Vandaag een start gemaakt met inbouwen van een dash cam (ThinkWare F800 Pro 2CH) in mijn Model S.
Na een boel gelezen te hebben zag ik 2 opties:
1) Gebruik maken van de 12V 'spare fan connector' achter klepje vd microfoon
2) Door de 'firewall' heen, liefst via bestaande verbindingen, een hard-wire verbinding van dashboard naar frunk naar de fuse box
3) PlanB: Aftappen van bestaande 12V voedingskabels met bv Posi-taps.(Probeer ik te voorkomen)
Optie 1) verviel direct al nadat ik het klepje los had. Geen 'losse kabels' helaas. Zal wel alleen bij de wat oudere S modellen zijn.
Ik houd wel van een beetje uizoeken, dus vol goede moed begonnen aan optie 2.
In de frunk eerst een aantal covers + luchtinlaat verwijderd (Foto1). Ging vrij makkelijk allemaal.
Daarna dacht ik iets te zien van een lege 'gromet', een ongebruikte verbinding 'ergens' naar binnen toe.
Een leeg buisje komt uit ergens linksonder (hoogte van side cam ongeveer), aan passagierszijde in frunk.
Ik heb een kabel erin gevoerd (Foto2: Helaas is 'gromet' niet op foto zichtbaar) om te zien hoever deze zou komen. Ging een aardig eindje naar binnen en gaf toen wat weerstand.
Maar ja, waar komt dat ding uit? Gezien de lengte die ik gevoerd had moest ie al ergens in de auto zijn beland.
Binnen in de auto, aan passagierszijde heb ik het 'klepje' onder het dashboardkastje bij de luchtvent losgemaakt (Foto 3).
De gromet ingang vanuit frunk + zwarte flex PVC buis dacht ik daar te zien (Foto 4). Is dit de gromet vanuit frunk?
Die PVC buis buigt dan snel af naar 'boven', achter het dashboard kastje zelf.
Ik kon niet het einde zien/voelen van de PVC buis.
Het zijpaneeltje van het dashboard kastje kreeg ik niet los. Gaf te veel weerstand op m'n pry tools, waardoor ik niet verder durfde te wrikken.
Daarna heb ik de cover bij de A-stijl (raamstijl) losgemaakt zag daarin wel zo'n zelfde PVC buis lopen (Foto 5), maar deze loopt helemaal door naar achteren (lijkt het). Wellicht is dit niet dezelfde buis.
Op dit moment ligt het project even stil, omdat ik niet te veel los wil maken met kans op beschadiging.
Ik ben dan ook benieuwd of iemand ook al een dergelijke werkwijze heeft gevolgd en weet waar die 'gromet' vanuit de frunk binnen in de auto uitkomt. En of dit wel te gebruiken is om een 'hardwire' oplossing uit te voeren.