Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
............

Fabrikanten moeten zich in allerlei bochten wringen om die normen te halen;
tegenwoordig worden er bijvoorbeeld chemische hulpmiddelen (AdBlue - in alle bluemotion, blueEfficiency e.d.) in de uitlaat ingespoten om de uitstoot van NOx naar beneden te krijgen.

Het is misschien wat verwarrend maar de labels BlueMotion en BlueEffiency betekenen niet dat er een SRC katalysator met Adblue in deze auto's zit.
Volkswagens met Adblue krijgen het label BLUE TDI, die zie je nauwelijks rondrijden. Ik dacht alleen Passats.
De sjoemeldiesels beschikken niet over een SRC katalysator maar over een eenvoudige NOx (opslag) katalysator.
Afbeelding 1417.jpg
 
En ik stoor me de afgelopen week mateloos over hoe de media hierover bericht.

Vast staat dat NOx uiterst schadelijk is voor de gezondheid. De regels die de uitstoot terug moeten dringen zijn er ook echt niet voor niets. In de praktijk blijkt de uitstoot 40 maal de norm te zijn. En als ik sommige artikelen moet geloven zijn er ook nog hogere waarden gemeten. VW (incl. Audi, Skoda en wellicht ook anderen) heeft de samenleving op dit gebied gewoon belazerd: fraude heet dat. Naast alle economische gevolgen zullen er ook strafrechtelijke gevolgen zijn. De top-man van het grootste autoconcern ter wereld treedt af. De software op de 11 miljoen geleverde auto's wordt nu aangepast, de methodiek van uitstoot metingen zal worden aangepast (echt meten op de weg ipv theoretische meten overgelaten aan de leveranciers). Wat het effect daarvan zal zijn op al rijdende auto's (moge ze straks Utrecht nog in ??) is onbekend. Deze 11 miljoen auto's gaan straks minder vermogen leveren dan waarvoor ze verkocht zijn. De claims van consumentenorganisaties zijn in voorbereiding. Aandeelhouders zien als gevolg van frauduleus handelen de waarde van hun VW-aandelen met en derde zakken en bereiden claims voor. Het imago van Volkswagen is binnen één week gekelderd - en het gaat jaren duren om dat weer op te bouwen..

Ach ja - je hebt gelijk, een stom in een glas water...
 
Het is misschien wat verwarrend maar de labels BlueMotion en BlueEffiency betekenen niet dat er een SRC katalysator met Adblue in deze auto's zit.
Volkswagens met Adblue krijgen het label BLUE TDI, die zie je nauwelijks rondrijden. Ik dacht alleen Passats.
De sjoemeldiesels beschikken niet over een SRC katalysator maar over een eenvoudige NOx (opslag) katalysator.
View attachment 95917

Alsook de vorige generatie Crafters met 2,5L TDI 5 cyl. waren AdBlue motoren.
Ik heb nu een 2012 Crafter met 2,0 TDi 164 pk ( dubbele turbo eigenlijk ) zonder AdBlue. Zou dit ook een sjoemel motor zijn?
Trouwens identiek dezelfde motor ligt ook in de Amarok
 
Vast staat dat NOx uiterst schadelijk is voor de gezondheid. De regels die de uitstoot terug moeten dringen zijn er ook echt niet voor niets. In de praktijk blijkt de uitstoot 40 maal de norm te zijn. En als ik sommige artikelen moet geloven zijn er ook nog hogere waarden gemeten. VW (incl. Audi, Skoda en wellicht ook anderen) heeft de samenleving op dit gebied gewoon belazerd: fraude heet dat. Naast alle economische gevolgen zullen er ook strafrechtelijke gevolgen zijn. De top-man van het grootste autoconcern ter wereld treedt af. De software op de 11 miljoen geleverde auto's wordt nu aangepast, de methodiek van uitstoot metingen zal worden aangepast (echt meten op de weg ipv theoretische meten overgelaten aan de leveranciers). Wat het effect daarvan zal zijn op al rijdende auto's (moge ze straks Utrecht nog in ??) is onbekend. Deze 11 miljoen auto's gaan straks minder vermogen leveren dan waarvoor ze verkocht zijn. De claims van consumentenorganisaties zijn in voorbereiding. Aandeelhouders zien als gevolg van frauduleus handelen de waarde van hun VW-aandelen met en derde zakken en bereiden claims voor. Het imago van Volkswagen is binnen één week gekelderd - en het gaat jaren duren om dat weer op te bouwen..

Ach ja - je hebt gelijk, een stom in een glas water...

Een zware storm in een glas water. Ik zeg niet dat NOx niet schadelijk is voor de gezondheid, maar acht het nog altijd niet bewezen dat de VW diesels in een Europese testcyclus zonder frauduleuze software de uitstootnormen niet zou halen.
 
Mijn idee is dat de nieuwe testcycli er eerder gaan komen. De auto-lobby gaat aan de kant worden geschoven bij deze gesprekken en binnen 1 a 2 jaar hebben we nieuwe tests die WEL de praktijk laten zien.

