Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inhalen onder autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe ik het door een tip hier op het forum sinds lange tijd doe en hij bijna altijd netjes uit gaat; eerst lichte druk geven op het stuur naar links toe (als je naar links wil natuurlijk). Daarna richting aan en hij schiet meteen los en kan je soepel naar links sturen.

Voor mij werkt het in 99% van de gevallen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Karsten and wooter
Hoe ik het door een tip hier op het forum sinds lange tijd doe en hij bijna altijd netjes uit gaat; eerst lichte druk geven op het stuur naar links toe (als je naar links wil natuurlijk). Daarna richting aan en hij schiet meteen los en kan je soepel naar links sturen.

Voor mij werkt het in 99% van de gevallen.
Dat verklaart waarom ik waarschijnlijk de ene keer stroef doorheen de weerstand moet, en andere keren het vlot gaat.

Ik ga er op letten! Als we in België weer doelloos mogen rondrijden :D
 
Hoe ik het door een tip hier op het forum sinds lange tijd doe en hij bijna altijd netjes uit gaat; eerst lichte druk geven op het stuur naar links toe (als je naar links wil natuurlijk). Daarna richting aan en hij schiet meteen los en kan je soepel naar links sturen.

Voor mij werkt het in 99% van de gevallen.

Maar je zet hiermee AP wel uit toch? Dus nog steeds irritanten AP uit/aan beepjes omdat je AP weer moet activeren op de andere rijbaan?
 
Maar je zet hiermee AP wel uit toch? Dus nog steeds irritanten AP uit/aan beepjes omdat je AP weer moet activeren op de andere rijbaan?
Half; stuurautomaat gaat uit maar verkeersbewuste cruise control blijft aan. De geluidjes van de stuurautomaat blijven daarom ook.

Het grote voordeel wat ik van deze oplossing vind t.o.v. helemaal uit- en aanzetten is dat je de snelheid niet opnieuw in hoeft te stellen (bij b.v. snelheidsbeperkingen op de weg) of zelf tijdelijk gas moet geven.
 
Ook dus niet half. AP gaat uit, adaptive cruisecontrol (Tesla's Traffic Aware CC, TACC) blijft over.

Als ik TACC in m'n auto aan/uit zet krijg ik geen geluidjes maar enkel bij AP aan/uit.
Volgens de Tesla manual vallen de functies TACC (verkeersbewuste cruise control) en Autosteer (stuurautomaat) beide onder autopilot. Dus autopilot gaat half uit.

Maar wat maakt het uit? De ene gaat uit de andere blijft aan. Ik snap je punt nog niet echt.
 
Last edited:
Volgens de Tesla manual vallen de functies TACC (verkeersbewuste cruise control) en Autosteer (stuurautomaat) beide onder autopilot. Dus autopilot gaat half uit.

Maar wat maakt het uit? De ene gaat uit de andere blijft aan. Ik snap je punt nog niet echt.

Ik reageer op de uitspraken en hou van duidelijkheid en "half AP" bestaat niet want AP is aan of uit op basis van de piepjes die je hoort. De informatie die je deelt klopt niet helemaal net zoals "Daarna richting aan en hij schiet meteen los en kan je soepel naar links sturen." en als andere gebruikers dit lezen kan dit soort informatie erg verwarrend zijn. Je richting aanzetten deactiveert niks en het sturen zorgt voor deactiveren van AP. Je knipperlicht aanzetten houd nog steeds gewoon de auto in zijn baan tenzij je LCA hebt en op de snelweg rijd.

Jij hint op dat je knipperlicht inschakelen de weerstand deels doet afnemen zonder AP uit te schakelen zodat je soepeler de rijbaanverplaatsing kunt maken. Dit zou wellicht het geval kunnen zijn. Ik merk het niet met mijn S als ik niet op de snelweg rijd. Op de snelweg heb ik FSD dus deze vermindering van weerstand kan ik helaas niet daar waarnemen.

Ik zou dus graag weten of je dit gedrag enkel op de snelweg ziet of overal.
 
Ik heb het over de standaard AP en niet de versie FSD die je extra moet aanschaffen.

Voorbeeld:
Ik rij op AP rijd en de auto wil zichzelf dus tussen de lijnen houden, vervolgens geef ik richting aan om naar de linker baan te gaan. AP blijft aan staan maar als ik in dat geval even later zelf naar links stuur, met AP nog steeds aan, dan is de weerstand die ik voel een stuk minder.
Even een kleine toevoeging op mijn eigen bericht....

