robertvg
Extremely Well-Known Member
Hoe moeilijk kan het zijn?
Hoe dom kan je zijn...
Sjoemelaffaire Volkswagen: update auto's helpt niet
Hoe dom kan je zijn...
Sjoemelaffaire Volkswagen: update auto's helpt niet
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ongelooflijk. Ik zou haast denken dat Volkswagen niet in staat is schonere motoren te ontwikkelen, maar ik weet dat sommige modellen vreemd genoeg wel aan de eisen voldoen.
Ja het gaat goed bij Volkswagen. Hopelijk pakken ze het elektrificeren wel serieus op. Ze moeten nu haast wel om nog een kans te hebben om dit alles te overleven.
Volkswagen verdient het gewoon om failliet te gaan. En als dat gebeurt gaan de andere fabrikanten pas echt vaart maken met de innovatie die ze structureel hebben tegengehouden.
Je moet het zo ver niet zoeken. ÷/-30% van de aandelen is in handen van Saudi Arabië ... (exacte cijfer staat hier ergens in het begin van dit topic)Ik weet niet of dit meteen het beste scenario is. Als we terugkijken naar wanneer GM etc failliet zijn gegaan, heeft het de Amerikaanse economie goed geschaad (een van de factoren, 2008 was op verschillende vlakken rampzalig voor de US) en heeft de overheid (lees: belanstigsbetaler) flink in de buidel moeten tasten voor de bail-out. Niemand heeft hier baat bijgedaan, en we hebben er enkel een Volt en Bolt uit gekregen .
Too big to fail, ook van toepassing bij Volkswagen.
Daarbij, financiele problemen, slechte updates en problemen met toeleveranciers gaan VW niet pushen om over te stappen op EV. Het is niet hun business en ze zien het ook niet zo (spijtig genoeg). Ze zijn ook door hun trage aanpak tov EV's nog ver af om op grote schaal EV's te bouwen; inhalen zou jaren duren en halfslachtige concepten voorstellen die pas in 202x uitkomen is na een tijdje ook oud nieuws aan het worden. Het lijkt meer op een marketing stunt dan wat anders.
Dit gezegd zijnde is het totaal onacceptabel dat de software aanpassingen niet helpen. Of een goede oplossing aanbieden, of goedmaken en andere motoren bouwen (indien mogelijk - ik denk dat @Firebird hier wel een punt heeft).
(A) Stel: je bent een zelfstandige garagist in een of ander dorp in België of Nederland, die weet hoe je sjoemelt met uitlaatgassen om wagens door de technische controle te halen, hoewel die wagens normaliter de normen écht niet kunnen halen. Je wordt betrapt. Gevolg: (i) geen van je klanten gaat nog de weg op mogen (vermits ze de technische controle niet gehaald hebben); (ii) jij krijgt een paar maanden (al dan niet voorwaardelijke) gevangenisstraf, plus een serieuze boete; (iii) je klanten gaan je begrijpelijkerwijze allemaal aanklagen omdat ze de weg niet meer op mogen vooraleer hun wagens in orde worden gebracht, (iv) je gaat die motoren ook op eigen kosten moeten in orde moeten brengen (wat niet altijd zal kunnen...); (v) de fiscus gaat achter je aan voor alle verloren inkomsten door je gesjoemel, en dus, uiteindelijk: (vi) je moet het faillissement aanvragen.
(B) Stel: je bent VW. Punten (A)(i) tot (vi) verlopen dan volgens een heel ander verhaal, blijkbaar. Eigenlijk wordt alleen punt (A)(iv) toegepast (en dan waarschijnlijk ook nog niet ten volle): VW wordt gevraagd om aub een aanpassing te doen, en als dat hen niet de eerste maal lukt, om aub toch nog een ietsepietsie meer moeite te doen, aub pleeeease "oplossing aanbieden"...
Schandelijk naar mijn smaak. Er is één wet, en die is er voor iedereen.
Dat je morgen niet alle wagens van de VW-groep met sjoemel-software van de wegen haalt, kan ik begrijpen - daar is denk ik ook geen wettelijke basis voor, tenzij die wagens normen zouden overschrijden die voor alle wagens, dus ook old-timers of zo, gelden. Dat VW alle wagens moet aanpassen die niet voldeden aan de normen van het ogenblik van de verkoop van die wagens lijkt me daarentegen ook evident. En dat VW, met minstens 7 jaar retroactiviteit (want het gaat hier écht over fraude, blijkbaar) aan de Nederlandse en Belgische Staat de belastingen betaalt die iedere VW-rijder méér had moeten betalen indien met de uitstootgevens niet was gesjoemeld door VW, lijkt me ook evident! En aan hun klanten een prijsverschil terugbetalen op basis van het aantal PK dat hun motor heeft verloren door het wegnemen van de sjoemel-software, inclusief inschrijvingsbelasting op dat verschil in vermogen.
@Carl je vergeet dat, in ieder geval in NL, de overheid ook de norm ten aanzien van de toegestane uitstoot heeft opgerekt. Ik meen naar het 3-voudige van wat oorspronkelijk toegestaan was.
Met 610.000+ werknemers is de afweging: "iedereen naar het Arbeitsamt sturen of staatssteun aanbieden (in welke vorm dan ook, incl. door vingers kijken)" snel gemaakt.Volkswagen is zeker niet To Big To Fail
....
Hier in België zijn Opel en Renault toch ook betrapt op "aanpassingen" van de software.- Na vele tests op vele merken en types diesels blijkt zonneklaar dat VW toch echt het enige autoconcern is dat op een dergelijke grove wijze heeft gesjoemeld
Hier in België zijn Opel en Renault toch ook betrapt op "aanpassingen" van de software.