TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Inbouwen dashcam

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by PimEffting, Jun 30, 2015.

1. PimEffting

PimEffting Member

Hallo allemaal,

Hier en daar op het forum lees ik wel wat interesse over dashcams. Maar ook veel vragen en onzekerheid.

Nu heb ik recent een Blackvue 650 gekocht (nog niet ingebouwd). Deze schijnt goed te zijn. Met een camera voor en eentje achter. Prijs via Coolblue is met 349 Euro redelijk (BlackVue DR650GW-2CH Wifi GPS 16GB - Videocamerashop.nl)

Verder wil je natuurlijk dat je dashcam altijd stroom heeft. Ik hou niet zo van "aftappen van dashboard lampje" en "op de accu aangesloten met een extra zekering" en dat soort dingen. Daarvoor heb ik te weinig ervaring met knutselen. Daarom heb ik een OBD stekker gekocht waarmee een permanente 12V ter beschikking komt zonder teveel gedoe. (zie plaatje) Ik heb er maar gelijk 5 besteld omdat ik denk dat er wel wat interesse zal zijn van derden.

Nu mijn idee. Het inbouwen lijkt mij een erg leuk hobby projectje om in een dagje te doen. Ik ben verder niet echt ervaren maar denk wel wat ik eruit moet komen met wat geduld.
    Misschien is het leuk om met een paar Tesla rijders gezamenlijk het avontuur van het inbouwen aan te gaan? Dat we elkaar helpen als we problemen hebben? En gezelligheid natuurlijk.

Is er interesse om een keer lekker te knutselen met elkaar?

odb.jpg

2. LastNLSig

LastNLSig Active Member

Pim hier ergens http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26023-DIY-Dashcam-(BlackVue-550-fron-rear)-constant-power-source-from-dash/page8?p=547695&viewfull=1#post547695 vind je mijn poging anderhalf jaar geleden.
    Wellicht heb je er wat aan.

Als ergens een zekeringetje inbouwen te veel avontuur is zou ik er niet zelf aan beginnen...
    Zoals je ziet heb ik ook in mijn MS staan boren :eek:.

De belangrijkste reden om af te tappen van het dashboardkastlampje is dat deze aan de continue plus zit (dus ook als de auto uit is) EN in zijn eentje op een aparte zekering zit.
    Mocht de dashcam de zekering eruit blazen dan doet dus alleen je dashboardkastlampje het niet meer. (dat is een risico die te overzien is)
    Ik heb geen idee wat er mogelijk uitvalt als je de zekering van de voedingslijn in de OBD aansluiting opblaast.

Anyway, als het uitkomt kom ik graag kijken/aanmoedigen/helpen.

3. ripburger

ripburger Member

Leuk idee, zou het ook wel een top idee vinden om zoiets gezamenlijk te doen (ben ook niet bijzonder handig ;-)).

4. PimEffting

PimEffting Member

Leuk! Heb je enig idee wanneer je zou willen? Ik denk zelf aan derde week juli.

5. ripburger

ripburger Member

Prima voor mij! Maar we moeten er wel iemand bij hebben die weet wat te doen, anders staan er straks alsnog twee klunzen te stoeien met de installatie ervan! ;-)

Edit: chill, je komt uit Heemskerk zie ik. Woon zelf in Heerhugowaard, prima te doen! :)

6. PimEffting

PimEffting Member

7. Jamas

Jamas Member

Ik ben er nog over aan het nadenken, binnenkort zal ik beslissen. Zie ook
    Schade topic - Page 66

Indien ik hem ook daadwerkelijk ga aanschaffen, dan ben ik ook in voor een gezamenlijke inbouwsessie.
    Graag zou ik toch alvast zo'n OBD kabel bij je willen reserveren, PimEffting !

8. FVO

FVO Active Member

Ik doe ook wel mee dan! + OBD-kabel graag

9. Herbie65

Herbie65 Member

ik ga een groupbuy opzetten.
    en ik heb ervaring met inbouw.

10. ripburger

ripburger Member

Cool, ik doe mee!

11. Hans (Amsterdam)

Hans (Amsterdam) Model S res#3130

JA, ook ik doe graag mee met de group buy en de inbouw.

12. tonvanboven

tonvanboven Member

Ik heb enige tijd geleden bij een klant van me een Blackvue Dashcam 550 2CH ingebouwd in de Tesla. Er komt best wel wat handigheid bij kijken om met name de kabel van voor naar achteren te leggen. Het loshalen van de kunststof delen van de achterklep ging niet zo eenvoudig omdat de plastic klipjes nogal vast zitten.

13. PimEffting

PimEffting Member

Het lijkt erop dat er wel wat interesse is om hiermee door te gaan!
    Cool en heb er nu al zin in! Wordt nog heel even op mijn handen zitten....

Kan iedereen die wil meedoen met het gezamenlijk inbouwen mij een privebericht sturen met wat details?
    - Je naam
    - Of je een OBD kabel wilt
    - Waar je woont
    - Emailadres (dan stuur ik een datumprikker rond)

14. dvroegop

dvroegop Member

Ah. Ben jij dan die andere Tesla rijder die ik daar wel eens tegenkom? Welke kleur rij je?

15. ripburger

ripburger Member

Zou best wel eens kunnen, ik rij een zwarte uit 2013 (SP in het kenteken).

16. FVO

FVO Active Member

Je hebt een PM.

17. tonvanboven

tonvanboven Member

Ik vraag mij af of je de coax kabel met connector bij de klep door die rubber overgang getrokken krijgt. Ik had de 'mazzel' dat mijn coaxkabel door mijn eigen schuld stuk is gegaan door in de vorige auto in het donker de twee stekkers met elkaar te verwisselen en daarmee het pennetje van de coaxstekker onbruikbaar te maken. Eraf knippen en aansluiten op een stukje kabel met connector was toen de oplossing. Bij het inbouwen in de Tesla hoefde er alleen maar kabel door het rubber. Het boren van een service gat in de klep is nodig. Wellicht is de oplossing van Teslarati een juiste, je ziet dan wel de kabel bij de klep.

18. PimEffting

PimEffting Member

Lijkt mij leuk om juist die opties eens af te wegen met elkaar en op zoek te gaan naar de beste.
    Op basis van mijn informatie is de rechter rubberen huls leger dan de linker, dus dat zou dan moeten kunnen.
    Meerdere verhalen gelezen dat het geen probleem moet zijn. Maar we zullen zien.

Voor de mensen die nog niet bij mij geregistreerd staan: de geplande datum is zaterdag 1 augustus.
    Locatie volgt nog - ook afhankelijk van de weersvoorspelling.

19. Bj0rn

Bj0rn Member

Onlangs de DR650 ingebouwd. Gelukkig geen gaten moeten boren.
    De enige plaats waar je de kabel ziet is een kleine lus aan de zijkant van de achterklep. Die lus laat toe om de trunk te openen zonder dat je de coax moet loskoppelen.

20. Herbie65

Herbie65 Member

je haalt hem redelijk makkelijk door de rechter rubber huls, en een gaatje achter het kunststof is geen enkel probleem.

Share This Page