Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Een groot deel van het ontwikkelingsbudget van 17,4 miljard euro is opgegaan aan de ontwikkeling van nieuwe software.

VW: nieuwe sjoemelsoftware in dieselmodellen 2016 - nrc.nl

Met 17,4 Miljard had je echt een berg mooie EV's kunnen ontwikkelen én laadinfra neer kunnen zetten. Zo zonde, dood zonde.

Fastned heeft voor heel NL slechts 40 Miljoen nodig, maak er 60 van. In Duitsland nog eens 300 Miljoen en dan in België en Frankrijk ook nog eens 40 Miljoen en 400 Miljoen. Dan heb je nog niets eens 1/17 uitgegeven en kan je nog mooie EV's ontwikkelen.

Ik snap dit echt niet, gewoon niet.
 
Ik kan er ook met mijn verstand niet bij. Te veel overhead? Te veel bureaucratie ? Verslaafd zijn aan verspillen ?

Dat stomme bericht gisteren dat Shell 400 waterstof laadstations neer gaat zetten in DE is ook zoiets. :crying:

Voor Shell lijkt me de keuze voor waterstof wel steek houden. Waterstof kan je moeilijker thuis tanken dan een batterij opladen. Moest de hele wereld op H² gaan rijden zou Shell nog een bestaansreden hebben. Moesten dit BEV's zijn ligt dat wat anders natuurlijk. En om ook on-topic te blijven, ik ben de afgelopen dagen enorm teleurgesteld door VW. Dit had ik helemaal niet verwacht.
 
Ik denk dat een ieder die wel eens in de pers is geweest de ervaring heeft dat hetgeen geschreven wordt met een behoorlijk kritische blik bekeken moet worden.
Dus misschien maar even afwachten tot er meer duidelijkheid is verkregen, voor we al te sterk van leer trekken? :rolleyes:
 
Voor Shell lijkt me de keuze voor waterstof wel steek houden. Waterstof kan je moeilijker thuis tanken dan een batterij opladen. Moest de hele wereld op H² gaan rijden zou Shell nog een bestaansreden hebben. Moesten dit BEV's zijn ligt dat wat anders natuurlijk. En om ook on-topic te blijven, ik ben de afgelopen dagen enorm teleurgesteld door VW. Dit had ik helemaal niet verwacht.

Shell maakt waterstofgas uit aardgas. Dat verklaart hun interesse.
Omdat deze omzetting 80% efficiënt is en de brandstofcel vervolgens 50-60% efficiënt, schiet je er dus helemaal niets mee op.
Je kunt dan net zo goed een ICE op aardgas laten rijden.

- - - Updated - - -

Maar klopt dat dan wel? Zou er echt zo'n astronomisch bedrag zijn uitgegeven aan software-ontwikkeling??? En indien ja, zou de concerndirectie dat dan wel geweten hebben? Of is het VW-concern toch een stuurloze kolos?

Vorig jaar beschikte het bedrijf met 17,4 miljard euro over het grootste onderzoeks- en ontwikkelingsbudget ter wereld. VW spendeerde daarmee nagenoeg evenveel als Apple en Google samen. De loonkosten bedroegen ongeveer 17 procent van de omzet van ruim 200 miljard euro, het hoogste niveau sinds 1997.
Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant


Er zal waarschijnlijk heel wat geld gestoken zijn in de ontwikkeling van:
- de Volkswagen X1 (ja leuk, en toen ?)
- de nieuwe Bugatti Veyron (ontwikkelingskosten van de eerste Veyron zijn geschat op 5 miljoen euro PER AUTO )
- Lamborghini en Audi R8
- Bentley SUV
- Porsche Macan en facelift 991

Allemaal totaal nutteloos als je het in het licht ziet van werkelijk iets doen waar de mensheid mee verder komt.
Van mij mag het nieuwe VW motto zijn: ' niet de grootste, wel de beste '

Deze is ook leuk: VW kreeg 4 miljard aan leningen voor... schone motoren - rtlz.nl
 
Tussen marketing en werkelijkheid ligt een grote kloof...-;)
VW zag ik zowaar vanavond gewoon nog reclame maken in de STER.. Kan het toch niet helpen als ik Das Auto zie staan er automatisch Die Lüge bij te lezen.

