Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inhalen onder autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een vraagje over inhalen terwijl je in autopilot zit (zonder FSD). (M3LR)

Op Facebook kom ik mensen tegen met andere ervaringen dan ik heb, en dus vraag ik me af of er een klein foutje in mijn model 3 zit, of dat ik iets fout doe? En hebben meer mensen hier last van?

Het geval: Als autopilot geactiveerd is en je wilt inhalen, zeggen meerdere mensen dat als je richting aangeeft naar links, autostuur uit gaat zodat je makkelijk naar de andere rijbaan kunt sturen. Echter, bij mij blijft auto-sturen gewoon actief als ik richting aangeef en moet ik door de weerstand van auto-stuur heen duwen om hem naar de andere rijbaan te krijgen. Dit gaat vaak niet zo vloeiend. Het zou makkelijker gaan als auto-stuur inderdaad uit zou gaan als je richting aangeeft.

Het gekke is dat hij SOMS wel auto-stuur uitzet als ik richting aangeef, maar daar is geen regelmaat in te herkennen. Soms als ik knipperlicht half indruk, soms als ik hem daarna helemaal nog een keer indruk, maar meestal gewoon niet.

Is er iets mis met mij of mijn model 3, of hebben jullie dit ook zo?
 
Vreemd. Al een reset geprobeerd?

Ja Gisteren, een soft en hard reboot. Ik heb ook dat mijn bestuurderskant spiegel niet volledig terug klapt na achteruitrijden. Moet hem dan nog een keer in R en weer in D zetten en dan komt hij pas helemaal omhoog. Heb de auto nu een week. Heb voor beide punten een mobiele service afspraak gemaakt, want denk dat het een bug is.

Overigens, na de soft reboot gingen alle alarmen af, er zou iets mis zijn met de battery pack...? Toen een hard-reboot gedaan, toen was alles weer normaal, maar spiegel en knipperlicht-auto-stuur issue zijn niet verholpen.
 
De autopilot gaat niet vanzelf uit, maar als je richting aangeeft en de auto ziet geen obstakels dan zou de weerstand lager moeten zijn als je aan het stuur draait. Je moet de auto wel even de tijd geven om te bepalen of je veilig van baan kunt wisselen.
 
De autopilot gaat niet vanzelf uit, maar als je richting aangeeft en de auto ziet geen obstakels dan zou de weerstand lager moeten zijn als je aan het stuur draait. Je moet de auto wel even de tijd geven om te bepalen of je veilig van baan kunt wisselen.

Nee dat doet hij dus niet, ik geef richting aan omdat ik wil inhalen, maar ik moet dan door de weerstand van autostuur heen duwen waardoor je ook min of meer met een rare slakker je inhaalactie begint. Soms, als ik terug wil op de rechterbaan en ik zet mijn knipperlicht naar rechts uit, dan gaat autostuur wel netjes uit zodat ik zelf vloeiend kan sturen. Maar dit doet ie dus maar af en toe. Hoewel ik nu ontdekt heb dat naar rechts het lijkt te werken als ik hem eerst 3 knippers laat maken en daarna het knipperlicht helemaal aan zet (en daarna weer handmatig uit), dan gaat autostuur meestal wel uit. Hij is gewoon heel inconsistent...
 
Die van mij gaat ook vaak niet automatisch uit bij richting aangeven. Je moet hem echt eruit duwen met het stuur om hem er af te krijgen.
Ik laat het maar zo. Zal software zijn en ik gebruik het toch weinig. Zelf sturen is leuker en door de nag is de toegevoegde waarde voor mij beperkt.
 
Het geval: Als autopilot geactiveerd is en je wilt inhalen, zeggen meerdere mensen dat als je richting aangeeft naar links, autostuur uit gaat zodat je makkelijk naar de andere rijbaan kunt sturen. Echter, bij mij blijft auto-sturen gewoon actief als ik richting aangeef en moet ik door de weerstand van auto-stuur heen duwen om hem naar de andere rijbaan te krijgen. Dit gaat vaak niet zo vloeiend. Het zou makkelijker gaan als auto-stuur inderdaad uit zou gaan als je richting aangeeft.

