Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik ga op reis en neem mee..

This site may earn commission on affiliate links.
Hey!
Binnenkort neem ik eindelijk mijn model S60 in ontvangst. Dezelfde dag vertrekken we ermee op roadtrip naar Kroatië.
Onze route gaat als volgt:
België - Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Italië - Zwitserland - Frankrijk - België

Aangezien ik nog vrij nieuw ben voor het ev-rijden wou ik graag even met jullie dit aloude spel spelen.
Laten we er aan beginnen: "Ik ga op reis en neem mee..."

Groetjes,
Dries
 
  • Funny
Reactions: MissAutobahn
Een verlengsnoer 25 meter (3500W) zodat je hem aan elk stopcontact kan laden. Plastic zak of bescherming tegen regen voor de connectie. Spuitbus met ruitenreiniger en een microvezeldoek om je ruiten schoon te maken tijdens het laden. Evt een grote plantenspuit met water en doekje om vogelpoep oid te verwijderen. Tesla tire repair kit incl pomp in geval van een lekke band.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: DriesM and Keezje
Volledig op Superchargers? Dan alleen nog creditcard, zwembroek en goed humeur.
Ik vind het knap, op dag 1 op roadtrip. Ben je wel goed voorzien van info, apps, passen, kabels en adapters voor lokaal laden, mocht je dat nodig hebben?
Zet meteen www.daglievemensen.nl/Tesla in je favorieten, kun je o.a. steeds berekenen hoeveel bereik je nodig hebt voor een trip met hoogteverschillen.
 
Ik zou eigenlijk adviseren om wat filmpjes van Bjorn Nyland te kijken, vooral in de oudere filmpjes (toen er weinig Superchargers in Noorwegen waren), is hij soms vrij inventief aan het laden en geeft hij best nuttige adviezen over de range. Ik heb daar zelf wel veel aan gehad en daarnaast was het een leuk tijdverdrijf tijdens het wachten op de Model S.

Verder kan ik eigenlijk weinig toevoegen aan wat de anderen zeggen. Mijn ervaring zelf op een roadtrip was wel dat de voorbereiding belangrijk was (ik had een app om te laden in Duitsland, 16A verlengsnoer mee, UMC mee, etc.), maar ik heb er werkelijk niks van gebruikt. Ik heb echt één keer in Slovenië mijn gewone type 2 laadkabel gebruikt aan een gratis paal in het centrum en de rest ging via Superchargers. Neemt niet weg dat het wel handig is als je weet wat je moet doen in noodgevallen (=weinig range of slecht werkende palen).
 
  • Informative
Reactions: DriesM
That's the spirit, gewoon meteen in het diepe duiken, geweldig. Zal in het begin spannend zijn en als je terug bent maak je je nergens meer zorgen over.

Wat je mee moet nemen hangt af van waar je van plan bent te laden. Is dat bekend of gok je het erop? Mijn ervaring is dat je al gauw teveel bij je hebt. Als je een keer bij mij in de buurt ben wil ik best je frunk vullen met een grote verzameling kabels en adapters voor je gemoedstoestand of die van je reispartner:rolleyes:. Om overal te kunnen laden is het lenen van een fivari of ratio lader aan te bevelen. Zelf heb ik deze niet maar wel geleend op mijn 1e buitenlandse reis. Overigens niet hoeven gebruiken. Daarnaast is het wel de moeite waard een goede (3x2,5mm2) verlengkabel aan te schaffen. Met 10% korting te koop via medeforumlid Luckyluke, code TMC10, via www.laadkabelwinkel.nl . En een type-2 kabel natuurlijk, goedkoopst via Tesla zelf. Als je in Italië of Frankrijk aan een openbare laadpaal wilt laden heb je een pas nodig. Voor Italië Enel? En voor Frankrijk Kiwhi.
 
  • Helpful
Reactions: DriesM
Spannend Dries. Afgezien van alle kabel-tips hierboven is er ook een gedrag-tip. Als je auto net nieuw is zul je geneigd zijn hem flink op zijn staart te trappen. Heerlijk natuurlijk. Maar als er iets impact heeft op je range is het snelheid. Als je die een beetje in toom houdt zul je veel geruster de volgende supercharger halen.
 
