Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik wist niet dat de verwarming/airco zoveel energie scheelt.

This site may earn commission on affiliate links.
Je kunt toch vrij eenvoudig uitrekenen wat de invloed van verwarming is op Wh/km.

Stel de verwarming trekt 2 kW aan vermogen (2000 W).
Als je een uur rijdt met 100 km/uur heeft je verwarming 2000 Wh gebruikt over 100 km, oftewel 20 Wh per km.

Als je 50 km/uur rijdt wordt dit 40 Wh/km.

En zo verder....
 
Ik snap nu wel waarom mijn verbruik in het algemeen zoveel lager ligt dan hier vaak vermeld:
Mijn kachel staat op handmatig, ventilator op 2, AC uit, 18 graden. Stoel verwarming op 1. Bovendien veel op binnenwegen maar dat had ik al gemeld.
 
net zoals je AC uit kunt schakelen zou het fijn zijn als je de elektrische verwarming apart uit kunt schakelen. Dan kun je nog steeds ventileren op stand 1 of 2 zonder een verwarmingselement aan te zetten.
We zijn toe aan infrarood vloerverwarming. Als je dit combineert met een zeer lage ventilatiestand gaat er niet zoveel warme lucht verloren. Zie het als een ventilatorkachel op een terras. Daar heb je niks aan. Daarentegen met stralingswarmte is het lang uit te houden zelfs als het een beetje waait. Als de vloer op temperatuur is heb je geen koude voeten. Dit gaat een beter rendement geven dan een warmtepomp in een EV.
 
Ik rij dagelijks 140-150 km, waarvan 90% snelweg. AC staat altijd uit, temperatuur op 19,0 graden, ventilator op 3, alle openingen (raam, vloer en cabine) staan open. Stoelverwarming op 1. (soms 2 in begin van de rit)
SR+ met nu 25.000 km op de teller heeft een gemiddeld verbruik nu van 156 wh/km

Die airco doet best wel veel zoals hierboven ook al is uitgerekend.
 
Scheelt inderdaad enorm, ik heb de climate standaard op handmatig, ventilatie op 3 tot 4, AC UIT, enkel de airflow voor de voeten uit.
Naast dat het in het verbruik scheelt vind ik het ook comfortabeler in de cabine, voorheen had ik last van een hinderlijke koude bries als de auto op temperatuur was.
 
Heb ergens gelezen dat het verbruik als volgt zou zijn:
Verwarming maximaal 6kW
Airco maximaal 2.5kW
Natuurlijk zullen deze niet vaak lang achterelkaar op vol vermogen moeten werken maar het gaf mij wel inzicht waarom bijvoorbeeld de verwarming in de winter een hele flinke impact heeft op de range, het is zelfs mogelijk dat de airco dan ook nog aangaat om de lucht te drogen om zodoende beslagen ramen tegen te gaan.
Overigens staat bij ons de verwarming meestal op automaat (met airco) en op 20 graden ons verbruik is 177kWh/km over 24.000km maar we hebben nog geen winter gehad. :)
 
Heb ergens gelezen dat het verbruik als volgt zou zijn:
Verwarming maximaal 6kW
Airco maximaal 2.5kW
Natuurlijk zullen deze niet vaak lang achterelkaar op vol vermogen moeten werken maar het gaf mij wel inzicht waarom bijvoorbeeld de verwarming in de winter een hele flinke impact heeft op de range, het is zelfs mogelijk dat de airco dan ook nog aangaat om de lucht te drogen om zodoende beslagen ramen tegen te gaan.
Overigens staat bij ons de verwarming meestal op automaat (met airco) en op 20 graden ons verbruik is 177kWh/km over 24.000km maar we hebben nog geen winter gehad. :)

Dus als het goed koud is buiten en je hebt de airco en verwarming vol aan dan verbruik je in een uur 8500 Wh.
Stel dat je in dat uur 100km hebt gereden dan zal je verbruik 85 Wh/km hoger zijn dan wanneer je de airco en verwarming had uitgelaten.
Als je maar 50km hebt gereden in dat uur dan was je verbruik 170 Wh/km hoger.

Dus, hoe harder je rijdt des te minder heeft de verwarming/airco invloed op je verbruik.


Toch krijg ik het zonder airco vandaag niet goed voor elkaar zonder de ramen beslaan. Tips?

Ramen een klein beetje openzetten werkt vaak ook prima.
 
Ik weet niet hoe sommige mensen aan een dermate laag verbruik komen. Met de M3LR met airco uit en ventilator op 3 kom ik nu niet lager dan 180wh/km. Dit is dan over een afstand van 115km waarvan >100km snelweg met gem. 100km/u. Met lage temperaturen nooit lager dan 200wh/km. Doe ik iets fout?
 
Ik weet niet hoe sommige mensen aan een dermate laag verbruik komen. Met de M3LR met airco uit en ventilator op 3 kom ik nu niet lager dan 180wh/km. Dit is dan over een afstand van 115km waarvan >100km snelweg met gem. 100km/u. Met lage temperaturen nooit lager dan 200wh/km. Doe ik iets fout?

Vanaf het begin is er discussie en veel verschil geweest in het verbruik van de Model 3. En in het begin (feb/maart/april vorig jaar)
was het ook makkelijk vergelijken want je had een P of een LR AWD.
Ik rij een stuk zuiniger dan een maatje van mij met exact dezelfde wagen en ook tegelijk aangekocht.
Maar ja, eerlijk is eerlijk, hij probeert goed te rijden maar rijdt als een aap dus ik ben er wel zeker van dat het vaak aan de bestuurder ligt.
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Dat verwacht ik ook maar zelfs met alles op de bejaardenstand kom ik niet lager. Mijn stuur staat licht scheef, dacht zelf dat uitlijnen nog voor een lager verbruik zou kunnen zorgen als de wielen mooi recht staan. Maar goed, voorlopig zal dit het waarschijnlijk ongeveer zijn.
 
Dat verwacht ik ook maar zelfs met alles op de bejaardenstand kom ik niet lager. Mijn stuur staat licht scheef, dacht zelf dat uitlijnen nog voor een lager verbruik zou kunnen zorgen als de wielen mooi recht staan. Maar goed, voorlopig zal dit het waarschijnlijk ongeveer zijn.

Ja uitlijnen is iets waar Tesla niet zoveel aandacht aan lijkt te hebben besteed.
Dit kan zeker van invloed zijn op het verbruik dus als je sterke vraagtekens hebt bij je verbruik en nog nooit uitgelijnd hebt, zou ik dat als eerste even laten doen bij een specialist.
 
Last edited:
Ik rij niet in "bejaardenstand". Max snelheid op snelweg (=134 km) maar met files etc kom je vaak over de hele rit maar net boven de 100 km/h uit.
Maar:
SR+ is superefficient (minder gewicht door kleinere batterij en maar 1 motor)
Geen airco gebruiken. Dat is echt een grote "energieslurper" Wel de stoelverwarming. Vraagt minder energie en geeft diepere warmte aan je lichaam.
 
De achterruit verwarming telt ook zomaar 10 Wh/km erbij als je 80km/h rijdt. Het valt in ICE auto’s vaak niet zo op maar die gebruiken ‘s winters ook veel meer dan als het lekker warm en droog weer is. Elektrische rijders zijn kennelijk oplettender (vanwege “range anxiety” ?)