.....Ik rij op AP rijd en de auto wil zichzelf dus tussen de lijnen houden, vervolgens geef ik richting aan om naar de linker baan te gaan. AP blijft aan staan maar als ik in dat geval even later zelf naar links stuur, met AP nog steeds aan, dan is de weerstand die ik voel een stuk minder. Nadat ik door de verminderde weerstand heen druk, gaat de AP uit en blijft de TACC aan.
Althans dat was bij de vorige software versie. Of het bij de huidige ook nog zo is heb ik niet kunnen testen.
 
Ik reageer op de uitspraken en hou van duidelijkheid en "half AP" bestaat niet want AP is aan of uit op basis van de piepjes die je hoort.
Volgens mij is de info die jij geeft niet juist. De piepjes zijn niet van Autopilot maar van Stuurautomaat. Stuurautomaat is een onderdeel van Autopilot. Net zoals TACC dat is. Kijk de handleiding er maar op na, als je de hendel 2x naar beneden haalt zet je stuurautomaat aan en niet autopilot. Autopilot is een verzamelnaam van meerdere functies.

Je richting aanzetten deactiveert niks en het sturen zorgt voor deactiveren van AP. Je knipperlicht aanzetten houd nog steeds gewoon de auto in zijn baan tenzij je LCA hebt en op de snelweg rijd.
Jij hint op dat je knipperlicht inschakelen de weerstand deels doet afnemen zonder AP uit te schakelen zodat je soepeler de rijbaanverplaatsing kunt maken. Dit zou wellicht het geval kunnen zijn.
Ik snap echt niet wat je bedoeld en wat je wilt, volgens mij spreek je jezelf in de 2 quotes ook nog is tegen hierboven, of ik lees het verkeerd. Het is heel simpel; druk geven aan het stuur, daarna je richting aan en hij springt makkelijk los. Ik heb de tip hier van het forum en maak en al ruim een half jaar met veel plezier van.

Ik vind het jammer dat je zo op de details wilt springen in plaats van te accepteren dat soms iets gaat zoals het gaat. Probeer het is uit zou ik zeggen en kijk of het ook bij jou werkt. Ik heb het ook niet zelf bedacht, er zijn er meer die het op deze manier doen.
 
Volgens mij bestaat de AP uit twee delen. De TACC en de stuurautomaat.
De stuurautomaat in/uitschakelen geeft de bekende piepjes.

Verder is het naar mijn ervaring voldoende om eerst richting aan te geven om vervolgens de weerstand te verlagen bij het insturen. De weerstand is allen lager als de auto geen gevaar ziet. Pas na het insturen wordt de stuurautomaat uitgeschakeld en blijft de TACC actief.
Eerst druk geven op het stuur heb ik nooit gedaan en voegt naar mijn ervaring niets toe en is richting aangeven voldoende.
Maar als ik binnenkort een stukje ga/mag rijden dan zal ik het nog eens proberen.
 
Volgens mij is de info die jij geeft niet juist. De piepjes zijn niet van Autopilot maar van Stuurautomaat. Stuurautomaat is een onderdeel van Autopilot. Net zoals TACC dat is. Kijk de handleiding er maar op na, als je de hendel 2x naar beneden haalt zet je stuurautomaat aan en niet autopilot. Autopilot is een verzamelnaam van meerdere functies.

Ok, in mijn beleving is TACC geen AP/EAP/NOA maar als de handleiding beweerd van wel dan zit ik daar mis.

snap echt niet wat je bedoeld en wat je wilt, volgens mij spreek je jezelf in de 2 quotes ook nog is tegen hierboven, of ik lees het verkeerd. Het is heel simpel; druk geven aan het stuur, daarna je richting aan en hij springt makkelijk los. Ik heb de tip hier van het forum en maak en al ruim een half jaar met veel plezier van.

Ik vind het jammer dat je zo op de details wilt springen in plaats van te accepteren dat soms iets gaat zoals het gaat. Probeer het is uit zou ik zeggen en kijk of het ook bij jou werkt. Ik heb het ook niet zelf bedacht, er zijn er meer die het op deze manier doen.

Ik geef aan dat ik geen weerstandsverschil voel door van te voren wel of niet het knipperlicht te activeren. Dat zei ik al eerder, waarbij ik ook aangaf dat ALS ik dus wel op AP/autosteer rijd en ik zou m'n knipperlicht gebruiken dan gebruik ik dus de lane change assist. Ik kan het *enkel* buiten de snelweg testen en daar ervaar ik jouw genoemde gedrag niet en vandaar ook de vraag of jij dit ook ervaart buiten de snelweg of dat dit weerstandsgedrag wellicht enkel op de snelweg actief is.
 
