Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
In theorie heb je gelijk, Carl. Echter... VW is een enorm concern, en een enorme olietanker (sorry voor het synoniem haha) is niet gemakkelijk van koers te veranderen.
Ik denk dus dat VW zeker niet als eerste Duitse concern met een echt plan gaat komen om een EV te ontwikkelen, bedoeld om in grote aantallen te verkopen. Laat staan het vervolgens ook echt als een van de eersten GAAT doen. En ik bedoel dus niet al die proefbalonnen die alleen maar bedoeld zijn om het imago overeind te houden en verder inhoudsloos.
Een leuk rekensommetje is ook het volgende: gemiddeld zou VW rond EUR 150 bespaard hebben per sjoemelauto om die niet aan de uitstootnormen te laten voldoen. Als je dan het totaal bespaarde bedrag vergelijkt met wat men tot nu toe aan het sjoemelschandaal heeft uitgegeven, nog los van imagoschade en nog los van kosten die nog gaan komen, was dat financieel niet zo'n goede keuze. :D
Net als sommige mede-forummers houd ik het zeker voor mogelijk dat VW binnen 5 jaar failliet is.
 
Volkswagen is binnen 5 jaar 100% zeker niet failliet. Zodra de consument echt bewust een elektrische wagen wil kopen, schakelen de grote Duitse automakers wel over. Waarom zouden ze dit nu uit zichzelf doen? Ze maken (nog altijd) veel meer winst door verder te gaan met de verkoop en ontwikkeling van hun benzine- en dieselwagens. De marginale verkopen van Tesla doen hun nog niet echt pijn.
 
Volkswagen is binnen 5 jaar 100% zeker niet failliet. Zodra de consument echt bewust een elektrische wagen wil kopen, schakelen de grote Duitse automakers wel over. Waarom zouden ze dit nu uit zichzelf doen? Ze maken (nog altijd) veel meer winst door verder te gaan met de verkoop en ontwikkeling van hun benzine- en dieselwagens. De marginale verkopen van Tesla doen hun nog niet echt pijn.

Eens, echter zie ik wel een enorme drempel in het verkrijgen van voldoende batterijen. Daar vergissen volgens mij de meeste fabrikanten zich in. Het is niet onoverkomelijk, maar het is volgens mij wel een zeer belangrijk aspect dat nu nog niet serieus genomen wordt door de fabrikanten.
 
Dat de VW groep nog minder dan 5 jaar te gaan heeft lijkt me ook wat sterk (hoewel ze niets minder verdienen sinds hun software-optimalisaties).

Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de rendabiliteit van de klassieke "high end" sportmodellen (denk Porsche, Aston Martin, Ferrari) nu er een nieuw elektrisch speeltje is. Iemand daar al serieuze cijfers van tegengekomen?
 
Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de rendabiliteit van de klassieke "high end" sportmodellen (denk Porsche, Aston Martin, Ferrari) nu er een nieuw elektrisch speeltje is. Iemand daar al serieuze cijfers van tegengekomen?
Als je in de markt bent voor een high end sportwagen, dan is zo'n Tesla, al gaat ie het snelst naar 100km/h, niet wat je wil.
Vooral omdat je voor 90k ook een tesla koopt die er hetzelfde uit ziet als jouw P100D en de Tesla is natuurlijk ook geen sportwagen, maar een zware 5 deurs sedan.
Dan rij je in een Ferrari F12 toch een stuk meer in de kijker en het geluid trekt ook meer aandacht.
 
  • Like
Reactions: HWS
Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de rendabiliteit van de klassieke "high end" sportmodellen (denk Porsche, Aston Martin, Ferrari) nu er een nieuw elektrisch speeltje is. Iemand daar al serieuze cijfers van tegengekomen?

Als je in de markt bent voor een high end sportwagen, dan is zo'n Tesla, al gaat ie het snelst naar 100km/h, niet wat je wil.

Daarvoor is Rimac opgericht:Home | Rimac Automobili
 
Ik snap niet goed waarom iedereen maar denkt dat er autofabrikanten failliet zullen gaan.

Er is dadelijk een megagroot gat in de markt te vullen met de overgang van ICE naar BEV, en het ontwikkelen en bouwen van een EV is vele malen simpeler dan een ICE. (ik heb het nu niet over autonoom rijden en andere moeilijke kwesties maar gewoon puur de overgang van ICE naar BEV). De uitdagingen liggen met name op het vlak van opschaling van de productie van accu's, en het opbouwen van infrastructuur.