  • Like
Reactions: DriesM and HWS
Bij het spel "Ik ga op reis en neem mee..." herhaalt de volgende speler altijd alles van zijn voorgangers en voegt er 1 item aan toe.
Dus ik herhaal........<knip> :p
En voeg er aan toe: extra navigatie app (hoewel ik zelf niet zo vaak de problemen heb die andere melden).
Maar zou toch ook nog wel willen aansluiten: een set adapters en verlengsnoeren is echt een goede investering, ook als je ze uiteindelijk niet gebruikt. Zorg gewoon dat je voorbereid bent op allerlei situaties: 16A rood/blauw en 32A rood/blauw, eventueel verloop naar lokale type huiskamerstekker, en evt. laadpas voor publieke laders. Tenzij je altijd dicht bij SCs logeert en/of amper van je plek komt.

Ik ben zelf deze zomer met de S60 naar Toscane geweest.
De rit langs de superchargers is nul komma nul probleem, voor laden ter plekke was ik erg blij met de set verloopstekkers.
 
  • Informative
Reactions: DriesM
Paar maten elektra schroevendraaiers, plat en kruis. kniptangetje en kabelhulzen (inclusief tang) kan je altijd ter plekke nog iets fixen. Ik heb zelf nog een 25 m 4 mm2 kabel bij me kan je ook op 3 fase 16 amp laden, deze is ook weer te koppelen aan 25 m 2,5 mm2, kan op die manier nagenoeg zonder spanningsverlies laden op 50 meter van elk stopcontact.
 
  • Informative
Reactions: DriesM
Dan kom ik weer tussen en zeg (uiteraard wat laden betreft): niets meer dan de bij de auto geleverde UMC en een stevig verlengsnoer. Met de huidige SuC dichtheid hoef je verder niets, is het wel handig als je op je bestemming een stopcontact hebt en dan in de stille uurtjes wat kunt bijladen.
Een standaard type 2 kabel kan van pas komen, maar die heb ik zelf voor de zekerheid in de auto liggen maar de laatste 5 reizen niet meer gebruikt, gewoon niet nodig of teveel gedoe.

Ik beperk mij in de regel tot de SuC's. En dan kijken op de bestemming of er een mogelijkheid is maar als dat een gedoe is dan laat ik dat ook zitten. Je kunt er altijd een uitstapje van maken om de dichtsbijzijnde SuC te bezoeken. Zeker als je de auto net hebt vind je dat gewoon leuk (en dat blijft zo).
 
Helemaal met Hans eens al is mijn voorkeur slow charging of laden terwijl de auto toch al stil staat en niet stil gaan staan om te laden ook al gaat dat nog zo snel bij een SuC. Het aantal malen dat ik met mijn type-2 kabel heb geladen de afgelopen 3 jaar, 90k km is bijna op 1 hand te tellen. Eigenlijk 90% op kantoor en de rest SuC en UMC, meestal met 2 verlengsnoeren van 25m elk. Gaat prima.

Omdat ik t een mooie oplossing vind wordt er morgen bij mij thuis het Tesla laadstation geïnstalleerd icm met de Maxem. Tot nu toe had ik daar de UMC in een kast hangen voor de sporadische laadbeurten thuis. Als ik op reis ging nam ik deze natuurlijk mee.
 
  • Informative
Reactions: DriesM
Nog geen dag later en al zo veel handige tips. Top!
Momenteel had ik het volgende voorzien:

-UMC naar shucko, CEE16A 5p rood, 32A blauw
-verloopkabel CEE32A 5p rood > CEE16A 5p rood
-verloopkabel shucko > CEE16A 5p rood
-verloopkabel CEE32A 3p blauw > CEE16A 5p rood (1 fase doorgelust naar alle drie de fases)
-reisstekker
-verlengkabel shucko 2,5mm^2 25m
-verlengkabel CEE16A 5p rood 2,5mm^2 25m
-type 2 kabel 6m
-setje tools (schroevendraaiers, aderhulzen, tangetjes, tape, wd40,...)
-microvezeldoek & ruitenreiniger
-TNM laadpas

Over het algemeen kunnen we ons plan trekken met superchargers en lokaal laden bij hotels. Alleen loopt dit wat mis in Italië. We zitten vrij ver van de beschaving nabij het Gardameer en de Dolomieten. Daar hebben de hotels expliciet aangegeven dat laden uit het stopcontact niet mogelijk is (grappig genoeg zei 1 van de twee dat dat niet ging omdat ze "ecologisch waren"...)

Maar verder zie ik het wel goed komen. Ik kan niet wachten om te vertrekken!!