Ik kan het *enkel* buiten de snelweg testen en daar ervaar ik jouw genoemde gedrag niet en vandaar ook de vraag of jij dit ook ervaart buiten de snelweg of dat dit weerstandsgedrag wellicht enkel op de snelweg actief is.
Ik durf niet te zeggen of het ook buiten de snelweg werkt. Daar kom ik niet erg veel. En als ik al op een provinciale weg rij kan en / of mag je er vaak niet inhalen hier in de omgeving.

p.s. geef je wel eerst een bepaalde druk voordat je het knipperlicht aanzet? Dat was voor mij het verschil. Druk geven en vasthouden, daarna pas knipperlicht aan.
 
Dus wel. Stukje meerijden? Misschien een verschil tussen S en 3? Ik waardeer jouw inbreng zeer, je hebt veel meer Tesla ervaring dan ik. Maar het klopt niet.

Grappig, in mijn beleving gaat bij de M3 de AP pas uit als je daadwerkelijk de stuurbeweging maakt en niet op basis van het inschakelen van het knipperlicht.
Zet je het knipperlicht aan door even een klein tikje te geven, waardoor er een paar keer geknipperd wordt, of druk je deze helemaal door naar de “continu knipper stand”?
Welke software versie zit je? Heb je FSD? Wellicht dat dat iets uitmaakt......
 
Ik durf niet te zeggen of het ook buiten de snelweg werkt. Daar kom ik niet erg veel. En als ik al op een provinciale weg rij kan en / of mag je er vaak niet inhalen hier in de omgeving.

p.s. geef je wel eerst een bepaalde druk voordat je het knipperlicht aanzet? Dat was voor mij het verschil. Druk geven en vasthouden, daarna pas knipperlicht aan.

Moest net nog even op pad en heb de werking nog even getest en het vooraf druk geven zoals je omschrijft is niet nodig en geeft geen ander gedrag.
Het volstaat om de knipperlichten aan te zetten. Als je vervolgens een stuurbeweging maakt voel je een lichte weerstand en daarna gaat de stuurautomaat uit en blijft TACC aan.
Ik heb dit meermaals kunnen reproduceren en in slechts een enkel geval bleef de weerstand hoger. Ik kon op dat moment geen reden vinden waarom......
Ik zit nu op sw 2020.8.2 (zonder FSD) en het enige verschil in gedrag wat ik merk t.o.v. de vorige sw versie is dat de lichte weerstand naar mijn idee zelfs nog iets lichter is geworden.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik reageer op de uitspraken en hou van duidelijkheid en "half AP" bestaat niet want AP is aan of uit op basis van de piepjes die je hoort. De informatie die je deelt klopt niet helemaal net zoals "Daarna richting aan en hij schiet meteen los en kan je soepel naar links sturen." en als andere gebruikers dit lezen kan dit soort informatie erg verwarrend zijn. Je richting aanzetten deactiveert niks en het sturen zorgt voor deactiveren van AP. Je knipperlicht aanzetten houd nog steeds gewoon de auto in zijn baan tenzij je LCA hebt en op de snelweg rijd.

Autopilot is TACC + Autosteer. Als je je stuur beweegt gaat autosteer uit, maar TACC blijft aan, dus hoe je het ook wilt noemen, helft van het systeem gaat uit, andere helft blijft aan.

Wat nu ook duidelijk is uit alle reacties is dat de manier waarop autosteer reageert op user input heel verschillend is... en ik heb nu ook zelf alle mogelijkheden inmiddels ervaren en kan er totaal geen patroon of logica in ontdekken. De verschillende opties die voorkomen terwijl je op AP rijdt en van rijbaan wilt wisselen om bijv iemand in te halen:

- je zet je knipperlicht aan zonder te sturen en direct gaat autosteer automatisch uit (incl piepjes) je stuurt naar de andere rijbaan en zet hem weer aan.

- je zet knipperlicht aan en merkt dat de weerstand heel erg is afgenomen waardoor je heel makkelijk naar de andere baan stuurt en er maar een lichte weerstand voelbaar is, maar zodra je daar doorheen stuurt gaat autosteer wel uit, en moet je die op de nieuwe baan weer aanzetten.

- je zet je knipperlicht aan en er gebeurd niets. Je moet hard door de weerstand heen sturen waardoor je met een slakker van baan wisselt, en vaak schrikt de auto zodat hij ook plots vaart mindert.

-je zet je knipper half aan (zodat hij drie knippers geeft) er gebeurd niets... tijdens de 3 knippers zet je je knipperlicht helemaal uit, en terwijl dat doet gaat autosteer uit... je stuurt opzij en moet daarna handmatig je knipperlicht weer uit zetten.

Al deze opties komen bij mij voor. Ik kan er totaal geen regelmaat of systeem in herkennen. Bij iedere rijbaanwissel is het afwachten wat hij nu weer doet.
 
  • Informative
Reactions: ScoopT