TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Impact fraude VW

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Stijn, Sep 24, 2015.

  1. Stijn

    Stijn Member

    Joined:
    Aug 12, 2015
    Messages:
    149
    Location:
    BE
    Wat denken jullie dat het gevolg zal zijn van de fraude van VW? Blijkbaar zijn meerdere merken van binnen de groep VW met dezelfde feiten gepakt... Er gaan nu ook al geruchten over BMW. In praktijk wil dit zeggen dat al deze wagens meer uitstoot zullen hebben dan ze aangeven.

    Voor de chauffeurs zal dit een gevolg hebben op hun maandelijkse bijdrage (indien bedrijfswagen), voor prive personen heeft dit minder impact maar ze zullen zich 'gepakt' voelen. Maar wat voor gevolg zal dit hebben op Tesla? Nog meer mensen die nu richting Tesla zullen kijken?
     
  2. ivog

    ivog Member

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    285
    Location:
    Amsterdam
    Hopelijk word er nu gekeken naar de testaanpak in Europa met als gevolg dat het maken van ICE's die aan lage uitstoot eisen voldoen moeilijker wordt en dus het produceren van FEV's weer een stuk interessanter wordt voor de andere fabrikanten.
     
  3. mvereecken

    mvereecken Member

    Joined:
    Apr 22, 2015
    Messages:
    82
    Location:
    Gentbrugge, OV, Belgium
    Het zou kunnen dat de software moet bijgesteld worden in de wagens, zodat de uitstootnorm wel degelijk wordt gehaald, waardoor de wagens niet meer de prestaties hebben die ze daarvoor hadden. Daar gaan de eigenaars niet gelukkig van worden, als dat zo is... Ik hoop dat er een mentaliteits- en beleidswijziging van komt, dat "elektrisch" een duw krijgt daardoor. Ik vrees dat het effect heel tijdelijk is. Tot de pers weer iets nieuws heeft om op te springen en de publieke opinie voorbij de "schok" is...

    In elk geval is het stil geworden rond vragen als "Is elektrisch wel écht milieuvriendelijk in vergelijking met een ICE?" "Meneer, je diesel is de vuilste van ons twee, sorry!" ;-)
     
  4. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    #dieselgate gaat niet over verbruik en ook niet over CO2-uitstoot.

    #dieselgate gaat over foefelen bij metingen van de uitstoot van stikstofoxides (NOx). Dat zijn schadelijke stoffen die smog en zure regen veroorzaken en ook in verband worden gebracht met longkanker en andere "leuke" longaandoeningen. Er bestaan normen voor motoren (vb. EURO 6) die hiervoor maxima vastleggen. Fabrikanten moeten zich in allerlei bochten wringen om die normen te halen; tegenwoordig worden er bijvoorbeeld chemische hulpmiddelen (AdBlue - in alle bluemotion, blueEfficiency e.d.) in de uitlaat ingespoten om de uitstoot van NOx naar beneden te krijgen. Een EURO 6 motor mag maar 0,08g NOx uitstoten per km en moet dat ook aantonen tijdens een gestandaardiseerde test (waarbij VW heeft toegegeven vals te spelen). Niet-EURO6 motoren mogen vandaag niet meer verkocht worden.

    Twee motoren met hetzelfde verbruik kunnen (vooral afhankelijk van de verbrandingstemperatuur) zeer verschillende hoeveelheden stikstofoxides uitstoten. Er wordt vermoed dat de volkswagen diesels vanwege hun erg hoge compressiedruk een NOx uitstoot hebben die de norm (zwaar) overschrijdt. #dieselgate heeft aan het licht gebracht dat er tijdens de test softwarematig een andere motorsturing (lagere compressie?) werd geactiveerd, waardoor de hoeveelheid NOx drastisch verlaagde (factor 30). De VW-motor zou zonder die speciale sturing nooit de huidige of zelfs vorige normen gehaald hebben.

    [FONT=Trebuchet MS, helvetica, sans-serif]Omdat er geen impact is op [/FONT]CO2-uitstoot, komt er qua voordeel in natura en bijtelling bij mijn weten met de huidige regelingen geen impact, omdat die regelingen (dacht ik) uitsluited gebaseerd zijn op CO2-uitstoot.
     
  5. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ik stel voor dat ze gewoon de drivetrain swappen. Een ander merk doet dat ook. Hoe moeilijk kan dat zijn?
     
