Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inbouwen dashcam

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren heb ik de Blackvue een iets andere positie gegeven. De default positie laat wat veel rondjes zien.
Tijdelijk heb ik dubbelzijdig 3M foamtape gebruik. Als ik de uiteindelijk beste positie heb gevonden gebruik ik wel mijn reserve Blackvue lijmsticker. Deze zit overigens wel flink vast.

Default Herbert.jpg


Op onderstaande foto de nieuwe positie van de camera en het resultaat.

IMG_1949.jpg


De nieuwe positie laat geen rondjes zien en dat levert een prettiger beeld op. Wel moet de camera nog iets gekanteld worden om een rechte horizon te krijgen.



1e nieuwe positie lager.jpg


Onderstaand een derde positie, nu voor de spiegel, ziet er zo uit vanaf de bestuurdersplaats. Kijk niet naar de kabeltjes, die moeten nog goed op z'n plek komen. Als ik mijn rug recht kan ik de beide lampjes 'rec' en 'gps' nog zien.

IMG_1950.jpg


Voor spiegel.jpg


Geen 'mooi' plaatje, het regent en waait hard. Het resultaat is wel goed. Geen rondjes, geen reflectie van de zijstijlen en een uitstekende GPS ontvangst.

In de Blackvue applicatie op de Mac is goed te zien dat de GPS ontvangst maximaal is.

2015-07-29 15.57.55.jpg
 
Last edited:
Er zijn meerdere opties, het is altijd een tradeoff tussen GPS ontvangst, kabels in het zicht, beeld van de camera en in het zicht zitten op de ruit.
Ook een optie is direct naast de spiegel tegen de rand, maar op de kop. Dan zit de lens rechts en zie je de dots ook niet.
 
Last edited:
Tijdens mijn vakantie op mijn gemak de camera aan het inbouwen, kost wat tijd maar is een leuk projectje om zelf te doen.

Aan de achterzijde de kabel al helemaal weggewerkt (via de onderzijde van de achterklep) dus niet zichtbaar.

Klein vraagje, hoe kan ik op een veilige manier de zwarte kap bij de achteruitkijk spiegel demonteren om de kabels aan de voorzijde netjes weg te werken? Ik weet dat er aan de binnenzijde klipjes zitten, maar wat is de juiste manier?

Alvast bedankt.
 
Vandaag een start gemaakt met inbouwen van een dash cam (ThinkWare F800 Pro 2CH) in mijn Model S.

Na een boel gelezen te hebben zag ik 2 opties:
1) Gebruik maken van de 12V 'spare fan connector' achter klepje vd microfoon
2) Door de 'firewall' heen, liefst via bestaande verbindingen, een hard-wire verbinding van dashboard naar frunk naar de fuse box
3) PlanB: Aftappen van bestaande 12V voedingskabels met bv Posi-taps.(Probeer ik te voorkomen)

Optie 1) verviel direct al nadat ik het klepje los had. Geen 'losse kabels' helaas. Zal wel alleen bij de wat oudere S modellen zijn.

Ik houd wel van een beetje uizoeken, dus vol goede moed begonnen aan optie 2.

In de frunk eerst een aantal covers + luchtinlaat verwijderd (Foto1). Ging vrij makkelijk allemaal.
Daarna dacht ik iets te zien van een lege 'gromet', een ongebruikte verbinding 'ergens' naar binnen toe.
Een leeg buisje komt uit ergens linksonder (hoogte van side cam ongeveer), aan passagierszijde in frunk.

Ik heb een kabel erin gevoerd (Foto2: Helaas is 'gromet' niet op foto zichtbaar) om te zien hoever deze zou komen. Ging een aardig eindje naar binnen en gaf toen wat weerstand.
Maar ja, waar komt dat ding uit? Gezien de lengte die ik gevoerd had moest ie al ergens in de auto zijn beland.

Binnen in de auto, aan passagierszijde heb ik het 'klepje' onder het dashboardkastje bij de luchtvent losgemaakt (Foto 3).
De gromet ingang vanuit frunk + zwarte flex PVC buis dacht ik daar te zien (Foto 4). Is dit de gromet vanuit frunk?
Die PVC buis buigt dan snel af naar 'boven', achter het dashboard kastje zelf.
Ik kon niet het einde zien/voelen van de PVC buis.

Het zijpaneeltje van het dashboard kastje kreeg ik niet los. Gaf te veel weerstand op m'n pry tools, waardoor ik niet verder durfde te wrikken.

Daarna heb ik de cover bij de A-stijl (raamstijl) losgemaakt zag daarin wel zo'n zelfde PVC buis lopen (Foto 5), maar deze loopt helemaal door naar achteren (lijkt het). Wellicht is dit niet dezelfde buis.

Op dit moment ligt het project even stil, omdat ik niet te veel los wil maken met kans op beschadiging.

Ik ben dan ook benieuwd of iemand ook al een dergelijke werkwijze heeft gevolgd en weet waar die 'gromet' vanuit de frunk binnen in de auto uitkomt. En of dit wel te gebruiken is om een 'hardwire' oplossing uit te voeren.

frunk.jpg
frunkdetail.jpg
dashboard.jpg
onderdashdetail.jpg
raamstijl.jpg
 
Na bestuderen van een blog van Marc Merlins Marc's Blog: cars - Installing a nose cam in a Tesla Model S, and routing the cable through the firewall denk ik dat ik het antwoord heb op mijn 'gromet' (= grommet trouwens) vraag.

De grommet is aangesloten op een drain (voor het zonnedak?). Marc beschrijft in z'n blog dat hij tegen hetzelfde aanliep.
ZIjn oplossing was nogal rigoreus door een gat te boren naast de grommet. :eek: No guts no glory.

Dat lijkt inderdaad de enige mogelijkheid om bij de fuse box in de frunk te komen vanuit dashboard in de auto. :(