Vervolgens halen autofabrikanten hierdoor hun doelstellingen niet en MOETEN ze wel EV's gaan maken.

Bedoel, de grens voor een plug-in ligt op 50 gram CO2/km in NL en tadaaa, ze fabrikanten halen 49? Waarom niet 37 of 45? Nee, precies die ene gram er onder.

Ik denk dat VW hierdoor de adoptie van de EV in een stroomversnelling heeft gebracht.
 
Alsook de vorige generatie Crafters met 2,5L TDI 5 cyl. waren AdBlue motoren.
Ik heb nu een 2012 Crafter met 2,0 TDi 164 pk ( dubbele turbo eigenlijk ) zonder AdBlue. Zou dit ook een sjoemel motor zijn?
Trouwens identiek dezelfde motor ligt ook in de Amarok


Zowel de 2,5L TDI 5 cyl. met AdBlue als de 2,0 TDi 164 pk kunnen sjoemeldiesels zijn. Bij die 11 miljoen auto's schijnen heel veel bedrijfsauto's te zitten.
Die 4100 auto's die nu aan de ketting liggen bij Pon zijn alle bedrijfsauto's.

Probleem met AdBlue is dat klanten het niet leuk vinden om iedere keer dat tankje te moeten bijvullen. Is ook nog vrij duur, 22 euro voor 5 liter bij de dealer (kan veel goedkoper).
Ook daar hebben ze wat op gevonden. Bij de testen op de rollenbank spuiten ze lekker veel Adblue in de katalysator en zodra je de weg opgaat draait de software het kraantje dicht.
Zo zorgen ze er voor dat je nauwelijks Adblue hoeft bij te vullen.

Straks na de software update hebben die busjes hopelijk 100 pk minder, zodat ze voortaan met normale snelheid aan het verkeer kunnen deelnemen.
 
Mijn idee is dat de nieuwe testcycli er eerder gaan komen. De auto-lobby gaat aan de kant worden geschoven bij deze gesprekken en binnen 1 a 2 jaar hebben we nieuwe tests die WEL de praktijk laten zien.

Vervolgens halen autofabrikanten hierdoor hun doelstellingen niet en MOETEN ze wel EV's gaan maken.

Bedoel, de grens voor een plug-in ligt op 50 gram CO2/km in NL en tadaaa, ze fabrikanten halen 49? Waarom niet 37 of 45? Nee, precies die ene gram er onder.

Ik denk dat VW hierdoor de adoptie van de EV in een stroomversnelling heeft gebracht.
Zolang de normen maar niet verzwakken als er aan de tests gesleuteld wordt...
 
Het is misschien wat verwarrend maar de labels BlueMotion en BlueEffiency betekenen niet dat er een SRC katalysator met Adblue in deze auto's zit.
Volkswagens met Adblue krijgen het label BLUE TDI, die zie je nauwelijks rondrijden. Ik dacht alleen Passats.
De sjoemeldiesels beschikken niet over een SRC katalysator maar over een eenvoudige NOx (opslag) katalysator.
View attachment 95917

Aha. Interessant. Thanks!
 
...maar acht het nog altijd niet bewezen dat de VW diesels in een Europese testcyclus zonder frauduleuze software de uitstootnormen niet zou halen.

Kom op jongens.... dfan hadden ze die software toch helemaal niet nodig gehad ? dan hoeven ze de verkoop nu toch helemaal niet stil te leggen ? Dan hoeven die 11 miljoen auto's toch helemaal niet terug ?

Maw - als ze zonder die software de uitstoot norm ook hadden kunnen halen, zou er toch geen enkele reden zijn geweest om überhaupt die software te ontwikkelen en toe te passen ?

en nog wat anders - van elke auto wordt bij marketing/verkoop aangegeven wat de NOx en CO2 uitstoot is en wat het vermogen is. Nu is duidelijk dat dit voor VW niet strookt met de praktijk. Dan verkoop je - moedwillig dus - iets anders dan dat je zegt te verkopen. En natuurlijk gaat het bij die uitstoot om "ideale" omstandigheden... en daar wordt ook nooit geheimzinnig over gedaan. Maar moedwillig softwarematig het motorgedrag manipuleren op het moment dat getest wordt zonder dat je daar open over communiceert.. Ik ben echt verbaasd over de gereserveerde reacties van sommigen hier.. dit is echt gewoon fraude jongens, de boel moedwillig belazeren.
 
Kom op jongens.... dfan hadden ze die software toch helemaal niet nodig gehad ? dan hoeven ze de verkoop nu toch helemaal niet stil te leggen ? Dan hoeven die 11 miljoen auto's toch helemaal niet terug ?

Als ik me niet vergis werd de software gebruikt om de strenge normen in de US te omzeilen. Deze normen zouden veel strenger zijn dan die in Europa. Het staat zowiezo vast dat de uitstoot van die 11 miljoen wagens niet overeenkomt met wat door VW werd opgegeven. Dus alleen al daarvoor moet VW deze wagens terugroepen. Maar, zoals Jeroen stelt, wil dat nog niet zeggen dat de Europese norm is overschreden. Dus mogelijk is de aanpassing voor de Europese markt minder een probleem dan voor de Amerikaanse.