  6. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
  7. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    Wordt nu echt interessant.
    Volkswagen heeft alle hoofden van de Research & Development-teams van Volkskwagen, Audi en Porsche ontslagen.

    Audi en Porsche ?

    Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant

    Zullen de Porsche Cayenne en Macan met dieselmotoren de volgenden in het rijtje zijn ?

    Ben ook heel benieuwd hoe ze dit probleem bij 13 miljoen auto's gaan oplossen.
    Ze kunnen natuurlijk de software aanpassen maar dit schijnt ten koste van de prestaties en levensduur van de motor te gaan.
    Dat is dus best even een dingetje als je eigenaar van zo'n diesel bent.
     
  8. Wolfke

    Wolfke Member

    Joined:
    Feb 26, 2015
    Messages:
    431
    Location:
    Keerbergen, België
    Of een eenvoudige update via 3G/wifi? :tongue:
     
  9. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,702
    Location:
    Haarlem
    #9 Maarten, Sep 28, 2015
    Last edited: Sep 28, 2015
    Er staat in dat bericht dat ze zijn geschorst? Is toch iets anders dan ontslagen.
    Maar het "Zwartepieten" is vol aan de gang.
     
  10. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    Volgens Bild en Spiegel-online zijn ze 'entlassen', dat is dus ontslagen.
    Het lijkt me overigens volslagen uitgesloten dat de bazen van de ontwikkelingsafdelingen dit op eigen houtje hebben bedacht.
     
  11. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,414
    Location:
    De Woude NL
    #11 Wim S., Sep 28, 2015
    Last edited: Sep 28, 2015
    Toch blijkt er niks nieuws onder de zon. Al in 2013 heeft TNO in Nederland van 26 geteste auto's van meerdere merken vastgesteld dat de resultaten van de test op de rollenbank opvallend verschillen van de resultaten die op de weg behaald worden. Het hoe en waarom hebben ze zich wel afgevraagd, maar dit vertaald naar een verzoek aan Europa om betere regelgeving.

    Het lijkt er sterk op dat iedere autofabrikant dit kunstje uithaalt.
    Is ook niet heel ingewikkeld. Als de software merkt dat er geen bochten worden gedraaid is het duidelijk dat de auto op een rollenbank staat. De software in de auto kan dan vliegensvlug een set instellingen wijzigen waarbij er zo weinig mogelijk uitstoot is. Dat daarbij het vermogen wordt gereduceerd is op de rollenbank geen bezwaar. Er wordt tijdens die test nooit volgas gereden en ook vermogens worden niet getest.
    Volkswagen is nu het barbertje dat hangt, maar ik schat in dat alle andere fabrikanten die dit kunstje ook gebruikt hebben, nu met samengeknepen billen rond de directietafel zitten.
     
  12. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Abonnement nemen op Norton en zo het virus verwijderen? :tongue:
     
  13. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    Wrang: Volkswagen gaat met deze app bijdragen aan een duurzame toekomst onder het motto 'wij kunnen het niet, dus doet u het zelf maar'.
    Ik hoop dat het management deze app ook gaat gebruiken.


    Schermafbeelding 2015-09-29 om 00.03.30.jpg Schermafbeelding 2015-09-29 om 00.02.55.jpg
     
  14. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,198
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
  15. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam

    Ja, je vraagt je af waarom ze dat dan niet eerder hebben gedaan. Er zit dus ergens een addertje onder het gras.
    Ik zou me als eigenaar van zo'n sjoemeldiesel wel even achter de oren krabben.
     
  16. Namervio

    Namervio Member

    Joined:
    Feb 25, 2014
    Messages:
    327
    Location:
    Netherlands
    Volgens mij is het punt dat daardoor verbruik omhoog zou gaan.
     
  17. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,881
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    En het vermogen achteruit.
     
  18. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,198
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
  19. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
  20. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Het zou me enorm hard teleurstellen moest VW de Euro 5 norm niet halen met hun dieselmotoren. En verder vind ik het voor Europa en vooral voor Belgïë een storm in een glas water. Alle fiscaliteit is hier gebaseerd op CO² uitstoot (vandaar ook al die diesels op Belgische wegen). En nu wordt er moord en brand geroepen voor een hogere NOx uitstoot, waar onze Belgische beleidsvoerders nooit van wakker gelegen hebben. Hypocriet vind ik het. En ik stoor me de afgelopen week mateloos over hoe de media hierover bericht. Als die uitstoot horen wordt er direct aan CO² gedacht, volledig naast de kwestie dus...
     

Share This Page