Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik heb mijn Tesla binnen, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Heren en Dames,

Mede doordat Tesla de derde kwartaalcijfers wil halen en jullie steun/forum heb ik ineens (binnen 2 dagen) een Tesla. Maar wat nu?

Graag roep ik jullie hulp in om mij te adviseren met de nog openstaande punten:

Wat heb ik al geregeld:

Verzekering: Het heeft wat uitzoekwerk gekost, maar interpolis accepteert de Tesla gewoon als klasse 4. Ik blijf dus trouw bij interpolis.
Naam: Bij het servicecentrum in Duiven hebben ze hem Jumbo genoemd. Dit vind ik een passende naam (Zal wel iets met mijn werk te maken hebben :) )

Wat moet ik volgens mij nog regelen:
Posten op het forum met foto's : Een beetje lastig. Mijn vrouw is al de hele dag met de auto weg en ik mag fietsen:) Maar komt goed
Lakbescherming: Hier zie ik door de bomen het bos niet meer. Volgens de posts vele mogelijkheden. Ik begrijp wel dat het zeker slim is om te doen. Zeker met de zachte lak.
Oplaadpunt: Gelukkig zit er een supercharger binnen redelijke afstand, want ik heb thuis nog geen oplaadpunt. Dus Ook best ingewikkeld/uitdagend. Eerst een kabel leggen van de meterkast naar de nieuwe parkeerplaats voor Jumbo en ook krachtstroom herinstalleren in de garage.
A) Dan zal ik een charger moeten hebben?
B) En krijg je ook weer de discussie hoe de stroom te facturen naar mijn Holding.
Winterbanden:
Uit kostenoverweging heb ik alleen AWD (Ja een Tesla is redelijk dicht te rekenen vanwege de fiscale voordelen) Met mijn BMW stond ik vroeger meteen achterstevoren als ik de winterbanden weer te laat er op had liggen. Ondanks dat ik een 75 heb vliegt deze echter nog veel harder weg. Winterbanden (met velgen) zijn dus eigenlijk onmisbaar. Bij Tesla zijn ze nogal prijzig?
De Rest: Wat mis ik nog meer?

Op voorhand vast bedankt voor jullie input!

Groet Chris
 
Lakbescherming: Ik heb opticoat pro. Maar de laatste tijd wordt vooraf modesta toegepast. Dat zijn volgens mij wel de meest toegepaste mogelijkheden. Gewoon even op internet zoeken naar een bedrijf bij jou in de buurt.
Oplaadpunt: inderdaad krachtstroom regelen. En dan ofwel een type2 laadstation (die was mij was 700 euro ofzo, Keba) en/of een gewone 3x16A krachtstroom aansluiting. Op die laatste kun je de bijgeleverde UMC gebruiken.
Ik heb er een aparte meter tussen gezet, en regelmatig lees ik het verbruik af en declareer ik bij mijn eigen bedrijf.
Winterbanden: standaard werd de Tesla vroeger op all-weather banden geleverd. Nu niet meer? Ik had bij de bmw ook last van te weinig grip in de winter. Bij de tesla werken de all-weather banden prima in de winter. Waarschijnlijk door het gewicht en de betere controle.
De Rest: Laadpasje van the new motion?
 
Ik zou nog een (gratis) laadpasje bij The New Motion aanvragen. Geen abo kosten - gewoon handig om in de auto hebben als je lokaal (steeds meer ook Europees) wilt laden. Overigens zit de Type 2 kabel toch al bij de auto ?

En mogelijk een wat zwaarden verlengsnoer van 25m (2,5 mm)... mocht je op vakantie naar niet-SUC gebieden gaan ( maar dat kan later ook altijd nog).

En verder je vrouw verbieden er in te rijden.. waarom koop je dat ding nu uiteindelijk -;)
 
Mijn advies:

Lakbescherming heb ik op onze p85 destijds laten aanbrengen (opticoat pro), maar bij onze p90d en de X heb ik dat niet meer gedaan. Ik heb niet het idee dat lakbescherming erg veel meerwaarde heeft.

Als laadpunt zou ik de Tesla wall charger nemen, dat is verreweg de mooiste lader en ook nog vrij goedkoop.

Heb je al krachtstroom?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and grommelsch
Ik heb mijn Tesla binnen, wat nu?