Belangrijkste verschil tussen Tesla en de traditionele grote fabrikanten is de moraal als reden om in de business te zitten - voor alle anderen is het winstoptimalisatie. Alles wat zij doen staat uiteindelijk in het teken van financiële winst. Musk is er van overtuigd dat we op het punt van mobiliteit een omslag moeten maken gegeven opwarming/CO2 uitstoot, dat als je een veilige auto kunt bouwen je dat ook gewoonte doen, dat als je een auto kunt bouwen die een miljoen km's kan rijden (en dus niet zo snel vervangen hoeft te worden) je dat gewooon moet doen, dat je patenten om de wereld beter te maken niet voor jezelf moet houden, dat als je kosten verhogende dealerlaag geen waarde toevoegt je deze beter kunt weglaten, dat als je kosten van SuC'-gebruik mee neemt in de autoprijs ipv deze incidenteel te maken je klanten echt helpt, etc tav het service-nivo..

Ik heb bij een van de grotere auto-importeurs in NL wel eens gezegd dat de traditionele autowereld eigenlijk niet met Tesla kán concurreren .. simpelweg omdat Tesla primair geen auto verkoopt maar veel meer een andere kijk op de wereld, op hoe je met klanten omgaat, het milieu etc. .. ze spelen een ander spel zeg maar..

Dit is geweldig toch, dankzij VW komt de ontwikkeling van elektrische wagens in een stroomversnelling terecht.
Alle Volvo's krijgen elektrische variant | De Tijd
Tesla heeft de weg getoond, de anderen zetten de neuzen nu eindelijk ook in de juiste richting.
 
Dat VW het over de groene boeg gaat gooien was te voorspellen.
Dat ze dit met het slechts verkopende model gaan doen is dan wel een nieuw dieptepunt.

Ik denk dat ze hier wel goed aan doen. Ze zitten natuurlijk ook met het probleem dat grote batterijen er voorlopig niet in voldoende mate zijn voor een massa voertuig. Ik ben al blij dat ze niet inzetten op auto's als de e-Golf met die beperkte range. Die geven het elektrisch rijden geen best imago.

Laat ze de Pheaton maar op Tesla niveau brengen. Zal niet om grote aantallen gaan maar is een begin.
Misschien is er een bedrijf dat hen wil helpen met batterij en drive-train (ontwikkeling).

En als kers in de appelmoes dan ook SuC-compatibel.
 
Ik denk dat ze hier wel goed aan doen. Ze zitten natuurlijk ook met het probleem dat grote batterijen er voorlopig niet in voldoende mate zijn voor een massa voertuig. Ik ben al blij dat ze niet inzetten op auto's als de e-Golf met die beperkte range. Die geven het elektrisch rijden geen best imago.

Laat ze de Pheaton maar op Tesla niveau brengen. Zal niet om grote aantallen gaan maar is een begin.
Misschien is er een bedrijf dat hen wil helpen met batterij en drive-train (ontwikkeling).

En als kers in de appelmoes dan ook SuC-compatibel.
Geredeneerd vanuit "beter iets dan niets" ben ik het met je eens.
Als je echter naar de recente ontwikkelingen kijkt vind ik het een absoluut zwaktebod.

De enige reden dat Tesla begonnen is met een gemodificeerde sportauto (Roadster), gevolgd door een luxe sedan (Model S) is proof of concept. Dat hoeft VW mijns inziens niet meer te doen. Het concept volledig elektrisch rijden is wel bewezen. VW had mijns inziens moeten inzetten op een betaalbare (juist wel het Golf-platform gebruiken!) 100% elektrisch model. Daar had VW een verschil mee kunnen maken. Niet met een Phaeton van wat accu's voorzien, zodat ze over twee jaar met tegenvallende resultaten hun schouders ophalen en kunnen veinzen dat ze het "geprobeerd" hebben.

Vanuit de mythologie is Phaeton (die door de bliksemschicht van Zeus aan zijn einde kwam) juist een hele passende naam voor hetgeen VW voor heeft om te produceren.