TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Ik ga op reis en neem mee..

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by DriesM, Aug 31, 2016.

  1. DriesM

    DriesM Member

    Joined:
    Jun 19, 2016
    Messages:
    36
    Location:
    Moerbeke
    Hey!
    Binnenkort neem ik eindelijk mijn model S60 in ontvangst. Dezelfde dag vertrekken we ermee op roadtrip naar Kroatië.
    Onze route gaat als volgt:
    België - Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Italië - Zwitserland - Frankrijk - België

    Aangezien ik nog vrij nieuw ben voor het ev-rijden wou ik graag even met jullie dit aloude spel spelen.
    Laten we er aan beginnen: "Ik ga op reis en neem mee..."

    Groetjes,
    Dries
     
    • Funny x 1
  2. Erik Cornelisse

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    23
    Location:
    Hillegom
    Een verlengsnoer 25 meter (3500W) zodat je hem aan elk stopcontact kan laden. Plastic zak of bescherming tegen regen voor de connectie. Spuitbus met ruitenreiniger en een microvezeldoek om je ruiten schoon te maken tijdens het laden. Evt een grote plantenspuit met water en doekje om vogelpoep oid te verwijderen. Tesla tire repair kit incl pomp in geval van een lekke band.
     
    • Like x 1
    • Funny x 1
  3. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Volledig op Superchargers? Dan alleen nog creditcard, zwembroek en goed humeur.
    Ik vind het knap, op dag 1 op roadtrip. Ben je wel goed voorzien van info, apps, passen, kabels en adapters voor lokaal laden, mocht je dat nodig hebben?
    Zet meteen www.daglievemensen.nl/Tesla in je favorieten, kun je o.a. steeds berekenen hoeveel bereik je nodig hebt voor een trip met hoogteverschillen.
     
    • Like x 2
  4. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    554
    Location:
    Enschede, NL
    Ik zou eigenlijk adviseren om wat filmpjes van Bjorn Nyland te kijken, vooral in de oudere filmpjes (toen er weinig Superchargers in Noorwegen waren), is hij soms vrij inventief aan het laden en geeft hij best nuttige adviezen over de range. Ik heb daar zelf wel veel aan gehad en daarnaast was het een leuk tijdverdrijf tijdens het wachten op de Model S.

    Verder kan ik eigenlijk weinig toevoegen aan wat de anderen zeggen. Mijn ervaring zelf op een roadtrip was wel dat de voorbereiding belangrijk was (ik had een app om te laden in Duitsland, 16A verlengsnoer mee, UMC mee, etc.), maar ik heb er werkelijk niks van gebruikt. Ik heb echt één keer in Slovenië mijn gewone type 2 laadkabel gebruikt aan een gratis paal in het centrum en de rest ging via Superchargers. Neemt niet weg dat het wel handig is als je weet wat je moet doen in noodgevallen (=weinig range of slecht werkende palen).
     
    • Informative x 1
  5. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,962
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    That's the spirit, gewoon meteen in het diepe duiken, geweldig. Zal in het begin spannend zijn en als je terug bent maak je je nergens meer zorgen over.

    Wat je mee moet nemen hangt af van waar je van plan bent te laden. Is dat bekend of gok je het erop? Mijn ervaring is dat je al gauw teveel bij je hebt. Als je een keer bij mij in de buurt ben wil ik best je frunk vullen met een grote verzameling kabels en adapters voor je gemoedstoestand of die van je reispartner:rolleyes:. Om overal te kunnen laden is het lenen van een fivari of ratio lader aan te bevelen. Zelf heb ik deze niet maar wel geleend op mijn 1e buitenlandse reis. Overigens niet hoeven gebruiken. Daarnaast is het wel de moeite waard een goede (3x2,5mm2) verlengkabel aan te schaffen. Met 10% korting te koop via medeforumlid Luckyluke, code TMC10, via www.laadkabelwinkel.nl . En een type-2 kabel natuurlijk, goedkoopst via Tesla zelf. Als je in Italië of Frankrijk aan een openbare laadpaal wilt laden heb je een pas nodig. Voor Italië Enel? En voor Frankrijk Kiwhi.
     
    • Helpful x 1
  6. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    965
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Spannend Dries. Afgezien van alle kabel-tips hierboven is er ook een gedrag-tip. Als je auto net nieuw is zul je geneigd zijn hem flink op zijn staart te trappen. Heerlijk natuurlijk. Maar als er iets impact heeft op je range is het snelheid. Als je die een beetje in toom houdt zul je veel geruster de volgende supercharger halen.
     
    • Like x 2
  7. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    554
    Location:
    Enschede, NL
    Houd er ook rekening mee dat hoe langzamer je rijdt, hoe langer je aan het genieten bent in je nieuwe auto :D
     
    • Like x 1
  8. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,192
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Bij het spel "Ik ga op reis en neem mee..." herhaalt de volgende speler altijd alles van zijn voorgangers en voegt er 1 item aan toe.
    Dus ik herhaal........<knip> :p
    En voeg er aan toe: extra navigatie app (hoewel ik zelf niet zo vaak de problemen heb die andere melden).
    Maar zou toch ook nog wel willen aansluiten: een set adapters en verlengsnoeren is echt een goede investering, ook als je ze uiteindelijk niet gebruikt. Zorg gewoon dat je voorbereid bent op allerlei situaties: 16A rood/blauw en 32A rood/blauw, eventueel verloop naar lokale type huiskamerstekker, en evt. laadpas voor publieke laders. Tenzij je altijd dicht bij SCs logeert en/of amper van je plek komt.

    Ik ben zelf deze zomer met de S60 naar Toscane geweest.
    De rit langs de superchargers is nul komma nul probleem, voor laden ter plekke was ik erg blij met de set verloopstekkers.
     
