Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inhalen onder autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Autopilot is TACC + Autosteer. Als je je stuur beweegt gaat autosteer uit, maar TACC blijft aan, dus hoe je het ook wilt noemen, helft van het systeem gaat uit, andere helft blijft aan.

Wat nu ook duidelijk is uit alle reacties is dat de manier waarop autosteer reageert op user input heel verschillend is... en ik heb nu ook zelf alle mogelijkheden inmiddels ervaren en kan er totaal geen patroon of logica in ontdekken. De verschillende opties die voorkomen terwijl je op AP rijdt en van rijbaan wilt wisselen om bijv iemand in te halen:

- je zet je knipperlicht aan zonder te sturen en direct gaat autosteer automatisch uit (incl piepjes) je stuurt naar de andere rijbaan en zet hem weer aan.

- je zet knipperlicht aan en merkt dat de weerstand heel erg is afgenomen waardoor je heel makkelijk naar de andere baan stuurt en er maar een lichte weerstand voelbaar is, maar zodra je daar doorheen stuurt gaat autosteer wel uit, en moet je die op de nieuwe baan weer aanzetten.

- je zet je knipperlicht aan en er gebeurd niets. Je moet hard door de weerstand heen sturen waardoor je met een slakker van baan wisselt, en vaak schrikt de auto zodat hij ook plots vaart mindert.

-je zet je knipper half aan (zodat hij drie knippers geeft) er gebeurd niets... tijdens de 3 knippers zet je je knipperlicht helemaal uit, en terwijl dat doet gaat autosteer uit... je stuurt opzij en moet daarna handmatig je knipperlicht weer uit zetten.

Al deze opties komen bij mij voor. Ik kan er totaal geen regelmaat of systeem in herkennen. Bij iedere rijbaanwissel is het afwachten wat hij nu weer doet.
Precies dit! Geen FSD. 2020.4.nogwat
Rare jongens die programmeurs bij Tesla. Ze hebben wel humor
 
1 - je zet je knipperlicht aan zonder te sturen en direct gaat autosteer automatisch uit (incl piepjes) je stuurt naar de andere rijbaan en zet hem weer aan.

2 - je zet knipperlicht aan en merkt dat de weerstand heel erg is afgenomen waardoor je heel makkelijk naar de andere baan stuurt en er maar een lichte weerstand voelbaar is, maar zodra je daar doorheen stuurt gaat autosteer wel uit, en moet je die op de nieuwe baan weer aanzetten.

3 - je zet je knipperlicht aan en er gebeurd niets. Je moet hard door de weerstand heen sturen waardoor je met een slakker van baan wisselt, en vaak schrikt de auto zodat hij ook plots vaart mindert.

4 -je zet je knipper half aan (zodat hij drie knippers geeft) er gebeurd niets... tijdens de 3 knippers zet je je knipperlicht helemaal uit, en terwijl dat doet gaat autosteer uit... je stuurt opzij en moet daarna handmatig je knipperlicht weer uit zetten.

Al deze opties komen bij mij voor. Ik kan er totaal geen regelmaat of systeem in herkennen. Bij iedere rijbaanwissel is het afwachten wat hij nu weer doet.

Wellicht heb ik dus een verschil ontdenken. Knipperlicht volledig aan zoals jij omschrijft dat doe ik *nooit* bij mijn S, echt enkel als ik op een kruising links/rechtsaf sla. Misschien zit daar wel een verschil. Bij een S/X is dat ook irritant want die hebben geen digitale softtouch pookjes dus na een rijbaanwissel zou je het pookje dus moeten uitschakelen. Maar dit zou wellicht het gedrag van (2) kunnen verklaren dat ik dat nooit heb waargenomen. Bij mij is het dus optie (3), behalve dan dan ik vaak gewoon AP eerst uitzet voor ik het knipperlicht gebruik of stuur/

Toch heb ik nog nooit meegemaakt dat het activeren van m'n knipperlicht ooit AP/autosteer uitschakeld dus opties (1) en (4) welke AP/autosteer uitgeschakeld bij het half of volledig doordrukken van het knipperlicht komen mij niet bekend voor.
 
Nog even voor de mensen die mij niet geloven dat autosteer uitschakelt door het bedienen van het knipperlicht nadat je druk op het stuur hebt gegeven;

Je ziet onderstaande video dat hij direct los schiet door het bedienen van het knipperlicht.

 
Nog even voor de mensen die mij niet geloven dat autosteer uitschakelt door het bedienen van het knipperlicht nadat je druk op het stuur hebt gegeven;

Je ziet onderstaande video dat hij direct los schiet door het bedienen van het knipperlicht.

Grappig... naar aanleiding van je tip heb ik dit een paar weken geleden geprobeerd en dit was bij mij niet consequent reproduceerbaar. Toen zat ik volgens mij nog op sw 2020.8.4 maar dat weet ik niet zeker.
Zal het binnenkort nog een keer proberen met de laatste sw 2020.12.5. Ik zit overigens op HW3.
 
Nog even voor de mensen die mij niet geloven dat autosteer uitschakelt door het bedienen van het knipperlicht nadat je druk op het stuur hebt gegeven;

Je ziet onderstaande video dat hij direct los schiet door het bedienen van het knipperlicht.


Thanks voor het delen. Mijn S met EAP/FSD doet dit niet want dan schakelt Lane Change Assist (LCA) in.

Hoe is het gedrag buiten de snelweg?
 
Erg verwarrend allemaal. Bij mijn weten heeft mijn M3P (HW3) altijd autosteer direct gedeactiveerd bij het volledig activeren van de knipperlichten (mometeel 2020.12.5). Daar hoef ik geen druk op het stuur voor uit te oefenen. Kan me niet anders herinneren.

Ik heb het idee dat het e.e.a. ook te maken kan hebben met "Lane Departure Avoidance" (de NL term schiet me even niet te binnen). Dat zorgt ook voor de weerstand met sturen als je van baan wisselt, maar wanneer je knipperlichten aanstaan voel je die weerstand niet (of minder?).