Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Immersive sound vs Dolby surround

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,244
2,267
Naarden, NL
Er is al eerder geschreven over het veranderen van Dolby naar Immersive. Maar dat was altijd, zo ver ik had begrepen, na een firmware verandering.

Gisteren had ik Dolby, vandaag Immersive. Geen firmware verandering, zelfs geen restart. Allebei met Spotify.

Ben nu u toch wel heel verbaasd...
 
  • Like
Reactions: nico180
Er is al eerder geschreven over het veranderen van Dolby naar Immersive. Maar dat was altijd, zo ver ik had begrepen, na een firmware verandering.

Gisteren had ik Dolby, vandaag Immersive. Geen firmware verandering, zelfs geen restart. Allebei met Spotify.

Ben nu u toch wel heel verbaasd...
Exact hetzelfde vandaag en mijn auto is toevallig net zo oud als die van jou.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Zoals hierboven staat: dat hangt af van de bron die er op dat moment op staat. Ondersteunt deze Dolby Surround, dan kan je die kiezen, anders wordt er overgeschakeld naar Immersive.

Interessant.
Hoe valt uw wetenschap samen met de ervaring dat het nummer Under Pressure van Queen via het Tesla Spotify account wordt afgespeeld via Immersive Sound en na reboot van de MCU wordt afgespeeld via Dolby Surround?
 
Dat is nieuw voor mij. Ik begrijp er nu echt geen hout meer van. Ik was al flabbergasted van het geswitch tussen DS en IS zonder reboot. Toen las ik de verklaring dat het afhing van hoe is werd uitgezonden. Dat leek mij erg plausibel. Nu lees ik dat jij hetzelfde nummer via dezelfde methode (spotify) met een reboot op twee verschillende manieren krijgt.

Ik ben nu weer helemaal lost... Op zich weet ik niet eens of ik het verschil tussen DS en IS kan horen <grin> maar dit soort zaken intrigeert mij gewoon.
 
Dat is nieuw voor mij. Ik begrijp er nu echt geen hout meer van. Ik was al flabbergasted van het geswitch tussen DS en IS zonder reboot. Toen las ik de verklaring dat het afhing van hoe is werd uitgezonden. Dat leek mij erg plausibel. Nu lees ik dat jij hetzelfde nummer via dezelfde methode (spotify) met een reboot op twee verschillende manieren krijgt.

Ik ben nu weer helemaal lost... Op zich weet ik niet eens of ik het verschil tussen DS en IS kan horen <grin> maar dit soort zaken intrigeert mij gewoon.

Het was niet de bedoeling u weer in het ongewisse te brengen. Plausibel is echter geen wetenschap, hoe stellig men het ook presenteert.

Het DS en IS wissel-issue is klaarblijkelijk een black box. Daarnaast kan DS ook -ogenschijnlijk ad random- aan en uit springen.
Er is vast een verklaring voor; mij niet bekend. En de firmware-sleutelaars hebben het nog niet opgelost en mogen zich hierin nog eens onderdompelen.
 
Het was niet de bedoeling u weer in het ongewisse te brengen. Plausibel is echter geen wetenschap, hoe stellig men het ook presenteert.

Helemaal waar. Ik was iets te stellig, excuus. Vervelende bij TESLA is toch dat je veel moet 'gokken' of 'aannemen' omdat er weinig inhoudelijke informatie officieel wordt verstrekt. Soms is plausibel dan het maximaal haalbare :D
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Surround versus Immersive.
Dolby® Atmos™ - Creative Sounds

Als ik het goed begrijp moet het geluid ook van boven komen... Waar hebben jullie in een Tesla speakers in het plafond?
Volgens deze link moet ook de bronbestand geremasterd zijn voor Immersive.
Spotify alleen is niet genoeg ook het specifieke bestand (muziek file) moet Immersive zijn ipv DS.
Wellicht dat Spotify o.b.v. de haalbare biterate ook met verschillende formaten werkt. Zodat je zelfs met hetzelfde nummer kan je nog verschillen krijgen.
 
Software versie 2021.32.21, nu heet het dan echt "immersive sound".

Immersive sound doet me wel denken aan Dolby Atmos, maar dan simpeler - de bas is niet echt harder, maar er zit een soort echo in die alleen op bepaalde frequenties werkt.

Zijn er dames en heren van eerdere uren die nog kunnen herinneren hoe het in 2018 klonk? Is het nu beter, vergelijkbaar, slechter, anders?
 
In mijn X van 2016 heb ik wel de software update gekregen naar Immersive sound maar ik kan het nergens terug vinden/niet zien dat het geactiveerd is/niet uitzetten...alleen in de release notes staat het vermeld. Kijk ik verkeerd? Waaraan kun je zien dat hij tussen de IS of DS wisselt of welke hij gebruikt?
 
Dat lijkt mij ook. Maar dat zou dan voor het eerst zijn dat er een update is die niet voor "mijn" auto is maar wel op mijn auto wordt geinstalleerd of ten minste pro actief wordt gemeld bij de release notes? Kan me ook niet meer herinneren dat ik een optie had voor "premium" sound toendertijd...