Gauw naar buiten ermee ;)

Tja lakbescherming... ik vind het altijd een beetje dubbel als je lakbescherming koopt om vervolgens nooit door een wasstraat te durven en je auto met de hand met twee emmers en duur schuim moet wassen...
Ik heb het zelf niet en maak me daardoor ook helemaal niet druk over een kras of buts.:cool:

Winterbanden: ik ga naar mijn door de wol geverfde lokale bandenspecialist. Betere prijzen, minder kans op problemen met onbalans naderhand (verschil tussen een specialist die 50 wielen per dag balanceert, en een Tesla monteur die er 50 per maand balanceert), en garantie plus evt. opslag vlak bij huis.
Let op: wel het juiste aanhaalkoppel (175 Nm) en bandenspanning (3,1 bar) doorgeven aan je bandenspecialist. Beide getallen zijn veel hoger dan gebruikelijk namelijk.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Winterbanden... Kijk even of er een groupbuy op t forum is voor velgen.

Lader, ik zou in de garage gewoon een standaard rood 3 fase stopcontact laten monteren. Daar kan je met de umc laden. Als je de Tesla lader met een korte kabel laat uitrusten en daaraan ook een rode 3 fase aansluiting maakt, kan je het stroompunt ook altijd nog voor andere doeleinden gebruiken of indien gewenst over een paar jaar weer gemakkelijk een nieuwer type laadpunt monteren. Neem zeker in je garage altijd een laadpunt met vaste kabel. Dan kan de andere kabel gewoon lekker in de kofferbak blijven liggen.

Zorg dat je even een tussenmeter laat installeren. Dat is voor de fiscus voldoende. Een keer per jaar of per kwartaal even een foto van de meterstand en je bent klaar.
 
Lakbescherming: Ik heb opticoat pro. Maar de laatste tijd wordt vooraf modesta toegepast. Dat zijn volgens mij wel de meest toegepaste mogelijkheden. Gewoon even op internet zoeken naar een bedrijf bij jou in de buurt.
Oplaadpunt: inderdaad krachtstroom regelen. En dan ofwel een type2 laadstation (die was mij was 700 euro ofzo, Keba) en/of een gewone 3x16A krachtstroom aansluiting. Op die laatste kun je de bijgeleverde UMC gebruiken.
Ik heb er een aparte meter tussen gezet, en regelmatig lees ik het verbruik af en declareer ik bij mijn eigen bedrijf.
Winterbanden: standaard werd de Tesla vroeger op all-weather banden geleverd. Nu niet meer? Ik had bij de bmw ook last van te weinig grip in de winter. Bij de tesla werken de all-weather banden prima in de winter. Waarschijnlijk door het gewicht en de betere controle.
De Rest: Laadpasje van the new motion?
Denk dat de All-weather alleen nog gemonteerd wordt bij de RWD.
 
Het belangrijkste heb je, de Tesla.
Voor wintervelgen heb ik gekozen voor Groupbuy 20" Turbine Velgen (T Sportsline) voor de Model X ook beschikbaar in 19"
Voor de banden ben ik enthousiast over Michellins maar weet dat de Tesla sowieso meer tractie heeft dan een fossiel.
Laadpunt, de Tesla ,High Power Wall Charger Mk II vind ik veruit de mooiste en kost slechts €495,-
Lakbehandeling: op mijn 1e Tesla had ik Opticoat en die zag er na 2 jaar nog als nieuw uit. Heb nu voor Modesta gekozen en ben daar erg tevreden over.
Verzekering heb ik via UW TESLA MODEL S VERDIENT EEN XCLUSIEVE VERZEKERING! lopen (=Delta Lloyd) Verzekeraars daar is nog wel eens wat over te doen.
 
Lakbescherming: Daar denk ik zelf ook nog over. Dan moet ik wel eerst de lakschade die ik binnen twee weken al opliep laten repareren (heel krappe inrit in parkeerkelder met enkele bochten :(). Ik kijk het nog even aan.

Oplaadpunt: Het hangt mijns inziens heel sterk af van wat je rijpatroon is. Zelf rijd ik vrijwel alleen 80 km per dag woon-werk verkeer (meestal 3x per week) en enkele keren per jaar een langere rit (vakantie etc.).
Tot nu toe alleen woon-werk verkeer. Daarvoor is opladen aan 230V 13 A (enkelfase met UMC-Schuko) ruim voldoende.

Winterbanden: I.v.m. wintersport in het verleden ben ik al jaren gewend om 's winters met winterbanden te rijden. Dat wilde ik voor de Model S ook. Ik heb gewoon de 19" set van Tesla erbij gekocht. Ik vond de prijs niet heel erg hoog. Bij het alternatief wat ik overwoog, een Peugeot 508 RXH hybride, zou een set winterbanden op lichtmetalen velgen in dezelfde prijsklasse vallen. De 21" winterbanden en velgen vind ik wel excessief duur.