    • Informative x 1
  9. Janc

    Janc Member

    Joined:
    Mar 28, 2014
    Messages:
    156
    Location:
    Tinte
    Paar maten elektra schroevendraaiers, plat en kruis. kniptangetje en kabelhulzen (inclusief tang) kan je altijd ter plekke nog iets fixen. Ik heb zelf nog een 25 m 4 mm2 kabel bij me kan je ook op 3 fase 16 amp laden, deze is ook weer te koppelen aan 25 m 2,5 mm2, kan op die manier nagenoeg zonder spanningsverlies laden op 50 meter van elk stopcontact.
     
    • Informative x 1
  10. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp Member

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    753
    Location:
    Westzaan
  11. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,867
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Dan kom ik weer tussen en zeg (uiteraard wat laden betreft): niets meer dan de bij de auto geleverde UMC en een stevig verlengsnoer. Met de huidige SuC dichtheid hoef je verder niets, is het wel handig als je op je bestemming een stopcontact hebt en dan in de stille uurtjes wat kunt bijladen.
    Een standaard type 2 kabel kan van pas komen, maar die heb ik zelf voor de zekerheid in de auto liggen maar de laatste 5 reizen niet meer gebruikt, gewoon niet nodig of teveel gedoe.

    Ik beperk mij in de regel tot de SuC's. En dan kijken op de bestemming of er een mogelijkheid is maar als dat een gedoe is dan laat ik dat ook zitten. Je kunt er altijd een uitstapje van maken om de dichtsbijzijnde SuC te bezoeken. Zeker als je de auto net hebt vind je dat gewoon leuk (en dat blijft zo).
     
  12. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,962
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Helemaal met Hans eens al is mijn voorkeur slow charging of laden terwijl de auto toch al stil staat en niet stil gaan staan om te laden ook al gaat dat nog zo snel bij een SuC. Het aantal malen dat ik met mijn type-2 kabel heb geladen de afgelopen 3 jaar, 90k km is bijna op 1 hand te tellen. Eigenlijk 90% op kantoor en de rest SuC en UMC, meestal met 2 verlengsnoeren van 25m elk. Gaat prima.

    Omdat ik t een mooie oplossing vind wordt er morgen bij mij thuis het Tesla laadstation geïnstalleerd icm met de Maxem. Tot nu toe had ik daar de UMC in een kast hangen voor de sporadische laadbeurten thuis. Als ik op reis ging nam ik deze natuurlijk mee.
     
    • Informative x 1
  13. shoot72

    shoot72 Member

    Joined:
    Nov 6, 2014
    Messages:
    112
    Location:
    Beers (n.b.) Netherlands
    Nog niet als tip voorbij zien komen, Chadamo adaptor als alternatief voor SUC.
     
    • Like x 2
  14. Ton S90D

    Ton S90D Member

    Joined:
    Jun 18, 2016
    Messages:
    109
    Location:
    Friesland
    Ben erg benieuwd hoe dat werkt. Volgens mij heeft het Tesla laadstation geen ethernet/UTP aansluiting. Pics please.
     
  15. bitrover

    bitrover Member

    Joined:
    Apr 16, 2016
    Messages:
    31
    Location:
    Eindhoven
    Het Tesla laadstation heeft een RS-485 aansluiting.
     
  16. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,318
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    2 emmers
    jerrycan met water
    microvezeldoeken
    washandschoen
    kuisproducten
     
    • Informative x 1
    • Funny x 1
    • Love x 1
  17. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    en WD40 ?
     
    • Funny x 1
  18. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp Member

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    753
    Location:
    Westzaan
    Idd die twee gaan hand in hand

    Had eens een piepende badkamer deur op ons vakantie adres. Prima spul die WD40
     
    • Funny x 1
  19. DriesM

    DriesM Member

    Joined:
    Jun 19, 2016
    Messages:
    36
    Location:
    Moerbeke
    Nog geen dag later en al zo veel handige tips. Top!
    Momenteel had ik het volgende voorzien:

    -UMC naar shucko, CEE16A 5p rood, 32A blauw
    -verloopkabel CEE32A 5p rood > CEE16A 5p rood
    -verloopkabel shucko > CEE16A 5p rood
    -verloopkabel CEE32A 3p blauw > CEE16A 5p rood (1 fase doorgelust naar alle drie de fases)
    -reisstekker
    -verlengkabel shucko 2,5mm^2 25m
    -verlengkabel CEE16A 5p rood 2,5mm^2 25m
    -type 2 kabel 6m
    -setje tools (schroevendraaiers, aderhulzen, tangetjes, tape, wd40,...)
    -microvezeldoek & ruitenreiniger
    -TNM laadpas

    Over het algemeen kunnen we ons plan trekken met superchargers en lokaal laden bij hotels. Alleen loopt dit wat mis in Italië. We zitten vrij ver van de beschaving nabij het Gardameer en de Dolomieten. Daar hebben de hotels expliciet aangegeven dat laden uit het stopcontact niet mogelijk is (grappig genoeg zei 1 van de twee dat dat niet ging omdat ze "ecologisch waren"...)

    Maar verder zie ik het wel goed komen. Ik kan niet wachten om te vertrekken!!
     
  20. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,899
    Location:
    Netherlands
    Als je naar de Dolomieten gaat kan je hier wellicht wat mee: Passen en laden in de Dolomieten. Mijn ervaring begin vorige maand was dat het met de juiste App en pas prima te doen is in dat gebied.
    In dezelfde thread staat ook wel meer info over laden rond het Gardameer.
     
    • Informative x 1

Share This Page