Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Ongelooflijk. Ik zou haast denken dat Volkswagen niet in staat is schonere motoren te ontwikkelen, maar ik weet dat sommige modellen vreemd genoeg wel aan de eisen voldoen.

Lijkt me niet zo vreemd. Die hele sjoemeltoestand bewijst enkel dat de techniek en technologie aan zijn eind zit: je kan geen schonere diesels meer maken mét behoud van prestaties. Ofwel boet je in aan vermogen ofwel worden ze "vuiler". Eens bereik je de grens en dan is het gedaan.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ja het gaat goed bij Volkswagen. Hopelijk pakken ze het elektrificeren wel serieus op. Ze moeten nu haast wel om nog een kans te hebben om dit alles te overleven.

Volkswagen verdient het gewoon om failliet te gaan. En als dat gebeurt gaan de andere fabrikanten pas echt vaart maken met de innovatie die ze structureel hebben tegengehouden.
 
Volkswagen verdient het gewoon om failliet te gaan. En als dat gebeurt gaan de andere fabrikanten pas echt vaart maken met de innovatie die ze structureel hebben tegengehouden.

Ik weet niet of dit meteen het beste scenario is. Als we terugkijken naar wanneer GM etc failliet zijn gegaan, heeft het de Amerikaanse economie goed geschaad (een van de factoren, 2008 was op verschillende vlakken rampzalig voor de US) en heeft de overheid (lees: belanstigsbetaler) flink in de buidel moeten tasten voor de bail-out. Niemand heeft hier baat bijgedaan, en we hebben er enkel een Volt en Bolt uit gekregen ;).
Too big to fail, ook van toepassing bij Volkswagen.

Daarbij, financiele problemen, slechte updates en problemen met toeleveranciers gaan VW niet pushen om over te stappen op EV. Het is niet hun business en ze zien het ook niet zo (spijtig genoeg). Ze zijn ook door hun trage aanpak tov EV's nog ver af om op grote schaal EV's te bouwen; inhalen zou jaren duren en halfslachtige concepten voorstellen die pas in 202x uitkomen is na een tijdje ook oud nieuws aan het worden. Het lijkt meer op een marketing stunt dan wat anders.

Dit gezegd zijnde is het totaal onacceptabel dat de software aanpassingen niet helpen. Of een goede oplossing aanbieden, of goedmaken en andere motoren bouwen (indien mogelijk - ik denk dat @Firebird hier wel een punt heeft).
 
(A) Stel: je bent een zelfstandige garagist in een of ander dorp in België of Nederland, die weet hoe je sjoemelt met uitlaatgassen om wagens door de technische controle te halen, hoewel die wagens normaliter de normen écht niet kunnen halen. Je wordt betrapt. Gevolg: (i) geen van je klanten gaat nog de weg op mogen (vermits ze de technische controle niet gehaald hebben); (ii) jij krijgt een paar maanden (al dan niet voorwaardelijke) gevangenisstraf, plus een serieuze boete; (iii) je klanten gaan je begrijpelijkerwijze allemaal aanklagen omdat ze de weg niet meer op mogen vooraleer hun wagens in orde worden gebracht, (iv) je gaat die motoren ook op eigen kosten moeten in orde moeten brengen (wat niet altijd zal kunnen...); (v) de fiscus gaat achter je aan voor alle verloren inkomsten door je gesjoemel, en dus, uiteindelijk: (vi) je moet het faillissement aanvragen.

(B) Stel: je bent VW. Punten (A)(i) tot (vi) verlopen dan volgens een heel ander verhaal, blijkbaar. Eigenlijk wordt alleen punt (A)(iv) toegepast (en dan waarschijnlijk ook nog niet ten volle): VW wordt gevraagd om aub een aanpassing te doen, en als dat hen niet de eerste maal lukt, om aub toch nog een ietsepietsie meer moeite te doen, aub pleeeease "oplossing aanbieden"...

Schandelijk naar mijn smaak. Er is één wet, en die is er voor iedereen.

Dat je morgen niet alle wagens van de VW-groep met sjoemel-software van de wegen haalt, kan ik begrijpen - daar is denk ik ook geen wettelijke basis voor, tenzij die wagens normen zouden overschrijden die voor alle wagens, dus ook old-timers of zo, gelden. Dat VW alle wagens moet aanpassen die niet voldeden aan de normen van het ogenblik van de verkoop van die wagens lijkt me daarentegen ook evident. En dat VW, met minstens 7 jaar retroactiviteit (want het gaat hier écht over fraude, blijkbaar) aan de Nederlandse en Belgische Staat de belastingen betaalt die iedere VW-rijder méér had moeten betalen indien met de uitstootgevens niet was gesjoemeld door VW, lijkt me ook evident! En aan hun klanten een prijsverschil terugbetalen op basis van het aantal PK dat hun motor heeft verloren door het wegnemen van de sjoemel-software, inclusief inschrijvingsbelasting op dat verschil in vermogen.
 