Welkom in de wondere wereld van Tesla. Jij hebt enkel AP (lane keeping assist + traffic aware cruisecontrol).

Waar alle andere merken lane keep assist automatisch wordt geactiveerd door gewoon tussen de lijntjes te rijden (geel -> groen) heeft Tesla er voor gekozen expliciet ingeschakeld te moeten worden.

Bij een rijbaanwisseling zul je dus expliciet AP uit moeten schakelen OF door de weerstand heen moeten duwen. Uiteraard gepaard gaande met de irritante AP beepjes bij uit/inschakelen.

Standaard Tesla gedrag dus helaas.....

Heb je FSD (of het oude EAP) dan heb je dus lane change assist (LCA) er ook bij. Als het dan rustig is (zoals nu....) dan kun je de auto dus zelf bij rijbaan laten veranderen door de knipperlichthendel bij 3 helemaal door te duwen en bij de S/X tot de weerstand te duwen en blijft AP/NOA actief.
 
Bij een rijbaanwisseling zul je dus expliciet AP uit moeten schakelen OF door de weerstand heen moeten duwen. Uiteraard gepaard gaande met de irritante AP beepjes bij uit/inschakelen.

Bij de M3 met enkel AP heb je twee verschillende “weerstanden”. De standaard weerstand als je van baan wisselt zonder AP uit te schakelen en de “verminderde weerstand” als je eerst richting aangeeft, de auto even de tijd geeft om te zien of het veilig is en daarna van baan gaat wisselen.
Ik heb het gedrag met de laatste software versie overigens nog niet getest.
 
de “verminderde weerstand” als je eerst richting aangeeft, de auto even de tijd geeft om te zien of het veilig is en daarna van baan gaat wisselen.

De eerste is duidelijk, daar ruk je AP gewoon uit zo'n AP modus door te sturen.

De tweede zoals jij beschrijft snap ik niet, heb je het hier nou over manueel van rijbaan veranderen of via lane change assist (LCA)? Zoals je het omschrijft is dit LCA maar waar zit dan de weerstand want de auto voert de verplaatsing dan uit.
 
Ik heb het over de standaard AP en niet de versie FSD die je extra moet aanschaffen.

Voorbeeld:
Ik rij op AP rijd en de auto wil zichzelf dus tussen de lijnen houden, vervolgens geef ik richting aan om naar de linker baan te gaan. AP blijft aan staan maar als ik in dat geval even later zelf naar links stuur, met AP nog steeds aan, dan is de weerstand die ik voel een stuk minder.
 
Waar alle andere merken lane keep assist automatisch wordt geactiveerd door gewoon tussen de lijntjes te rijden (geel -> groen) heeft Tesla er voor gekozen expliciet ingeschakeld te moeten worden.
Ik heb wel eens een keer met zo een auto van een ander merk gereden die automatisch de center lane assist terug activeerde. Probleem was dat het deactiveren van het systeem door ontoereikende belijning even geruisloos gebeurde, dus heb ik een paar keren zonder dat ik het weet zonder lane centering 'handsfree' gereden. He, waarom komt die vangrail nu zo dichtbij?

In een vol systeem met auto lane change vind ik het Tesla systeem beter dan de concurrentie. In het halfslachtige systeem van de concurrentie was het wel makkelijk om na een rijstrookwisseling automagisch de lane centering terug aan te laten schieten.
 
Wel grappig dat er zo veel verschillende ervaringen zijn. Het zou het handigst zijn als hij het autosteer gewoon uitzet op het moment dat je richting aangeeft. Het gekke is dat hij dit dus blijkbaar bij veel mensen doet. Ook op Facebook gaf iedereen aan dat dit standaard gedrag is. Bij mij meestal niet, maar soms wel...??? Maar het lijkt erop dat ook bij andere mensen hij dit niet standaard doet. Er lijkt nogal wat variatie in te zitten.
 
Bij mij hetzelfde probleem hoor. 9 van de 10 keer moet ik hem door de autosteer heen drukken.

Van de week de nieuwe software geinstalleerd en toen had ik het niet. Het viel me direct op dat ik makkelijk van rijbaan kon verwisselen. Helaas rijd ik momenteel zo weinig dat ik het niet verder heb kunnen testen.