TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Ik heb mijn Tesla binnen, wat nu?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by chrgra, Sep 30, 2016.

  1. chrgra

    chrgra Member

    Joined:
    Aug 18, 2016
    Messages:
    27
    Location:
    Netherlands
    Heren en Dames,

    Mede doordat Tesla de derde kwartaalcijfers wil halen en jullie steun/forum heb ik ineens (binnen 2 dagen) een Tesla. Maar wat nu?

    Graag roep ik jullie hulp in om mij te adviseren met de nog openstaande punten:

    Wat heb ik al geregeld:

    Verzekering: Het heeft wat uitzoekwerk gekost, maar interpolis accepteert de Tesla gewoon als klasse 4. Ik blijf dus trouw bij interpolis.
    Naam: Bij het servicecentrum in Duiven hebben ze hem Jumbo genoemd. Dit vind ik een passende naam (Zal wel iets met mijn werk te maken hebben :) )

    Wat moet ik volgens mij nog regelen:
    Posten op het forum met foto's : Een beetje lastig. Mijn vrouw is al de hele dag met de auto weg en ik mag fietsen:) Maar komt goed
    Lakbescherming: Hier zie ik door de bomen het bos niet meer. Volgens de posts vele mogelijkheden. Ik begrijp wel dat het zeker slim is om te doen. Zeker met de zachte lak.
    Oplaadpunt: Gelukkig zit er een supercharger binnen redelijke afstand, want ik heb thuis nog geen oplaadpunt. Dus Ook best ingewikkeld/uitdagend. Eerst een kabel leggen van de meterkast naar de nieuwe parkeerplaats voor Jumbo en ook krachtstroom herinstalleren in de garage.
    A) Dan zal ik een charger moeten hebben?
    B) En krijg je ook weer de discussie hoe de stroom te facturen naar mijn Holding.
    Winterbanden:
    Uit kostenoverweging heb ik alleen AWD (Ja een Tesla is redelijk dicht te rekenen vanwege de fiscale voordelen) Met mijn BMW stond ik vroeger meteen achterstevoren als ik de winterbanden weer te laat er op had liggen. Ondanks dat ik een 75 heb vliegt deze echter nog veel harder weg. Winterbanden (met velgen) zijn dus eigenlijk onmisbaar. Bij Tesla zijn ze nogal prijzig?
    De Rest: Wat mis ik nog meer?

    Op voorhand vast bedankt voor jullie input!

    Groet Chris
     
  2. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    618
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Stroom is overal dus maak je geen zorgen.

    Ga lekker genieten en van alles uitproberen.
    Maak een selfie van je glimlach.
     
    • Like x 1
  3. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp Member

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    744
    Location:
    Westzaan
    Voor al je vragen zijn al grote topics. Dus lekker een paar avonds lezen ;)
     
  4. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Lakbescherming: Ik heb opticoat pro. Maar de laatste tijd wordt vooraf modesta toegepast. Dat zijn volgens mij wel de meest toegepaste mogelijkheden. Gewoon even op internet zoeken naar een bedrijf bij jou in de buurt.
    Oplaadpunt: inderdaad krachtstroom regelen. En dan ofwel een type2 laadstation (die was mij was 700 euro ofzo, Keba) en/of een gewone 3x16A krachtstroom aansluiting. Op die laatste kun je de bijgeleverde UMC gebruiken.
    Ik heb er een aparte meter tussen gezet, en regelmatig lees ik het verbruik af en declareer ik bij mijn eigen bedrijf.
    Winterbanden: standaard werd de Tesla vroeger op all-weather banden geleverd. Nu niet meer? Ik had bij de bmw ook last van te weinig grip in de winter. Bij de tesla werken de all-weather banden prima in de winter. Waarschijnlijk door het gewicht en de betere controle.
    De Rest: Laadpasje van the new motion?
     
  5. PasVol

    PasVol Member

    Joined:
    Aug 21, 2016
    Messages:
    53
    Location:
    Diepenbeek
    En een bijhorende type 2 laadkabel. En voor de rest genieten, heb de mijne sinds gisteren...
     
  6. chrgra

    chrgra Member

    Joined:
    Aug 18, 2016
    Messages:
    27
    Location:
    Netherlands
    Iedereen bedankt. @gelden speciaal ivm complete reactie stappenplan.

    Mbt tot genieten.... Ik heb vandaag nog geen kilometer zelf kunnen rijden! Mijn vrouw is er steeds mee wego_O
    Geeft wel tijd tot beter inlezen;)
     
  7. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,893
    Location:
    Netherlands
    Ik zou nog een (gratis) laadpasje bij The New Motion aanvragen. Geen abo kosten - gewoon handig om in de auto hebben als je lokaal (steeds meer ook Europees) wilt laden. Overigens zit de Type 2 kabel toch al bij de auto ?

    En mogelijk een wat zwaarden verlengsnoer van 25m (2,5 mm)... mocht je op vakantie naar niet-SUC gebieden gaan ( maar dat kan later ook altijd nog).

    En verder je vrouw verbieden er in te rijden.. waarom koop je dat ding nu uiteindelijk -;)
     
  8. PasVol

    PasVol Member

    Joined:
    Aug 21, 2016
    Messages:
    53
    Location:
    Diepenbeek
    Type 2 kabel zit er, in België althans, niet bij
     
  9. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,054
    Location:
    The Netherlands
    Mijn advies:

    Lakbescherming heb ik op onze p85 destijds laten aanbrengen (opticoat pro), maar bij onze p90d en de X heb ik dat niet meer gedaan. Ik heb niet het idee dat lakbescherming erg veel meerwaarde heeft.