Maar fraude is fraude dus over de kern van de zaak kan in deze geen twijfel bestaan.
 
Als ik me niet vergis werd de software gebruikt om de strenge normen in de US te omzeilen. Deze normen zouden veel strenger zijn dan die in Europa. Het staat zowiezo vast dat de uitstoot van die 11 miljoen wagens niet overeenkomt met wat door VW werd opgegeven. Dus alleen al daarvoor moet VW deze wagens terugroepen. Maar, zoals Jeroen stelt, wil dat nog niet zeggen dat de Europese norm is overschreden. Dus mogelijk is de aanpassing voor de Europese markt minder een probleem dan voor de Amerikaanse.

Maar fraude is fraude dus over de kern van de zaak kan in deze geen twijfel bestaan.

Het pleit niet echt voor Europa dat de normen hier veel minder streng zijn dan in Amerika. Kennelijk goede lobby geweest. Zo snel mogelijk normen op hetzelfde niveau!
 
Het pleit niet echt voor Europa dat de normen hier veel minder streng zijn dan in Amerika. Kennelijk goede lobby geweest. Zo snel mogelijk normen op hetzelfde niveau!

Volgens mij moeten ze nog ambitieuzer zijn om de klimaatdoelstellingen te halen. Ze zouden tegen 2025 enkel nog de productie van zero emission voertuigen moeten toelaten. De producenten krijgen 10 jaar om een pivot te maken. Tesla bewijst al een paar jaar dat het kan, nu de rest nog.
 
Kom op jongens.... dfan hadden ze die software toch helemaal niet nodig gehad ? dan hoeven ze de verkoop nu toch helemaal niet stil te leggen ? Dan hoeven die 11 miljoen auto's toch helemaal niet terug ?

Maw - als ze zonder die software de uitstoot norm ook hadden kunnen halen, zou er toch geen enkele reden zijn geweest om überhaupt die software te ontwikkelen en toe te passen ?

en nog wat anders - van elke auto wordt bij marketing/verkoop aangegeven wat de NOx en CO2 uitstoot is en wat het vermogen is. Nu is duidelijk dat dit voor VW niet strookt met de praktijk. Dan verkoop je - moedwillig dus - iets anders dan dat je zegt te verkopen. En natuurlijk gaat het bij die uitstoot om "ideale" omstandigheden... en daar wordt ook nooit geheimzinnig over gedaan. Maar moedwillig softwarematig het motorgedrag manipuleren op het moment dat getest wordt zonder dat je daar open over communiceert.. Ik ben echt verbaasd over de gereserveerde reacties van sommigen hier.. dit is echt gewoon fraude jongens, de boel moedwillig belazeren.

Hetgeen VW gedaan in de US heeft valt niet goed te praten. En dat wil dan ook niet doen. Fraude is fraude, en daar zullen ze zeker voor gestraft worden

Maar zolang niet bewezen is dat die 2.0 common rail diesels de Europese normen niet halen in test omstandigheden zonder de alternatieve fuel mappings, lijkt mij het verhaal in Europa heel hard opgeblazen. Laat een onafhankelijk labo enkele auto's van de weg plukken en die tests in labo omstandigheden doen, nadat VW in samenwerking met Bosch (die de motorsturing verzorgt voor die motoren) de software in orde gezet heeft op die wagens.

Maar ook ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat VW met zijn koppelrijke dieselmotor zonder cheat software de norm zal halen. Maar zolang het niet bewezen is verdienen ze bij mij nog altijd het voordeel van de twijfel.
 
Hetgeen VW gedaan in de US heeft valt niet goed te praten. En dat wil dan ook niet doen. Fraude is fraude, en daar zullen ze zeker voor gestraft worden

Maar zolang niet bewezen is dat die 2.0 common rail diesels de Europese normen niet halen in test omstandigheden zonder de alternatieve fuel mappings, lijkt mij het verhaal in Europa heel hard opgeblazen. Laat een onafhankelijk labo enkele auto's van de weg plukken en die tests in labo omstandigheden doen, nadat VW in samenwerking met Bosch (die de motorsturing verzorgt voor die motoren) de software in orde gezet heeft op die wagens.

Maar ook ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat VW met zijn koppelrijke dieselmotor zonder cheat software de norm zal halen. Maar zolang het niet bewezen is verdienen ze bij mij nog altijd het voordeel van de twijfel.

Ik vermoed dat de importeurs in diverse landen niet voor niets de verkoop staken, dat zwitserland de verkoop niet zonder enige verdenking stil heeft gelegd, en de importeurs niet uit vriendelijkheid overal in de EU auto's terugroepen om de software aan te passen. Dat geeft op z'n minst aan dat er hier ook wat speelt. Als VW verwacht dat de uitstoot onder de norm zou blijven, zou men dergelijke acties niet nemen.