Last edited:
Ik weet niet of dit meteen het beste scenario is. Als we terugkijken naar wanneer GM etc failliet zijn gegaan, heeft het de Amerikaanse economie goed geschaad (een van de factoren, 2008 was op verschillende vlakken rampzalig voor de US) en heeft de overheid (lees: belanstigsbetaler) flink in de buidel moeten tasten voor de bail-out. Niemand heeft hier baat bijgedaan, en we hebben er enkel een Volt en Bolt uit gekregen ;).
Too big to fail, ook van toepassing bij Volkswagen.

Daarbij, financiele problemen, slechte updates en problemen met toeleveranciers gaan VW niet pushen om over te stappen op EV. Het is niet hun business en ze zien het ook niet zo (spijtig genoeg). Ze zijn ook door hun trage aanpak tov EV's nog ver af om op grote schaal EV's te bouwen; inhalen zou jaren duren en halfslachtige concepten voorstellen die pas in 202x uitkomen is na een tijdje ook oud nieuws aan het worden. Het lijkt meer op een marketing stunt dan wat anders.

Dit gezegd zijnde is het totaal onacceptabel dat de software aanpassingen niet helpen. Of een goede oplossing aanbieden, of goedmaken en andere motoren bouwen (indien mogelijk - ik denk dat @Firebird hier wel een punt heeft).
Je moet het zo ver niet zoeken. ÷/-30% van de aandelen is in handen van Saudi Arabië ... (exacte cijfer staat hier ergens in het begin van dit topic)

En als zo'n zaken met milieuvriendelijke technologie zou gebeuren zou het verboden worden.
 
Last edited:
Volkswagen is zeker niet To Big To Fail.
Dat gold wellicht voor de banken tijdens de financiele crisis - omdat er geen alternatief was voor ons monetaire systeem.
Maar als eenmaal de produktie van EV's goed op stoom is gekomen is er wel een goed alternatief voor de ouderwetse vervuilende plofmotorfabrikanten. Zeker omdat hun business model kennelijk gebouwd is op "Socialize Costs, Privatize Profits"; de winst is voor VW, de kosten voor het milieu en klimaat zijn voor de belastingbetaler. Bedrijven die willens en wetens op die oude weg blijven doorgaan verdienen het mijns inziens inderdaad om failliet te gaan.

En ooit waren we voor al ons beeldmateriaal afhankelijk van de filmrolletjes van Kodak en Fuji.
Zijn roemloos ten onder gegaan zodra er iets beters was.
 
Last edited:
(A) Stel: je bent een zelfstandige garagist in een of ander dorp in België of Nederland, die weet hoe je sjoemelt met uitlaatgassen om wagens door de technische controle te halen, hoewel die wagens normaliter de normen écht niet kunnen halen. Je wordt betrapt. Gevolg: (i) geen van je klanten gaat nog de weg op mogen (vermits ze de technische controle niet gehaald hebben); (ii) jij krijgt een paar maanden (al dan niet voorwaardelijke) gevangenisstraf, plus een serieuze boete; (iii) je klanten gaan je begrijpelijkerwijze allemaal aanklagen omdat ze de weg niet meer op mogen vooraleer hun wagens in orde worden gebracht, (iv) je gaat die motoren ook op eigen kosten moeten in orde moeten brengen (wat niet altijd zal kunnen...); (v) de fiscus gaat achter je aan voor alle verloren inkomsten door je gesjoemel, en dus, uiteindelijk: (vi) je moet het faillissement aanvragen.

(B) Stel: je bent VW. Punten (A)(i) tot (vi) verlopen dan volgens een heel ander verhaal, blijkbaar. Eigenlijk wordt alleen punt (A)(iv) toegepast (en dan waarschijnlijk ook nog niet ten volle): VW wordt gevraagd om aub een aanpassing te doen, en als dat hen niet de eerste maal lukt, om aub toch nog een ietsepietsie meer moeite te doen, aub pleeeease "oplossing aanbieden"...

Schandelijk naar mijn smaak. Er is één wet, en die is er voor iedereen.