Er is meer dan genoeg ruimte in die markt voor alle bestaande spelers. Hele werelddelen zijn hun mobiliteit nog aan het opschalen... Op het ogenblik neemt de vraag naar ICE's niet af dus autofabrikanten bevinden zich in de luxe positie om heel rustig de EV te ontwikkelen zonder hun ICE verkopen te kannibaliseren.

Tesla kan slechts enkele procenten van de markt bedienen, hoe hard ze ook groeien, tenzij ze straks in een positie zijn om bestaande concerns over te nemen. Het omgekeerde is ook niet ondenkbaar overigens.

De overgang naar BEV zal toch pas echt een vlucht nemen wanneer er keuze is uit voldoende correct geprijsde en goed functionerende BEV's van verschillende fabrikanten, met een laadinfra die daarop berekend is.

Ow en over auto's met meerdere personen delen: da's leuk als mijn deelauto maar wel tussen 8 en 9 bij mij voor de deur staat en niet bij alle andere families met kindjes en een vaste baan die tegelijkertijd ergens moeten zijn. Oftewel de hoeveelheid auto's moet berekend zijn op piekbelasting (net als het stroomnetwerk). Dat strookt niet met aannames dat er 40% minder auto's nodig zijn.
 
Mensen willen een auto waarmee ze ook een flinke trio kunnen maken.

Ik denk niet dat dat voor de meeste mensen een criterium is. Maar een 5 seat Model X is waarschijnlijk wel praktischer voor een triootje dan een Leaf. Misschien dan wel verduisterende gordijntjes installeren of je krijgt nog meer bekijks dan anders met je Model X.

:)
 
Twee jaar na het VW dieselschandaal...: je kan er een boek over schrijven.
'Aan EU-wetten voor diesels geen gebrek, maar de uitvoering ontbreekt' | TROUW
Het probleem is ook niet op te lossen. Als Volkswagen dit op een betaalbare manier had kunnen oplossen, hadden ze dit wel tijdens het ontwerpen gedaan. Het feit dat ze de boel op deze megaschaal belazerden toont dit overtuigend aan.
Het zal dan ook pappen en nathouden blijven tot deze generatie diesels aan zijn einde is. Volkswagen zal nog talloze EGR kleppen vervangen en schadevergoedingen betalen. In Europa is Duitsland te machtig en blokkeert onder meer een onafhankelijke Europese keuring van voertuigen. De Duitsers mogen blij zijn dat de Europese Unie niet doorbijt.
De Duitsers mogen ook blij zijn dat Europese consumenten meer naar hun portemonnee dan naar het milieu kijken.
 
Wij daarentegen zijn helemaal niet blij.:(
'Wij' zijn maar een hele hele kleine minderheid. Maar gelukkig beginnen hele goede initiatieven altijd bij een kleine minderheid. Gelukkig weten wij dat diezelfde gemiddelde Europese consument over een jaar of 5 tot 8 zijn in de komende jaren aangeschafte ICE alleen nog aan de schrootboer kan overhandigen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het VW-uitstootschandaal lijkt nu ook gevolgen te hebben bij Lufthansa.

ik citeer even uit AVHerald; een fantastische site door de al even sublieme Simon Hradecky.
Accident: Lufthansa B744 at Denver and Frankfurt on Oct 18th 2017 and Oct 19th 2017, fumes on board, passengers and cabin crew unwell

By Simon Hradecky, created Thursday, Oct 26th 2017 12:57Z, last updated Thursday, Oct 26th 2017 13:36Z


A Lufthansa Boeing 747-400, registration D-ABVW performing flight LH-447 (dep. Oct 18th, arr Oct 19th) from Denver,CO (USA) to Frankfurt/Main (Germany), was preparing for departure from Denver. While the engines were started an odour of dirty old socks developed on board, the departure preparations were continued and the aircraft departed. The odour dissipated during climb out of Denver. The aircraft continued the flight to Frankfurt. During the descent into Frankfurt, about 15-30 minutes prior to landing, the odour occurred again. A number of passengers felt unwell, a number of passengers even vomitted. A number of cabin crew also felt unwell with headaches, nausea and eye irritations. The aircraft landed in Frankfurt about 9 hours after departure. All cabin crew went to see a doctor, one flight attendant needed to be taken to a hospital.

According to information The Aviation Herald received one flight attendant is still on sick leave following the flight.


Wat wil je, met zo'n registratie ;)