphol en Aalsmeer geen sprookje | TROUW
Let op, 1997! Misschien is het een babbeltje waard.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Onlangs tegengekomen in vakblad "De Ingenieur"...

20180514_131010.jpg
20180514_131015.jpg
20180514_131023.jpg
 
  • Informative
Reactions: pvkeep and robertvg
Hoe vangen ze de uitzetting resp inkrimping van de vacuumbuizen op oiv. temperatuur? Wordt dat met de druk geregeld? Of zijn de 'stations' ook glijdend mee opgehangen? Als de tubes uit staal vervaardigd zijn dan zal bij een temperatuurstijging van 1 Kelvin elke meter tube 0.012mm langer worden. Op 100km is dat dan al 1.2m/ Kelvin. Als je dan extrapoleert naar de winter-zomer-temperatuurvariatie die best 50° kan bedragen, wordt het een technische uitdaging imo?
 
Mijn gevoel:
Onder de grond zijn de temperaturen vrij constant, ook denk ik eerlijk gezegd niet dat ze het helemaal vacuüm maken, althans niet in het begin. Een iets lagere druk lijkt me prima, maar vacuüm, of zelfs bijna vacuüm lijkt me voorlopig echt gevaarlijk en moeilijk. Daarnaast kun je met nieuwe techniek risico beter vermijden want nieuwe techniek wekt natuurlijk een eerste indruk en als die negatief begint kun je het schudden. Verder weet ik de details niet van de techniek, maar weet ik wel dat lange bruggen om de 30 meter ofzo vaak een soort sparing hebben die zich een beetje aan kan passen in lengte, iets wat me bij een tunnel ook prima mogelijk lijkt.

Verder hebben we ook gasleidingen van 100km lang of langer, dus onmogelijk lijkt het me in ieder geval niet.