Dat je morgen niet alle wagens van de VW-groep met sjoemel-software van de wegen haalt, kan ik begrijpen - daar is denk ik ook geen wettelijke basis voor, tenzij die wagens normen zouden overschrijden die voor alle wagens, dus ook old-timers of zo, gelden. Dat VW alle wagens moet aanpassen die niet voldeden aan de normen van het ogenblik van de verkoop van die wagens lijkt me daarentegen ook evident. En dat VW, met minstens 7 jaar retroactiviteit (want het gaat hier écht over fraude, blijkbaar) aan de Nederlandse en Belgische Staat de belastingen betaalt die iedere VW-rijder méér had moeten betalen indien met de uitstootgevens niet was gesjoemeld door VW, lijkt me ook evident! En aan hun klanten een prijsverschil terugbetalen op basis van het aantal PK dat hun motor heeft verloren door het wegnemen van de sjoemel-software, inclusief inschrijvingsbelasting op dat verschil in vermogen.

Het is mij ook een raadsel waarom VW niet verder juridisch vervolgt wordt in elk land. Het is gewoon niet uit te leggen in mijn ogen en dit schept gewoon een precedent zodat de automobielindustrie er in de toekomst ook gewoon mee weg kan komen. Wat als jij een kleine industrie hebt, en je stoot iets te hoge waardes uit van één of andere stof, dan staat gelijk de omgevingsdienst op de stoep die handhaaft en je stillegt. Zou ik me juridisch dan ook kunnen beroepen op het VW -precedent wat er geschept is? Ik betwijfel het eerlijk gezegd. Het klopt gewoon niet en er is helaas niet een instantie of organisatie die hier iets mee doet en het aan de kaak stelt. Wetgeving maken is makkelijk maar als je dan die niet of selectief handhaaft, kun je die wetgeving beter achterwege laten in mijn ogen.
 
Nu het VW sjoemeldieselschandaal bijna een jaar bekend is, is het niet moeilijk de balans op te maken:
- Na vele tests op vele merken en types diesels blijkt zonneklaar dat VW toch echt het enige autoconcern is dat op een dergelijke grove wijze heeft gesjoemeld
- al die miljoenen sjoemeldiesels van VW, Audi, Skoda, Seat en nog een aantal merken waaraan die vreselijk vervuilende diesel-plofmotoren aan zijn geleverd, vervuilen nog iedere dag ons milieu met vele malen meer dan vogens de opgerekte normen is toegestaan
- alle berijders van een elektrische auto hebben ervoor gezorgd dat zij ongeveer 90-99% minder vervuilen dan een niet-sjoemeldiesel die op fossiele brandstof rijdt
- niet-sjoemel-auto's op fossiele brandstof rijden dus bijna even schoon als elektrische auto's...
- vooral de Europese politici grijpen niet of nauwelijks in en laten de top-milieu-criminelen van VW gewoon doormodderen zonder consequenties
- politici zorgden ervoor dat het anno nu minder aantrekkelijk is geworden om elektrisch en dus schoon te rijden in Nederland

Ik kan niet anders concluderen dat het schoon oftewel elektrisch rijden politiek gezien volstrekt niet meer serieus wordt genomen in Europa.

Gelukkig maar dat een Tesla niet alleen schoon maar ook leuk rijdt... :D
 
Hier in België zijn Opel en Renault toch ook betrapt op "aanpassingen" van de software.

Ook Mitsubishi sjoemelde, oa met verbruiksgegevens. Zijn als gevolg daarvan fors in waarde gedaald en daarna door Nissan ingelijfd dacht ik.

En Mercedes is ook betrapt. Wat ik over die laatste las was dat het wel 'legaal' was omdat ze niet detecteerden of de auto op de rollenbank stond, maar de software detecteerde dat de temperatuur niet binnen de waarde voor de testcyclus viel. Zodra het kouder was dan de testcyclus, bepaalde de software dat fijnstof en andere ellendige uitstoot veel minder een probleem was (gebruikte argument: om zo het vermogen op pijl te houden was, als ik me goed herinner). Ongetwijfeld zijn soortgelijke trucs bij Renault en Opel gevonden. En diverse andere merken hadden ook een afwijkende uitstoot. Niet meer gelezen wat daar dan weer de oorzaak van was.

Al met al niet zo grof als VW, maar wel met als netto effect dat de model-uitstoot alleen in heel specifieke bijzondere situaties gehaald wordt.
 
  • Informative
Reactions: Keezje