    Als laadpunt zou ik de Tesla wall charger nemen, dat is verreweg de mooiste lader en ook nog vrij goedkoop.

    Heb je al krachtstroom?
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  10. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,642
    Location:
    Eindhoven
    Gauw naar buiten ermee ;)

    Tja lakbescherming... ik vind het altijd een beetje dubbel als je lakbescherming koopt om vervolgens nooit door een wasstraat te durven en je auto met de hand met twee emmers en duur schuim moet wassen...
    Ik heb het zelf niet en maak me daardoor ook helemaal niet druk over een kras of buts.:cool:

    Winterbanden: ik ga naar mijn door de wol geverfde lokale bandenspecialist. Betere prijzen, minder kans op problemen met onbalans naderhand (verschil tussen een specialist die 50 wielen per dag balanceert, en een Tesla monteur die er 50 per maand balanceert), en garantie plus evt. opslag vlak bij huis.
    Let op: wel het juiste aanhaalkoppel (175 Nm) en bandenspanning (3,1 bar) doorgeven aan je bandenspecialist. Beide getallen zijn veel hoger dan gebruikelijk namelijk.
     
    • Like x 1
  11. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    497
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Winterbanden... Kijk even of er een groupbuy op t forum is voor velgen.

    Lader, ik zou in de garage gewoon een standaard rood 3 fase stopcontact laten monteren. Daar kan je met de umc laden. Als je de Tesla lader met een korte kabel laat uitrusten en daaraan ook een rode 3 fase aansluiting maakt, kan je het stroompunt ook altijd nog voor andere doeleinden gebruiken of indien gewenst over een paar jaar weer gemakkelijk een nieuwer type laadpunt monteren. Neem zeker in je garage altijd een laadpunt met vaste kabel. Dan kan de andere kabel gewoon lekker in de kofferbak blijven liggen.

    Zorg dat je even een tussenmeter laat installeren. Dat is voor de fiscus voldoende. Een keer per jaar of per kwartaal even een foto van de meterstand en je bent klaar.
     
  12. JeeEs

    JeeEs Member

    Joined:
    Mar 8, 2015
    Messages:
    20
    Location:
    Leiden, NL
    TNM-pasje en dan registreren bij FastNed dat betaling via je TNM-pas loopt.
     
  13. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp Member

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    744
    Location:
    Westzaan
    Denk dat de All-weather alleen nog gemonteerd wordt bij de RWD.
     
  14. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Proficiat Chris!
    Misschien als je vertelt waar je woont en je hebt lekkere koffie, wil er iemand een uurtje met je komen babbelen en wat tips geven.

    Juist wel of juist niet: je vrouw erbij?
     
  15. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,950
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Het belangrijkste heb je, de Tesla.
    Voor wintervelgen heb ik gekozen voor Groupbuy 20" Turbine Velgen (T Sportsline) voor de Model X ook beschikbaar in 19"
    Voor de banden ben ik enthousiast over Michellins maar weet dat de Tesla sowieso meer tractie heeft dan een fossiel.
    Laadpunt, de Tesla ,High Power Wall Charger Mk II vind ik veruit de mooiste en kost slechts €495,-
    Lakbehandeling: op mijn 1e Tesla had ik Opticoat en die zag er na 2 jaar nog als nieuw uit. Heb nu voor Modesta gekozen en ben daar erg tevreden over.
    Verzekering heb ik via UW TESLA MODEL S VERDIENT EEN XCLUSIEVE VERZEKERING! lopen (=Delta Lloyd) Verzekeraars daar is nog wel eens wat over te doen.
     
  16. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Doen zoals @STLL : op roadtrip gaan dit weekend.
     
  17. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    niet goed bezig, man!!!!:confused:
     
  18. Elbie

    Elbie Member

    Joined:
    Jul 1, 2016
    Messages:
    64
    Location:
    Netherlands
    Lakbescherming: Daar denk ik zelf ook nog over. Dan moet ik wel eerst de lakschade die ik binnen twee weken al opliep laten repareren (heel krappe inrit in parkeerkelder met enkele bochten :(). Ik kijk het nog even aan.

    Oplaadpunt: Het hangt mijns inziens heel sterk af van wat je rijpatroon is. Zelf rijd ik vrijwel alleen 80 km per dag woon-werk verkeer (meestal 3x per week) en enkele keren per jaar een langere rit (vakantie etc.).
    Tot nu toe alleen woon-werk verkeer. Daarvoor is opladen aan 230V 13 A (enkelfase met UMC-Schuko) ruim voldoende.

    Winterbanden: I.v.m. wintersport in het verleden ben ik al jaren gewend om 's winters met winterbanden te rijden. Dat wilde ik voor de Model S ook. Ik heb gewoon de 19" set van Tesla erbij gekocht. Ik vond de prijs niet heel erg hoog. Bij het alternatief wat ik overwoog, een Peugeot 508 RXH hybride, zou een set winterbanden op lichtmetalen velgen in dezelfde prijsklasse vallen. De 21" winterbanden en velgen vind ik wel excessief duur.
     
  19. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,345
    Location:
    amsterdam
    juist. heeft met de snelheid rating te maken, niet toereikend voor de iets snellere D
     
  20. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,114
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Proficiat met je wagen Chris !

    Ik vrees dat je je kansen verkeken hebt, je vrouw heeft 'm aangeslagen, je zal nog een tweede moeten kopen… . ;)
     
    • Like x 1

Share This Page